Trainings schema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sohpia
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-02-24

Trainings schema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 12:24

Hey Bokkers!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw goed trainings schema voor mijn 16 jarige ruin. Nu ben ik benieuwd hoe jullie schema’s eruit zien voor jullie paarden, graag zou ik ook willen weten wanneer jullie wat doen, hoelang per keer, hoevaak per week, warming up/cooling down, etc..

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden, alvast heel erg bedankt!

Groetjes.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trainings schema

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:50

Dat is voor mij van zoveel afhankelijk..is het paard gezond of mankeert deze wat? Staat deze vol in het werk of moet het dier weer opgebouwd worden?

Gaat het om recreatief gebruik of sport?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:00

Ik heb geen standaard trainingschema. Elk paard is anders, maar zelfs hetzelfde paard kan elke week anders zijn. Helemaal afhankelijk van hoe ze aanvoelt, wat er voor de rest nog meer speelt en noem maar op. En van mezelf. Ook of het paard gezond is of niet.

Ik heb in principe wel vaste dagen dat ik rijd/zij werkt. Toen we nog mochten longeren viel dat ook onder een trainingsdag. Ik let ook goed op dat we genoeg rust tussendoor plannen, een groot probleem is dat veel mensen te veel trainen en te dicht op elkaar waardoor je spieren niet opbouwt en sterker maakt, maar juist afbreekt. Dus zowel afwisselen in de zwaarte van de training, maar ook welke oefeningen je vraagt enzovoorts. Maar ook niet 6 dagen weinig doen en de 7e een extreem zware training bijvoorbeeld.

Ik rijd de meeste weken 4 dagen per week. 2 daarvan zijn een zwaardere training en 2 altijd een lichtere. Ongeacht wat voor training begonnen we met 10 tot 15 minuten stappen. Eerst een gedeelte ernaast en dan erop. Daarna pakken wij meteen de galop mee in het loswerken, omdat dat voor zowel mijn paard als mij beter werkt dan in draf beginnen. Dat doen we beide handen, weer stuk stappen en dan nemen we de draf pas mee.
Bij een lichte training is het na die draf klaar, nemen we een stuk halsstrekken mee, 5 minuten onder het zadel uitstappen en daarna verder aan de hand.
Bij een zware training gaan wr na het stuk draf weer even stappen aan de lange teugel en pakken daarna 1 of 2 dingen mee waar we aan willen werken. Ik kan daar een planning voor maken, maar meestal gaat dat op gevoel wat er die dag nodig is.

Hoe lang ik rijd wisselt. Ik rijd niet op de klok, maar meer op gevoel. Soms ben ik na 25 minuten klaar(met instappen erbij dan) en soms zijn we een uur bezig. De ene keer stoppen we meteen als ze iets moeilijks goed gedaan heeft, de andere keer gaan we nog wel door alleen stoppen we met die oefening. En soms hebben we dagen dat ik na 5 minuten afstap en de volgende dag weer opnieuw probeer hoe het gaat. Want dat is ook niet erg. Soms heeft paard haar dag niet of ik juist niet, kan gebeuren en dan morgen nieuwr dag.
Het enige wat ik in de gaten houd is dat ik niet altijd lang of kort rijd. Dus ik kijk wel hoelang we gereden hebben en als het wat te vaak lang of kort wordt let ik even iets meer op.

Onze lessen zijn 1 keer in de 2 weken en altijd een uur. Maar dat is wel inclusief losrijden en stappen. Dat is een zware training en houd ik dus rekening mee in het schema van de rest van de week. Wedstrijden vaak 1 keer per maand en de week ervoor en erna zijn ook aangepast. Maar ook bij lange buitenrit bijvoorbeeld pas ik daarna schema aan. Bij sommige dingen wil ik de dag erna juist wel even kort loswerken en bij andere krijgt ze juist echt vrij. Normaal zou ik dat losweken dan aan de longe doen, maar nu dat niet meer kan is het dus kort onder het zadel en niks meer als alle drie de gangen beide handen en dan klaar.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Trainings schema

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:59

Jeetje, dat is zo paard afhankelijk ook. Mijn paard doet het goed op 6 dagen "werken". Meestal 5x rijden en 1x longeren, soms 4x rijden en 2x longeren. Het enige dat verder vaststaat is minimaal 10 minuten losstappen en minimaal 15 minuten uitstappen.

Het werken staat tussen "" want als mijn paard heerlijk los is tijdens het losstappen, en ik niet, dan gaan we nog wel eens lamballen. Het is dus nooit 5 dagen intensief rijden en is afhankelijk van hoe mijn paard aanvoelt.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Trainings schema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:25

Geen schema’s… niet nodig. Wat wel handig is , is om te noteren waar je naar toe wilt werken en vervolgens welke losse ‘ ingrediënten’ je daarvoor nodig hebt. Dan kan je voordat je gaat rijden/ grondwerken eerst even polsen hoe de stemming is en je training daarop aanpassen.

Wil je bijvoorbeeld de achterhand versterken dan kan je zeggen dat je halthouden, balkjes lopen, overgangen, achterwaarts, schoolhalt, achterhand verplaatsen, halve ophouding enz je ingrediënten zijn. Al deze kan je ook in de hand trainen. De ene dag zal een goede zijn voor balkjes, de andere misschien meer voor overgangen, tijdens een buitenrit bijvoorbeeld. Als er dan ook op je briefje staat dat je balans wilt trainen kan je daar extra op letten wanneer je de overgangen op een recht stuk rijdt.

Ik vond het geweldig om van stap naar draf en dan passen te tellen en weer naar stap te gaan. Eerst ging dat zwabberend over de weg, later netjes in dezelfde lijn met steeds meer ontspanning en ook lichter aan de hulpen. Dat gevoel kon ik heel makkelijk meenemen naar het rijden in de bak. Maar vice versa ook. Aanspringen in galop was buiten moeilijk, maar in de bak met een bocht erin ging het steeds beter en ben ik op een rechte lijn gaan oefenen.

Zie het dus als losse elementen/ ingrediënten soms heb je een beetje meer zout nodig, soms een aardappel. Als je dat weet dan kan je elk recept maken.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:31

Ik had hier een stipje gezet om nog te reageren en moest er aan denken door een stukje op de nieuwspagina van vandaag, toevallig al gezien?
Ken je het principe van de super compensatie?
Dat is voor mij de basis van elk trainingsschema.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:18

Ik dacht ergens te lezen dat +4 dagen training per week stres en problemen voor een paard meebrengen, op Google Scholar dus wetenschappelijk onderzoek icm maagzweren.

Wij rijden geen wedstrijden o.i.d., vooral recreatief. Aangezien mijn paard best wat energie heeft (volbloed van 6 jaar) en op een kleine paddock staat waar hij z'n energie niet kwijt kan, gooi ik hem wel elke dag even los aan de longe. Dan kan hij of even rollen, of even gek gaan doen of wat hij wil, niks onder dwang om niet te overbelasten. Niet voor niks zijn sommige paarden al zo vroeg kapot , omdat ze te jong / te zwaar belast worden. Aantal peesblessures gezien bij paarden die enkel over de weg liepen(te hard voor pezen)en dan bedoel ik niet stappen maar echt draven/galopperen en bij paarden die in de sport hebben gelopen, gewoon te veel te zwaar belast.


Derhalve hier 2x per week rijden; 2x aan de longe; 1-2x grondwerk. Afhankelijk van het weer, de energiebehoefte (van zowel het paard als van mij) etc.

Maandag : afhankelijk van het weer of aan de longe; of rondjes door stal lopen om even beweging te hebben ism even rollen en of evt grondwerk
Dinsdag: vrij - even rollen of gek doen als hij energie te veel heeft in de longe; niks onder dwang.
Woensdag : rijden halfuur - met warming up van een kwartier en uitstappen kwartier
Donderdag: vrij - even rollen of gek doen als hij energie te veel heeft in de longe; niks onder dwang.
Vrijdag: afhankelijk van het weer / evt aan de longe; of rondjes door stal lopen/ grondwerk, vooral licht werk met mooi weer (ook afhankelijk van hoe lang mijn week was, hoeveel energie ik dan nog heb)
Zaterdag: rijden halfuur - met warming up van een kwartier en uitstappen kwartier
Zondag : grondwerken of longeren, afhankelijk van de energiebehoefte -- vaak de zondag dan wel iets aan licht werk en dan geef ik 'm de maandag vrij. Tenzij hij stuitert, dan zet ik hem wel aan het werk.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:26

Te weinig vrije beweging en dus meer stil staan geeft ook grotere kans op blessures. Dus niet alleen te zwaar trainen, ook verkeerde huisvesting of juist erg gek doen in kleine ruimte.
Ook te weinig trainen en dan in 1 keer wel een flinke buitenrit of andere zware training doen kan voor grote problemen zorgen.

Plus, als je spieren wilt opbouwen moet je daar wel voor trainen. Niet te zwaar, maar ook niet te weinig en dus rekening houden met de super compensatie zoals hierboven

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Trainings schema

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:42

Wat ik altijd voor eigenlijk al mijn paarden aanhoudt, is 2 tot 4 keer per week onder het zadel. En afhankelijk van leeftijd/frisheid etc dan eventueel nog 1 of 2 keer longe in de week. (longe is bij mij eigenlijk altijd aan het halster beetje energie eruit lopen).
Ze lopen bij mij eigenlijk nooit meer dan 4 á 5 keer totaal per week, dus rijden/longeren samen.

(minimaal 2 vrije dagen)

Daarbij zeggende dat paard dus wel overdag zoveel mogelijk buiten staat (of zelfs 24/7 indien mogelijk).

Na een zwaardere training minimaal 2 hersteldagen voor een nieuwe training. Wat een hersteldag is, hangt erg af van je paard. Voor een Grand prix paard is bijv. 20 minuutjes lang laag onder het zadel een hersteltraining, en voor een 4 jarige is 15 minuten longe een hersteltraining.

Ook hangt het af van je doel. Wil je optrainen naar het Z, of wil je graag je paard gewoon zo lang mogelijk gezond houden fysiek en mentaal?

Een 16 jarige begint langzaam wat ouder te worden natuurlijk. En ik heb het idee dat zulke paarden vaak het beste gedeien onder regelmatig rustige trainingen, maar wel zorgen voor de nodige beweging. Dus indien verkeersmak lekker 2/3 keer per week 1,5 uur buiten stappen en wat draven, en ca. 2 keer in de bak loswerken. Vaak zie je dat manegepaarden vrij oud worden. En dat komt wel door de regelmatige beweging die ze krijgen.

Voor een paard is het beter om iedere dag 2 uur wat te bewegen onder het zadel. Dan 1 keer per week keihard te trainen en dan vervolgens de rest van de week niks te doen.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:23

Interessant topic! Ik snap/herken de mensen die zeggen "dat is van zoveel factoren afhankelijk" en dat is natuurlijk ook waar, maar....
zoek een trainingsschema voor mensen om 5k te kunnen hardlopen en je vindt er honderden... En mensen zijn toch ook allemaal anders :?

Ik heb heel wat lessen, trainingen en cursussen gevolgd maar voor een trainingsschema was eigenlijk nooit heel veel aandacht. Wel leer je vanaf het allereerste begin hoe je een training opbouwt (losrijden, uitstappen, symmetrisch, etc) en er is ook veel aandacht voor de belasting van een jong paard in de groei, maar verder? Of je moet al snel in de revalidatie-hoek uitkomen. Maar een gezond paard is toch niet altijd een topatleet? Ik heb als mens ook geen revalidatie nodig, maar wél zo'n schema om gezond 5k te kunnen lopen én ook gemotiveerd te blijven. Dus ik zou het helemaal niet gek vinden als er ook templates zijn om de conditie van een paard op te bouwen naar niveau x. Voor de endurance bestaat dat misschien wel?

De eerste vraag bij het opstellen van een trainingsschema zou denk ik zijn: waar sta je nu en waar wil je naartoe?

Ik heb een zesjarige koudbloed waar dat best zoeken bij is. Soms wordt hij wat 'lui' en heeft hij wat extra aanmoediging nodig voor het trainingseffect. Soms is hij écht moe van een eerdere training en heeft hij juist een extra dagje rust nodig. Als ik denk "we gaan deze week echt even meters maken" en te veel 'saaie' dressuurtrainingen achter elkaar doe, neemt zijn werklust zienderogen af. Maar als we te veel 'lang leve de lol' dingen doen, dan wordt hij er fysiek niet beter van en blijft het moeilijk om in balans te lopen en daar heeft hij óók last van.

Momenteel rij ik hem ongeveer 4 keer per week met niet veel ernaast omdat we in een soort bootcamp-periode zitten. Dat is gemiddeld 1x verenigingsles (meestal dressuur maar soms met een balkje of een huppeltje), 2x dressuurtraining, zelf, 1x een activiteit/clinic/wedstrijd (vaak met obstakels oid). De lessen zijn meestal het meest intensief. De trainingen die ik alleen doe zijn wat rustiger/korter waarbij ik probeer af te wisselen, bijvoorbeeld de ene keer meer focus op voorwaarts, impuls, verruimen en galopovergangen en de volgende dag weer meer focus op verticale balans, buigen en wenden. Ook wissel ik af in waar ik rij (binnenbak, buitenbak, elders) en een beetje wat ik verwacht qua drukte op de pensionstal (soms juist met veel mensen in de baan, soms alleen - allebei heeft zijn eigen uitdagingen voor een jong paard :o ).

Vanaf volgende week ga ik waarschijnlijk weer terug naar 2-3 keer per week rijden en meer longeren/grondwerken/wandelen en ook weer buitenritjes. Verder staat hij 24/7 op een track waar hij zijn energie kwijt kan als hij wil.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:59

Miss_Mii21 schreef:
Ik dacht ergens te lezen dat +4 dagen training per week stres en problemen voor een paard meebrengen, op Google Scholar dus wetenschappelijk onderzoek icm maagzweren.

Als je dat nog terug kunt vinden, zou je daar dan een link van willen plaatsen?
Ik ben daar wel heel benieuwd naar en kon het zo snel iig niet vinden.

IngeK helemaal mee eens dat er (te) weinig aandacht voor is.
Te veel of te weinig en/ of verkeerd trainen werkt absoluut blessures in de hand die voorkomen hadden kunnen worden.
In de tijd dat ik fanatiek eventing reed was er wel wat meer aandacht voor, maar ik ben ook echt op zoek gegaan naar lezingen en clinics om me daarin te verdiepen.
Ik neem het nu in de dressuur en revalidatie wel mee, maar sta er van te kijken dat bijna geen leerlingen daar iets van weten.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:08

Ik verbaas me er vooral over dat mensen, die serieus willen trainen, niet weten dat je ook te veel kan trainen en longeren ook gewoon een training is meestal. Zij vinden mij raar dat ik maar 4 keer rijd en de andere 3 dagen paard echt vrij heeft, het enige wat ik doe naast vrije beweging is stappen soms in de winter. In de zomer zelfs helemaal niet, want dan beweegt ze zelf meer.
Zij vinden dat ik te weinig train, helemaal omdat die 4 dagen dus ook niet alle 4 zware trainingen zijn.

Terwijl ik juist de rustdagen erg belangrijk vind ook. Dus niet 5 dagen rijden, waarbij meestal toch dezelfde spieren aangesproken worden, maar ook nog longeren op die andere dagen met bijzet of zonder maar alsnog een half uur flink draven en galoperen. (Maar goed, ik vind longeren heel nuttig, maar zoveel op volte bezig zijn waarbij er geen enkele rustdag voor een paard is ook niet gezond. Soms is het jammer dat wij niet meer kunnen longeren, maar eigenlijk doet ze het er nog beter op nu op deze manier)

Ik heb misschien het geluk gehad dat ik al op jonge leeftijd mensen om me heen had die wel serieus ermee bezig waren vanuit hun beroep. En ik daar gewoon nog steeds wel eens aan vraag of ze mee willen denken. Want een schema naar een wedstrijd toe is in ons geval weer iets anders als een normale week.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:12

Maar als je honderden trainingsschema's kunt vinden om te trainen voor de 5K, dan zijn die toch niet allemaal identiek? Dat is vinden wat bij je past lijkt mij.

Bij mijn paard zie ik duidelijk dat hij minder last heeft van zijn ataxie als hij 6x per week "werkt". Gelukkig matched dat weer met mij want ik heb met mijn MS ook baat bij 6x aan het werk met hem. Sportschool of hardlopen werkt voor mij niet, rijden wel dus ja, daarin zijn mensen ook verschillend.

En hoewel ik niet naar "vroeger" wil kijken eigenlijk, wij reden altijd 6x per week zo'n 8-10 paarden. Wel verschillend qua intensiteit maar die paarden hadden nooit wat op misschien een keer verstappen in de wei na. Een aantal zijn doorgegroeid naar de topsport en nooit "rare" dingen gehad.

Topsporters hebben ook echt geen 2 dagen rust na een goede training volgens mij. Of zijn spieren van paarden dan compleet anders als van mensen? Of staat die rust gelijk aan een lichte training ipv echt rust?

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:18

SparklingApp schreef:
IngeK helemaal mee eens dat er (te) weinig aandacht voor is.
Te veel of te weinig en/ of verkeerd trainen werkt absoluut blessures in de hand die voorkomen hadden kunnen worden.
In de tijd dat ik fanatiek eventing reed was er wel wat meer aandacht voor, maar ik ben ook echt op zoek gegaan naar lezingen en clinics om me daarin te verdiepen.
Ik neem het nu in de dressuur en revalidatie wel mee, maar sta er van te kijken dat bijna geen leerlingen daar iets van weten.



Interessant. Ben jij op jouw zoektocht naast de clinics en lezingen toevallig boeken of websites tegengekomen die je zou aanraden hierover? Ik weet dat er voor wetenschappelijk onderzoek vaak naar renpaarden gekeken wordt dus daar is vast wel e.e.a. over samen te vatten. Dan is nog de vraag of dat representatief is voor mijn recreatieve huis- tuin- en keuken-peerd, maar enigszins wetenschappelijke onderzoeken hecht ik wel meer waarde aan dan wat 1 of 2 mensen toevallig altijd al zo doen.


Het ging hierboven bijvoorbeeld ook over manegepaarden. Soms voelt mijn paard echt moe aan bij de derde dag op rij dat hij 45 minuutjes moet lopen onder het zadel. En dan oefenen wij dus voor een BB-proef; stap draf galop, een grote volte en hier en daar een wending, heus niks ingewikkelds (maar wel graag op je eigen benen en in een stabiel arbeidstempo). Dan zeg ik ook tegen hem, weet je dat menig manegepaard op jouw leeftijd gewoon 6 dagen per week, 2 uur per dag werkt? ~~}> Maar ja, ik kan ook niet ontkennen dat hij op die 3e dag echt minder voorwaarts is dan op die 1e dag. Hij is natuurlijk ook nieuwe dingen aan het leren en spieren aan het opbouwen terwijl dat manegepaard waarschijnlijk jarenlang hetzelfde doet. Dus nu pas ik me maar wat aan op hoe hij aanvoelt - waarbij ik weer het risico loop dat ik niet consequent ben in mijn hulpen, want "ach hij is zo zielig, hij vindt het zo moeilijk"... Moeilijk hoor, dieren :D

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:20

Sowieso gaat het om lichte training en niet om rust, juist de lichte training zorgt dat het lichaam het beste kan herstellen en opbouwen.
Bij mensen is het in die zin iets anders dat je in de sportschool een bepaalde spiergroep zwaar kan trainen en een andere niet. Daardoor passen er soms meer zwaardere trainingen in een week dan bij een paard waar het opsplitsen tot op zekere hoogte wel iets mogelijk is, maar niet zo makkelijk als bij een mens.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:25

Bielsje schreef:
Maar als je honderden trainingsschema's kunt vinden om te trainen voor de 5K, dan zijn die toch niet allemaal identiek? Dat is vinden wat bij je past lijkt mij.

Bij mijn paard zie ik duidelijk dat hij minder last heeft van zijn ataxie als hij 6x per week "werkt". Gelukkig matched dat weer met mij want ik heb met mijn MS ook baat bij 6x aan het werk met hem. Sportschool of hardlopen werkt voor mij niet, rijden wel dus ja, daarin zijn mensen ook verschillend.

En hoewel ik niet naar "vroeger" wil kijken eigenlijk, wij reden altijd 6x per week zo'n 8-10 paarden. Wel verschillend qua intensiteit maar die paarden hadden nooit wat op misschien een keer verstappen in de wei na. Een aantal zijn doorgegroeid naar de topsport en nooit "rare" dingen gehad.

Topsporters hebben ook echt geen 2 dagen rust na een goede training volgens mij. Of zijn spieren van paarden dan compleet anders als van mensen? Of staat die rust gelijk aan een lichte training ipv echt rust?


Mijn inziens is dit precies de manier waarom paarden rond de 20-25 jaar of al eerder kapot zijn. 1 dag werken = 1 dag spierherstel. Dit noem ik overbelasten en kapot rijden.
Peesblessures, andere blessures, kapotte rug. Vooral 6x per week rijden. Dan heb ik het over training/rijden, niet over losjes een beetje rond stappen of aan de hand lopen.

Zeker wel hebben topsporters rust; je kan niet je spieren 6-7 dagen per week belasten. Dan ga je óverbelasten. Buiten het feit; zo veel training levert volgens wetenschappelijke onderzoeken stres en maagzweren op. Dus je doet hier hooguit jezelf een plezier mee, maar maakt willens en wetens een paard kapot.

Ik zou intensief afwisselen met minder intensief. En dan om de dag iets doen, dag rust voor herstel.

Dus
Ma zwaar
Di vrij
Wo minder zwaar
Do vrij
Vrij licht? of vrij
Za zwaar
Zo vrij.. of noem het maar. Of dan een zware training op zaterdag en eentje op maandag niet te kort op elkaar is; mag je zelf over oordelen. Zo kan je de puzzel op diverse manieren leggen volgens mij.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:57

Miss_Mii21 schreef:
Bielsje schreef:
Maar als je honderden trainingsschema's kunt vinden om te trainen voor de 5K, dan zijn die toch niet allemaal identiek? Dat is vinden wat bij je past lijkt mij.

Bij mijn paard zie ik duidelijk dat hij minder last heeft van zijn ataxie als hij 6x per week "werkt". Gelukkig matched dat weer met mij want ik heb met mijn MS ook baat bij 6x aan het werk met hem. Sportschool of hardlopen werkt voor mij niet, rijden wel dus ja, daarin zijn mensen ook verschillend.

En hoewel ik niet naar "vroeger" wil kijken eigenlijk, wij reden altijd 6x per week zo'n 8-10 paarden. Wel verschillend qua intensiteit maar die paarden hadden nooit wat op misschien een keer verstappen in de wei na. Een aantal zijn doorgegroeid naar de topsport en nooit "rare" dingen gehad.

Topsporters hebben ook echt geen 2 dagen rust na een goede training volgens mij. Of zijn spieren van paarden dan compleet anders als van mensen? Of staat die rust gelijk aan een lichte training ipv echt rust?


Mijn inziens is dit precies de manier waarom paarden rond de 20-25 jaar of al eerder kapot zijn. 1 dag werken = 1 dag spierherstel. Dit noem ik overbelasten en kapot rijden.
Peesblessures, andere blessures, kapotte rug. Vooral 6x per week rijden. Dan heb ik het over training/rijden, niet over losjes een beetje rond stappen of aan de hand lopen.

Zeker wel hebben topsporters rust; je kan niet je spieren 6-7 dagen per week belasten. Dan ga je óverbelasten. Buiten het feit; zo veel training levert volgens wetenschappelijke onderzoeken stres en maagzweren op. Dus je doet hier hooguit jezelf een plezier mee, maar maakt willens en wetens een paard kapot.

Ik zou intensief afwisselen met minder intensief. En dan om de dag iets doen, dag rust voor herstel.


Dus
Ma zwaar
Di vrij
Wo minder zwaar
Do vrij
Vrij licht? of vrij
Za zwaar
Zo vrij.. of noem het maar. Of dan een zware training op zaterdag en eentje op maandag niet te kort op elkaar is; mag je zelf over oordelen. Zo kan je de puzzel op diverse manieren leggen volgens mij.


:Y)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:02

Ik blijf het bizar vinden dat veel mensen niet in staat zijn logisch na te denken (en blijkbaar zelf nooit getraind hebben, zodat je beseft dat je goede en slechte dagen hebt, bij bijv. hardlopen of krachttraining).

Je weet dat als je een dag zwaar(der) traint, je paard de volgende dag wellicht spierpijn heeft. Door spierpijn moet je nooit heen willen trekken (lichte spierpijn mag in mijn ogen, maar een dier die echt stijf loopt van de spierpijn, die heb je gewoon echt mis traint in mijn ogen). Dan kun je beter een dagje longeren/rustig rijden (beetje de verzuring eruit rijden/lopen zeg maar, zie het maar als na een dag fanatiek hardlopen je beter kunt wandelen), en daarna een dag echt vrij (zodat je aan je 2 hersteldagen komt). Je wilt niet weten hoeveel ruiters gewoon 3 dagen achter elkaar op de max proberen te trainen. En dan klagen dat paardlief stout is, want hij is stijf en laat niet los.

Nee miep, heb je zelf wel eens met spierpijn de spagaat proberen te doen?

Maar goed. Misschien komt het omdat ik een paard met een peesblessure heb gehad (verstapt in de wei in een kuil), en dus heel voorzichtig met verstand op ben gaan bouwen, dat ik heel bewust ben van hoe belangrijk opbouw is.

Ik blijf het bizar vinden dat paarden met (vrij ernstige) blessures soms binnen 2 maanden weer op niveau moeten lopen... dat is vaak vragen om terugval.

Maar alles valt of staat ook echt wel met op welk niveau je rijdt en hoe zwaar je traint. Als je paard een goede basisconditie heeft, en je bent een beginnende ruiter die enkel wat stap, draf en galop rijdt (in een bak met een goede bodem), dan kun je niet eens van trainen spreken, en dan kun je dat bij wijze van wel 7 dagen per week doen (of dat geestelijk bevorderlijk is, is natuurlijk weer een ander verhaal)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:20

SparklingApp schreef:
Sowieso gaat het om lichte training en niet om rust, juist de lichte training zorgt dat het lichaam het beste kan herstellen en opbouwen.
Bij mensen is het in die zin iets anders dat je in de sportschool een bepaalde spiergroep zwaar kan trainen en een andere niet. Daardoor passen er soms meer zwaardere trainingen in een week dan bij een paard waar het opsplitsen tot op zekere hoogte wel iets mogelijk is, maar niet zo makkelijk als bij een mens.


:j Bij mens kan je veel makkelijker spiergroepen apart pakken.

Maar als jij 6 dagen rijdt en elke dag hetzelfde heb je dus geen lichte training. En longeren wordt vaak niet meegeteld terwijl dat net zo zwaar of zelfs zwaarder kan zijn. Mijn lichte training is minder intensief als een dag toen ik nog longeerde.

Ik geef de echte rustdagen, omdat je met rijden toch elke keer dezelfde spieren moet aanspraken of paard jou correct te laten dragen. Hier is het dus geen 2 dagen vrij, maar ook 1 dag een lichte of herstel training. Maar dus ook niet na elke keer rijden een dag vrij. Soms na een echt zware training juist nog een dag erop voor herstel training en dan pas een dag vrij. Of de ene dag een lichte training en de volgende dag een zwaardere.

En ja, ik ken ook topruiters die maar 2 of 3 zware trainingen hebben in de week. Waar het paard maar 4 of 5 keer per week ohz komt. Sommige zelfs 1 van die keren alleen stappen.

Miss_Mii21, jij blijft onderzoek wel verkeerd opvatten. Zulke uitspraken over maagzweren bijvoorbeeld zijn nooit dat ze dat krijgen van iets. Maar dat de kans erop toe kan nemen met die omstandigheden. Het is nooit een zekerheid, alleen een eventuele grotere kans.
En dke grotere kans is er ook bij stress omdat een paard te weinig vrije beweging krijgt bijvoorbeeld of niet met anderen staat.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-03-24 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:22

Meestal wordt er, naar mijn inzicht, veel te weinig stap training gedaan.
Juist bij jonge paarden of na blessures is het zo belangrijk om de doorbloeding te stimuleren, ook rondom pezen. Veel stappen werkt versterkend en is weinig belastend. (Net zoals wandelen voor een mens)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:26

senna21 schreef:
Meestal wordt er, naar mijn inzicht, veel te weinig stap training gedaan.
Juist bij jonge paarden of na blessures is het zo belangrijk om de doorbloeding te stimuleren, ook rondom pezen. Veel stappen werkt versterkend en is weinig belastend. (Net zoals wandelen voor een mens)


Ja, ook mee eens. Maar ook wel te weinig los of uitgestapt bij de trainingen zelf. Stap lijkt sowieso een vergeten gang soms, terwijl die echt heel goed is als je lekker voorwaarts en ruim laat stappen. Hele lijf moet bewegen.

Nu heb ik vroeger ook nog geleerd om na een paar minuten aan de lange teugel ook nog een tijd ernaast uit te stappen, dus onbelast. Dat heb ik er altijd ingehouden, samen met eerst een stuk aan de hand (en ook stuk op harde in en uitstappen) instappen.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:53

Sky_As schreef:
Ik blijf het bizar vinden dat veel mensen niet in staat zijn logisch na te denken (en blijkbaar zelf nooit getraind hebben, zodat je beseft dat je goede en slechte dagen hebt, bij bijv. hardlopen of krachttraining).

*knip*


Zijn veel mensen dat niet? Is dat omdat TS om een schema vraagt, misschien naar mij omdat mijn paard maar 1 dag rust heeft of is dat je ervaring met mensen?


SparklingApp schreef:
Sowieso gaat het om lichte training en niet om rust, juist de lichte training zorgt dat het lichaam het beste kan herstellen en opbouwen.
Bij mensen is het in die zin iets anders dat je in de sportschool een bepaalde spiergroep zwaar kan trainen en een andere niet. Daardoor passen er soms meer zwaardere trainingen in een week dan bij een paard waar het opsplitsen tot op zekere hoogte wel iets mogelijk is, maar niet zo makkelijk als bij een mens.


Maar lichte training zie (of zag) ik anders dan rust. Rust is in mijn boekje enkel vrije beweging en verder niet. Omdat ik dacht dat ik misschien gek was heb ik even snel 4 stalgenoten gevraagd maar die zien rust vrijwel hetzelfde en dus niet als longeren of rijden. Dat is imo dan vrij "gevaarlijk" omschreven in dat onderzoek.


Maar goed, het hele 6 dagen werken verhaal in mijn geval kan dus overboord. Paard heeft enorm veel rustdagen blijkbaar, gelukkig maar :')

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:00

Ik bouw in het voorjaar altijd op van doordeweeks aan de hand af en toe wat trainen+ in het weekend 1 lange rit naar 4 dagen achter elkaar lange ritten (20-30km) in 8 weken tijd zodat ik de Eper paarden4daagse goed kan uitrijden. Daarbij hebben ze tussendoor dus geen rustdagen. Ze lopen nu al eenmaal per week makkelijk die 20-30. Maar ik moet het nog opbouwen om meerdere dagen achter elkaar te rijden.
Hun schema is als volgt zodra ik s avonds licht heb:
za-zo rit van 15+ km.
Maandag vrij (tenzij vrije dag dan doen ze dan ook een ronde)
Dinsdag korte ronde 10km
Woensdag of vrij of korte ronde 10km
Donderdag vrij

Komend weekend wordt het eerste weekend dat ze drie dagen achter elkaar aan de arbeid moeten. Ga dan zaterdag +-15 doen, zondag op verplaatsing 15-20km en maandag kort herstel 10km ongeveer.
Vrijdag of aan de hand of korte ronde 10km.
Ik heb geen bak dus buitenritten is alles wat ze kennen. En ja ik kan eventueel wel longeren in het weiland en soms is het gewoon even los gooien.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-03-24 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:05

Bielsje schreef:
Zijn veel mensen dat niet? Is dat omdat TS om een schema vraagt, misschien naar mij omdat mijn paard maar 1 dag rust heeft of is dat je ervaring met mensen?



Nee, nee, dit was niet persoonlijk op iemand uit dit topic maar op paardensport in het algemeen. Zelfs op heel hoog niveau. Mij lijkt het logisch, dat rustdagen heel belangrijk zijn... Maar blijkbaar is dat niet voor iedereen logisch en daar verbaas ik me over.

Zo heb ik iemand (die op zeer hoog niveau in haar tak rijdt) bijna trots horen zeggen dat paard lief al 30 dagen achter elkaar liep zonder 1 vrije dag. En geloof me, dat waren geen lichte basis trainingen. Ik vind dat bizar.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:23

IngeK schreef:
Interessant. Ben jij op jouw zoektocht naast de clinics en lezingen toevallig boeken of websites tegengekomen die je zou aanraden hierover? Ik weet dat er voor wetenschappelijk onderzoek vaak naar renpaarden gekeken wordt dus daar is vast wel e.e.a. over samen te vatten.

Het is van mij alweer zo'n twintig jaar geleden, ik heb daar denk ik niks meer van.
Werken met een hartslagmeter is wel echt aan te bevelen. De meest interessante clinics waren ook met.
Ooit ook gezien dat drie combinaties in de baan waren en de ruiters moesten aangeven wat voor hun paard een écht zware oefening was.
Zowel de paarden als de ruiters waren voozien van een hartslagmeter.
Toen ze dus bij die écht zware oefeningen kwamen zag je één voor één de hartslag van de ruiters enorm toenemen en die van hun paarden nauwelijks. :P
Het was een hilarisch moment, maar ook wel echt een eye opener.

Over renpaarden valt wel wat te vinden, maar zoals je je al afvraagt, is dat toch wel andere koek dan een dressuur/ recreatie paard.

Maar als je aan de gang gaat met een hartslagmeter dan bekijk je eerst hoe de conditie van je paard er op dat moment voor staat en kan je, ik werk meestal met blokken van zes weken, na die zes weken gewoon meten of er vooruitgang is of niet.