Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxanne1982
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-03-24

Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 22:39

Hoi
We hebben een nieuw jong springpaard. Heel gevoelig aan de hulpen. ( benen, handen, zit)

Maar het probleem is je kan met hem een parcourtje springen geen probleem. Alleen inspringen lukt niet. Hij wil niet 2 keer naar de zelfde sprong rijden. Dan begint hij te bokken. Zijn er mensen die hier raad mee weten?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:08

In mijn ogen maar een paar oplossingen

- even een stapje terug. Misschien wil je te snel/te veel?
- lichamelijke ongemakken? Is alles gecheckt?
- als beide hierboven niet van toepassing is, dan zou ik het paard toch echt gewoon corrigeren (niet meppen, maar rijtechnisch oplossen) voor het bokken en even doorzetten. Een eigen wil is prima. Moet je ook naar luisteren. Maar soms helpt het ook gewoon om te zeggen, nou hup, nu gaan we gewoon

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:22

Hi,

helaas heeft je begin post niet zoveel informatie, dus ik heb nog wat extra vragen

hoe oud is het paard?
Hoe lang heb je het paard ondertussen?
wat heeft het al gedaan (zowel dressurmatig als springen) en wat springen jullie nu?
Wat heb jij zelf al gedaan voordat je met dit paard aan de slag bent gegaan (zowel dresuurmatig als springen

Hoe hoog is de hindernis tijdens het losrijden?
Hoe hoog is de hindernis als je er de 2de keer naartoe rijdt?
Wat gebeurd er als je er een 3de keer naartoe rijdt?
Waar gebeurd het bokken? Net voor de hindernis of bijvoorbeeld als je begint met het afwenden naar de hindernis toe?
In welke gang rijdt je aan?
Is dit zowel op kruisjes, stijltjes en oxers het geval?
Hoe springt het paard de 1ste keer over de hindernis?
Zijn er mensen die met je mee zijn op wedstrijd en die je helpen bij het losspringen?


Hoe gaat het thuis als je springt en meer dan 1x dezelfde hindernis wilt springen?


Mijn vermoeden is dat het paard het eigenlijk nog heel spannend vind en misschien de 1ste keer nog wel over de hindernis gaat, maar dan zo onder de indruk is van wat hij zojuist heeft gedaan, dat diezelfde hindernis nog een keer herhalen opeens een heel stuk spannender is geworden.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:27

Vaker dezelfde dingen doen is natuurlijk ook erg voorspelbaar.
Maar meer info is wel fijn

mikasa
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-23

Re: Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 06:42

Je kunt je paard geleidelijk en systematisch kennis laten maken met nieuwe sprongen. Begin met kleine, eenvoudige obstakels en verhoog geleidelijk de hoogte en complexiteit naarmate hij meer zelfvertrouwen krijgt. Herhaal oefeningen en cursussen regelmatig om bekendheid en consistentie op te bouwen. build now gg

Roxanne1982
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-03-24

Re: Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 11:19

Hey,

Even wat meer info over tintin. Hij word in mei 5 jaar. Hij is nu 4 maanden bij ons. Mijn dochter rijd hem. Ze rijd zeer licht en met zeer stille benen. ( volgens verschillende lesgevers)
Hij is medisch gecheckt alles ok.
We hebben ons vooral gefocust tot nu op hem sterker maken door dressuur en longeren.omdar hij in galop veel wisselde. ook veel dressuur om hem wat meer het been te leren accepteren. Van voor Hij bij ons kwam weten we helaas niet veel. Voor het springen staat er een laag kruisje max 50 cm. hij galoppeerd mooi naar de sprong alleen bij het aanrijden de 2 de keer bokt hij na je gedraaid bent bij het aanrijden. In parcour doet hij dit niet.
We willen hem tot niets pushen hij is nog jong.
Zou het een idee zijn om een sprong te zetten. Dressuur te rijden en dan af en toe tussendoor over de sprong te rijden om hem te doen wennen?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:25

Hoe vaak worden er parcoursen met hem gesprongen?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:29

[quote="Roxanne1982"]Hey,

Even wat meer info over tintin. Hij word in mei 5 jaar. Hij is nu 4 maanden bij ons. Mijn dochter rijd hem. Ze rijd zeer licht en met zeer stille benen. ( volgens verschillende lesgevers)
Hij is medisch gecheckt alles ok.
We hebben ons vooral gefocust tot nu op hem sterker maken door dressuur en longeren.omdar hij in galop veel wisselde. ook veel dressuur om hem wat meer het been te leren accepteren. Van voor Hij bij ons kwam weten we helaas niet veel. Voor het springen staat er een laag kruisje max 50 cm. hij galoppeerd mooi naar de sprong alleen bij het aanrijden de 2 de keer bokt hij na je gedraaid bent bij het aanrijden. In parcour doet hij dit niet.
We willen hem tot niets pushen hij is nog jong.
Zou het een idee zijn om een sprong te zetten. Dressuur te rijden en dan af en toe tussendoor over de sprong te rijden om hem te doen wennen?[/quote]

dat zou ik doen, misschien is hij bij de vorige eigenaar zo gereden, misschien heeft hij meer aan dressuur voor het springen.
hier een paard wat dressuurmatig gereden wordt en dat werkt - nu nog 70 cm - prima, een hooguit twee sprongetjes en dan de ring in

je moet hierin wel je eigen koers blijven rijden want "men" vind dat je moet los springen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:30

Hmmm, ik weet niet waar het paard vandaan komt, maar ik weet dat sommige oude generatie trainers springpaarden die zich „misdroegen“ nog wel eens als straf (volledig onzinnig) dan heen en weer joegen over dezelfde sprong.
Misschien iets wat hem overkomen is?

Verder zou ik dit vooral eerst thuis oppakken via dressuurmatig springen. Ofwel 2 springetjes in de bak en uit alle hoeken aanrijden in combinatie met je dressuuroefeningen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:51

Als ik het goed interpreteer. Hij bokt dus in de bocht voor de hindernis als je wil aanrijden.
Dan vraag ik mij af of het niet gewoon een balans probleem is? Aangezien je ook aangeeft dat hij nog veel van galop wisselt, lijkt het alsof tintin gewoon nog niet de kracht heeft om dit vol te houden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:33

Moonlight17 schreef:
Als ik het goed interpreteer. Hij bokt dus in de bocht voor de hindernis als je wil aanrijden.
Dan vraag ik mij af of het niet gewoon een balans probleem is? Aangezien je ook aangeeft dat hij nog veel van galop wisselt, lijkt het alsof tintin gewoon nog niet de kracht heeft om dit vol te houden.
maar zou dat balansprobleem dan ook niet moeten uiten in een volledig parcours? Daar doet die het blijkbaar niet namelijk.

Zoals ik interpreteer doet die een enkele sprong 2x maar als TS een 3e maal erheen rijdt bokt ze.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:54

Art_Ificious schreef:
Moonlight17 schreef:
Als ik het goed interpreteer. Hij bokt dus in de bocht voor de hindernis als je wil aanrijden.
Dan vraag ik mij af of het niet gewoon een balans probleem is? Aangezien je ook aangeeft dat hij nog veel van galop wisselt, lijkt het alsof tintin gewoon nog niet de kracht heeft om dit vol te houden.
maar zou dat balansprobleem dan ook niet moeten uiten in een volledig parcours? Daar doet die het blijkbaar niet namelijk.

Zoals ik interpreteer doet die een enkele sprong 2x maar als TS een 3e maal erheen rijdt bokt ze.


Heb ik ook over zitten nadenken.
In het parcours heeft hij veel meer prikkels te verwerken, dus is hij/zij meer met andere zaken bezig is.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Niet meer dan 2 keer over de zelfde sprong willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:10

Wij hebben dit ook eens bij een pony gehad. Eerste keer aanrijden, alles prima. De pony wordt wakker en wat meer voorwaarts, waardoor mijn dochter ging opvangen (wellicht te veel), en bij de tweede keer aanrijden gaat de pony in de staak, en bokt op het been. In ons geval was de oorzaak dat mijn dochter in de wending te veel op de rem ging om het aantrekken van de pony op te vangen, en de pony snapte het dan niet meer, want het gas en de rem werden tegelijkertijd ingetrapt. Dit was de manier van de pony om duidelijk te maken dat ze niet meer snapte wat nou de bedoeling was. We hebben dit opgelost door bewuster en rustiger op te vangen, en haar meer te volgen in de tweede (of latere keer) wenden naar de sprong. En heel duidelijk te belonen als ze netjes sprong. Het zat bij ons echt in het afstemmen van de communicatie, en dus ook netjes dressuurmatig blijven rijden. Dus gewone hulpen geven, en niet ineens anders gaan rijden omdat er een sprong staat.