Again vervolg longeerprobs Berber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 18:20

Ik ben errug trots op Berber. Vanwaar die grote ommekeer in het longeren? Geen idee en compleet verbaasd. Ze valt niet meer uit en vliegt niet meer aan, loopt voorbeeldig haar rondjes. Luisterd keurig naar stap, draf en HO en de galop gaat langzaamaan beter.
Nu het volgende dilemma:

Ik longeer met bijzets. Ik heb ze nog behoorlijk los, omdat ik graag wil dat ze zelf eenbeetje de juiste houding opzoekt en dat doet ze voor haar doen vrij netjes. Loopt een eindje voor de loodlijn, maar geeft soms keurig na en heeft haar nek (achter de oren zeg maar) gebogen. Alleen, loopt ze het liefst met haar hoofd absoluut GEEN stelling.
Ik heb de buitenteugel op het eerste of tweede gaatje, de binnenteugel een of twee korter. Geen effect, in ieder geval minimaal.
Nu kan het zijn omdat ze natuurlijk helemaal niet soepel is en niet elastisch en dat dit over een tijd beter zal gaan. Maar ikmoethaar toch op zijn minst een ieniemienieklein beetje naar binnen latenkijken??! Iemand een tip om dat beter voor elkaar te krijgen en haar soepeler te krijgen??

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 19:29

tijdens het longeren doe ik zelf nooit buigingsoefeningen met stellingen omdat ik normaal die stelling er met mijn zit inrijd.
in mijn geval zou ik met longeren dan veel te veel druk op het bit moeten zetten en onwijs veel met de zweep naar buiten blijven drijven.
Ik zet de bijzet zo dat wanneer ie het hoofd in normale houding heeft er iets druk op staat en wanneer ie z'n hoofd omhoog doet er flink druk op staat.
Zodra ze ook maar 1 cm nageeft moet de druk eraf zijn. door het lopen speelt de bijzet namelijk ook nog zou je 'm flink strak zetten krijg je dan het IMO zaag effect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 19:34

Het is helemaal niet zo erg als ze met longeren weinig stelling geeft. Bovendien geef ik nimber gelijk.
Als berber het lange lijnen werk toelaat, kun je achter haar lopen en dan kun je ook makkelijker zien of ze inderdaad instelt. Het risico wat je loopt met het inkorten van de binnenste bijzet is dat ze haar hals verkeerd in gaat buigen of zelfs af gaat stellen al bij de schouder. Daarbij komt ook nog dat als je de binnenste bijzet korter doet ze niet makkelijk zal aanleunen op de buitenste.
Het is dus niet zo'n groot probleem. Tijdens het rijden en aan de lange lijnen kun je hier beter en makkelijker aan werken denk ik.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 13:02

Aha, zoiets had ikzelf ook wel een beetje gedacht, je hebt tenslotte geen benen waarmee je haar "terug" kunt drukken tijdens het longeren. Ik moet dus erop en haar zo veel stelling laten lopen, links en rechts.
Het maakt verder niet uit dat ze naar buiten kijkt met het longeren?
Ik heb inderdaad de bijzets heel los. Als ze haar neus naar boven doet staat ie strak. Doet ze haar neus naar beneden gaat ie los. Strak wilde ik hem niet doen, omdat ze toch al zo zwaar op de hand is en ik bang ben dat ze erop gaat hangen.
Jullie hebben dus de bijzets altijd op de gelijke stand? Dus links en rechts gelijk? Ik heb dus geleerd van mijn vroegere meninstructeur dat ik de binnenste wel 1 of 2 gaatjes korter kon doen. Verward Beter van niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:19

Hij kan wel een of twee strakker, zolang je er op let dat ie niet af gaat stellen.
Geef m anders ff de kans, hij gaat al zo netjes nu. Later kun je misschien wat meer van hem verwachten. Er zijn altijd nog manieren om wat strenger aan de stelling te werken. Zodra hij echt steady lekker gaat aan de longe is het vroeg genoeg om daar mee te beginnen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 13:23

Oke, thanks, ik ga het vanavond proberen en ga verder zo als ik bezig was. Wie weet kan ik morgen gaan rijden en eens kijken wat ik kan doen met stelling als ik erop zit!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:00

Ik houd ze wel op gelijke gaatjes.
Wanneer ik de binneste 1 of 2 strakker zou doen en lottie geeft na zoude buitenste loshangen en de binnenste niet terwijl je normaal juist na die buitenteugel toedrijft.
Lottie kennende zou dus nageven (druk van buitenkant af en dan z'n kop kantelen zodat ie ook geen druk binnen heeft.
Op zich heel makkelijk want met rijden weet ik meteen dat ik teveel aan de binnenteugel zit en die meer moet ontspannen en meer met het binnenbeen naar m'n buitenteugel moet gaan drijven Lachen