Tips voor de schouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:12

Ah kijk dan begin ik het ook weer te snappen :D

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:24

Als ze over de linkerschouder naar voren vallen dan helpt het bij mij om in gedachten het gewicht van linksvoor te verplaatsen naar rechtsachter. Alleen bewust je aandacht erop richten zal waarschijnlijk voldoende zijn. Zodra het gewicht meer op de achterbenen staat worden ze vanzelf zachter aan de voorkant want al die energie komt over de voorkant naar buiten terwijl die achter had moeten zitten. Dat is wat je voelt in je handen. Breng die energie met je aandacht/gedachten terug naar de plek waar het hoort en het paard komt in balans met als gevolg een hele ontspannen en nette lengtebuiging.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:15

Suzanne F. schreef:
Eens met het actieve achterbeen. Dat rechterachterbeen zal je moeten activeren om meer onder te brengen. Hij moet de linkerschouder voor het rechterachterbeen plaatsen.


Ik ben opgevoed met 'men plaatse altijd de voorhand voor de achterhand'.

In principe is het uiteraard de bedoeling dat rechtsachter onder de massa komt en gaat dragen,
maar als een paard scheef is, vind ik 'activeer rechtsachter' wat ongelukkig klinken.

Hieperdi schreef:
(...) 3 maanden geleden helemaal gestopt met de bijzetten/lang en laag touw en enkel op kaptoom gaan longeren. Hij was erg stug en sterk op de kaptoom maar ik ben vol gaan houden en heb ook veel vierkante voltes geoefend aan de longe met hulp van pillonen. Dit heeft hem enorm geholpen en al vele malen soepeler en zachter gemaakt.

... en die "vierkante voltes" zijn onder het zadel ook een uitstekende oefening! Al dan niet met de pilonen.
(En wat heerlijk dat hij nu van jou is en die onzin van bijzetten etc klaar is!!!!)

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 16:13

Nog even een update!
Helemaaaal vergeten te vragen of ze heeft kunnen filmen maar wellicht heeft ze stiekem gefilmd en kan ik die nog bemachtigen. We hebben het uitgebreid over hem gehad en de conclusie is toch wel dat hij een S vorm heeft. Zijn lijf staat rechts gebogen, maar het stukje net achter zijn oren, dus het hoofd en de kaak staan linksgebogen. En dat verklaard dus ook waarom hij op rechterteugel wat sterker is. We komen zo steeds een stapje verder. En ik heb weer lekker wat huis werk mee

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:48

Ik volg dit topic even. Ben nieuwd welk huiswerk je hebt mee gekregen en van watvoor professional, fysio/instructeur?

Ik heb met mijn net zadelmakke paard exact hetzelfde namelijk. Over de linkerschouder wegvallen en aan de rechtkant stug worden op het bit. Voor mij totaal onlogisch omdat ik ook gewend ben dat het paard stug wordt waar het over de schouder valt. Ik ben gewend het paard met de schouder van de stugge kant af te rijden, maar om nu de schouder goed te plaatsen moet ik mijn paard juist naar de stugge kant toe rijden.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 07:40

xLeticia schreef:
Ik volg dit topic even. Ben nieuwd welk huiswerk je hebt mee gekregen en van watvoor professional, fysio/instructeur?

Ik heb met mijn net zadelmakke paard exact hetzelfde namelijk. Over de linkerschouder wegvallen en aan de rechtkant stug worden op het bit. Voor mij totaal onlogisch omdat ik ook gewend ben dat het paard stug wordt waar het over de schouder valt. Ik ben gewend het paard met de schouder van de stugge kant af te rijden, maar om nu de schouder goed te plaatsen moet ik mijn paard juist naar de stugge kant toe rijden.

Haha dat klopt! Ik ben nu al een weer een tijdje aan het lessen bij een zeer goede instructrice. Wij hebben 3 weken geleden het hier uitgebreid over gehad en na ons inzien heeft mijn paard een S vorm. Zijn lijf staat rechtsgebogen maar zijn hoofd of net dat stukje achter de oren links. Mijn instructice werkt niet zozeer volgens het boekje en kijkt heel erg naar wat heeft het paard nodig. En welke methode werkt wel en welke niet.

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:49

Hieperdi schreef:
xLeticia schreef:
Ik volg dit topic even. Ben nieuwd welk huiswerk je hebt mee gekregen en van watvoor professional, fysio/instructeur?

Ik heb met mijn net zadelmakke paard exact hetzelfde namelijk. Over de linkerschouder wegvallen en aan de rechtkant stug worden op het bit. Voor mij totaal onlogisch omdat ik ook gewend ben dat het paard stug wordt waar het over de schouder valt. Ik ben gewend het paard met de schouder van de stugge kant af te rijden, maar om nu de schouder goed te plaatsen moet ik mijn paard juist naar de stugge kant toe rijden.

Haha dat klopt! Ik ben nu al een weer een tijdje aan het lessen bij een zeer goede instructrice. Wij hebben 3 weken geleden het hier uitgebreid over gehad en na ons inzien heeft mijn paard een S vorm. Zijn lijf staat rechtsgebogen maar zijn hoofd of net dat stukje achter de oren links. Mijn instructice werkt niet zozeer volgens het boekje en kijkt heel erg naar wat heeft het paard nodig. En welke methode werkt wel en welke niet.


Wat werkt voor jouw paard wel/niet? Waar moet je bij jouw paard aan werken linksom en rechtsom, gericht op welk deel van de S-bocht?

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 08:55

Ik heb je pb gestuurd