Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:07

Veronica2 schreef:
Hieperdi schreef:
Hij heeft dit ook op andere balancers. Het grappige is toen ik nog equifyt voerde werd hij nog erger :') Nu met de gastro en aanvulling vital is het zeker wel verbeterd. Het is een held op sokken, onzeker type en een muts maar een heerlijk paard met een zeer lief karakter. Iedereen op stal is gek op hem en is zeer sociaal naar andere paarden en mensen.

[ [url=m/oHk4C9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor een paard met deze afstamming moet je van goede huize komen om er een fijn rijpaard aan te hebben. Kom je niet met een pak ervaring voor dit soort karakters dan krijg je steeds meer gedoe. Ga niet met blinkers oid werken, je paard is namelijk nergens bang voor en heeft voor jou ook weinig respect.
Geef dit paard gewoon basisbrok en laat z'n maag onderzoeken door een dierenarts. Als daar niks uitkomt en het gedrag verandert niet dan heb je nog 2 opties: beter leren rijden of verkopen.

Gelukkig leren we elke dag weer wat bij. En steeds meer gedoe dat valt ook allemaal wel weer mee. Ik rij hem al jaren en er is al zeker een grote verbetering wat betreft een aantal jaar terug. Weg gaat hij nooit hoor :o

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:13

pien_2010 schreef:
Herkenbaar je verhaal. Ik werkte met dat paard altijd kort maar krachtig. En ik negeerde al dat getut, kijken enz. Hielp het beste.
Ze staat al jaren op rust in natuurgebied en zelfs nu nog ziet ze alles en kan ze schrikken van .....zeg het maar... Hahaha.

Het voordeel vond ik dat zo door die gevoeligheid zo tof was om te rijden met minimale aanwijzingen. Geweldig paard maar ook een vreselijke muts.....ik heb veel humor erin gegooid en dat was voor beiden helpend.

Ooit sloeg een jurylid een blaadje om terwijl wij langs het hokje reden. Paard vanuit draf draaiden 180 graden om, op mijn hulp gelijk weer en we gingen door. Ik zei toen:" jammer dat we voor dit soort soepele acties geen hoge punten krijgen". De jury lag dubbel..
.

Hahahha ja dat gemuts af en toe :+ het is ook niet dat ik me daardoor uit het veld laat slaan, maar soms vind ik het ook wat lastig. Kort maar krachtig klinkt goed en dat ga ik dan ook wat meer toepassen :o

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:25

Hieperdi het is ook heel lastig!! Het ligt niet aan jou dat het paard zo is. Soms zijn die paarden zo snel dat het een wonder is dat er geen ongelukken mee gebeuren.

Mijn enige troef was het accepteren en om lachen en me er zo min mogelijk van aantrekken.
Ze kon gaan door de baan als de beste en toen we op stal een vriendschappelijke competitie hadden werd ik flink geplaagd dat ze zeker niet zou winnen daar mensen weer of geen weer met een paraplu op de tribune zouden gaan zitten. Hahahaha, daar is ze nooit aan gewend. Ze viel zelfs ooit flauw (ik zat erop!) toen B haar jas uittrok.
Uiteraard (het regende) had iedereen zijn paraplu onder de bank gelegd toen wij aan de beurt waren (dat doen lieve vrienden gewoon). <3

Dus laat je niet wijsmaken dat dit aan jou ligt. Wel kun je jouw paard helpen ermee. Bij ons was het hulpje dat als ze iets zag, ik zeer vlug keek en mijn handje in de nek legde, zo van "het is niets ik heb het gezien en het is goed". Dat handje werkte buiten, tijdens wedstrijden en gewoon thuis in de baan..Zo werd ze dapper en dapperder. Maar dat verbeteren van gedrag kwam pas toen ik dit trucje had gevonden. In het begin ondersteund met " braaf" tweede aaf hoog en handje.in de nek met klein aaitje. Later alleen handje.

Het vraagt tijd.en vriendjes zijn.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:30

pien_2010 schreef:
Hieperdi het is ook heel lastig!! Het ligt niet aan jou dat het paard zo is. Soms zijn die paarden zo snel dat het een wonder is dat er geen ongelukken mee gebeuren.

Mijn enige troef was het accepteren en om lachen en me er zo min mogelijk van aantrekken.
Ze kon gaan door de baan als de beste en toen we op stal een vriendschappelijke competitie hadden werd ik flink geplaagd dat ze zeker niet zou winnen daar mensen weer of geen weer met een paraplu op de tribune zouden gaan zitten. Hahahaha, daar is ze nooit aan gewend. Ze viel zelfs ooit flauw (ik zat erop!) toen B haar jas uittrok.
Uiteraard (het regende) had iedereen zijn paraplu onder de bank gelegd toen wij aan de beurt waren (dat doen lieve vrienden gewoon). <3

Dus laat je niet wijsmaken dat dit aan jou ligt. Wel kun je jouw paard helpen ermee. Bij ons was het hulpje dat als ze iets zag, ik zeer vlug keek en mijn handje in de nek legde, zo van "het is niets ik heb het gezien en het is goed". Dat handje werkte buiten, tijdens wedstrijden en gewoon thuis in de baan..Zo werd ze dapper en dapperder. Maar dat verbeteren van gedrag kwam pas toen ik dit trucje had gevonden. In het begin ondersteund met " braaf" tweede aaf hoog en handje.in de nek met klein aaitje. Later alleen handje.

Het vraagt tijd.en vriendjes zijn.

Ja ik ben gewoon een recreatieve ruiter. Ik geloof best wel dat als ik er een top amazone op zet die veel paarden gereden heeft dat hij dan wel bij de les blijft :+ pietl*l hahahaha :+
Ach het maakt ook niet uit. Ik heb nu een goede tip gekregen om het kort en krachtig te houden en dat gaan we ook lekker doen!

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:54

Probeer het ook voor te zijn, dat is bij dit soort paarden heel belangrijk. Als hij iets aan zet om te willen kijken gelijk schoudervoor doorzetten en aan het werk houden. Het kan ook te maken hebben met een stukje nageeflijkheid en volledige overgave zeg maar.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 17:39

Elisa2 schreef:
Probeer het ook voor te zijn, dat is bij dit soort paarden heel belangrijk. Als hij iets aan zet om te willen kijken gelijk schoudervoor doorzetten en aan het werk houden. Het kan ook te maken hebben met een stukje nageeflijkheid en volledige overgave zeg maar.

Jaa klopt zich overgeven aan het hier en nu is een opgave bij hem. Maar ik herken mijzelf er ook in :+ Ik heb veel baat bij meditatie maar ja voor een paard is meditatie denk ik eerder een vorm van cranio?

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:44

Ja, het stukje overgeven zit vaak in het niet 100% nageeflijk zijn/ worden. Is wel lastig uit te leggen van achter het toetsenbord. Maar goed van achteren naar voren rijden is hier bij The Key. Paard moet zeg maar mentaal ook helemaal nageeflijk worden en als je dat bereikt hebt worden ze ook pas "durchlassig". Vaak voordat dit bereikt is hebben de meeste paarden even een wat "moeilijkere fase" waar in ze van alles schrikken e.d.

prompter

Berichten: 11124
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:11

Mijn dravermerrie is haar hele 26-jarige leven kijkerig en rillerig geweest. Puur karakter, had niets met de omstandigheden te maken. Ook "flink aan het werk houden" was bij haar niet de oplossing. Wat wel heel erg hielp, was haar vertrouwen in mij te vergroten, met - jawel ;) - o.a. grondwerk waarbij ze leerde dat ik haar nooit over haar grenzen zou pushen, maar ik haar wel uitnodigde om enge dingen te onderzoeken. Zo leerde ze gaandeweg dat als ik aangaf dat iets veilig was, ze daar op kon vertrouwen. En gingen we niet meer om het minste geringste aan de hol :D, maar konden we rustig aan het werk blijven, ook als er naast de buitenbak een stuk of 20 paarden samen met een quad naar stal kwamen aan het einde van de dag.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:02

Ik zie dat het hier al genoemd is maar is jouw paard al eens gecheckt op maagzweren? Van maagzweren kunnen paarden echt heel gespannen en kijkerg worden namelijk. Wanneer dit verholpen is heb je vaak een heel ander paard terug.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:28

Hier ook zo'n kijkert. Een tuiger ook nog eens, expert hals eruit drukken ;). Ik heb haar inmiddels 8 jaar, ze is verder ook heel braaf. Rent niet, bokt niet, snorkt alleen overal langs. Doet wel alles voor je, alleen soms zijwaarts.Je moet ermee leren omgaan, proberen echt goed bezig te houden. Ik heb hier ook gegrondwerkt, getristantuckerd, het kijkerige plekje geprobeerd het leuke plekje te maken.... uiteindelijk zit er niks anders op dan accepteren dat het zo is, goed aan het werk zetten. Ik vermijd het kijkerige stuk eerst, als de focus komt is het meestal over. En inderdaad, proberen handig te rijden, wat voor mij als recreatie amateur ook neit altijd handig is :). Als ik een tip moet geven - echt goed aan het been maken, ook met zijgangen. Dat maakt het een stuk makkelijker schoudervoor of enigzins wijkend naar binnen gesteld langs de enge plekken te gaan.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 13:08

nps schreef:
Hier ook zo'n kijkert. Een tuiger ook nog eens, expert hals eruit drukken ;). Ik heb haar inmiddels 8 jaar, ze is verder ook heel braaf. Rent niet, bokt niet, snorkt alleen overal langs. Doet wel alles voor je, alleen soms zijwaarts.Je moet ermee leren omgaan, proberen echt goed bezig te houden. Ik heb hier ook gegrondwerkt, getristantuckerd, het kijkerige plekje geprobeerd het leuke plekje te maken.... uiteindelijk zit er niks anders op dan accepteren dat het zo is, goed aan het werk zetten. Ik vermijd het kijkerige stuk eerst, als de focus komt is het meestal over. En inderdaad, proberen handig te rijden, wat voor mij als recreatie amateur ook neit altijd handig is :). Als ik een tip moet geven - echt goed aan het been maken, ook met zijgangen. Dat maakt het een stuk makkelijker schoudervoor of enigzins wijkend naar binnen gesteld langs de enge plekken te gaan.

Mijne exact zo. Het is een kwpn’er maar denkt soms dat hij tuiger is :') bedankt voor de tips

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:48

Wat bij mijne goed werkt is overgangen, (slangen)voltes, buigingen en wendingen rijden. Ofwel, goed aan het werk zetten en ze geen moment de ruimte geven om ook maar iets anders te doen dan op jou letten. Zodra je ook maar een oortje naar voren ziet gaan, hup, volte in.
Op een gegeven moment (als hij goed warm is) komt mijne goed in zijn concentratiemodus en kunnen we overal rijden.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:07

Ik heb ook een kijkert, een gewone huis/tuin/keuken haflinger dus afkomst zegt ook niet altijd alles.

Afgelopen week was ze toevallig nogal hysterisch terwijl ik les had, ik moest de volte op bij B/E en elke keer als der oren naar voren gingen een bocht inzetten en dan weer terug sturen. In het begin gingen we dus slingerend op de volte, het idee was om de voorwaartse drang om te zetten in nageeflijkheid en buiging. Na een paar voltes ging het afleiden prima door iets meer buiging te vragen of te wisselen in hoeveel buiging en konden we (deels) weer hoefslag volgen. En pas naar de volgende gang te gaan als er rust en aandacht was. En zodra ze weer kijkerig was weer terug naar de basis stap van volte in stap en buiging vragen.

De mijne heeft buien waarin ze kijkerig is, soms is er niks aan de hand, soms is alles eng. Dit werkte voor ons prima.