Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:37

O jammer ik heb een soort gelijk verhaal als koper .En ik heb heel veel geleerd van dit paard . Bijvoorbeeld dat een paard net zo goed een persoon is als ik dat zelf ben en dat je met samen werken meer bereikt dan met domineren .
Heel duidelijk paard in mening. Ik ben ook een tijdje niet zo blij geweest met een paard met zo n sterke mening.En eerlijk gezegd kwam dat ook door mijn ego dat op z’n plaats gezet moest worden.
Ik wilde toch te veel domineren en de baas zijn en het paard was het daar niet mee eens .
En grappig genoeg ben ik nu heel dankbaar voor deze levens les.Paarden willen voor vol aangezien worden en niet als onderdaan.Maar het was moeilijk en een paard wat je eraf blijft gooien had ik ook mijn plezier in verloren .Nu blijkt dit paard het aller beste fijnste paard van de hele wereld te zijn.
Zoals een trainer ooit zei “ paarden die je er eerst een paar keer afgooien zijn vaak de beste paarden “.Maar ja …..

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 11:47

Totdat ze je eraf gooien en je een keer je rug of nek breekt. Dan zijn het echt niet de beste paarden meer.

office schreef:
O jammer ik heb een soort gelijk verhaal als koper .En ik heb heel veel geleerd van dit paard . Bijvoorbeeld dat een paard net zo goed een persoon is als ik dat zelf ben en dat je met samen werken meer bereikt dan met domineren .
Heel duidelijk paard in mening. Ik ben ook een tijdje niet zo blij geweest met een paard met zo n sterke mening.En eerlijk gezegd kwam dat ook door mijn ego dat op z’n plaats gezet moest worden.
Ik wilde toch te veel domineren en de baas zijn en het paard was het daar niet mee eens .
En grappig genoeg ben ik nu heel dankbaar voor deze levens les.Paarden willen voor vol aangezien worden en niet als onderdaan.Maar het was moeilijk en een paard wat je eraf blijft gooien had ik ook mijn plezier in verloren .Nu blijkt dit paard het aller beste fijnste paard van de hele wereld te zijn.
Zoals een trainer ooit zei “ paarden die je er eerst een paar keer afgooien zijn vaak de beste paarden “.Maar ja …..

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 11:48

Wat een goed idee zo’n robot paard!
Ik ga eens kijken of we die ergens in de buurt hebben.
Dank!

Celebi schreef:
Ik denk dat het goed is dat je het paard hebt terug gebracht. Hoe moeilijk het ook is. Zo zonde dat die handelaar het paard meteen weer te koop zet, maar dat was wel te verwachten. Hopelijk komt er dit keer een hele handige ruiter op af die weinig angst kent, want dan zou het wellicht best nog een leuk rijpaard kunnen worden hoor.

Heb je vrienden met een doodmak paard waar je een paar keer op mag hobbelen? Misschien helpt het als je een paar keer een goede rustige ervaring opdoet. Al is het eerst alleen maar stappen. En hoewel het wellicht niet is wat je wil horen: rijlessen kunnen ook helpen. Er zijn instructeurs die heel goed zijn met problemen als angst en kunnen je daar heel fijn in begeleiden. Of je rijtechnisch gewoon net even op het goede spoor zetten als je zelf een blackout krijgt waardoor je uiteindelijk misschien toch kunt eindigen met een positief gevoel.

Je kan, als de drempel erg hoog is, ook eens een keer op zo'n robot paard stappen. Lijkt me zelf harstikke tof om van te leren, maar dat is natuurlijk ook gewoon een hele laagdrempelige manier om te rijden. Kan niets gebeuren, je hoeft je een keer niet druk te maken of het paard er wel zin in heeft en je persoon die erbij staat kan je heel veel inzicht geven in wat je daadwerkelijk te paard doet.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 11:49

Dankjewel voor je steun! Ik had zelf ook nooit gedacht in zo’n positie te staan maar het is wat het is. Ik moet inderdaad accepteren dat ik weer vanaf een stapje lager moet beginnen. Niet erg!

MyWishMax schreef:
Het is enorm vervelend, maar komt echt vaker voor als je denkt en ook bij ruiters waar je het niet van zou denken. Angst is een lastig iets en soms heel logisch en soms niet. Geef jezelf ook de tijd en vooral niet boos op jezelf worden.

Er wordt niet altijd zo open over gesproken, maar ik ken zat ruiters die er ook last van gehad hebben, ik zelf ook. Ondanks dat het hele ervaren en goede ruiters zijn en sommige vaker rare paarden hadden en ineens kregennze er 1 die niet eens zo erg was maar de angst was er dan ineens wel. Dus je bent niet alleen en je kan er overheen komen.

Hele verstandige keuze van je.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:00

Elisa2 schreef:
Ah gosh, dat is angst...je blokkeert denk ik door angst.

Ik zou eens kijken naar EMDR therapie en daarna het rijden weer gaan oppakken op een echt braaf paard van een ander voordat je weer een nieuw paard gaat kopen. Eventueel met angst begeleiding van een goede instructeur.

Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt, zoveel angst er aan overgehouden en als je haar 3 maanden had weggebracht was je daarna waarschijnlijk ook tegen deze angst en blokkade aan blijven lopen met haar en dan ook nog de vraag of het wel goed zou blijven gaan. Het moet wel leuk blijven!
Jammer dat de handelaar zijn verantwoordelijkheid niet neemt.

EMDR omdat je de eerste keer blokkeert na een mindere ervaring bij uitvoering van je hobby? Geen wonder dat de zorg overbelast is…

Een paar keer weer te paard met een goede ervaring volstaat waarschijnlijk prima.

Volgens mij neemt de handelaar prima zijn verantwoordelijkheid. Ts heeft paard terug kunnen brengen en geld teruggeven, ondanks dat het paard bij de handelaar braaf is en ook de twee keer dat ts proef reed braaf was.

Dat dit door allerlei omstandigheden geen match was betekent niet per definitie dat het paard compleet ongeschikt is

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:05

Met je eens 996981
En denk ook niet dat je daar een doorverwijzing voor gaat krijgen.

Gewoon weer op wat brave paarden rijden en het komt wel weer goed.
verstandig dat je deze terug hebt gebracht, want als het niet matched heb je er niets aan om nog banger te worden

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:06

EMDR voor paardenangst lijkt mij ook wat overdreven.
Een stabiel paard is denk ik wel voldoende om over deze ervaring heen te komen.
Denk wel dat TS zich moet realiseren dat zij bij de aanschaf van een volgend paard, beter niet kan gaan voor paarden die enige ervaring vereisen of paarden die niet geschikt zijn voor onzekere ruiters.
Daarnaast.. ik weet dat ze dit niet wil horen… neem les! En wel op een echt paard.
Zo’n robotpaard is een leuke aanvulling maar ook een veilige te controleerbare omgeving.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:18

Soms is de match er niet en dan is terugbrengen het beste wat je kan doen. Fijn is het niet en mogelijk zal je haar toch missen ondanks dat het geen geslaagde match was, maar soms is loslaten het beste wat je kan doen.

Ik heb mijn eerste paard ook "verkocht" na iets minder dan een jaar omdat er problemen waren die ik - ondanks begeleiding - niet opgelost kreeg. Ik vond het heel jammer want ik had tenslotte wel een band met hem. Ook ik was niet meer zo zeker van mezelf en wilde eigenlijk stoppen met rijden en paarden in het algemeen.
Ik ben een tijdje terug op de manege gaan rijden heb daarna mijn pony gekregen, die nu nog steeds en al vele jaren bij mij is.
Ondanks dat het geen fijne ervaring was met mijn eerste paard, heb ik er wel veel uit geleerd.

Ik zou ook niet onmiddellijk "de grote middelen" inzetten. Angst is een normale emotie die er mag zijn hé. We hebben vaak de neiging onprettige emoties zo snel mogelijk weg te willen krijgen. Maar een leven zonder angst (of andere onprettige emoties) is minder gezond dan deze emotie wel voelen. Mocht het zo zijn dat de angst langdurig blijft aanhouden, kan je nog altijd hulp zoeken daarvoor.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:22

Heel jammer voor je, maar je hebt een wijze beslissing genomen.
Je bent niet verantwoordelijk voor het handelen van de handelaar.
Hoop dat je spoedig weer je vertrouwen in het rijden terug vindt. Een ander, betrouwbaar paard zal al een wereld van verschil zijn.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:38

Goede keuze ts! Niks zo belangrijk als een veilig gevoel. Er kan altijd wat gebeuren maar het bewust opzoeken is wat anders..

Ik ben ook heel bang geweest na een paar ongelukken. Heb een tijdje hele brave paarden gereden en de angst is volledig weg gelukkig.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:22

Sommige mensen met angst die blokkeren gaan in de Freeze en vallen juist dan daar door! Ook van brave paarden. Dan kan een keertje EMDR juist super helpend zijn. Maar ik denk dat je dit pas leert als je dat soort mensen in de praktijk als instructeur hebt gehad en zelf iets verder denkt en kijkt en ook weet wat een Fight, Flight, Freeze reactie kan veroorzaken. Dus het commentaar er op lijkt me erg onzinnig.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:33

Maar je gaat toch niet na 1 keer emdr aanraden?
Als het een blijvend probleem is wil ik het begrijpen.
Maar kan goed zijn dat ts er over een paar keer gewoon doorheen is. Of iig geen freeze meer ervaart. En dan vandaaruit gewoon weer vertouwen krijgt. Zoals de bokkers hierboven ook fijn hun ervaringen daarin delen.

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:39

Dank je wel voor de update TS. Wat knap dat je het hebt opgelost. Dat zal vast niet makkelijk geweest zijn.

Hopelijk kom je gauw een paard tegen wat je weer zelfvertrouwen geeft, en waar je lekker mee door de omgeving kunt rijden :)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:41

DuoPenotti schreef:
Maar je gaat toch niet na 1 keer emdr aanraden?
Als het een blijvend probleem is wil ik het begrijpen.
Maar kan goed zijn dat ts er over een paar keer gewoon doorheen is. Of iig geen freeze meer ervaart. En dan vandaaruit gewoon weer vertouwen krijgt. Zoals de bokkers hierboven ook fijn hun ervaringen daarin delen.


Waarom niet? angst en blokkeren is anders dan angst en niet blokkeren. Denk dat veel mensen dit verschil niet kennen.

Heb al teveel mensen gezien die doormodderen met angst en iedere keer als het paard een stap opzij zet dan zitten ze weer heel hoog en al dan niet komen ze in een vicieuze negatieve circel. Waar 1,2 sessies zoiets makkelijk kunnen doorbreken en dat maakt het ook veel makkelijker om mee om te gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:47

Waarom niet?
Omdat ik het eerst een paar keer zou afkijken.
Bij 1 keer vind ik die conclusie trekken dat het zonder therapie niet op te lossen is te snel.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:59

Bovendien is EMDR maar een van de vele technieken die ingezet kunnen worden. Bij problemen omtrent angst is cognitieve gedragstherapie dan vaak veel eerder aan de beurt.

Maar dat lijkt me allemaal inderdaad erg voorbarig als het rijden 1x niet lekker ging. Rustig aan, kleine stapjes, doen wat goed voelt en eventueel iemand vanaf de grond erbij die je er doorheen kan praten. Als je op die manier een paar keer een goede ervaring opdoet zal het vast zo over zijn. Pas als het echt langdurig aanhoudt of grotere problemen geeft zou je er verder op in kunnen gaan, maar in dit geval lijkt het me een gevalletje 'kan gebeuren, maak je niet druk, doe rustig aan en kijk hoe het volgende keer weer gaat'.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:14

DuoPenotti schreef:
Waarom niet?
Omdat ik het eerst een paar keer zou afkijken.
Bij 1 keer vind ik die conclusie trekken dat het zonder therapie niet op te lossen is te snel.


Ik trek ook nergens een conclusie, ik raadt het alleen aan op basis van de omschrijving en mijn eigen ervaringen als instructeur met verschillende angstige ruiters waardoor ik het verschil tussen angst en Freeze herken. Aan de TS om te kijken of dit passend is of niet.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:19

Ben stiekem wel benieuwd om welk paard het ging TS. Ik heb ook eens een paard gereden, vanaf de grond niks aan de hand. Erg braaf en gemoedelijk. Eerste 2 a 3x rijden niks aan de hand. Heel fijn zelfs
Daarna ging die echt uit z'n plaat. Ging net zolang door tot je er af lag. Zo bijna 2x op een paal beland en toen had ik ook wel angst := Die deed echt heel raar. Maak niet uit of je teugels los had, aan 1 kant trekken of aan 2 teugels. Die ging gewoon door. En die was lichamelijk en zadel/hoofdstel ook helemaal goedgekeurd

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:33

Paardenponyx schreef:
Totdat ze je eraf gooien en je een keer je rug of nek breekt. Dan zijn het echt niet de beste paarden meer.

office schreef:
O jammer ik heb een soort gelijk verhaal als koper .En ik heb heel veel geleerd van dit paard . Bijvoorbeeld dat een paard net zo goed een persoon is als ik dat zelf ben en dat je met samen werken meer bereikt dan met domineren .
Heel duidelijk paard in mening. Ik ben ook een tijdje niet zo blij geweest met een paard met zo n sterke mening.En eerlijk gezegd kwam dat ook door mijn ego dat op z’n plaats gezet moest worden.
Ik wilde toch te veel domineren en de baas zijn en het paard was het daar niet mee eens .
En grappig genoeg ben ik nu heel dankbaar voor deze levens les.Paarden willen voor vol aangezien worden en niet als onderdaan.Maar het was moeilijk en een paard wat je eraf blijft gooien had ik ook mijn plezier in verloren .Nu blijkt dit paard het aller beste fijnste paard van de hele wereld te zijn.
Zoals een trainer ooit zei “ paarden die je er eerst een paar keer afgooien zijn vaak de beste paarden “.Maar ja …..

Inderdaad, je kunt hevig verongelukken met een paard hoor.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:57

Ik ken het verschil tussen angst en freeze zeer goed. Maar persoonlijk denk ik dat we soms te snel dingen willen “oplossen”. Dat TS een angstreactie vertoont, is niet vreemd en evenmin problematisch.
Te snel naar therapie grijpen kan ook een negatief effect hebben, nl. dat je het idee / gevoel krijgt dat je er zelf geen controle over hebt, je met een ernstig probleem zit dat je zelf / alleen niet kan oplossen. En dan? Wat ga je dan doen een volgende keer dag je je om een of andere reden angstig voelt? Terug therapie?
Bovendien zijn er imo ook andere manieren dan EMDR om zulke problemen aan te pakken. Bijvoorbeeld centered riding, mindfulness of relaxatie-oefeningen, yoga, ademhalingsoefeningen, TRE,…. En wat bij mij heel erg geholpen heeft is meer kennis en ervaring opdoen mbt tot ethologie, meer naar mijn paard als levend wezen leren kijken, aan leren voelen wat mijn paard me wil vertellen, waar die nood aan heeft en een manier zoeken om zowel aan eigen noden als aan die van mijn paard tegemoet te komen.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:05

Ja TS dit is normaal en een begrijpelijke reactie, zulke dingen gaan in je lijf en systeem zitten. Meestal een kwestie van weer kilometers maken op een braaf en betrouwbaar paard. Geef jezelf tijd en wat credits. Als je straks terugkijkt heb je er vast het nodige van geleerd, al is het maar trouw blijven aan jezelf en het serieus nemen van je onderbuikgevoel. Er komt vast een fijn dier op je pad, met of zonder les. Als je je eerst altijd redde, zal dat straks ook wel weer zou zijn, met de juiste match. Heb vertrouwen in jezelf en een goede afloop.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:36

Wat knap van je dat je dit paard terug hebt gebracht. Dat is vast heel erg moeilijk en verdrietig geweest.

Wat naar dat je nu zo angstig bent. Misschien mag je via mensen die je kent eens een paar lessen op een braaf paard? En dat je dan zo weer het vertrouwen terug kan krijgen? Of eventueel bij een goede manege eens een tijdje meelessen?

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:37

Ik kan me voorstellen dat je (zelf)vertrouwen een deuk heeft gekregen door dit paard. Dat is niet, niet normaal denk ik :Y). De één heeft het wel, de ander niet en zo zijn we allemaal verschillend en zal de oplossing ook kunnen verschillen. Van een paar ritjes op hele brave paarden zal het vast niet erger worden in ieder geval, misschien wel beter ;)

Ook ik heb angst gehad toen ik iemand anders met grof geweld van mijn paard af had zien vliegen. In mijn geval wist ik nog wel wat ik moest doen, maar wat als hij af zou gaan als ik iets zou doen... Ik heb toen een week lang rustgevende pillen van Dr vd Hoogh geslikt als ik ging rijden en toen was ik er weer doorheen. Ik zeg niet dat het zo simpel is, maar heel misschien kan het wel zo simpel zijn... Succes in ieder geval!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:13

Zonde dat ze weer als rijpaard word verkocht, ook voor de vorige eigenaren. Maar voor jou; goed dat je die keuze hebt gemaakt, paardrijden is prachtig om samen te werken met een dier, maar gevaar opzoeken is niet nodig. Ik heb ook zo'n paard gehad en heb wél 3 jaar lang alles gegeven, incl. 3-4 maanden naar een professionele stal, stal stond goed bekend, maar ik kreeg een slechter paard terug(erg eenkennig), kon alles (voor de 2-3e keer) zelf doen. Ik had ook ontzettend veel angst door flinke vallen wat ik nooit had tijdens het rijden; met een braaf paard begint het nu pas na een jaar te zakken. Het kost tijd, een braaf paard en heel wat fijnere ritten voordat dat vertrouwen terug is maar het komt wel weer. Hopelijk vind je bij je volgende zoektocht wel het geschikte paard, zowel lichamelijk als geestelijk.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:24

Als iemand EMDR uit eigen zak betaald om met een hobby te kunnen doorgaan prima.
Maar de zorgverzekering belasten om je bang bent om je hobby uit te oefenen gaat mij toch echt te ver.. dat is ook op andere manieren op te lossen en anders is het gewoon tijd voor een andere hobby.
geen wonder dat de zorgkosten in Nederland de pan uit rijzen.