Gespannen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 22:46

Hoihoi
Ik maak dit topic aan omdat ik tegen een aantal dingen aan loop en naast de tips van mijn instructrice ook jullie ervaringen/tips wil toepassen.

Ik heb sinds kort een 6 jarig paard, ze was tijdens het proefrijden heel zacht in de mond en liep ze gelijk makkelijk nageeflijk zonder enige spanning.

Nu heb ik haar ongeveer 4 maanden en loop ik er toch tegenaan dat ze aan de eerste helft van de training erg gespannen loopt, beetje als een giraffe…
Het is ten opzichte van het begin al veel verbeterd, eerst was ze ook erg ril en liep ze onder me uit. Maar dat was meer de stress van de verhuizing aangezien ze nu wat meer op haar plek is.
Aan het begin van elke training stap ik uitgebreid in, dan loopt ze super ontspannen en mooi over de rug. Totdat ik aandraaf, dan gaat haar hoofdje gelijk de lucht in en duurt het een goede 15/20 minuten voordat ze weer gaat zakken (ik maak veel wendingen en tempowisselingen). Wanneer ze eindelijk wat zakt, merk ik dat ze al snel moe wordt en in de teugels gaat hangen, ook is ze dan moeilijk vooruit te branden. Die ontspanning lijkt dan meer moeheid te zijn ofzo…

Wat zou ik aan het begin van m’n training mee kunnen nemen om haar naar echte ontspanning en nageeflijkheid toe te leiden? Ik wil er geen hulpmiddelen aan hangen, gewoon mezelf rij-technisch verbeteren :)

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:57

Heb je haar destijds laten keuren? En is dit van de een op andere dag ontstaan of langzaam een beetje erin geslopen?

Zou met losstappen niet alleen maar rechte lijnen rijden maar vooral goed laten buigen vanuit het lichaam (dus echt vanuit de rug). Maak ook al wat overgangen stap-halt-stap en kijk hoe ze dan is in de aanleuning

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 23:06

B_Fokker schreef:
Heb je haar destijds laten keuren? En is dit van de een op andere dag ontstaan of langzaam een beetje erin geslopen?

Zou met losstappen niet alleen maar rechte lijnen rijden maar vooral goed laten buigen vanuit het lichaam (dus echt vanuit de rug). Maak ook al wat overgangen stap-halt-stap en kijk hoe ze dan is in de aanleuning


Yes helemaal gekeurd klinisch + rontgelogisch

Het was echt plots nadat ze was verhuisd. Ik was op een gegeven moment op vakantie en toen reed een stalgenoot haar voor mij, bij haar liep ze ook gewoon super dus het probleem ligt echt bij mij :+

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:18

Heb je les? Of misschien wil die stalgenoot eens meekijken wat diegene dan anders doet. Online zijn ook veel filmpjes te vinden van hoe je je paard goed opwarmt voor een training zodat deze lekker los door het lijf is. Verder zou je nog kunnen denken aan je zit, in stap is makkelijker balans houden als in draf/galop. Ruiterfitness is tegenwoordig ook heel makkelijk van alles over te vinden, wellicht is er in die hoek nog iets te behalen?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 23:24

B_Fokker schreef:
Heb je les? Of misschien wil die stalgenoot eens meekijken wat diegene dan anders doet. Online zijn ook veel filmpjes te vinden van hoe je je paard goed opwarmt voor een training zodat deze lekker los door het lijf is. Verder zou je nog kunnen denken aan je zit, in stap is makkelijker balans houden als in draf/galop. Ruiterfitness is tegenwoordig ook heel makkelijk van alles over te vinden, wellicht is er in die hoek nog iets te behalen?


Ik krijg 2x per week les, 1x in een groep 1x privé. Ik ga me in het bovenstaande verdiepen!

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:29

Het kan ook zijn dat de training die het paard eerst kreeg bij de vorige eigenaar, anders is dan wat het nu bij jou krijgt. Denk aan vaker longeren dan nu/ meer of minder rust tussen de trainingen door of gewoon bepaalde oefeningen die het paard daar deed die nu niet meer gedaan worden.

Kijk anders of je nog eens met de oude eigenaar contact op kan nemen hoe een trainingsweek er bij hun uitzag, samen met het voermanagement. Of durf te kijken naar jezelf en vergelijk je niveau van rijden met dat van de vorige eigenaar. Het is op zich niet vreemd dat een paard veranderd als de rijstijl en rijtechniek veranderd. Vaak is de fijne gevoel van bij de aankoop weer terug te vinden met veel tijd, geduld en les.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 23:37

LuffB schreef:
Het kan ook zijn dat de training die het paard eerst kreeg bij de vorige eigenaar, anders is dan wat het nu bij jou krijgt. Denk aan vaker longeren dan nu/ meer of minder rust tussen de trainingen door of gewoon bepaalde oefeningen die het paard daar deed die nu niet meer gedaan worden.

Kijk anders of je nog eens met de oude eigenaar contact op kan nemen hoe een trainingsweek er bij hun uitzag, samen met het voermanagement. Of durf te kijken naar jezelf en vergelijk je niveau van rijden met dat van de vorige eigenaar. Het is op zich niet vreemd dat een paard veranderd als de rijstijl en rijtechniek veranderd. Vaak is de fijne gevoel van bij de aankoop weer terug te vinden met veel tijd, geduld en les.


Er is qua training en niveau zeker veel veranderd, diegene die haar bij de vorige eigenaar reed heeft zzz gereden en ik verre van dat :')
Ik merk ookal zeker positieve verandering maar ben natuurlijk nog niet op het niveau om haar zo te rijden als voorheen met haar werd gedaan. Ik wil binnenkort ook mijn instructrice erop zetten zodat zij vanuit dat opzichte me beter kan begeleiden

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:53

Mrskiwi schreef:
LuffB schreef:
Het kan ook zijn dat de training die het paard eerst kreeg bij de vorige eigenaar, anders is dan wat het nu bij jou krijgt. Denk aan vaker longeren dan nu/ meer of minder rust tussen de trainingen door of gewoon bepaalde oefeningen die het paard daar deed die nu niet meer gedaan worden.

Kijk anders of je nog eens met de oude eigenaar contact op kan nemen hoe een trainingsweek er bij hun uitzag, samen met het voermanagement. Of durf te kijken naar jezelf en vergelijk je niveau van rijden met dat van de vorige eigenaar. Het is op zich niet vreemd dat een paard veranderd als de rijstijl en rijtechniek veranderd. Vaak is de fijne gevoel van bij de aankoop weer terug te vinden met veel tijd, geduld en les.


Er is qua training en niveau zeker veel veranderd, diegene die haar bij de vorige eigenaar reed heeft zzz gereden en ik verre van dat :')
Ik merk ookal zeker positieve verandering maar ben natuurlijk nog niet op het niveau om haar zo te rijden als voorheen met haar werd gedaan. Ik wil binnenkort ook mijn instructrice erop zetten zodat zij vanuit dat opzichte me beter kan begeleiden


Dat verklaart dan idd al wat, dat jullie qua niveau van wat zij gewend was en jij kan nog naar elkaar toe moeten groeien. Komt wel goed, gewoon de tijd voor nemen.

Mijn tip is om goed te voelen of ze ook echt voorwaarts is aan je been en te kijken of je enkel been geeft op het moment dat ze terug valt in tempo of dat je haar vaker aan het helpen bent om een tempo te onderhouden. Als je jezelf betrapt op het laatste, dan proberen om je geen extra been te geven tenzij het nodig is. Een paard dat uit zichzelf blijft lopen is vaak een stuk simpeler om na te laten geven.

Verder vind ik zelf werken met wat balkjes in het dressuurmatig werk erg fijn. Paarden komen vaak wat meer over de rug en worden uit zichzelf wat looplustiger. Helpt daarnaast goed met de balans.

En slangevoltes rijden (evt met extra voltes 10 of 15 meter elke keer dat je op de hoefslag komt) vind ik ook een fijne oefening.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 01:15

Ben je er met proefrijden ook meteen zelf op gegaan, of heeft de andere ruiter haar steeds eerst voorgereden? Dat kan ook veel schelen.
In het werk goed met een instructeur aan de slag zal veel helpen en ook veel afwisseling qua longeerwerk en vrij.
Het mooiste zou zijn als je een instructeur hebt die ook al echt veel verder is, en die er eventueel in het begin ook een keer in de week op kan. Zo kan die goed voelen wat werkt bij het paard en kan ze dat op jou goed overbrengen.

En troost je, het kost altijd veel tijd. Met elk nieuw paard ben je beide altijd een klein beetje de weg kwijt in het begin, maar met goede hulp kom je ook snel nader tot elkaar en leer je er veel van.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 08:13

c_alsemgeest schreef:
Ben je er met proefrijden ook meteen zelf op gegaan, of heeft de andere ruiter haar steeds eerst voorgereden? Dat kan ook veel schelen.
In het werk goed met een instructeur aan de slag zal veel helpen en ook veel afwisseling qua longeerwerk en vrij.
Het mooiste zou zijn als je een instructeur hebt die ook al echt veel verder is, en die er eventueel in het begin ook een keer in de week op kan. Zo kan die goed voelen wat werkt bij het paard en kan ze dat op jou goed overbrengen.

En troost je, het kost altijd veel tijd. Met elk nieuw paard ben je beide altijd een klein beetje de weg kwijt in het begin, maar met goede hulp kom je ook snel nader tot elkaar en leer je er veel van.


Nee, ze werd altijd eerst in alle gangen voorgereden, ongeveer een kwartiertje voordat ik erop ging. Kan me idd voorstellen hoe dat invloed heeft op hoe het paard rijdt.
Ik ga even puzzelen met het bovenstaande, dankjewel :D

Elisa2

Berichten: 37175
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:14

Mrskiwi schreef:
Hoihoi
Ik maak dit topic aan omdat ik tegen een aantal dingen aan loop en naast de tips van mijn instructrice ook jullie ervaringen/tips wil toepassen.

Ik heb sinds kort een 6 jarig paard, ze was tijdens het proefrijden heel zacht in de mond en liep ze gelijk makkelijk nageeflijk zonder enige spanning.

Nu heb ik haar ongeveer 4 maanden en loop ik er toch tegenaan dat ze aan de eerste helft van de training erg gespannen loopt, beetje als een giraffe…
Het is ten opzichte van het begin al veel verbeterd, eerst was ze ook erg ril en liep ze onder me uit. Maar dat was meer de stress van de verhuizing aangezien ze nu wat meer op haar plek is.
Aan het begin van elke training stap ik uitgebreid in, dan loopt ze super ontspannen en mooi over de rug. Totdat ik aandraaf, dan gaat haar hoofdje gelijk de lucht in en duurt het een goede 15/20 minuten voordat ze weer gaat zakken (ik maak veel wendingen en tempowisselingen). Wanneer ze eindelijk wat zakt, merk ik dat ze al snel moe wordt en in de teugels gaat hangen, ook is ze dan moeilijk vooruit te branden. Die ontspanning lijkt dan meer moeheid te zijn ofzo…

Wat zou ik aan het begin van m’n training mee kunnen nemen om haar naar echte ontspanning en nageeflijkheid toe te leiden? Ik wil er geen hulpmiddelen aan hangen, gewoon mezelf rij-technisch verbeteren :)


In draf met het hoofd omhoog bij jonge paarden is vaak een gebrek aan balans. Op zich pak je het goed aan, het is niet erg dat het 15/20 min duurt voordat ze zakt. Het hangen is steun zoeken op je hand en niet op eigen benen lopen. Ik zou zeggen, ga veel op de binnen hoefslag rijden en als ze wil hangen doe je de hand iets naar voren en geef je been. Zodat ze niets heeft om op te hangen. Veel paarden stoppen met lopen als ze eenmaal zakken. Probeer haar iedere keer voor te zijn als je voelt dat ze iets inhoud gelijk activeren zodat jij het tempo blijft bepalen. In het begin niet te lang, als het goed gaat stoppen en rustig uitbouwen/ opbouwen.

Daarnaast kan het helpen om haar met begeleiding te gaan trainen aan de dubbele longe. Zo leert ze haar lijf goed te gebruiken zonder een ruiter op de rug die eventueel in de weg zit.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:16

Ben je zelf ook gespannen als je gaat aandraven? Dit kan zij ook van jou overnemen. Mijn paard had helaas problemen met aandraven waardoor ik zelf gespannen werd al voordat ik überhaupt iets vroeg. Bij ons heeft het gewerkt om zelf proberen te ontspannen en als we draven veel kriebeltjes in zijn hals te geven met mijn binnen hand. Uiteraard ook enorm overdreven belonen als hij dan wel zijn hoofd durft te laten zakken. Heel goed dat je les neemt!

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:52

Ik heb de standaard boktvraag nog niet gehoord: past het zadel (nog)? Maw, kan je paard qua bespiering veranderd zijn in die 4 maanden? Aangenomen dat je met een correct passend zadel bent begonnen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:56

Waarschijnlijk ben je gewoon heel simpel nog niet subtiel genoeg met je hand en met het van het been naar de hand rijden.

Ik kan me nog goed herinnen hoe frustrerend ik dat vroeger vond als ik een van mijn bijrijdpaarden enkel als giraf door de baan kreeg en als dan de eigenaar (prof ruiter) er op ging zitten ze dan de sterren van de hemel liep.
Op den duur heb ik dat gevoel ook mogen leren ervaren. Dat is ook haast niet uit te leggen, ineens voel je het. Idem met terugrijden en verzamelen aan je zit, dat moet eerst een keer gevoeld hebben voor je het echt snapt.

Dat gevoel hou je daarna ook. Toen ik jaren daarna weer op manege paarden ging rijden ivm geen financieen voor eigen paard, liepen deze manege paarden bij mij ook vaak vrijwel nageeflijk tot grote frustratie van mijn medelessers die al jaren op die paarden reden :')

Ofwel, zorg voor genoeg begeleiding voor jezelf en voor je paard.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 11:26

Ibbel schreef:
Ik heb de standaard boktvraag nog niet gehoord: past het zadel (nog)? Maw, kan je paard qua bespiering veranderd zijn in die 4 maanden? Aangenomen dat je met een correct passend zadel bent begonnen.


Haha ja ik had deze vraag wel aan zien komen! Uiteraard past het zadel, deze was nieuw aangemeten voordat ik haar had gekocht en die heb ik laten checken toen ze een aantal weken bij mij was

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 11:30

Lokii schreef:
Ben je zelf ook gespannen als je gaat aandraven? Dit kan zij ook van jou overnemen. Mijn paard had helaas problemen met aandraven waardoor ik zelf gespannen werd al voordat ik überhaupt iets vroeg. Bij ons heeft het gewerkt om zelf proberen te ontspannen en als we draven veel kriebeltjes in zijn hals te geven met mijn binnen hand. Uiteraard ook enorm overdreven belonen als hij dan wel zijn hoofd durft te laten zakken. Heel goed dat je les neemt!


Voor mijn gevoel niet, wel merk ik dat mijn houding veranderd als ze zo gespannen gaat lopen. Is voor mij dan moeilijker “mooi” te zitten en ik heb het gevoel dat dat ook niet meewerkt

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:06

Leren rijden is gewoon rete moeilijk. Gun jezelf tijd. En accepteer dat je eerst van alles gaat verkloten en mooie dingen eruit zal rijden, maar paard vergeet het niet en naarmate jij beter leert rijden en afgestemd raakt op je paard komt dat echt weer terug. Heeft mij 6 jaar gekost en kreeg laatst te horen wat een goed leerpaard mijn ventje was! Zo mooi aan het been en subtiel op de hulpen.

Echt er is hoop!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:18

Mrskiwi schreef:
Lokii schreef:
Ben je zelf ook gespannen als je gaat aandraven? Dit kan zij ook van jou overnemen. Mijn paard had helaas problemen met aandraven waardoor ik zelf gespannen werd al voordat ik überhaupt iets vroeg. Bij ons heeft het gewerkt om zelf proberen te ontspannen en als we draven veel kriebeltjes in zijn hals te geven met mijn binnen hand. Uiteraard ook enorm overdreven belonen als hij dan wel zijn hoofd durft te laten zakken. Heel goed dat je les neemt!


Voor mijn gevoel niet, wel merk ik dat mijn houding veranderd als ze zo gespannen gaat lopen. Is voor mij dan moeilijker “mooi” te zitten en ik heb het gevoel dat dat ook niet meewerkt


Klopt.
Als je paard met een holle rug loopt, dreig jij net iets te ver naar voor te komen (gewoon omdat we op het laagste punt zitten)
'en je dier wàs al op de voorhand', jullie zitten in een neerwaartse spiraal.

Ik ben van de school 'ga je dier niet bevestigen in de giraffe houding'.
Ik heb goede ervaringen met een paard inrijden via verticale balans.
Eerst aan de longe en/of lange lijnen, dan onder het zadel.
Eerst moet een paard er een beetje over puzzelen, maar de verticale balans geeft ook stevigheid en daarmee ontspanning, en bekkenkanteling.

Doorgaans lukt het in stap vrij snel, en dan dus 'naar de draf... '
In draf moeten de 'buik'spieren harder werken, dus je dier moet even wennen - en bouw dus geleidelijk op.

Momenteel rijd ik een dier dat als een sneltrein aandraaft (Jottem! Draf...!!!) en volg ik de techniek: 'eerst even de stap versnellen en in balans blijven - daarna mag je'.
En meestal lukt het om in balans te blijven of 'via een beetje wankelen' de balans te hervinden. Lukt het een half rondje niet: ik heb 'een dik "touwtje"' om de hals, mijn zwaartepunt terug en we gaan naar stap, herbeginnen.

(En een paard dat 'op de teugel is' ofwel hangt, kan heel goed moe zijn. Probeer dit vóór te blijven. Sommige paarden beginnen meteen met hangen, misschien wel omdat ze denken dat wij dat willen ofzo...)

... en 'een oog op de grond' is zeker in het begin goud waard!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:13

Wat doe je aan grondwerk? En is de spanning er dan ook? Zes is nog steeds jong en ook een verhuizing kan even duren voordat het paardje gesetteld is. Soms wel 6 maanden of een heel jaar.

Ik zou in elk geval afstappen bij spanning en wat anders gaan doen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:26

Verhuizing doet veel met een paard en daarnaast ben je een andere ruiter dan je paard gewend was.
Niet teveel zorgen over maken en gun het lekker de tijd.

Dan stap je maar wat langer als dat wel fijn gaat en pak je de draf en galop wat regelmatiger mee aan de longeerlijn.
Met een fijne instructie erbij, ga je zien dat je de goede momenten steeds verder kunt uitbouwen.

Wij hebben ook een paard staan dat makkelijk stug wordt. Wat helpt: vanuit de stap klein, maar actief wegdraven, regelmatig een pasje achterwaarts, vierkantjes rijden ipv alleen voltes, opletten dat je zelf rustig lichtrijdt en de knieën niet op slot zet. Vooral vriendelijk blijven in je handen en aanvullen met been.

Succes en veel plezier met je nieuwe paard.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:57

Meestal wordt de rug niet standaard meegenomen bij een keuring. Is deze hier wel meegenomen?

Verder is het per paard heel verschillend hoe je ze makkelijk los krijgt. Als de rugspieren en bekkenspieren oos zijn dan komen ze makkelijker over de rug.
Meestal pak ik daarom bij start even galop aan de losse teugel en schakel ik wat in tempo... de meeste paarden zijn daarna dan veel losser.

Ook zijgangen, balkjes en veeeel overgangen zorgt voor lossigheid in de spieren

En wellicht je paard eens lekker los laten maken door een fysio.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 10:41

Swanzie schreef:
Meestal wordt de rug niet standaard meegenomen bij een keuring. Is deze hier wel meegenomen?

Verder is het per paard heel verschillend hoe je ze makkelijk los krijgt. Als de rugspieren en bekkenspieren oos zijn dan komen ze makkelijker over de rug.
Meestal pak ik daarom bij start even galop aan de losse teugel en schakel ik wat in tempo... de meeste paarden zijn daarna dan veel losser.

Ook zijgangen, balkjes en veeeel overgangen zorgt voor lossigheid in de spieren

En wellicht je paard eens lekker los laten maken door een fysio.


Mijn paard is 2 weken geleden ongeveer behandeld door cranio sacraal therapie.
Bij de keuring is de rug meegenomen, op beide keuringen.

Zijgangen snapt ze nog niet helemaal maar heb inderdaad gemerkt dat balkjes helpt. Ik zal volgende training wel wat eerder de galop oppakken!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:44

Pfoee ja het kan van alles zijn.
Ik weet ook niet wat voor bouw je paard heeft?
De mijne kan zich ook erg strak en gespannen houden met (in)rijden waardoor hij zijn hele boven lijn vast zet en de onderhals eruit drukt. En dus echt als een kameel door de bak gaat. Ik heb een vrij kort rondgeribte kwpn paard met een korte dikke hals/nek. Wat bij hem heel erg helpt is iets meer lengte geven in de teugels, handen goed dragen en figuren rijden. Als ik voel dat hij fijn is pak in mijn teugels meer op maat en rij ik wat meer vanuit aanspanning.

Mijn paard verdraagd heel slecht druk/begrenzing dus teugels op maat en eraan rijden is iets waar ik hem niet gelukkig mee maak. Dit kan ik iets later in mijn training dan wel toevoegen als hij los en ok ermee is.

Basis voorwaarden is en blijft dat het paard voorwaarts aan het been is.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:03

Citaat:
De mijne kan zich ook erg strak en gespannen houden met (in)rijden waardoor hij zijn hele boven lijn vast zet en de onderhals eruit drukt. En dus echt als een kameel door de bak gaat. Ik heb een vrij kort rondgeribte kwpn paard met een korte dikke hals/nek. Wat bij hem heel erg helpt is iets meer lengte geven in de teugels, handen goed dragen en figuren rijden.


... dat zijn zinnige acties, 'er van voren af blijven' en oefeningen rijden (want die zijn daar voor).

Please mind dat een paard om voor haar/hem volstrekt logische redenen de rugspieren aantrekt: 'paard wil niet doormidden'.
Wij willen dat uiteraard ook niet, en we weten hoe dat moet:
bekken kantelen, 'buik'spieren actief, rug 'bol' maken en graag de ribkorf tussen de schouderbladen 'ophijsen' (schoft 'lift').
Gebeurt dit, dan komt de majestueuze krul in de hals 'vanzelf'.
... en de teugels hebben geen (of heel misschien: 'nauwelijks') een rol in het laten ontstaan van al die heerlijkheden.

En als je dat echt wil, kun je er voor kiezen om na het bereiken van de basis je teugels 'meer op maat' te nemen en meer te rijden vanuit aanspanning - maar nodig is het niet.

Dus als ik lees:
"Mijn paard verdraagd heel slecht druk/begrenzing dus teugels op maat en eraan rijden is iets waar ik hem niet gelukkig mee maak. Dit kan ik iets later in mijn training dan wel toevoegen als hij los en ok ermee is" - bekruipt mij altijd het gevoel
'Waarom zou je? Bespaar jezelf en je dier gewoon deze frustraties.(Dressuur is het niet.)'

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:14

Janneke2 schreef:
Citaat:
De mijne kan zich ook erg strak en gespannen houden met (in)rijden waardoor hij zijn hele boven lijn vast zet en de onderhals eruit drukt. En dus echt als een kameel door de bak gaat. Ik heb een vrij kort rondgeribte kwpn paard met een korte dikke hals/nek. Wat bij hem heel erg helpt is iets meer lengte geven in de teugels, handen goed dragen en figuren rijden.


... dat zijn zinnige acties, 'er van voren af blijven' en oefeningen rijden (want die zijn daar voor).

Please mind dat een paard om voor haar/hem volstrekt logische redenen de rugspieren aantrekt: 'paard wil niet doormidden'.
Wij willen dat uiteraard ook niet, en we weten hoe dat moet:
bekken kantelen, 'buik'spieren actief, rug 'bol' maken en graag de ribkorf tussen de schouderbladen 'ophijsen' (schoft 'lift').
Gebeurt dit, dan komt de majestueuze krul in de hals 'vanzelf'.
... en de teugels hebben geen (of heel misschien: 'nauwelijks') een rol in het laten ontstaan van al die heerlijkheden.

En als je dat echt wil, kun je er voor kiezen om na het bereiken van de basis je teugels 'meer op maat' te nemen en meer te rijden vanuit aanspanning - maar nodig is het niet.

Dus als ik lees:
"Mijn paard verdraagd heel slecht druk/begrenzing dus teugels op maat en eraan rijden is iets waar ik hem niet gelukkig mee maak. Dit kan ik iets later in mijn training dan wel toevoegen als hij los en ok ermee is" - bekruipt mij altijd het gevoel
'Waarom zou je? Bespaar jezelf en je dier gewoon deze frustraties.(Dressuur is het niet.)'

Ik volg je niet helemaal. Mijn paard zet zich vaak gewoon vast met inrijden ik ga daar niet in mee, wanneer hij zich wat meer los laat in zijn lijf pak ik hem wat meer op en kan hij het allemaal wat beter hendelen dan als hij koud is. En dat ik hem er dan wat meer aanrij wilt nog niet zeggen dat er dan wel druk bij komt kijken. Ik hou hetzelfde gevoel als met inrijden maar dan wat meer aan elkaar gereden. Hij is gewoon erg gevoelig, prima toch. Hij heeft een verleden van slofgebruik en met druk gereden en gelongeerd dus daar zal ook wel een groot deel vandaan komen plus hij heeft gewoon niet een ideaal atletische bouw (licht overbouwd ook). Hij heeft gewoon net even dat stukje nodig aan de begin van de training