Kennis opdoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Kennis opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 16:34

Hii,

Vanaf eind zomer ben ik vrijwilliger geworden op een stal en werk ik nu met een prachtige fries samen. Sinds dat ik daar mee help, krijg ik les van iemand in longeren/vrijwerken/dressuur/natural horsemanship. Ik heb op aanraden van mn trainer filmpjes gekeken van philippe Karl. Hebben jullie nog meer filmpjes/boeken etc waar ik van kan leren?

Ik merk ook dat er veel informatie en meningen zijn, ik ben dus ook benieuwd naar waarom wel of waarom niet je iets doet. Ik ben dan ook wel benieuwd; als je zelf een probleem of doel had met je paard, hoe heb je dat opgelost en waarom heb je voor die aanpak gekozen?

Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Kennis opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:19

Er zijn sowieso veel interessante betaalde dingen online te vinden, maar verder kan ik ook zeker het boek over longeren van TAKT aanraden en op YouTube filmpjes van warwick schiller. Of ga bijvoorbeeld eens naar een open training bij takt.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:07

Ik wilde net zeggen indd, Warwick, :j heeft mij ontzettend veel geleerd, was met mijn vorige paard met CAT-H begonnen en geeft toch een (mooie) andere kijk. Veel van Parelli bijv. ben ik vanaf gestapt.
Ieder paard is anders, daarom doe ik zoveel mogelijk onderzoek, ook naar hoe (bewezen) het paardenbrein werkt en voor de rest; kijk naar het paard. Je kunt zelf ontzettend veel zien en voelen, je moet er alleen voor open staan en niet altijd je eigen zin willen doorduwen, ''nee'' mag hier bijv. gewoon aangegeven worden, daar krijg je zulke werkwillige paarden van.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:41

Goede vragen...!

Ik heb vreselijk veel geleerd van Linda Tellington die tteam en ttouch heeft opgezet.
Er staat links en rechts vrij veel van op internet - grasduin voor de duidelijkheid ook een beetje rond bij de bewegingsmethode Feldenkrais.
(Linda is niet alleen een geboren en grondig geschoolde paarden vakvrouw, maar ook Feldenkrais practitioner. Tteam is haar vertaling naar de dierenwereld.)

Met grote regelmaat zijn er gratis 'challenges' van Thomas en Shana Ritter - zeer de moeite waard.
Van tijd tot tijd doet 'Dressuur Natuurlijk' dit ook: heel interessant.

Ik krijg filmpjes (half reclame, maar wel met leuke tips) op feestboek van Yvet van Featherlight horsemanship,
en Tristan van TRT.

Het beetje wat ik weet van Philippe Karl is dat hij hoort bij de Franse school voor lichtheid.
Schitterend!

... en ik heb mijn paard ingereden volgens een andere 'lichte / klassieke' stroming: 4 dimension dressage van Karin Leibbrandt.
Het idee hier is: het eerste probleem dat een jong paard heeft met een mens op de rug is een evenwichtsprobleem.
Dat vind ik logisch.
Verder is de methode ontwikkeld om hypermobiele sportpaarden te revalideren en blessurevrij te houden, dat is nuttig als je een Andalusische merrie rijdt (het ras is een soort van hypermobiel).
Methode: begin met verticale balans, lukt dat dan ga je een serie andere dingen doen: verder werken aan horizontale en diagonale balans plus correcte lengtebuiging (4 dimensies) - en in plaatselijk jargon 'bouncen' (richting Schwung).

En ik vind het heel handig om een aantal invalshoeken die elkaar aanvullen te hebben.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Kennis opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:26

Zoveel mensen, zoveel meningen, maar als het goed is zijn ze allen gebaseerd op leertheorie en biomechanica. Dus die zijn interessant. Misschien vind je daar iets over bij Akasha College (Anne Muller). Denkwerk van Inge Teblick gaat hier ook over, Zafanja is wellicht ook interessant. Dat is niet zo 'stroming afhankelijk'.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kennis opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:03

Mijn ervaring: het meeste leer je in de praktijk van een goede instructeur.

Staar je niet blind op stromingen, er zijn er zoveel. Pak gewoon uit alles wat jou aanspreekt en wat bij jou past. Probeer niet in hokjes te gaan of blijven denken.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Kennis opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:03

TS,

ken je deze site: https://www.facebook.com/feelinfinetherapy/

met heel leuke discussie punten, je kunt er mee doen wat je wilt maar er staan vaak zeer bruikbare adviezen/tips, bruikbaar omdat ook elk paard verschillend is en je zoveel parate kennis moet hebben

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:07


MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:27

Zelf vind ik het vooral belangrijk het paard te begrijpen.
Net als timing is dat essentieel in de training, als je dat goed voor elkaar hebt wordt de samenwerking zo veel makkelijker en kun je klein werken.
Kalmerende signalen van Rachael Draaisma is een goed boek.