mijn paard gaat in galop de hoeken afsnijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

mijn paard gaat in galop de hoeken afsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:12

mijn paard loop in stap en in draf prima op de hoefslag. als we les hebben (in een vrij kleine) binnenbak gaat het ook allemaal goed. we gaan in de les altijd om en om galopperen. de rest 3, a 4 paarden staat in het midden van de bak te kijken of loopt op de binnen hoefslag. als ik dan aan de beurt ben heeft ze het al door en begint in de draf al hoeken af te snijden. als ik dan in galop ben gaat ze het nog meer doen. ik kan haar dan wel schoppen met mijn binnenbeen maar ze luistert er gewoon niet naar!.. ook heeft ze in de rechter galop dan de neiging om te gaan draven.. help help! wie heeft een oplossing (rij niet met sporen, wel met zweep)

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:40

Als ze niet reageert tikje op de schouder van je paard (of kont) en dan is het hopelijk wel duidelijk dat ze binnen moet blijven en ookals ze weer in draf valt eerst been en als ze niet reageert tikje.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:23

Al VOOR de hoek voorbereiden om de hoek in te sturen. Dus toch zitten op je kont en binnenbeen erbij!! En anders inderdaad een tikje.
Het scheelt al vaak een hoop als je je paard voor bent...

Enne, als zij doorheeft dat jij HAAR doorhebt, houdt ze er snel genoeg mee op. Heeft ze het uitgeprobeerd, en gemerkt dat jij er niet intrapt, dan is er ook geen lol meer aan Haha!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:39

jij moet je paard laten galoperen, zoals ik dit hoor galopeerd het paard met jouw! hij bepaald het tempo, als jij het tempo bepaald kun jij hem de hoeken doorsturen,

op me stage hadden we een jong paardje die net was ingereden, door de hoeken rijden vond hij onwijs eng! en de galop ging al onwijs snel, toch moet je dan het paard voorwaards houden, want als hij zelf uit de snelle galop gaat, springt hij snel over in draf.

dus....
goed voorwaards rijden,
maar toch verzamelen,
en met je gewicht goed door de hoeken sturen

succes

Samantha_

Berichten: 10804
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:41

miepmiep schreef:
Al VOOR de hoek voorbereiden om de hoek in te sturen. Dus toch zitten op je kont en binnenbeen erbij!! En anders inderdaad een tikje.
Het scheelt al vaak een hoop als je je paard voor bent...

Enne, als zij doorheeft dat jij HAAR doorhebt, houdt ze er snel genoeg mee op. Heeft ze het uitgeprobeerd, en gemerkt dat jij er niet intrapt, dan is er ook geen lol meer aan Haha!

Inderdaad voor de hoek er mee beginnen. Als je in de hoek pas binnenbeen er aan houdt, ben je eigenlijk al te laat.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:35

voor dat je de hoek al in gaat voorbereiden je weet dat ze de hoeken afsnijd.buiten teugel eraan enmet je binnenbeen druk je je paard naar buiten.reageert ze niet op je binenbeen een tinkje net achter je been geven.en ze gaat de hoeken door.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:34

deed mijn paard vroeger ook altijd... goed de buitenteugel strak nemen in de hoek en goed je been erbij houden... je mag me ook altijd pben Lachen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:39

Ik denk dat jouw paard niet goed gesloten is en dat jij te weinig met je benen rijdt. Je moet zelf ook heel graag de hoek in willen. Dus begin bij wijze van spreke al op het midden van de lange zijde om steling naar binnen te vragen met je binnenbeen. Dan in de hoek heel goed de buitenteugel en je binnenbeen erbij houden en zelf echt die hoek in willen. Begin in draf. In galop is het nog moeilijker als je paard niet goed gesloten is.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:00

binnen been buiten teugel. en je kunt ook overdreven stelling vragen en dan je binnenbeen er aan (reageren ze vaak beter).

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:46

maar wel je buiten teugel er bij houden

powergirl

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: vollenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:55

je moet dan proberen om meer binnen been geven (maar niet gaan schoppen!!!!) Schijnheilig

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:12

Misschien beetje late reaktie, maaruh beter laat.... je weet wel... Knipoog

De oorzaak van je probleem wordt, denk ik, veroorzaakt door het feit dat je paard een kuddedier is. De andere paarden staal allemaal op het midden of binnenhoefslag en hoeven dus niet te galopperen. Jou paard wil graag bij zijn maatjes zijn. Schijnheilig Daar moet je altijd rekening mee houden als je op deze manier les krijgt.
Zolang alle paarden ongeveer hetzelfde doen (bijv. allemaal draven, of allemaal galopperen) zul je veel minder problemen tegenkomen.

Heb je minder problemen als je alleen in de bak rijdt ? Misschien kun je op dát moment oefenen om goed de hoek door te galopperen, zonder dat ie wordt afgeleid door de andere paarden. Dan luistert ie waarschijnlijk ook veel beter en kun je hem beter aan je hulpen krijgen.
Daar heb je dan in de les ook wat aan.
succes !

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:43

en hij snapt t al dat ie moet gaan gallopperen
kep dit probleem zelf ook veel op manege, inderdaad met manegepaarden/ponys
misschien eerst zorgen dat ie in draf goed loopt, en das pas zelf aansporen tot galop, dus niet als instructuur dat zegt, maar als jij voelt dat je m onder controle hebt
(mijn ervaring is dat instructeur te vroeg galop wou, voordat ik m onder controle had, heeft dus geen zin)
en misschien m even klieren, verwarren, door te gaan stappen in de hoek, en later weer draf, hup, volgende hoek direct galop,zodat ie zelf nog niet kan bedenken dat je gaat gallopperen
of vragen of je een paar keer als eerste mag
beetje trucjes om je paard t nog niet zelf te laten bedenken.
kan soms helpen...Lachen
succes ermee!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:25

mhm maar zit je er in draf, voor dat je aan moet springen, er niet op van: help help dalijk gaat ie naar binnen! En dan verkramp je ofzow, kan ook. heb ik wel eens , als ik weet dat ie iets gaat doen en ik ben ff niet hlemaal lochisch aan het denken, verkramp ik ook en dan doet ie het juist. dus ontspannen, goed recht er op zitten (niet naar binnen hangen dus) binnen been buitenteugel

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:28

Wat zegt je instructeur ervan. Normaal gesproken staat die in de bak om zo'n problemen op te lossen Verward Anders heb je niks aan die lessen! Als hij dat probleem niet ziet of kan oplossen.

Verder zorg dat hij beter voor het been word. Geen reactie TIK! En dan best aanpakken tot je duidelijke reactie krijgt. Consequent, dus geen enkele keer toestaan.

Is je paard beter aan het been dan goed dat binnenbeen erbij houden al vóór je de hoek in gaat. En dan aanpakken tót je reactie krijgt! Jij bent de baas!! Paarden zijn net mensen die proberen op alle manieren onder het werk uit te komen (met de lift gaan ipv met de trap) het is dus heel logisch dat hij dit soort dingen gaat proberen om onder jou hulpen uit te komen. Als je strenger bent zul je al snel merken dat het beter gaat. Het is een paard, geen kanariepiet Knipoog
Succes!