Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:17

- wellicht ligt je zadel niet goed? Ik heb in het verleden ook een merrie gehad die dat deed en na lang zoeken bleek dat mijn zadel te klein was en daardoor vervelend op de rug drukte vanachter..

- of wellicht eens proberen je paard op de volte te zetten en dan volte verkleinen en vergroyen en bij het volte vergroten aan gaan springen

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:18

Of je legt een balke oo de grond oo de volte en springe direct na de balk aan in galop

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:50

996981 schreef:
In de praktijk is de timing van de hulp waarschijnlijk niet de reden waarom je paard bokt bij het aanspringen. Ook bij een minder getimede hulp kan een paard prima zonder bokken aanspringen.


Dit.
Vergeet de timing-beenzetting-theorie even want dit is echt geen vereiste voor een goede overgang naar galop. Hooguit springt het paard dan een fractie later aan, maar dat is in deze fase totaal irrelevant. Daar heb je het over finetuning die je zelfs in het Z nog niet per se nodig hebt om de proef rond te komen. Sommige instructeurs maken het zo theoretisch en ingewikkeld…

Edit - inderdaad het weinig of geen stelling vragen, de hals recht houden of zelfs iets contra stelling kan helpen :)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 16:13

LadyFiesta schreef:
996981 schreef:
In de praktijk is de timing van de hulp waarschijnlijk niet de reden waarom je paard bokt bij het aanspringen. Ook bij een minder getimede hulp kan een paard prima zonder bokken aanspringen.


Dit.
Vergeet de timing-beenzetting-theorie even want dit is echt geen vereiste voor een goede overgang naar galop. Hooguit springt het paard dan een fractie later aan, maar dat is in deze fase totaal irrelevant. Daar heb je het over finetuning die je zelfs in het Z nog niet per se nodig hebt om de proef rond te komen. Sommige instructeurs maken het zo theoretisch en ingewikkeld…


dank je LadyFiesta, dus het zou niets uitmaken als ik de galophulp net te laat of te vroeg geef? Ik denk dus steeds dat hij dan niet weg kan komen met zijn achterbeen (??) omdat ik de hulp dan verkeerd time. Want hij wil wel juist aanspringen in de goede galop.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 16:15

Swanzie schreef:
- wellicht ligt je zadel niet goed? Ik heb in het verleden ook een merrie gehad die dat deed en na lang zoeken bleek dat mijn zadel te klein was en daardoor vervelend op de rug drukte vanachter..



- of wellicht eens proberen je paard op de volte te zetten en dan volte verkleinen en vergroyen en bij het volte vergroten aan gaan springen

dag Swanzie, bokte de merrie dan enkel bij het aanspringen?
Tijdens de volte vergroten aanspringen, wat is dan het voordeel hiervan?

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:21

Nee ik zou die focus op timing echt loslaten. Maar je richten op een duidelijke, gedoseerde hulp vanuit een draf die goed aanvoelt.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:31

Eens met LadyFiesta, je maakt het veel te theoretisch. Paardrijden is veel meer voelen. En met wat dit paard kent snapt hij het echt wel en zal inderdaad hooguit een fractie later naar de galop gaan.

Wat met een balkje aanspringen betreft dat werkt ook fijn. Ik gebruik het alleen dat je boven de balk aanspringt en niet erna. Als je wat doet al met wijken kun je ook mooi een paar balken van de hoefslag af leggen, 3 of zo op de eerste helft van de bak zeg maar. Dan vanaf de hoefslag dravend de binnen hoefslag op draaien (of ietsjes ruimer nog naar het midden) dan de balkjes draven. Na de balken het paard laten wijken naar de hoefslag dat je vlak voor de bocht uitkomt en dan richting a of c aan laten springen. Vaak gaat het dan ook veel makkelijker.

Geen idee of je wat aan mijn leken ideeën hebt hoor. Ik ben geen instructrice maar dit heb ik in het verleden wel gedaan tijdens les met een paard die moeite had met goed aanspringen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:07

996981 schreef:
Janneke2 schreef:
Vwb het aanspringen: een paard brengt het buitenachterbeen ver onder de massa en 'tilt' zichzelf en jou erbij de galop in.
Citaat:
Als ik jou was zou ik de beenzetting in galop even goed bestuderen voor je mensen van advies gaat voorzien… buitenachterbeen ver onder de massa? I rest my case


... misschien even lezen?
"Aangalopperen."

Ik ging uit van de overgang draf- galop.
Draf is puur diagonaal,
in galop is één van diagonalen 'verbroken': die van het buitenachterbeen.

Het buitenachterbeen komt bij het aanspringen verder naar voor dan in draf, mede om het binnenvoorbeen wat te ontlasten.

Daarmee ontstaat de beenzetting van de galop:
buitenachter,
de diagonaal van het binnenachterbeen,
binnenvoorbeen,
zweefmoment.

Na de actie van het buitenachterbeen 'rolt' het paard de galop in.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:13

Janneke2 schreef:
... misschien even lezen?
"Aangalopperen."

Ik ging uit van de overgang draf- galop.
Draf is puur diagonaal,
in galop is één van diagonalen 'verbroken': die van het buitenachterbeen.

Het buitenachterbeen komt bij het aanspringen verder naar voor dan in draf, mede om het binnenvoorbeen wat te ontlasten.

Daarmee ontstaat de beenzetting van de galop:
buitenachter,
de diagonaal van het binnenachterbeen,
binnenvoorbeen,
zweefmoment.

Na de actie van het buitenachterbeen 'rolt' het paard de galop in.

Nee. Gewoon nee…

Het bínnenachterbeen grijpt naar voren in de overgang. Niet het buitenachterbeen. Dat laatste zet af, en blijft dus vrijwel op de plek.



Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:38

Is er nog verschil in linker of rechtergalop qua aanspringen/bokken?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:52

Mijn jonge paard heeft dit het eerste half jaar vanaf zadelmak maken ook gedaan en was bij haar echt onbalans en kracht tekort.
Ze deed het zowel linksom als rechtsom.
Wat hielp was om de hoek waar ik de overgang wilde maken, de draf wat versnellen en de tweede helft van de bocht, dus op weg naar rechte zijde, de hulp te geven. Door even een paar passen wat harder te draven, viel ze soort van wat makkelijker in de galop.
Daarmee is de aanspring- bok er uit geslopen. Heeft ze ondertussen meer balans en kracht en maken we inmiddels gewoon heel correcte overgangen waarbij we ook niet eerst wat harder draven.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:18

Hutcherson schreef:
Is er nog verschil in linker of rechtergalop qua aanspringen/bokken?

Dag Hutcherson
Rechtsom is zijn moeilijke kant maar geeft hij heel af en toe een soort van draaiende bok met zijn achterhand. Linksom is zijn makkelijke kant en op links zijn de voltes etc beter te rijden. Hij wil ook graag in galop op links maar mijn hulp en timing moet daar nog beter. Op links geeft hij nog te vaak een grote sprong omhoog. En het bijzondere is des te losser en soepeler hij is, des te groter de kans op deze sprong. Dus de eerste 20 minuten geen sprong maar wel in het 2e deel van de training. Dan is hij goed opgewarmd en in staat om grote sprongen te maken ha ha :-)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:23

Nickeltje schreef:
Mijn jonge paard heeft dit het eerste half jaar vanaf zadelmak maken ook gedaan en was bij haar echt onbalans en kracht tekort.
Ze deed het zowel linksom als rechtsom.
Wat hielp was om de hoek waar ik de overgang wilde maken, de draf wat versnellen en de tweede helft van de bocht, dus op weg naar rechte zijde, de hulp te geven. Door even een paar passen wat harder te draven, viel ze soort van wat makkelijker in de galop.
Daarmee is de aanspring- bok er uit geslopen..

Dag Nickeltje
Dit vind ik een goede tip. Dus vanuit een middendraf net na de hoek de galophulp geven. Ik ga het oefenen , dank :-)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:30

LadyFiesta schreef:
Nee ik zou die focus op timing echt loslaten. Maar je richten op een duidelijke, gedoseerde hulp vanuit een draf die goed aanvoelt.


Ja LadyFiesta de timing loslaten, dit is ook nog te moeilijk voor mij maar ik wil graag de theorie snappen. Dus ik volg met belangstelling de discussie tussen Janneke en de andere Bokker.
De draf voelt steeds beter aan. En het stelt mij gerust dat ik vooral mijn gevoel mag volgen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:32

Of het echt een middendraf is weet is niet hoor. En ook niet een halve korte zijde.
Maar een tijd lang is voor mij, met dit jonge paard, een onderdeel van de overgang naar galop dus een pas of 6-8 snellere draf en als ze in die snellere draf dan wel stabiel bleef, het duwtje naar galop

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 16:04


Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:04

Nickeltje schreef:
Of het echt een middendraf is weet is niet hoor. En ook niet een halve korte zijde.
Maar een tijd lang is voor mij, met dit jonge paard, een onderdeel van de overgang naar galop dus een pas of 6-8 snellere draf en als ze in die snellere draf dan wel stabiel bleef, het duwtje naar galop


Dit is sowieso hoe je jonge paarden makkelijk in galop krijgt. :j

Het punt op zoeken dat ze even een paar passen hard gaan draven en galloperen makkelijker is.

In theorie is er echt niks over te zeggen zonder beeldmateriaal TS. Het is van zoveel factoren afhankelijk wat voor jou op welk moment de juiste hulp is. De meeste paarden bokken als ze niet voorwaarts genoeg zijn/ niet genoeg impuls hebben. Maar dat is bijv. niet hetzelfde als keihard over het tempo jagen de hele tijd.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 20:53

Elisa2 schreef:
Ik zou niet teveel nadenken als ik jou was.

Vaak bokken ze als ze nog niet goed genoeg van achter naar voren zijn of/en als ze geblokkeerd worden.

Niet ingewikkelder gaan maken in je hoofd.

Dag Elisa,
Ja ik snap wat je zegt allemaal. Meer voorwaarts rijden, niet blokkeren, ontspannen, stemhulp gebruiken. Vandaag nog even live besproken op het paard met een kenner. Hij zegt dat ik paard overval met ineens mijn abrupte hulp.
Vanmiddag geoefend, wel met voorbereidende stemaankondiging, yes het was droog en no hij bokte niet :-) En hij nam van de vuurwerkknallen geen notie. Braaf paard

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:16

Lenteklokje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou niet teveel nadenken als ik jou was.

Vaak bokken ze als ze nog niet goed genoeg van achter naar voren zijn of/en als ze geblokkeerd worden.

Niet ingewikkelder gaan maken in je hoofd.

Dag Elisa,
Ja ik snap wat je zegt allemaal. Meer voorwaarts rijden, niet blokkeren, ontspannen, stemhulp gebruiken. Vandaag nog even live besproken op het paard met een kenner. Hij zegt dat ik paard overval met ineens mijn abrupte hulp.
Vanmiddag geoefend, wel met voorbereidende stemaankondiging, yes het was droog en no hij bokte niet :-) En hij nam van de vuurwerkknallen geen notie. Braaf paard

Waarschijnlijk ben je zo gefocust op “het goede moment” dat je hem inderdaad overvalt. Probeer het goede moment te zoeken in is hij ontspannen, recht, op twee teugels? Dat is een goed moment. Welk achterbeen hij op dat moment heft is op dit niveau totaal ondergeschikt.

Je ziet in het filmpje ook een betere Amazone met een verder opgeleid paard. Dan wordt timing inderdaad interessant voor een echt goede overgang. Je kunt echter niet zomaar 5 stappen overslaan…

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:19

996981 schreef:
Waarschijnlijk ben je zo gefocust op “het goede moment” dat je hem inderdaad overvalt. Probeer het goede moment te zoeken in is hij ontspannen, recht, op twee teugels? Dat is een goed moment. Welk achterbeen hij op dat moment heft is op dit niveau totaal ondergeschikt.

Je ziet in het filmpje ook een betere Amazone met een verder opgeleid paard. Dan wordt timing inderdaad interessant voor een echt goede overgang. Je kunt echter niet zomaar 5 stappen overslaan…


Mooi uitgelegd zo

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:33

Lenteklokje schreef:
Swanzie schreef:
- wellicht ligt je zadel niet goed? Ik heb in het verleden ook een merrie gehad die dat deed en na lang zoeken bleek dat mijn zadel te klein was en daardoor vervelend op de rug drukte vanachter..



- of wellicht eens proberen je paard op de volte te zetten en dan volte verkleinen en vergroyen en bij het volte vergroten aan gaan springen

dag Swanzie, bokte de merrie dan enkel bij het aanspringen?
Tijdens de volte vergroten aanspringen, wat is dan het voordeel hiervan?


Ja, enkel bij het aanspringen in de linkergalop. Na vervanging van het zadel was dit gelijk over.

Bij volte vergroten en dan aanspringen klopt de beenzetting van het binnenachterbeen, waardoor het aanspringen makkelijker wordt. Zo hoef je niet te “voelen” of het klopt.
Zelfde geldt als je ze na een balkje laat aanspringen.

Je zou ook eerst kunnen oefenen aan de longeerlijn en haar van daaruit eerst sterker maken

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:57

Lenteklokje schreef:
Elisa2 schreef:
Vandaag nog even live besproken op het paard met een kenner. Hij zegt dat ik paard overval met ineens mijn abrupte hulp.
Vanmiddag geoefend, wel met voorbereidende stemaankondiging, yes het was droog en no hij bokte niet :-) En hij nam van de vuurwerkknallen geen notie. Braaf paard

Dat is een goed advies. Vaak krijgen (jonge) paarden niet veel tijd om te reageren. Ook op een drijvende hulp in stap bijvoorbeeld als je paar stapjes meer voorwaarts wilt; dan kan de vraag soms pas na een pas of 3-4 beantwoord worden. Geef ze de tijd om je hulp even te verwerken en om te zetten in actie. Kunst is om daar op te wachten en niet met beendruk beendruk te snel je vraag te herhalen. Als je vanaf de grond / longeren stemhulpen gebruikt helpt dat zeker ook in het zadel bij het aanleren. Ook je energie kan helpen.
Oh ja, en in het begin, een vaste plek ervoor kiezen. Zo leren ze de verbanden te leggen om uiteindelijk je kleine hulp te ‘verstaan’.
Leuk dat de tip meteen werkte!

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:30

Maar dit paard kan het al en doet het tijdens de les wel. Het paard hoeft het niet te leren.
Ts geeft zelf aan dat ze als ze voor zichzelf rijdt gespannen raakt en daarbij vind ik de focus te veel op de theorie liggen wat toch ten koste gaat van het rijden/voelen. Als de instructie al aangeeft dat ts naar voren moet blijven rijden zal ze de neiging hebben om wat terug te rijden of zelfs vast te houden/zetten met aangaloperen en dan is het een hele logische reactie van een paard. Helemaal als ruiter ook nog gaat denken 'als hij maar niet bokt'. Die spanning breng je over.
Paard reageert op de spanning en zal zoch opgesloten voelen en daardoor de sprong maken.
Als het alleen bijvoorbeeld kracht was helpt een stemhulp ook niet en zou het ook in de les gebeuren.

De timing is pas later van belang. Voorbereiding en ontspanning is juist het belangrijkste. Naast blijven werken aan het rechtrichten. Maar vooral aan eigen spanning werken dus. Blijf bezig met rijden en als je graag het gevoel wilt ontwikkelen boor timing doe dat tijdens de les en niet zonder begeleiding.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:53

MyWishMax schreef:
Maar dit paard kan het al en doet het tijdens de les wel. Het paard hoeft het niet te leren.
Ts geeft zelf aan dat ze als ze voor zichzelf rijdt gespannen raakt en daarbij vind ik de focus te veel op de theorie liggen wat toch ten koste gaat van het rijden/voelen. Als de instructie al aangeeft dat ts naar voren moet blijven rijden zal ze de neiging hebben om wat terug te rijden of zelfs vast te houden/zetten met aangaloperen en dan is het een hele logische reactie van een paard. Helemaal als ruiter ook nog gaat denken 'als hij maar niet bokt'. Die spanning breng je over.
Paard reageert op de spanning en zal zoch opgesloten voelen en daardoor de sprong maken.
Als het alleen bijvoorbeeld kracht was helpt een stemhulp ook niet en zou het ook in de les gebeuren.

De timing is pas later van belang. Voorbereiding en ontspanning is juist het belangrijkste. Naast blijven werken aan het rechtrichten. Maar vooral aan eigen spanning werken dus. Blijf bezig met rijden en als je graag het gevoel wilt ontwikkelen boor timing doe dat tijdens de les en niet zonder begeleiding.


Precies. Het is geen jong paard en heeft al M gelopen dus het paard kent het wel dus ben het met je eens.

Misschien gaat TS wel wat voorover gebogen zitten met het aanspringen omdat ze het spannend vind of hij weer gaat bokken of weet ik wat. Dat kunnen wij zo niet zien.

En als dat aanspringen naar galop nog niet zo wil dan laat je de galop een tijd voor wat het is en kun je ook heel veel doen in de stap en de draf wat het aanspringen ook gaat verbeteren zodra je dat dan weer oppakt. Het is geen must om iedere keer met rijden ook te galopperen hoor.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:55

Of gewoon stem blijven gebruiken, zodat je jezelf kan trainen dat de bok niet komt en de spanning dus weggaat en blijft.