inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 20:55

Wie heeft er nog wat goede tips voor het inrijden van mijn paardje
Ik heb al op hem gezeten met zadel en gestapt zonder zadel en met zadel en hoofdstel gelongeerd
het ging allemaal heel goed maar door het slechte weer en mijn ziekte ben ik erniet aan toe gekomen ben ik nu te laat??
Hij is 3 jaar en ik heb hem ongeveer 3 maanden voor het laatst gelongeerd want ik heb erg last van kinkhoest gehad.
Nouw als je een goede tip voor me hebt dan is dat altijd welkom
bij voorbaad dank nikki

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:17

Probeer dan verzorger te vinden! Want dan werken en dan weer niet werken is niet echt goed (voor elk paard). Al komt ie er maar even uit en doet ie even wat.

Met 3 jaar ben je echt niet te laat hoor!! Heb een merrie op 8 jaar ingereden. Meeste paarden zijn ook nog niet echt uitgegroeid met 3jr dus geen probleem!
Meestal wille ze toch wel dat ze met 5 jr ingereden zijn...dus alle tijd.

En tips?
*voorwaarts rijden, liever te snel als te langzaam. Te snel los je beter op dan te langzaam
*zo weinig mogelijk in mond zitten
*zelf zo correct mogelijk zitten en rijden

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:48

Je bent absoluut niet te laat hoor!!
Ik zou wel hulp zoeken die je kan helpen met je paardje.
Als je dan zelf niet kan, is er in ieder geval iemand die voor em zorgt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:16

Gewoon weer op een rustig en regelmatig tempo beginnen.
Eerst weer even longeren en alle dingen die je deed voordat je erop ging zitten, zodat zijn geheugen even opgefrist wordt.

Een goede instructrice of instructeur er bij zoeken en vanuit daar verder gaan.

Heb de eerste staprondjes ook alleen gedaan *stond wel iemand bij om me op te vangen hoor Knipoog * maar zodra we dat stadium voorbij waren en serieus met xzadel en alle poespas gingen rijden heb ik er iemand bij gehaald om mij en mijn paard de goede weg op te sturen.

En verder is 3 jaar verre van te oud....vanaf deze leeftijd zou ik pas beginnen met inrijden dus ergens ben je je tijd al vooruit Knipoog

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:49

3 maanden geleden voor het laatst gelongeerd? zo lang stil staan is niet goed voor zo'n jong beestje hoor, voor geen enkel paardje trouwens, maar helemaal niet voor zo'n jong paard. Of mocht 'ie wel op 't land ofzo? Anders is 't niet echt slim hoor, dan zou ik aan iemand vragen of die jouw paard af en toe wat beweging kan geven.
Verder zou ik assistentie van een ervaren persoon vragen, zodat je zeker weet dat je je paard niet verpest en die gelijk kan zien en aangeven wat je wel en niet goed doet tijdens de momenten dat jullie bezig zijn.
Zoals de anderen al hebben gezegd, ben je echt niet te laat hoor! Zolang je 'm maar een beetje constant en goed verdeeld beweging geeft en aan 't werk zet. Veel succes ermee!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:57

Ik zou goed hulp zoeken+:)+
En dat je hem zo lang geleden voor het laatst gelongeerd hebt is echt geen probleem hoor (hij is nog jong zat) en ik neem aan dat hij wel gewoon genoeg beweging had in die tijd?!?
In ieder geval gewoon lekker rustig aan beginnen Lachen
Groetjes Lisette

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:33

Zolang ie lekker in de wei kan lopen (overdag) hoef je je helemaal niet druk te maken hoor. Hoe vroeger ingereden hoe korter de levensduur ! je kunt nooit TE LAAT inrijden, wel TE VROEG.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:06

zoek iemand die wel ervaring heeft en je kan helpen. zoals eerder gezegt ben je niet te laat hoor. maar hulp is wel aan te raden. het is makkelijker een paard het goed aan te leren dan het later te moeten corrigeren.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:46

Gewoon herhalen wat je al hebt gedaan
en een goede instructeur erbij halen.
Misschien kan je ook met um gaan wandelen