Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 18:29

hallo,
Het aanspringen naar de galop gaat steeds vaker netjes en goed. Toch op bepaalde momenten geeft paard een bokje of maakt hij een grote sprong. Ik kan er dan maar net op blijven zitten. Waarom doet hij dit, zal aan mij als ruiter liggen. Hij kan dan zijn aanspringmoment vanuit het achterbeen niet juist maken. (volgens mijn instructrice.) En zo voelt het ook. Moet ik meer / minder stelling vragen? Of vanuit een meer verzamelde of juist wat ruimer gereden draf? We rijden op B-niveau en het is een braaf paard. Maar we zitten ook nog in de wenningsfase aan elkaar. Wat kunnen nog meer redenen zijn waarom hij af en toe die bokkesprong maakt. Dank je wel

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:34

Vaak is het gebrek aan kracht. Mijn bijrijpaard zoveel jaar geleden deed het ook toen ik hem net weer oppakte. Toen hij met kracht en conditie kreeg ging het over.

Hopelijk kan je instructrice je helpen, zij ziet wat er gebeurt. Het zal niet in één keer over gaan, maar als het goed is wordt het minder als jullie verder komen en gaat het uiteindelijk helemaal over.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:34

Ik denk dat je paard dan niet goed in balans is.
Blijf je zelf goed rechtop zitten, val je niet naar voren als je de hulp geeft om aan te springen?
Soms breng je onbedoeld zelf als ruiter je paard uit balans.
Als je voelt dat het aanspring moment niet goed voelt, spring dan niet aan maar zorg eerst dat je paard goed in draf loopt.
En veel oefenen denk ik, helemaal met instructrice erbij, die kan zien waar het probleem zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:12

Mijn paard deed dit vanuit scheefheid. Hoe is de verticale balans van je paard?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:15

Stelling vragen werkt bij beginnende ruiters vaak averechts, want teveel binnenteugel, waardoor paard op de binnenschouder valt en verkeerd of idd met een bok aanspringt. Slimmer om in de hoek of op een volte aan te springen en je hulp goed te timen. Paard springt op het buitenachterbeen aan, dus als je lichtrijdt de galophulp geven als je zit.
Wat ik ook vaak zie is dat mensen even gaan doorzitten en daardoor zich enorm aanspannen. Ook dat hindert je paard.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:20

SusanH schreef:
Mijn paard deed dit vanuit scheefheid. Hoe is de verticale balans van je paard?


Volgens mij is dit het probleem. Niet zolang geleden had je ook topic over jouw paard dat enorm scheef was. Dus dan missen ze nog de kracht en is met een sprong aangaloperen makkelijker.

Niet gaan denken over verzameling, dat komt pas vele malen later. Risico is veel te groot dat paard dan niet meer actief is en lichaam niet meer correct gebruikt. Helemaal icm de scheefheid. Naast dat je dan met de 'rem erop' probeert weg te rijden. Kans is erg groot dat de sprong dan nog groter wordt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 19:25

SusanH schreef:
Mijn paard deed dit vanuit scheefheid. Hoe is de verticale balans van je paard?

Klopt paard is linksgebogen en ik werk hieraan. Gaat beter! Echter het bokje geeft hij zowel op linkerhand als rechterhand. Wat zou ons verder helpen? Naast de goede tips van mijn instructrice zoals ontspannen, niet teveel stelling, niet teveel poespas, hem in galop laten “rollen”

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:44

Weet je zeker dat je je galop hulp niet te hard of te abrupt geeft ? Er zijn paarden die omhoog gaan ipv vooruit als je te sterke hulp geeft.De een wil een kloppende hulp de ander alleen een been achter de singel.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:02

Weet je zeker dat je zelf op de linker en rechterhand, rechtop en niet scheef op je paard zit?
Hef paard heeft een makkelijke kant, maar geldt voor de ruiter net zo.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:19

office schreef:
Weet je zeker dat je je galop hulp niet te hard of te abrupt geeft ? Er zijn paarden die omhoog gaan ipv vooruit als je te sterke hulp geeft.De een wil een kloppende hulp de ander alleen een been achter de singel.

Dag Office,
Toen ik pas op hem reed gaf ik de galophulp te overduidelijk. Hij heeft een paar jaar geleden M niveau gesprongen dus is goed beleerd. Maar mijn abrupte hulp overviel hem waarna hij een gekke sprong maakte. Dat gaat nu beter maar af en toe overkomt het ons nog. Dank voor het meedenken

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:25

mika11 schreef:
Weet je zeker dat je zelf op de linker en rechterhand, rechtop en niet scheef op je paard zit?
Hef paard heeft een makkelijke kant, maar geldt voor de ruiter net zo.

Dag Mika
Ja ik zit wel behoorlijk net en leer ook om meer ontspannen te zitten, met hoe dan ook mijn handen netjes laag. Echter de timing van de hulp is belangrijk. Op het moment dat hij zijn buitenachterbeen neer zet in de draf. Oftewel op het moment dat hij zijn binnenvoorbeen neer zet. Dat voel ik nog niet. Maar ja zo was ik er vroeger op mijn vorige paardje ook nooit mee bezig, toen ging de galop vanzelf….
Dank voor het meedenken

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:44

Lenteklokje schreef:
hallo,
Het aanspringen naar de galop gaat steeds vaker netjes en goed. Toch op bepaalde momenten geeft paard een bokje of maakt hij een grote sprong. Ik kan er dan maar net op blijven zitten. Waarom doet hij dit, zal aan mij als ruiter liggen. Hij kan dan zijn aanspringmoment vanuit het achterbeen niet juist maken. (volgens mijn instructrice.) En zo voelt het ook. Moet ik meer / minder stelling vragen? Of vanuit een meer verzamelde of juist wat ruimer gereden draf? We rijden op B-niveau en het is een braaf paard. Maar we zitten ook nog in de wenningsfase aan elkaar. Wat kunnen nog meer redenen zijn waarom hij af en toe die bokkesprong maakt. Dank je wel


Vwb het aanspringen: een paard brengt het buitenachterbeen ver onder de massa en 'tilt' zichzelf en jou erbij de galop in.
Stelling vind ik hierbij niet zo relevant.

In termen van verzamelen en uitstrekken ben ik een voorstander van verzamelen.
Please mind: ik gebruik het werkwoord - ik denk dat ieder gezond paard zich een beetje kan uitstrekken en verzamelen. En ik gebruik géén teugelhulpen om te verzamelen, maar mijn zwaartepunt ('navel naar binnen'). De activiteit blijft intact.
Oude term voor aangalopperen uit uitgestrekte draf: via balansverlies aangalopperen.

Verticale balans is wat mij betreft sowieso belangrijk, dus daar aan werken is hoe dan ook nuttig. Het helpt ook om de achterhand onder de massa te brengen.

In het kader van sterker worden kan iedere correcte overgang helpen.
En om je paard te oefenen in het onder de massa brengen van de achterhand kan correcte lengtebuiging (binnen achterbeen landt tussen de twee 'sporen' van de beide voorbenen).

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:14

MyWishMax schreef:
SusanH schreef:
Mijn paard deed dit vanuit scheefheid. Hoe is de verticale balans van je paard?


Volgens mij is dit het probleem. Niet zolang geleden had je ook topic over jouw paard dat enorm scheef was. Dus dan missen ze nog de kracht en is met een sprong aangaloperen makkelijker.

Niet gaan denken over verzameling, dat komt pas vele malen later. Risico is veel te groot dat paard dan niet meer actief is en lichaam niet meer correct gebruikt. Helemaal icm de scheefheid. Naast dat je dan met de 'rem erop' probeert weg te rijden. Kans is erg groot dat de sprong dan nog groter wordt.


Klopt Mywish, de scheefheid is nog niet helemaal opgelost maar gaat al stukken rechter op bepaalde momenten. Met mijn rechterkuit druk ik paard naar linkerteugel, paar pasjes wijken voor rechterkuit, in overgangen van draf - stap -draf aandacht voor rechterachterbeen onder de massa. Etc. Klopt instructrice zegt doorrijden, (niet te kort in de draf) ook in de hoeken en dan ontspannen de galop vragen. Met instructrice erbij gaat het goed, echter als ik alleen rijd zit er soms wat spanning nog. (denk >> als hij maar niet gaat bokken..... ) Of ik overval soms paard onbewust met de galop. Met als gevolg dat hij een bok geeft. Overigens als ik hem voorbereid met mijn stem "let op op, galop" weet hij dat deze eraan komt en gaat het meestal goed. Bedankt voor het meedenken!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:21

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:
hallo,
Het aanspringen naar de galop gaat steeds vaker netjes en goed. Toch op bepaalde momenten geeft paard een bokje of maakt hij een grote sprong. Ik kan er dan maar net op blijven zitten. Waarom doet hij dit, zal aan mij als ruiter liggen. Hij kan dan zijn aanspringmoment vanuit het achterbeen niet juist maken. (volgens mijn instructrice.) En zo voelt het ook. Moet ik meer / minder stelling vragen? Of vanuit een meer verzamelde of juist wat ruimer gereden draf? We rijden op B-niveau en het is een braaf paard. Maar we zitten ook nog in de wenningsfase aan elkaar. Wat kunnen nog meer redenen zijn waarom hij af en toe die bokkesprong maakt. Dank je wel


Vwb het aanspringen: een paard brengt het buitenachterbeen ver onder de massa en 'tilt' zichzelf en jou erbij de galop in.
Stelling vind ik hierbij niet zo relevant.


Dag Janneke, dit is een belangrijke conclusie, hij brengt zijn buitenachterbeen onder de massa en tilt zichzelf in de galop. Kan het zijn dat ik de hulp op het verkeerde moment geef, namelijk op het moment dat zijn binnenachterbeen landt? En dus kan hij niet goed aanspringen en geeft een bok? (of ben ik nu te theoretisch bezig?) bedankt voor het meedenken

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:26

Rex_Rolfo schreef:
Vaak is het gebrek aan kracht. Mijn bijrijpaard zoveel jaar geleden deed het ook toen ik hem net weer oppakte. Toen hij met kracht en conditie kreeg ging het over.

Hopelijk kan je instructrice je helpen, zij ziet wat er gebeurt. Het zal niet in één keer over gaan, maar als het goed is wordt het minder als jullie verder komen en gaat het uiteindelijk helemaal over.


dag Rex, zie ook reactie van Janneke, paard brengt zijn buitenachterbeen onder de massa en tilt zichzelf in de galop. Kan het zijn dat ik de hulp op het verkeerde moment geef, namelijk op het moment dat zijn binnenachterbeen landt? En dus kan hij niet goed aanspringen want hij mist de souplesse en geeft een bok? (of ben ik nu te theoretisch bezig?)
Paard is sterk en krachtig denk ik maar mist nog de souplesse en is ook nog wat scheef.
Ja instructrice helpt zeker maar je weet hoe het werkt, als zij erbij is gaan de oefeningen goed en ontspannen, als ik alleen rijd is er wat meer spanning bij mij (als ie maar geen bok geeft... denk denk... bedankt voor de reactie!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:37

Avalanche schreef:
Stelling vragen werkt bij beginnende ruiters vaak averechts, want teveel binnenteugel, waardoor paard op de binnenschouder valt en verkeerd of idd met een bok aanspringt. Slimmer om in de hoek of op een volte aan te springen en je hulp goed te timen. Paard springt op het buitenachterbeen aan, dus als je lichtrijdt de galophulp geven als je zit.
Wat ik ook vaak zie is dat mensen even gaan doorzitten en daardoor zich enorm aanspannen. Ook dat hindert je paard.

hi Avalanche, bedankt voor jouw reactie, ik heb hier 2 vragen over:
1) in de hoek of op de volte neemt het paard toch als vanzelf ook juist stelling en buiging aan? Kan ik dan niet beter net na de hoek aanspringen?

2) Ik heb laatst inderdaad een filmpje gezien van Amelia op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=BAY4_ZiOovA waarin ze na 2 minuten speeltijd uitlegt op welk moment je de hulp moet geven. Echter voor een B/L ruiter zoals ik kan ik vanuit het lichtrijden niet aanspringen en vanuit het doorzitten voel ik het niet.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:43

De reactie van Avalanche zet mij wel aan het denken. Paard springt op het buitenachterbeen aan, dus als je lichtrijdt de galophulp geven als je zit. Als mijn zit het zadel aanraakt tijdens het lichtrijden, dan de hulp geven? Zijn er meer ruiters die aanspringen vanuit lichtrijden, in plaats van doorzitten (zoals we het leren) Ik ga het zeker oefenen en bespreken met instructrice. Dank <<)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:51

Je bent te theoretisch bezig inderdaad, denk ik. Tijdens het rijden heb je geen tijd om zoveel na te denken. Je geeft aan dat je het niet voelt, maar als je je er zo erg op probeert te concentreren is de kans groot dat je ergens anders juist dingen 'verkeerd' gaat doen. Ga met dat gevoel aan de slag als je les hebt en niet als je alleen bent.

Maar je geeft zelf al het probleem, je krijgt spanning omdat je denkt als hij maar niet gaat bokken. Dus blokkeer je het paard en ziet hij geen andere manier om toch te luisteren naar jouw hulp om aan te gelopen als met de bok. Dat heeft dus alles met jou te maken.

Als het met stemhulp wel goed gaat, gebruik die dan gewoon zodat jij geen spanning opbouwt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:21

Lenteklokje schreef:
De reactie van Avalanche zet mij wel aan het denken. Paard springt op het buitenachterbeen aan, dus als je lichtrijdt de galophulp geven als je zit. Als mijn zit het zadel aanraakt tijdens het lichtrijden, dan de hulp geven? Zijn er meer ruiters die aanspringen vanuit lichtrijden, in plaats van doorzitten (zoals we het leren) Ik ga het zeker oefenen en bespreken met instructrice. Dank <<)


Goed om over na te denken...!
In haar algemeenheid: je hulpen op het juiste moment geven is belangrijk.
Ik vind het altijd raar dat ruiters niets leren over 'kunnen voelen' welk achterbeen een paard optilt of neerzet.


Verder is er nog de optie van een (milde) verlichte zit.
Je voelt meer, ten eerste omdat het makkelijker zit, maar ook omdat je voeten en benen actiever zijn.

Het moment dat het binnenachterbeen landt is een goed moment voor de galophulp met de buitenkuit achter de singel, dat is het moment dat buitenachter naar voor komt.
Met je kuithulp zeg je dan 'kom wat extra naar voor'.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:33

Ik kreeg laatst de tip om op het verkeerde been licht te rijden en vanuit daar aan te springen in de galop. Het paard heeft dan meer ruimte om zijn benen onder de massa te zetten.

Kijk ook eens hoe jouw paard aanspring aan de longe. Wat is het tempo? Het tempo wat hij dan heeft is vaak het makkelijkste voor hem. Zoek dat tempo op en spring daar vanuit aan.

Als het een balans kwestie is dan zou je ook op de volte in de eerste hoek aan kunnen springen (hoek van lange naar korte zijde). Dan heeft je paard steun aan de muur tijdens aanspringen en het stukje erna.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 08:25

MissSicarius schreef:
Ik kreeg laatst de tip om op het verkeerde been licht te rijden en vanuit daar aan te springen in de galop. Het paard heeft dan meer ruimte om zijn benen onder de massa te zetten.

Kijk ook eens hoe jouw paard aanspring aan de longe. Wat is het tempo? Het tempo wat hij dan heeft is vaak het makkelijkste voor hem. Zoek dat tempo op en spring daar vanuit aan.

Als het een balans kwestie is dan zou je ook op de volte in de eerste hoek aan kunnen springen (hoek van lange naar korte zijde). Dan heeft je paard steun aan de muur tijdens aanspringen en het stukje erna.


MissSicarius, dank je wel. Op welk moment geef jij dan de galophulp tijdens het lichtrijden op het verkeerde been? Is dat als je staat of als je zit? Het paard springt aan op het buitenachterbeen, ik heb hierboven geleerd als het buitenachterbeen landt (?)

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:49

Ik zou niet teveel nadenken als ik jou was.

Vaak bokken ze als ze nog niet goed genoeg van achter naar voren zijn of/en als ze geblokkeerd worden.

Gewoon vanuit het lichtrijden, paard attent maken met de stem, binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel in de hoek of op de volte met de stemhulp galop zeggen en gelijk naar voren rijden dan kan hij niet bokken.

Niet ingewikkelder gaan maken in je hoofd.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:52

In theorie is het mooist als je de hulp geeft als je binnenachterbeen opgetild wordt. Immers grijpt dat been ver naar voren in galop.

In de praktijk is de timing van de hulp waarschijnlijk niet de reden waarom je paard bokt bij het aanspringen. Ook bij een minder getimede hulp kan een paard prima zonder bokken aanspringen.

Door het te focussen op de timing, ga je waarschijnlijk verkrampt zitten en de hulp te plots geven. Probeer het goede moment eens meer te zoeken in hoe het paard “gaat”. Is het ontspannen, nageeflijk en op 2 teugels? Dat is het moment voor de hulp.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:03

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:
hallo,
Het aanspringen naar de galop gaat steeds vaker netjes en goed. Toch op bepaalde momenten geeft paard een bokje of maakt hij een grote sprong. Ik kan er dan maar net op blijven zitten. Waarom doet hij dit, zal aan mij als ruiter liggen. Hij kan dan zijn aanspringmoment vanuit het achterbeen niet juist maken. (volgens mijn instructrice.) En zo voelt het ook. Moet ik meer / minder stelling vragen? Of vanuit een meer verzamelde of juist wat ruimer gereden draf? We rijden op B-niveau en het is een braaf paard. Maar we zitten ook nog in de wenningsfase aan elkaar. Wat kunnen nog meer redenen zijn waarom hij af en toe die bokkesprong maakt. Dank je wel


Vwb het aanspringen: een paard brengt het buitenachterbeen ver onder de massa en 'tilt' zichzelf en jou erbij de galop in.
Stelling vind ik hierbij niet zo relevant.

In termen van verzamelen en uitstrekken ben ik een voorstander van verzamelen.
Please mind: ik gebruik het werkwoord - ik denk dat ieder gezond paard zich een beetje kan uitstrekken en verzamelen. En ik gebruik géén teugelhulpen om te verzamelen, maar mijn zwaartepunt ('navel naar binnen'). De activiteit blijft intact.
Oude term voor aangalopperen uit uitgestrekte draf: via balansverlies aangalopperen.

Verticale balans is wat mij betreft sowieso belangrijk, dus daar aan werken is hoe dan ook nuttig. Het helpt ook om de achterhand onder de massa te brengen.

In het kader van sterker worden kan iedere correcte overgang helpen.
En om je paard te oefenen in het onder de massa brengen van de achterhand kan correcte lengtebuiging (binnen achterbeen landt tussen de twee 'sporen' van de beide voorbenen).

Als ik jou was zou ik de beenzetting in galop even goed bestuderen voor je mensen van advies gaat voorzien… buitenachterbeen ver onder de massa? I rest my case

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:13

Ik heb zelf in het verleden wel eens gehad dat ik onbewust te streng was met mijn binnenhand. Daardoor blokkeert het achterbeen, kan niet naar voren en de kont komt dan dus omhoog.