Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 02:41

Hi allen.

Daar ben ik weer..

Wat achtergrondkennis: Liam is een (in mei 2024) 4 jarige Tinker ruin, afkomstig uit Ierland, in mei 2 jaar in mijn bezit.

Liam gaat als een speer en we zijn onwijs lekker bezig met het werken op de grond, (loswerken, longeren en grondwerk) maar ook onder het zadel, af en toe in de bak maar voornamelijk in het bos te vinden.

4 maart 2024 is Heleen Klumper bij ons geweest en zij heeft Liam een goed zadel aanbevolen. Vanaf dat moment zijn we meters gaan maken onder het zadel. Hierbij werd hij 2/3x in de week gereden (voornamelijk stappen en draven in het bos) en daarbuiten longeren/loswerken/grondwerken.
Deze ritten zijn ongeveer 6 tot 8/9km lang. Ik zit dan -2km op hem in totaal (dit is vanaf stal naar het bos en weer terug. Dit loop ik ivm verkeer en een stukje veiligheid) Hierbij moet ik wel bij vermelden dat we in het begin (eerste maand) hebben afgewisseld, dat ik er een stuk naast liep, en een stuk op zat, dan weer een stuk naast, en dan weer een stuk op)

Het advies van mijn instructrice:
in de bak max 30 minuten rijden
in het bos afwisselen met ernaast/erop
Longeren consequent zijn in tempo
Tussen de 2 en 5 keer per week aan het werk zetten.

Nog een side-note:
Liam is op dieet. Tussen september-januari is meneer 70 kg aangekomen. Uit een hooianalyse blijkt dat er 13,5% suiker in zit, iets wat teveel is voor een Tinker. Ik weeg zijn hooi nu af (advies is 8kg hooi per dag). Daarnaast geef ik Metazoa Fitright Esparcette en ben ik van plan de Musclefit toe te voegen. (advies was Subli Dieetmix, maar ik stap liever niet af van de Metazoa, dus vandaar de musclefit toevoegen)


Liam en ik zijn recent aangesloten bij het NVVR en hebben 2x met een buitenrit meegereden (wat echt heel leuk was), maar deze routes waren 10+ km. Echter waren het ontspannen ritjes, 60% stappen 30% draven en de 10% galopperen. Liam vind de ritjes hartstikke leuk en hij is fijn voorwaarts. Ik heb na de rit het idee dat hij enigszins nog wel een stuk verder zou kunnen. Hij heeft nog wel energie over zeg maar.

Omdat alles zo goed gaat ben ik bang dat blessures of andere ongemakken op de loer liggen. Mijn vragen aan jullie zijn de volgende:

- Ik heb ons opgegeven voor een lol-met-je-knol wedstrijd op 25 mei in Wierden. Hier doen wij mee aan een caprilliproef (40 cm) en een springproefje(50cm). Is dit te fanatiek?
- Zoals ik nu bezig ben, is dit al teveel gevraagd?
- Hebben jullie tips wat ik anders zou kunnen doen of waar ik meer de focus op zou kunnen leggen?
- Is een jubileumweekend in september (keuring + springwedstrijdje) in het weekend teveel/te hoog gegrepen? Het plan is dat we daar overnachten.



Groetjes Liam en Jaimy

imaudy
Berichten: 5074
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 03:12

Iedereen ziet het natuurlijk anders. Ik zou aanhouden gemiddeld zo'n 3 a 4 uur per week in totaal. Wedstrijdje of weekendje weg kan wel. Na zo'n weekendje weg, een paar dagen rustige beweging. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van allerlei toevoegingen zoals Musclefit bij een koudbloed. Hij wordt snel dik, dus hij haalt best veel uit ruwvoer en zijn huidige voer.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:32

Ik zou zelf lekker gaan en meedoen, doet ie toch allemaal ook ervaring bij op, veel plezier .

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:57

Ik zou ook geen musclefit toevoegen, hij werkt daar nog echt niet hard genoeg voor en het is inderdaad een koudbloed dus sober voeren.

Rechtuit is voor een jong paard het minst belastend, dus die buitenritjes zijn hartstikke goed. Het is wel belangrijk om te kijken hoeveel hij mentaal kan hebben qua prikkels.

Longeren is belastender en zou ik vooral niet te lang doen, dat kost veel meer kracht..zeker als je het goed doet.

In de bak max 30 min is een prima vuistregel.

Ik zou qua springwedstrijd maar 1 parcourtje doen, hij is 4 dat is nog erg jong. Opbouwend beginnen.

Zo'n jubileum weekend vind ik lastig te zeggen, zal ongetwijfeld heel leerzaam voor hem zijn. Maar let weer op overprikkeling. Zoiets kun je wel doen als je hem daarna bijvoorbeeld even een week rust geeft om het allemaal weer te verwerken.

Is hij echt dit jaar 4 geworden? of wordt hij dit jaar 5?

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 13:41

@imaudy; dank voor je reactie! Denk dat de Mustlefit beter niet gegeven kan worden, voorlopig dan (dit jaar iig niet)
Na een intensief weekendje idd even wat lichte arbeid kan vast geen kwaad, maar voor hem is het verwerken mentaal misschien wat zwaarder, dus denk een paar vrije dagen beter is..

@Hobbyhorse; dankjewel! We maken er een leuk weekend van!

@Elisa2: dankjewel voor je reactie! Ik kan mij wel vinden in het advies wat je geeft. Een weekje rust na zo’n weekend om het te verwerken is een prima plan! Of hij dit jaar 5 wordt of echt 4 is… als ik kijk naar zijn gebit is hij afgelopen eind november/begin december begonnen met het wisselen van z’n tweede tand. Daar hou ik dus op aan dat hij toen 3,5 jaar is geworden. In zijn paspoort staat 01-01-2019. Hij kan dus in heel 2019 geboren zijn, dus ik speel liever op veilig en hou begin 2020 aan..

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:00

Zo intensief loopt hij niet. Krachtvoer of supplementen voor de spieren zullen niet zo nodig zijn. Eerder vitamine en mineralen bij voeren die missen in ruwvoer.

Ik lees dat je veel doet, niet perse intensief maar veel. Rijden maar ook tig andere dingen. Dus ik zou niet zo zeer bang zijn voor blessures aan lijf, maar letten op mentaal.
2 parcourtnes springen kan ook, maar spring je wel regelmatig mrt hem? Of anders gezegd, train je springen wel? Zo ja, is het niet veel. Spring j e bijna nooit is ineens 2 parouren wel veel.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:06

Ik vind het echt heel goed dat je er zo over nadenkt. Top.

Ik vind je schema helemaal niet verkeerd.
Wat ik zelf altijd heb gedaan is na een drukke dag, dagje erop wat wandelen en dan dagje rust en weer opbouwen en weer afbouwen en weer opbouwen.... zo heb ik het altijd met Mandootje gedaan en die is nu 22.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:17

Jaimy_Liam schreef:
@imaudy; dank voor je reactie! Denk dat de Mustlefit beter niet gegeven kan worden, voorlopig dan (dit jaar iig niet)
Na een intensief weekendje idd even wat lichte arbeid kan vast geen kwaad, maar voor hem is het verwerken mentaal misschien wat zwaarder, dus denk een paar vrije dagen beter is..

@Hobbyhorse; dankjewel! We maken er een leuk weekend van!

@Elisa2: dankjewel voor je reactie! Ik kan mij wel vinden in het advies wat je geeft. Een weekje rust na zo’n weekend om het te verwerken is een prima plan! Of hij dit jaar 5 wordt of echt 4 is… als ik kijk naar zijn gebit is hij afgelopen eind november/begin december begonnen met het wisselen van z’n tweede tand. Daar hou ik dus op aan dat hij toen 3,5 jaar is geworden. In zijn paspoort staat 01-01-2019. Hij kan dus in heel 2019 geboren zijn, dus ik speel liever op veilig en hou begin 2020 aan..


Verstandig, bij jonge paarden denk ik altijd. Bij twijfel niet doen..liever te weinig dan te veel. Maar goed, ik ben dan ook voorzichtig aangelegd. :) Graag gedaan en succes en veel plezier samen!

imaudy
Berichten: 5074
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:06

Jaimy_Liam schreef:
@imaudy; dank voor je reactie! Denk dat de Mustlefit beter niet gegeven kan worden, voorlopig dan (dit jaar iig niet)
Na een intensief weekendje idd even wat lichte arbeid kan vast geen kwaad, maar voor hem is het verwerken mentaal misschien wat zwaarder, dus denk een paar vrije dagen beter is..

@Hobbyhorse; dankjewel! We maken er een leuk weekend van!

@Elisa2: dankjewel voor je reactie! Ik kan mij wel vinden in het advies wat je geeft. Een weekje rust na zo’n weekend om het te verwerken is een prima plan! Of hij dit jaar 5 wordt of echt 4 is… als ik kijk naar zijn gebit is hij afgelopen eind november/begin december begonnen met het wisselen van z’n tweede tand. Daar hou ik dus op aan dat hij toen 3,5 jaar is geworden. In zijn paspoort staat 01-01-2019. Hij kan dus in heel 2019 geboren zijn, dus ik speel liever op veilig en hou begin 2020 aan..


Na een paar dag veel beweging, een paar dagen lichte beweging is om te verkomen dat hij last van de spieren krijgt. Wat wandelen of kwartiertje longeren bv. Als hij de hele dag buiten staat dan kun je hem wel volledig rust geven.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5022
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:08

Ik verplaats dit topic naar RT-V omdat het daar beter past.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:21

Heb je nog steeds hooi met de hoge suikerwaarde? Tinkers zijn erg sober en IR ligt snel op de loer. Je kunt hooi aanbieden in een slowfeeder en een uur weken in een grote cementbak, dan weekt ongeveer de helft aan water eruit. Wel steeds verversen, want het water is na een keer verzadigd.

Wat bijvoeding betreft; alleen een vitaminebrok is nodig; Metazoa, Pavo Vital, Marstall force, Vitalbix is allemaal prima. Niet te veel, hun spijsvertering is erg efficient en iets te karig is niet erg.
Wil je iets erbij geven dan is een Mash van Bergwiesen of Vitalbix prima. Dan is het iets meer volume.

Hoe is zijn bouw? Stevige jongen of wat lichter? Hij is nog jong, en de hoeveelheid werk wat hij nu doet is voorlopig voldoende. Met springen zou ik heel erg oppassen; ze zijn niet even getalenteerd daarin, ook vanwege hun bouw. Maar verder; rustig doorgaan en met voldoende pauzedagen komt het wel in orde.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:27

Zelf ben ik altijd wel van de voorzichtige maar het hangt niet alleen van de leeftijd af, ook wát je doet en welk karakter het paard heeft. Ook hoe zwaar je bent speelt mee, toen ik vroeger mijn eerste paard inreed van 1.56 woog ik 50 kilo en het was een stevig gebouwd dier, dat is natuurlijk minder belastend dan een rank dier en 80 kilo erbovenop. Ook hangt het er compleet van af of je hem zijn lichaam goed laat gebruiken en of hij zelf goed is daarmee. En als hij het lichamelijk aan kan, is het de vraag, hoe zit het mentaal. Sommige paarden zijn moe na 1 minuut bij een nieuwe oefening, andere kunnen prima door. En dan is het allerbelangrijkste dat je juist kunt inschatten hoe je paard zich voelt en dat ook niet negeert natuurlijk. En eigenlijk weet je pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt. Ik zou zeggen, doe het rustig aan, beter iets te rustig dan teveel.
Over het voer zou ik ook zeggen, dit is niet geschikt. Want minder geven betekent langer met een lege maag.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 18:11

@imaudy; hij komt over het algemeen 6 tot 9 uur buiten. Dit is afhankelijk wie en hoe laat ze buiten worden gezet. Ik probeer na mijn nachtdiensten wat met hem te gaan doen (dit is na 08:00uur) en na de bosrit of in de bak buiten te zetten met overig hooi (wat hij niet op kreeg voor/na de activiteit.

@Lindsey; hooi wat wordt afgewogen word in een hooinet gedaan, niet geweekt omdat ik het een paar keer heb gedaan en dat gewoonweg veel tijd in beslag neemt (maar wel weer iets om mee te nemen)
Ook krijgt hij suikerbalans sinds bijna 2 weken, en heb het idee dat dat ook wel effect heeft.

Liam is een stevige jongen van ondertussen bijna 1,60. En weegt (gewogen in januari) 632,5kg. Ik verwacht dat dit wel weer iets minder is want de singel kan nu op gaatje 4 en 5 (voorheen 3).
Qua springen heeft Liam er oprecht aanleg voor, hij heeft een goede techniek en menig Tinker houder is erg positief, waardoor het bij mij ook meer is gaan kriebelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:48

Prachtig paard, je ziet er duidelijk veel van de Shire in terug.