Ik ben te gespannen tijdens de les...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Ik ben te gespannen tijdens de les...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 19:33

Als ik voor mezelf rijd in de bak, dan gaat het erg lekker... Banjer loopt goed ontspannen, ik zit zelf ontspannen, en Banjer is erg braaf... met buitenritten gaat het ook heel goed... Banjer is dan ook erg braaf, en we genieten dan samen van de omgeving... Lachen

Zodra ik les heb, dan lijkt er een knopje om te gaan in mij... net alsof ik dan vind dat ik moet presteren ofzo... daar wordt ik heel erg gestressed van, ga veel te gespannen zitten, reageer te heftig, en dan gaat het helemaal mis....

Hebben meer mensen hier last van? en hebben jullie tips voor mij, om tijdens de les ook ontspannen te zijn?

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:39

Praat daar eens over met je instructrice. In principe moet zij er voor zorgen dat je ontspannen op je paard zit, zodat je juist kunt presteren, niet andersom Knipoog

paardengirls
Berichten: 45
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:56

ben het met ineke 2 eens

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:36

Ik ken dit ook maar dan vooral in de groepsles. Als ik alleen rijd gaat alles goed en bij de privé les ook, maar in de groepsles let ik veelt e veel op de rest dat ik ze niet in de weg rijd ik ben dan veel te snel afgeleid. met als gevolg dat het rijden dan kei slecht gaat. Ik baal hier wel van want ik krijg steeds minder zin om naar de groepsles te gaan omdat het toch elke keer slecht gaat en ik weet dat het aan mij ligt.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:37

Ik heb ooit eens de tip gekregen om dan gewoon te zingen, daar word je ademhaling rustig van en dan word je zelf ook rustiger. Misschien dat het helpt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 21:40

EvaloveSandy schreef:
Ik heb ooit eens de tip gekregen om dan gewoon te zingen, daar word je ademhaling rustig van en dan word je zelf ook rustiger. Misschien dat het helpt.


Geloof mij.. je wil mij niet horen zingen... Haha!

Ik zit in mezelf al heel vaak tot 10 te tellen, aan de fijne ritten met Banjer te denken, etc. .... maar toch.. het ontspannen lukt niet... het ligt overigens geheel aan mij, niet aan Banjer...

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:42

SmithsGirl"]
[quote="EvaloveSandy schreef:
Ik heb ooit eens de tip gekregen om dan gewoon te zingen, daar word je ademhaling rustig van en dan word je zelf ook rustiger. Misschien dat het helpt.


Geloof mij.. je wil mij niet horen zingen... Haha!
[/quote]

Mij ook niet hoor, maar het helpt echt.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:42

rijs je een groepsles of een privéles??
Anders is het een mogelijkheid van les te verranderen, zodat je wat gezelligheid hebt en niet alleen aan presteren denkt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 21:44

ik heb privé les... groepslessen hebben we niet... ik sta op een pensionstal, niet op een manege....

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:48

Ik sta ook op een pensionstal maar bij de ruitervereniging waar ik bij rijd geven ze twee keer in de week groepsles misschien hebben ze zoiets ook bij jou is de buurt

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:34

Jaja heb ik ook last van. Niet zozeer als de les in de binnenbak is maar wel in de buitenbak.

Ik reageer dan in de vorm dat ik bang ben dat er dingen kunnen gebeuren. Heb er heel vaak met mn instructrice over gepraat en langzaamaan ging het beter. Heb nu nergens meer last van, alleen de eerste lessen als we weer in de buitenbak rijden een beetje angst

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:47

Yep .... heel herkenbaar Haha! Bij mij is het vooral veroorzaakt omdat mijn paardje haar bak vanaf de 1e keer al héél spannend vond.... normaal is ze wel vlot en kijkerig maar ik kan haar er goed doorheen rijden en ze blijft op me letten er reageren, maar die bak vond ze zo eng dat ik niet meer tot haar doordrong (en ze bijna de bak uitsjeesde)....en dat was een eng gevoel, waardoor ik toch wel met lood in mijn schoenen weer naar die bak(les) ging.
Dus nu ga ik als ik me niet op mijn gemak voel eerst aan dubbellonge (ik rij, zij heeft de "teugels" Haha! ) en dan kan zij mijn paard ontspannen "rijden" en heb ik weer tijd om rustig te worden, waarna we samen "los" weer aan de gang kunnen. Als ik de bak inrij en het voelt goed dan begin ik meteen "los" (ene week is OK een andere week denk je néé het is weer zover) --> maar we komen er wel (soms zijn we gewoon samen een stel "held op sokken" Haha! )
Rijden thuis en buiten gaat super--> heb ook faalangst (op school/werk enz..) dus dat zal er toch ook wel mee te maken hebben Bloos Alsof ik in de les de sterren van de hemel wil rijden Knipoog en dat lukt dus nooit Verward en hoeft ook helemaal niet--> máár tóch.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 23:21

en zijn er ook nog mensen die tips hebben om wat meer te ontspannen? dat zingen is een goede tip, maar dan slaan gelijk alle paarden op hol denk ik... Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:41

Stalgenootje van me klapte altijd helemaal dicht op het moment dat ze in de les een proef ging oefenen, stopte accuut met rijden. Waardoor de proef natuurlijk ook niet meer liep.
De oplossing van haar (en mijn Haha! ) instructrice: Rijdt in ieder onderdeel maar eens expres een fout! En dat is lastig joh! Haha! En nog best lollig ook! *LOL* Je moet je dan concentreren op iets heel anders en van lachen ontspan je ook. Zou het alleen niet op wedstrijd proberen *LOL*
Je rijdt dan misschien geen proefje in je les, maar je hebt wel die spanning, misschien heb je er iets aan!

Ook bewust om je heenkijken kan helpen, lees maar eens echt wat er op de reclameborden in de bak staat en of de bloemetjes op de rand geen water nodig hebben etc. Laat je instructrice rare vragen stellen op onverwachte momenten, doe eens iets geks!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 23:51

Margreet schreef:
Stalgenootje van me klapte altijd helemaal dicht op het moment dat ze in de les een proef ging oefenen, stopte accuut met rijden. Waardoor de proef natuurlijk ook niet meer liep.
De oplossing van haar (en mijn Haha! ) instructrice: Rijdt in ieder onderdeel maar eens expres een fout! En dat is lastig joh! Haha! En nog best lollig ook! *LOL* Je moet je dan concentreren op iets heel anders en van lachen ontspan je ook. Zou het alleen niet op wedstrijd proberen *LOL*
Je rijdt dan misschien geen proefje in je les, maar je hebt wel die spanning, misschien heb je er iets aan!

Ook bewust om je heenkijken kan helpen, lees maar eens echt wat er op de reclameborden in de bak staat en of de bloemetjes op de rand geen water nodig hebben etc. Laat je instructrice rare vragen stellen op onverwachte momenten, doe eens iets geks!



Dank je! Dit zijn nog eens goede tips... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:52

Tip van Anky uit onbeteugeld:

als je je gezicht ontspant ontspant je hele lijf.

en ik heb het uitgeprobeert en het klopt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 23:53

Ineke2 schreef:
Praat daar eens over met je instructrice. In principe moet zij er voor zorgen dat je ontspannen op je paard zit, zodat je juist kunt presteren, niet andersom Knipoog


Dat doet ze ook Ineke, elke les weer... Haha! maar soms op een moment van spanning krijg ik een soort van waas voor mijn ogen, of wat dan ook... en dan lijkt het wel of er niks en niemand meer tot me doordringt.... dan vind ik het heel moeilijk om de spanning van me af te gooien/te verbergen, en dan lukt niks me meer.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 23:54

Zep schreef:
Tip van Anky uit onbeteugeld:

als je je gezicht ontspant ontspant je hele lijf.

en ik heb het uitgeprobeert en het klopt


ook dat ga ik direct uitproberen... Lachen

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:42

Heej ik ken dat! Je wilt teveel je best doen en daardoor vergeet je je te ontspannen. Om je heen kijken, zingen, dat zijn al goede tips. Begin anders, als je niet echt een Idol bent, gewoon een gesprek tijdens het rijden. Vertel bijvoorbeeld maar wat je gisteren hebt gedaan aan je instructrice..Klinkt heel stom, maar met praten leidt je jezelf wat af van die prestatiedrang..
Aai je paard een keertje over z'n hals, denk aan een van je buitenritten, probeer dat fijne gevoel weer terug te vinden.
Mijn instructrice zegt ook vaak dat ik me moet ontspannen, gewoon even goed in en vooral uitademen helpt dan. Probeer even bewust je spieren 'los' te laten..Draai met je hoofd en je schouders, zodat de spanning weer wegvloeid. Desnoods ga je gewoon wat vaker stappen als je merkt dat het niet gaat.
Lachen vind ik trouwens de leukste vorm van ontspanning! Maar dan heb je een instructrice met humor nodig he... Haha!

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:37

Erg grappig dat ik dit topic nu net ontdek. Ik was net over ditzelfde onderwerp aan het nadenken.

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik heb er zelf ook veel last van. Ik probeer serieus te trainen met mijn paard. Het is dan ook een beetje een droom om wedstrijd te starten. Probleem is dat ik zelfs in mijn priveles ontzettend bang ben om vanalles fout te doen. Mijn houding is dan ook vreselijk. Ik heb veel te veel druk op de teugels, terwijl mijn paard met gewoon(en ontspannen...) rijden makkelijk nageeft. Ik word volkomen onterecht boos op mijn paard omdat het in de les weet 'niet gaat'. En ik wil dan stoppen. Ik schaam me voor mijn 'lage niveau' van rijden. Slaat helemaal nergens op. Hij is hartstikke braaf. Als ik goed rij dan loop hij ook goed. Maar het lukt me maar niet om te doen alsof ik gewoon aan het 'vrijrijden' ben. Concours kan ik zo ook wel vergeten...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 21:40

Marit200 schreef:
Erg grappig dat ik dit topic nu net ontdek. Ik was net over ditzelfde onderwerp aan het nadenken.

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik heb er zelf ook veel last van. Ik probeer serieus te trainen met mijn paard. Het is dan ook een beetje een droom om wedstrijd te starten. Probleem is dat ik zelfs in mijn priveles ontzettend bang ben om vanalles fout te doen. Mijn houding is dan ook vreselijk. Ik heb veel te veel druk op de teugels, terwijl mijn paard met gewoon(en ontspannen...) rijden makkelijk nageeft. Ik word volkomen onterecht boos op mijn paard omdat het in de les weet 'niet gaat'. En ik wil dan stoppen. Ik schaam me voor mijn 'lage niveau' van rijden. Slaat helemaal nergens op. Hij is hartstikke braaf. Als ik goed rij dan loop hij ook goed. Maar het lukt me maar niet om te doen alsof ik gewoon aan het 'vrijrijden' ben. Concours kan ik zo ook wel vergeten...


Alsof ik mezelf hoor spreken....

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:45

Ben ik niet de enige dus! Had er nog niet aan gedacht om te kijken op bokt of er topics over bestonden! Ben blij er eentje gevonden te hebben.

Ik vind het een beetje raar ook. Ik wil graag goeie les. Ik heb goeie les(zelfs van iemand die ik heel goed ken en heel graag mag). En wat ontbreekt: de lol in het rijden... Verdrietig

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:17

Ik herken mezelf er heel goed in.
En inderdaad (geloof dat het al gezegt is) is om je heen kijken een hele goede optie.
Je voelt jezelf ook veel vrijer daar door.
Ga zelf de andere reacties ook wel eens proberen

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:52

Zep schreef:
Tip van Anky uit onbeteugeld:

als je je gezicht ontspant ontspant je hele lijf.

en ik heb het uitgeprobeert en het klopt


Dit ga ik zeker woensdag tijdens mijn les zeker proberen
Ik heb geen last van spanning in de zin van angst maar ik kan op de een of andere manier mijn schouders niet ontspannen wat heel vervelend is! Heb wel last van een hernia maar momenteel gaat dat wel goed met rijden en heb ik geen last alleen mijn schouders gaan wel steeds vaster zitten. En met doorzitten speelt het ook door op Sileno want ben dan mijn hele aanleuning kwijt omdat ik zelf zit te spannen....
Dus het is geen spanning om bang te zijn dat ik iets fout doe maar dit is ook heel vervelend!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:54

Silly99 schreef:

Ik heb geen last van spanning in de zin van angst maar ik kan op de een of andere manier mijn schouders niet ontspannen wat heel vervelend is!


Oei das vervelend. Ik ken meer mensen die hun schouders vastzetten en de meeste komen er niet makkelijk vanaf. Het komt er vaak door dat je zo netjes wilt zitten, of doordat je op teveel dingen tegelijk moet letten en dan heel geforceerd nog maar je schouders naar achteren duwt.
De tips zoals met je schouders draaien en met je hoofd draaien heb je vast al eens gehad. Vraag je instructeur of ie er extra op wilt letten, en laat hem tegen je zeggen dat je je schouder moet ontspannen. Probeer ze dan bewust los te laten (hihih nageven met je schouders *LOL* ). Laat ze hangen, alsof er een blok lood aanhangt en probeer dan dat je ze niet 'terugtrekt' naar die oude positie. Je gaat namelijk heel snel terug naar die oude positie. Probeer je armen daarbij ook lekker los te laten (die veroorzaken ook vaak spierpijn bij je schouders vanwege geforceerde houdingen).
Zoals ik al zei, het is een lastig probleem, en je valt gauw terug in je oude gewoonte je schouders weer vast te zetten. Je kan door gewoon thuis te oefenen wel jezelf leren het verschil te voelen tussen 'schouders vast' en 'schouders ontspannen', door ze heel erg te spannen (echt overdreven) en weer los te laten. Dat gevoel van het loslaten is die echte ontspanning die je zoekt. Als je weet hoe dat voelt, is het makkelijker er naartoe te werken, ook op je paard.
Veel suc6! OK dan!