Linkergalop (POLL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat doe jij als eerste in de geschetste situatie?

De zadelmaker laten komen, blijkbaar past het zadel niet goed meer na de toegenomen training.
34 (18%)
De osteopaat / chiropraktor laten komen, blijkbaar zit er iets vast.
38 (20%)
De dierenarts laten komen / naar de kliniek voor onderzoek, hij heeft duidelijk ergens last van.
5 (2%)
Dit rijtechnisch oplossen, blijkbaar is zijn rechtergalop meer verbeterd waardoor hij een voorkeur heeft ontwikkeld. Hij wordt wellicht scheef gereden.
68 (36%)
Voorlopig niet rijden, maar aan de hand / longe werken aan de rechtgerichtheid.
4 (2%)
Gewoon de tijd geven, bij de opleiding van een jong paard is soms de ene kant wat sterker en soms de andere kant. "Trekt vanzelf recht."
26 (13%)
Anders, namelijk...
11 (5%)

Totaal aantal stemmen: 186


Janneke2

Berichten: 22837
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:18

... ik vind het wel opmerkelijk dat een paard in eerste instantie geen voorkeur voor linker- of rechtergalop had.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:56

Kan zijn dat je zelf scheef zit of de hulpen niet hetzelfde in spiegelbeeld geeft als voor de rechtergalop. Dat zou ik als eerste vermoeden, zeker als aan de longe er geen probleemis en erin het begin geen voorkeur was.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:13

Ik heb anders gekozen:
Ik zou eerst met instructie, mogelijk die op mijn paard kijken of het niet van mijn eigen rijden/zitten/hulpen vandaan komt.
Is dat het niet.

Dan fysio/osteo en zadelmaker als er iets in het ruggebied uit komt. Mijn fysio kan meestal ook wel bepalen of er een zadel gerelateerd stukje in zit. Maar kan ook best zijn dat er iets anders uit komt waardoor ik bv een tandarts laat komen oid. En als het erop lijkt dat er een reëel probleem zit ga in naar de VA voor verder onderzoek.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 08:11

Janneke2 schreef:
... ik vind het wel opmerkelijk dat een paard in eerste instantie geen voorkeur voor linker- of rechtergalop had.


Haha, ja, dat vond ik zelf ook inderdaad. Nou moet ik ook zeggen dat ik nooit bewust contragalop gevraagd heb, maar aanspringen in de linkergalop op de linkerhand en in de rechtergalop op de rechterhand ging eigenlijk altijd 'vanzelf' en in vrijheid laat hij ook beiden zien, met mooie wissels ertussen ;)

Alle opmerkingen over dat "waar te beginnen" afhangt van de kunde van de ruiter (in hoe aannemelijk het is dat die scheefheid veroorzaakt), hoe vaak er al behandelaars en zadelcheckers bij zijn geweest (in hoe aannemelijk het is dat dat nodig is), en de vaardigheid/aandachtsgebieden van de instructeur (of die mee kan kijken naar oorzaken of vooral gaat 'oplossen' op het moment) zijn natuurlijk helemaal valide.

En de opmerking over dat protest als "discussie met soortgenoot" echt wel iets anders is dan "kwetsbaar zijn door pijn te laten zien" vind ik ook heel waardevol :j Snap ik vanuit de emotie/mindset, maar dan zou ik me nog afvragen hoe ik het verschil zie in zijn gedrag, als hij een bokje geeft op een vraag die hij moeilijk vindt, is dat dan discussie/niet willen of verzuring/niet kunnen... Dat lijkt mij dan toch een glijdende schaal... Maar goed, ik bedoelde mijn opmerking over "hij springt wel mooi in balans rechts aan" niet als reden om er niets mee te doen (anders zou ik dit topic ook niet openen ;) ) maar wel als informatie op basis waarvan ik nu niet direct naar de kliniek rij, bij wijze van spreken. En mijn openingsvraag was ook "wat doe je als eerste" waarbij mijn aanname ook is dat als dat eerste niet werkt, je het tweede probeert, etc, want dat er "iets" is als een paard onder het zadel niet meer in de linkergalop wil, dat lijkt me logisch.

En optie 'alles een beetje, emmertje vol' is natuurlijk ook een heel goede optie.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:22

Janneke2 schreef:
... ik vind het wel opmerkelijk dat een paard in eerste instantie geen voorkeur voor linker- of rechtergalop had.


Dat kan omdat er staat dat het paard eerst niet zo fanatiek gereden werd. Als je een paard gewoon maar een beetje laat lopen en gewoon laat galopperen dan is er niet zoveel aan de hand. Maar wil je dit nageeflijk, in verbinding, schouder onder controle, in balans etc. Dan wordt het ineens een ander verhaal.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:41

Inderdaad, en dit is een fase die vaak voorkomt bij jonge paarden die meer doorgereden worden. Daarom denk ik in eerste instantie rijtechnisch.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:50

Elisa2 schreef:
Inderdaad, en dit is een fase die vaak voorkomt bij jonge paarden die meer doorgereden worden. Daarom denk ik in eerste instantie rijtechnisch.


Eens. Ik ook. Als het blijft dan kan je verder kijken.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:58

Aan de longeerlijn met zadel, gaat het dan wel goed? En aan longeerlijn met zadel en ruiter maar ruiter geeft de hulp niet, maar degene die longeert? Dan kun je misschien al wat uitsluiten?

Janneke2

Berichten: 22837
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:58

Suzanne F. schreef:
Janneke2 schreef:
... ik vind het wel opmerkelijk dat een paard in eerste instantie geen voorkeur voor linker- of rechtergalop had.


Dat kan omdat er staat dat het paard eerst niet zo fanatiek gereden werd. Als je een paard gewoon maar een beetje laat lopen en gewoon laat galopperen dan is er niet zoveel aan de hand. Maar wil je dit nageeflijk, in verbinding, schouder onder controle, in balans etc. Dan wordt het ineens een ander verhaal.


Dat is een optie.
(Naar mijn gevoel gaat het dan om hoe je het woord fanatiek leest.)

Ik had een andere optie van fanatiek in mind: dier werd wel uiterst secuur geobserveerd, maar er werd weinig van gevraagd.

Op zich is het 'wisselen' een teken van vooruitgang, dus ik zou niet al te bezorgd zijn.

En ik ken een instructrice die stelt: 'Als je bij mij gaat lessen, wil ik dat je over zes weken de zadelmaker laat komen.' (Zij focust bij jonge paarden enorm op het correct gebruik van de 'thoracic sling', dus als je zes weken zo werkt heeft je dier spierballen naast de schoft - de trapezius wordt bol, zowel het hals gedeelte vlak vóór het zadel, als het deel onder het zadel.)

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:15

IngeK schreef:
Janneke2 schreef:
... ik vind het wel opmerkelijk dat een paard in eerste instantie geen voorkeur voor linker- of rechtergalop had.


Haha, ja, dat vond ik zelf ook inderdaad. Nou moet ik ook zeggen dat ik nooit bewust contragalop gevraagd heb, maar aanspringen in de linkergalop op de linkerhand en in de rechtergalop op de rechterhand ging eigenlijk altijd 'vanzelf' en in vrijheid laat hij ook beiden zien, met mooie wissels ertussen ;)

Alle opmerkingen over dat "waar te beginnen" afhangt van de kunde van de ruiter (in hoe aannemelijk het is dat die scheefheid veroorzaakt), hoe vaak er al behandelaars en zadelcheckers bij zijn geweest (in hoe aannemelijk het is dat dat nodig is), en de vaardigheid/aandachtsgebieden van de instructeur (of die mee kan kijken naar oorzaken of vooral gaat 'oplossen' op het moment) zijn natuurlijk helemaal valide.

En de opmerking over dat protest als "discussie met soortgenoot" echt wel iets anders is dan "kwetsbaar zijn door pijn te laten zien" vind ik ook heel waardevol :j Snap ik vanuit de emotie/mindset, maar dan zou ik me nog afvragen hoe ik het verschil zie in zijn gedrag, als hij een bokje geeft op een vraag die hij moeilijk vindt, is dat dan discussie/niet willen of verzuring/niet kunnen... Dat lijkt mij dan toch een glijdende schaal... Maar goed, ik bedoelde mijn opmerking over "hij springt wel mooi in balans rechts aan" niet als reden om er niets mee te doen (anders zou ik dit topic ook niet openen ;) ) maar wel als informatie op basis waarvan ik nu niet direct naar de kliniek rij, bij wijze van spreken. En mijn openingsvraag was ook "wat doe je als eerste" waarbij mijn aanname ook is dat als dat eerste niet werkt, je het tweede probeert, etc, want dat er "iets" is als een paard onder het zadel niet meer in de linkergalop wil, dat lijkt me logisch.

En optie 'alles een beetje, emmertje vol' is natuurlijk ook een heel goede optie.


Fijn bericht om te lezen.

Wat betreft dikgedrukte, het verschil is ook zeker niet zo makkelijk en komt ook echt wel neer op je paard kennen. En dat is ook zeker niet makkelijk.
Ter voorbeeld: Ik had een aantal jaar geleden eens een keer dat ik echt niet fijn kon rijden. Om een of andere reden wilde mijn paard gewoon niet lekker schouderbinnenwaarts doen op 1 hand, ze wilde gewoon niet dragen met dat achterbeen. Van alles geprobeerd om het beter te maken, maar ik kon er geen verklaring voor vinden waarom het ineens niet wilde. Tot ik na het rijden de hoeven ging uitkrabben en in de hoef van het betreffende dragende achterbeen een hoefnagel vond. Die zal vast in de bak hebben gelegen van een ooit afgetrapt ijzer en hij zat waarschijnlijk diep genoeg dat hij net het leven aantikte bij veel druk, maar niet diep genoeg om er constant onregelmatig van te worden.

Het is ook niet mogelijk om alles te weten wat een paard voelt, maar het is in ieder geval goed om je bewust te zijn van het feit dat brutaliteit, niet meewerken, eigenwijsheid of welk negatief gedrag dan ook niet altijd mening, maar ook een teken van oncomfortabel kan zijn.