Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:57

MyWishMax schreef:
Of gewoon stem blijven gebruiken, zodat je jezelf kan trainen dat de bok niet komt en de spanning dus weggaat en blijft.


Ook een idee :)

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:06

Ieder paard van jongs af aan aangalopperen. Paard van TS ook en heeft het onder een andere ruiter ook gedaan. Maar nu is het TS die de hulp geeft. Voor het paard voelt het mss als ‘altijd spaans geleerd en nu praat er iemand frans’ en dan in dit geval bij het aanspringen in de linker galop. Ze moeten een team gaan vormen en elkaar gaan begrijpen. Dat is wat ik bedoel.
Die paarden van ons die kennen alle oefeningen allang al ;-) .

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:15

paars schreef:
Ieder paard van jongs af aan aangalopperen. Paard van TS ook en heeft het onder een andere ruiter ook gedaan. Maar nu is het TS die de hulp geeft. Voor het paard voelt het mss als ‘altijd spaans geleerd en nu praat er iemand frans’ en dan in dit geval bij het aanspringen in de linker galop. Ze moeten een team gaan vormen en elkaar gaan begrijpen. Dat is wat ik bedoel.
Die paarden van ons die kennen alle oefeningen allang al ;-) .



Ah zo. Ja helemaal met je eens dan haha.
Team vormen kan vaak best even duren, soms willen we te snel dat alles maar lukt maar dat is nou vaak juist ook de uitdaging in de omgang met paarden. Vind ik dan :D

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:06

Klopt! En juist ook weer het hele leuke van die fase (en dat leren van elkaar…houdt eigenlijk nooit op).

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:11

MyWishMax schreef:
Of gewoon stem blijven gebruiken, zodat je jezelf kan trainen dat de bok niet komt en de spanning dus weggaat en blijft.

Hi MyWish, ja met voorbereidende stemhulp gaat het eigenlijk altijd goed, dus het zal ook met mijn onderbewuste te maken hebben, dat ik hem toch ergens blokkeer.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:16

paars schreef:
Ieder paard van jongs af aan aangalopperen. Paard van TS ook en heeft het onder een andere ruiter ook gedaan. Maar nu is het TS die de hulp geeft. Voor het paard voelt het mss als ‘altijd spaans geleerd en nu praat er iemand frans’ en dan in dit geval bij het aanspringen in de linker galop. Ze moeten een team gaan vormen en elkaar gaan begrijpen. Dat is wat ik bedoel.
Die paarden van ons die kennen alle oefeningen allang al ;-) .

dag Paars, ja we vormen steeds meer een team, paard en ik, maar de vorderingen gaan stap voor stap. Paard is zeker ervaren maar heeft ook meer dan een jaar stilgestaan, en in de wei gelopen en het opbouwen van vertrouwen heeft tijd nodig. Gelukkig heb ik nu een passende instructrice gevonden.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:21

MyWishMax schreef:
Maar dit paard kan het al en doet het tijdens de les wel. Het paard hoeft het niet te leren.
Ts geeft zelf aan dat ze als ze voor zichzelf rijdt gespannen raakt en daarbij vind ik de focus te veel op de theorie liggen wat toch ten koste gaat van het rijden/voelen. Als de instructie al aangeeft dat ts naar voren moet blijven rijden zal ze de neiging hebben om wat terug te rijden of zelfs vast te houden/zetten met aangaloperen en dan is het een hele logische reactie van een paard. Helemaal als ruiter ook nog gaat denken 'als hij maar niet bokt'. Die spanning breng je over.
Paard reageert op de spanning en zal zoch opgesloten voelen en daardoor de sprong maken.
Als het alleen bijvoorbeeld kracht was helpt een stemhulp ook niet en zou het ook in de les gebeuren.

De timing is pas later van belang. Voorbereiding en ontspanning is juist het belangrijkste. Naast blijven werken aan het rechtrichten. Maar vooral aan eigen spanning werken dus. Blijf bezig met rijden en als je graag het gevoel wilt ontwikkelen boor timing doe dat tijdens de les en niet zonder begeleiding.

My Wish, ja die spanning daar geloof ook ik echt in, dat speelt zeker mee bij ons. Ik heb er voor mezelf een groot ding van gemaakt en het is maar gewoon galop dus wat kan er gebeuren. Ben ook wel blij met jullie reacties want ik weet nu dat de timing van de hulp er weinig mee te maken heeft, dus dat laat ik los.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:28

Melzazu schreef:
MyWishMax schreef:

De timing is pas later van belang. Voorbereiding en ontspanning is juist het belangrijkste. Naast blijven werken aan het rechtrichten. Maar vooral aan eigen spanning werken dus. Blijf bezig met rijden en als je graag het gevoel wilt ontwikkelen boor timing doe dat tijdens de les en niet zonder begeleiding.



En als dat aanspringen naar galop nog niet zo wil dan laat je de galop een tijd voor wat het is en kun je ook heel veel doen in de stap en de draf wat het aanspringen ook gaat verbeteren zodra je dat dan weer oppakt. Het is geen must om iedere keer met rijden ook te galopperen hoor.

Ja Melzazu dat heb ik eerder ook geprobeerd, dan maar geen galop, maar dat gaf halverwege de training ook weer spanning. Want paard weet: he het is tijd voor de galop en wil dan uit zichzelf aanspringen. Want hij galoppeert graag. En juist van de galop gaat hij ook weer beter draven want dan komt ie meer los etc.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:31

Lenteklokje schreef:
Ja Melzazu dat heb ik eerder ook geprobeerd, dan maar geen galop, maar dat gaf halverwege de training ook weer spanning. Want paard weet: he het is tijd voor de galop en wil dan uit zichzelf aanspringen. Want hij galoppeert graag. En juist van de galop gaat hij ook weer beter draven want dan komt ie meer los etc.


Als hij dan op dat punt is dat hij zo makkelijk wil aanspringen dan zou ik ook dan pas starten met galop. Dat helpt jou voor nu dan ook omdat hij dan ook echt zover is om te galopperen en als jij dan weer meer vertrouwen erin krijgt dat dat aanspringen lekker gaat kun je vanzelf het vroeger in je training zelf van hem gaan vragen.

Dat laatste dat klopt vaak wel ja. Even galopperen helpt vaak wel met lekker los komen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:46

Melzazu, hij wil dan wel graag aanspringen maar wordt ook wat drammerig, krult hals iets te veel waardoor ik gevoel krijg dat ik minder controle heb omdat hij dan heel licht op het bit wordt. Ik ben er achter dat het voor ons het beste werkt om gedurende de training op verschillende momenten de galop te vragen. Als het op eind te spannend wordt, dan geen galop meer.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:55

Wat ik je ook als tip wil meegeven: als het lukt, en je bent er helemaal blij mee, belonen (dat doe je ws wel) en het dan niet nóg een keer vragen. Gewoon blij zijn met die ene goeie overgang. Het verwerken gaat daarna nog door.
Door te denken van ‘oh het lukt, nóg een keer doen’ is heel verleidelijk. Dus wees er spaarzaam mee al voelt het natuurlijk super als het lukt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 17:01

paars schreef:
Wat ik je ook als tip wil meegeven: als het lukt, en je bent er helemaal blij mee, belonen (dat doe je ws wel) en het dan niet nóg een keer vragen. Gewoon blij zijn met die ene goeie overgang. Het verwerken gaat daarna nog door.
Door te denken van ‘oh het lukt, nóg een keer doen’ is heel verleidelijk. Dus wees er spaarzaam mee al voelt het natuurlijk super als het lukt.

Hi Paars, ja zeker ik beloon, vaak al direct met mijn stem zodra de overgang goed gaat. Maar als het dan is gelukt, zegt mijn innerlijke stem: nog een keer, om te bevestigen. Ik kan toch niet na 1x linksom galop en 1x rechtsom galop al tevreden zijn, (??) dat voelt voor mij niet goed. Of bedoel jij jouw tip anders? Wat ik wel altijd heb geleerd is met een positief en braaf uitgevoerde oefening afsluiten.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 17:09

paars schreef:
Wat ik je ook als tip wil meegeven: als het lukt, en je bent er helemaal blij mee, belonen (dat doe je ws wel) en het dan niet nóg een keer vragen. Gewoon blij zijn met die ene goeie overgang. Het verwerken gaat daarna nog door.
Door te denken van ‘oh het lukt, nóg een keer doen’ is heel verleidelijk. Dus wees er spaarzaam mee al voelt het natuurlijk super als het lukt.

Oh ja als aanvulling, ik ben blij met elke vordering die we samen maken. Het is voor mij echt ontspanning. Zo ben ik nu ook bezig met halsstrekken in draf en dat hij dan wel door loopt en ook zijn verticale evenwicht behoudt. Zie ook mijn eerdere topic "paard schiet weg en ik verlies controle" dat was in die periode best spannend, ook omdat ik bij goed weer ook buiten in het veld rijd, dat zijn uitdagingen hoor :j
Dus daar ook vorderingen gemaakt.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:20

Wat doe je precies voor spannends in galop dat je het idee hebt dat 1 keer links en 1 keer rechts niet voldoende is?

Als je oefeningen gaat rijden heb je inderdaad vaak een “loswerk” galop en een “arbeids” galop, waarbij je in die laatste meer oefeningen rijdt en in de eerste vooral gefocust bent op ontspanning en het aan de hulpen zijn.

Volgens mij zit jij nog in de fase waarbij je galop nog niet veel meer bevat als voltes en rechte lijnen om het paard ontspannen en nageeflijk te krijgen. Zolang je nog in die fase zit, is 1 keer links 1 keer rechts galop voldoende. Echt…

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:07

996981 schreef:
Wat doe je precies voor spannends in galop dat je het idee hebt dat 1 keer links en 1 keer rechts niet voldoende is?

Als je oefeningen gaat rijden heb je inderdaad vaak een “loswerk” galop en een “arbeids” galop, waarbij je in die laatste meer oefeningen rijdt en in de eerste vooral gefocust bent op ontspanning en het aan de hulpen zijn.

Volgens mij zit jij nog in de fase waarbij je galop nog niet veel meer bevat als voltes en rechte lijnen om het paard ontspannen en nageeflijk te krijgen. Zolang je nog in die fase zit, is 1 keer links 1 keer rechts galop voldoende. Echt…

hallo 996981, dank voor jouw reactie, als ik in galop ben dan houden we eerlijk gezegd ongeveer 1 ronde vol. Hij valt dan weer terug in draf. Vandaar ook mijn drive om 3 keer links en 3x rechts te oefenen. Soms zitten er goede stukken tussen en maken we 2 rondes plus een grote volte bij E of B. Echt in galop op dat niveau eerlijk gezegd. In draf en stap zijn we veel verder. De galop is al vanaf het begin een ding maar ook dit gaat steeds beter.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 01:20

Het kan ook zijn dat de blinde darm (die zit aan de rechterkant vanaf zijn 'heupbot' helemaal naar voren toe naar zn borstbeen. Dat is een enorme gistingszak waar voedsel heel lang in blijft fermenteren. Zoals je kunt begrijpen komen hier gassen vrij en als de ingang of uitgang niet helemaal lekker functioneren da krijg je echt problemen. Een paard kan dan zijn rechterbeen minder goed onder de massa brengen en zijn rug bollen om de eerste galopssprong te maken. Ook inbuigen naar rechts (niet alleen met de nek maar echt lateroflexie in het hele lijf) zal moeilijker zijn.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 10:41

Hutcherson schreef:
Het kan ook zijn dat de blinde darm (die zit aan de rechterkant vanaf zijn 'heupbot' helemaal naar voren toe naar zn borstbeen. Dat is een enorme gistingszak waar voedsel heel lang in blijft fermenteren. Zoals je kunt begrijpen komen hier gassen vrij en als de ingang of uitgang niet helemaal lekker functioneren da krijg je echt problemen. Een paard kan dan zijn rechterbeen minder goed onder de massa brengen en zijn rug bollen om de eerste galopssprong te maken. Ook inbuigen naar rechts (niet alleen met de nek maar echt lateroflexie in het hele lijf) zal moeilijker zijn.


Hutcherson, zit de blinde darm aan de rechterkant gezien vanuit de positie dat ik op paard zit?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:56

Lenteklokje schreef:
996981 schreef:
Wat doe je precies voor spannends in galop dat je het idee hebt dat 1 keer links en 1 keer rechts niet voldoende is?

Als je oefeningen gaat rijden heb je inderdaad vaak een “loswerk” galop en een “arbeids” galop, waarbij je in die laatste meer oefeningen rijdt en in de eerste vooral gefocust bent op ontspanning en het aan de hulpen zijn.

Volgens mij zit jij nog in de fase waarbij je galop nog niet veel meer bevat als voltes en rechte lijnen om het paard ontspannen en nageeflijk te krijgen. Zolang je nog in die fase zit, is 1 keer links 1 keer rechts galop voldoende. Echt…

hallo 996981, dank voor jouw reactie, als ik in galop ben dan houden we eerlijk gezegd ongeveer 1 ronde vol. Hij valt dan weer terug in draf. Vandaar ook mijn drive om 3 keer links en 3x rechts te oefenen. Soms zitten er goede stukken tussen en maken we 2 rondes plus een grote volte bij E of B. Echt in galop op dat niveau eerlijk gezegd. In draf en stap zijn we veel verder. De galop is al vanaf het begin een ding maar ook dit gaat steeds beter.


Dan zou ik hier eens aan gaan werken. Jij bepaalt wanneer het paard terug naar draf gaat. Niet doorgaan tot hij eruit valt, maar zelf terugnemen voordat de kwaliteit van de galop minder wordt en hij eruit valt. De overgang moet van jou zijn, niet van het paard

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:00

Lenteklokje schreef:
996981 schreef:
Wat doe je precies voor spannends in galop dat je het idee hebt dat 1 keer links en 1 keer rechts niet voldoende is?

Als je oefeningen gaat rijden heb je inderdaad vaak een “loswerk” galop en een “arbeids” galop, waarbij je in die laatste meer oefeningen rijdt en in de eerste vooral gefocust bent op ontspanning en het aan de hulpen zijn.

Volgens mij zit jij nog in de fase waarbij je galop nog niet veel meer bevat als voltes en rechte lijnen om het paard ontspannen en nageeflijk te krijgen. Zolang je nog in die fase zit, is 1 keer links 1 keer rechts galop voldoende. Echt…

hallo 996981, dank voor jouw reactie, als ik in galop ben dan houden we eerlijk gezegd ongeveer 1 ronde vol. Hij valt dan weer terug in draf. Vandaar ook mijn drive om 3 keer links en 3x rechts te oefenen. Soms zitten er goede stukken tussen en maken we 2 rondes plus een grote volte bij E of B. Echt in galop op dat niveau eerlijk gezegd. In draf en stap zijn we veel verder. De galop is al vanaf het begin een ding maar ook dit gaat steeds beter.

Mijn advies is en blijft om dit soort zaken op te nemen met je instructie. Hij/zij kent je paard, kent jou en jullie eventuele tekortkomingen en aandachtspunten.

Daarnaast: ga voelen in plaats van denken :) probeer samen met je instructie te voelen wat een goed moment is om aan te springen en wanneer hij bijna uit galop gaat vallen. De theorie is allemaal heel mooi, maar in de praktijk is paardrijden toch echt vooral voelen wat er gebeurt en daarop acteren. Achtergrond informatie is dan fijn, zolang je niet stappen overslaat in de theorie.

Mocht je toch theoretisch aan de slag willen, verdiep je dan eens in het skala der ausbildung. Daar is online, maar ook in boeken veel over geschreven. Het skala biedt houvast, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt.

Mocht je verder nuttige tips willen over je overgangen of het uit galop vallen gaat dat echt lastig worden zonder filmpjes waarop we kunnen zien wat er precies gebeurt.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:16

Lenteklokje schreef:
als ik in galop ben dan houden we eerlijk gezegd ongeveer 1 ronde vol. Hij valt dan weer terug in draf. Vandaar ook mijn drive om 3 keer links en 3x rechts te oefenen.
Aanspringen en doorgalopperen zijn 2 verschillende dingen en ik krijg het idee dat je het als 1 geheel ziet.
De tip is al gegeven deze dingen te oefenen met je instructrice erbij. Die ziet (als het goed is) wat er gebeurd bij jullie.
Aan jou de taak om hem op tijd terug te nemen. Het werkt niet zo bij een paard dat hij na 3x linksom en 3x rechtsom het bevestigd krijgt. Niet gaan zitten tellen. Dat kan jou (en je paard) dan frustreren. Want als het 5x goed ging en die 6e keer fout…wat doe je dan? Je moet hem leren aanvoelen. Goed is goed. Klaar. Volgende keer weer mee verder. Breek de oefeningen op in stukjes en onderdelen. Maakt het voor je paard haalbaarder en voor jezelf een stuk leuker ook.

Blinde darm zit aan de rechterkant van je paard als je erop zit idd. Goed om je te verdiepen in dit soort zaken want het speelt allemaal een rol als je werkt met een dier.

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:21

Als het moeilijk voor je is om twee rondjes galop vol te houden kun je ook zorgen voor 1 rondje en dan dat de overgang van jou is. Dus niet het paard uit de galop laten vallen. Dit kun je dan steeds verder uitbouwen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:16

Hoe groot is je bak en welk ras is je paard?

Mijn tinkertje vindt galopperen ook moeilijk.... vooral in een bak met allemaal hoeken..

Ik heb hem eerst sterker gemaakt aan de longeerlijn..,dan zit ik hem in ieder geval niet in de weg en leert hij reageren op stemhulp.
Verder in het begin alleen op buitenritten de galop meegepakt.. rechtdoor is voor veel paarden toch een stuk makkelijker

Hoe galoppeerd hij aan de longeerlijn? Hoe is hij uit te zitten in de galop? Kom je makkelijk mee met de beweging?

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:53

Lenteklokje schreef:
Hutcherson schreef:
Het kan ook zijn dat de blinde darm (die zit aan de rechterkant vanaf zijn 'heupbot' helemaal naar voren toe naar zn borstbeen. Dat is een enorme gistingszak waar voedsel heel lang in blijft fermenteren. Zoals je kunt begrijpen komen hier gassen vrij en als de ingang of uitgang niet helemaal lekker functioneren da krijg je echt problemen. Een paard kan dan zijn rechterbeen minder goed onder de massa brengen en zijn rug bollen om de eerste galopssprong te maken. Ook inbuigen naar rechts (niet alleen met de nek maar echt lateroflexie in het hele lijf) zal moeilijker zijn.


Hutcherson, zit de blinde darm aan de rechterkant gezien vanuit de positie dat ik op paard zit?


Ja, dat is dezelfde rechterkant alshet paard zn rechterflank.
Als je je hand op zijn 'heupbot' legt, raak je praktisch zijn blinde darm en die is gigantisch groot en loopt helemaal door tot op zn buik waar de singel zit ongeveer.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 17:52

Swanzie schreef:
Hoe groot is je bak en welk ras is je paard?

Mijn tinkertje vindt galopperen ook moeilijk.... vooral in een bak met allemaal hoeken..

Ik heb hem eerst sterker gemaakt aan de longeerlijn..,dan zit ik hem in ieder geval niet in de weg en leert hij reageren op stemhulp.
Verder in het begin alleen op buitenritten de galop meegepakt.. rechtdoor is voor veel paarden toch een stuk makkelijker

Hoe galoppeerd hij aan de longeerlijn? Hoe is hij uit te zitten in de galop? Kom je makkelijk mee met de beweging?

Dag Swanzie, groot KWPN paard en de bak is standaard 20 x 40. Het ligt niet aan de bak maar meer dat ik de galop op een paard best moeilijk vind. Hij galoppeert in de wei uit zichzelf veel en ook aan de longe, dan zit er soms ook wel een bok tussen maar dat is meer een vreugdebok. Ja hij reageert goed op mijn stemhulp dus die zet ik nu ook meer in.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 17:55

paars schreef:
Lenteklokje schreef:
als ik in galop ben dan houden we eerlijk gezegd ongeveer 1 ronde vol. Hij valt dan weer terug in draf. Vandaar ook mijn drive om 3 keer links en 3x rechts te oefenen.
Aanspringen en doorgalopperen zijn 2 verschillende dingen en ik krijg het idee dat je het als 1 geheel ziet.
De tip is al gegeven deze dingen te oefenen met je instructrice erbij. Die ziet (als het goed is) wat er gebeurd bij jullie.
.

dag Paars, klopt de overgang naar galop en de galop zelf zijn 2 verschillende dingen. Echter bij mij is een tijdje alles dat met de galop te maken had, spannend geweest. Dus dan verbind ik het een ook met de ander. En tijdens buitenritten, als er dan wat was b.v. hij schrikt van een watervogel dan vluchtte hij in galop weg. Dus ook dan weer galop als spannend moment.