Paard doorrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 02:28

Hi allemaal!

3 dagen geleden zag ik dat Liam zijn 2e snijtand wisselt, wat hem volgens internet 3,5 jaar maakt. (vind dit overigens ook geen discussiepunt want om leeftijd gaat het niet helemaal)
Nu denk ik erover na om het rijden in maart 2024 op te pakken. Liam heeft afgelopen juni tot en met augustus onder het zadel gelopen. Daarna niet meer en hebben we het grondwerk en longeren weer opgepakt. Alhoewel we vaker in het bos te vinden waren over boomstammen stappen en draven en ondertussen het herhalen van stemcommando's, maar oké.

Ik merk dat ik het idee van het rijden oppakken erg spannend vind en mijn hoofd overloopt aan vragen, dus ik wil jullie even 'lastigvallen' met al mijn vragen:

Hoe hebben jullie de paarden weer opgepakt? (eerst weer laten wennen aan zadel, of opzadelen en gaan met die banaan?)
Waar ligt jullie focus in het begin op?
Hoe vaak en hoe lang hebben jullie gereden?
En wat hebben jullie gedaan?
Volgden jullie met het oppakken les met meerdere paarden of alleen?
En hebben jullie er meteen een zadelmaker bij gehad om een goed zadel aan te laten meten?
Wat hebben jullie vóór het rijden gedaan met jullie paard? Hoe vaak? Hoe lang?

Wat mijn instructie van een tijd geleden heeft gezegd is dat 3x in de week 20 minuutjes rijden voor een jaar prima is. Is het paard 4, dan 4x in de week 20 minuutjes, is het paard 5......etc.

Maar wat ik zelf erg belangrijk vind is dat Liam ontspannen kan lopen, en mij kan tillen zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit als een giraf en zijn rug gaat hollen. Hoe krijg ik die buikspieren aangespannen op een relaxte manier?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 03:20

Hier was het gewoon even aan de longe checken wat ze deden maar al snel los en verder. Heel vaak als de basis goed aan gebracht is pakken ze gewoon op waar ze gebleven zijn

Als je het zelf spannend vindt zou ik iemand vragen die hem zelfverzekerd terug kan op pakken en dat jij hem dan over neemt na 10 min bv. Als dat vertrouwd voelt kan je daarna zelf verder. Zo voorkom je dat er dingen gebeuren die jullie beide dwars zullen gaan zitten en jouw hoofd is een stuk leger. :)

Kwa tijd houd ik Max 20 minuten aan in het begin maar ook met mijn volwassen paarden rijd ik gemiddeld maar 40 minuten. :+

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 07:21

Ayasha schreef:
Hier was het gewoon even aan de longe checken wat ze deden maar al snel los en verder. Heel vaak als de basis goed aan gebracht is pakken ze gewoon op waar ze gebleven zijn

Als je het zelf spannend vindt zou ik iemand vragen die hem zelfverzekerd terug kan op pakken en dat jij hem dan over neemt na 10 min bv. Als dat vertrouwd voelt kan je daarna zelf verder. Zo voorkom je dat er dingen gebeuren die jullie beide dwars zullen gaan zitten en jouw hoofd is een stuk leger. :)

Kwa tijd houd ik Max 20 minuten aan in het begin maar ook met mijn volwassen paarden rijd ik gemiddeld maar 40 minuten. :+


Het is niet dat ik het rijden spannend vind, maar de gedachte.
Liam is mijn eerste paard en ik ben onwijs zuinig op hem. Ik wil hem niet overbelasten of overvragen.
Ik probeer eigenlijk een beetje te polsen wat anderen hebben gedaan met het doorrijden van een paard.

Voor een week geleden zijn we het bos in geweest, maar kreeg ik last van een oude blessure. Ik ben naar een bankje gelopen en ben zonder zadel, hoofdstel en cap op, opgestapt. Ik vertrouw Liam enorm, maar ik ben gewoon echt zuinig op hem haha. Dus opstappen is geen probleem en mijn zelfverzekerdheid ook niet, alhoewel ik in mijn rijden soms wel wat bevestiging nodig heb of ik goed bezig ben of niet, maar die momenten zal iedereen wel hebben denk ik :D

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:22

Wat je instructeur heeft gezegd klinkt prima. Ik zou het rijden dan ook oppakken onder haar begeleiding.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:48

Als hij zadel en hoofdstel gewoon okay vond, dan verwacht ik niet dat dat nu problemen gaat geven. Dat onthouden ze echt wel.
Ik hanteer ook in principe voor rijden als vuistregel 3 jarige 3x; 4 jarige 4 x etc. Maar het is ook echt kijken naar je paard hoor. Sommige doen het goed op 3 x pw 20 minuten, maar tijdens het zadelmak maken deed mijn ruin het juist beter op 5 x per week 5-10 minuten en was het plan als de duur omhoog geschroefd zou gaan worden, dat dan het aantal keer weer naar beneden zou gaan. Maar goed, daar zijn we nooit aan toe gekomen, hij heeft een ongelukje op de wei gehad waarvoor hij geopereerd moest worden en we al weer bijna een half jaar uit de roulatie liggen. We beginnen straks gewoon lekker opnieuw.

Ook wel opletten, als je je paard later gaat opleiden, dat je het net zadelmakke dier, ook al is het 4 of 5, je hetzelfde opbouw tempo aanhoud dat je ook voor een 3 jarige zou aanhouden als die net zadelmak is. Het gaat nl om het opbouwen van de belastbaarheid van het lijf wat nog niet gewend is aan belasting, ongeacht hoe oud ze zijn. Pezen, banden, spieren en botten moeten wennen aan belasting, dat gaat niet sneller bij een 4 jarige als bij een 3 jarige. In het begin je tijd nemen, je paard zijn lijf sterk maken en gedoseerd naar het werk toe laten werken, voorkomt op de lange termijn een hoop blessures. In het begin leg je de basis voor een sterk lijf, en dat lijf moet je zeker in het begin niet uitputten. Conditie en concentratievermogen bouwen het snelste op, maar dat is schone schijn, het gaat erom dat je je paard belastbaar maakt, en dat duurt veel langer.

Daarom ben ik ook een voorstander van goed voeren (ja ook krachtvoer/sprotbrok) bij een jong paard. Dat voer helpt ook om je paard in de basis sterk te maken door voldoende brand en bouwstoffen te geven. Daar zie ik het ook vaak "fout" gaan. Paarden worden gekort op krachtvoer om te voorkomen dat ze te fris/energiek worden, terwijl ze dat krachtvoer nodig hebben voor het ontwikkelen van hun lijf, juist in die fase waar het fundament wordt gelegd.

Succes met je leuke paard! Komt vast goed!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:43

Citaat:
Daarom ben ik ook een voorstander van goed voeren (ja ook krachtvoer/sprotbrok) bij een jong paard. Dat voer helpt ook om je paard in basis sterk te maken door voldoende brand en bouwstoffen te geven. Daar zie ik het ook vaak "fout" gaan. Paarden worden gekort op krachtvoer om te voorkomen dat ze te fris/energiek worden, terwijl ze dat krachtvoer nodig hebben voor het ontwikkelen van hun lijf, juist in die fase waar het fundament wordt gelegd.


Een jong paard wat rustig ingereden wordt heeft voldoende aan goed hooi, gras, en een goede vitamine/mineralenbrok. Hooi is de basis, is de voedingswaarde voldoende dan is dat het gezonds voor een paard.
De meeste standaard (vaak goedkopere) sportbrok en krachtvoeders barsten van de zetmeel en suiker. Een paard kan dat slecht verteren omdat ze beperkt amylase aanmaken. Linkje

Een paard hoeft niet 'doorgereden' te worden. Dat is een ouderwetse term voor 'snel alle knopjes eropzetten zodat ie bruikbaar is'.
Aysha geeft het al uitstekend aan :) Neem rustig de tijd, het vertrouwen is er, dat is super. Je kunt ook heel veel vanaf de grond aanleren met lange lijnen. Als je zelf onzeker bent is goede instructie die bij jou past belangrijk om samen de draad verder op te pakken.

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:51

Nee hoor, doorrijden betekent bevestigen.

Heel erg veel keer herhalen totdat het dier het snapt en het kwartje is gevallen wat je bedoelt. Dat heet bevestigen en dat is belangrijk, want pas als iets bevestigd is kan er een volgende stap bijkomen.

De grootste fout die onervaren mensen maken is teveel, tegelijk willen, onduidelijk zijn en niet bevestigen. En er zijn al 1000en topics met problemen die daar uit voortkomen.

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:57

Jaimy_Liam schreef:
Hi allemaal!

3 dagen geleden zag ik dat Liam zijn 2e snijtand wisselt, wat hem volgens internet 3,5 jaar maakt. (vind dit overigens ook geen discussiepunt want om leeftijd gaat het niet helemaal)
Nu denk ik erover na om het rijden in maart 2024 op te pakken. Liam heeft afgelopen juni tot en met augustus onder het zadel gelopen. Daarna niet meer en hebben we het grondwerk en longeren weer opgepakt. Alhoewel we vaker in het bos te vinden waren over boomstammen stappen en draven en ondertussen het herhalen van stemcommando's, maar oké.

Ik merk dat ik het idee van het rijden oppakken erg spannend vind en mijn hoofd overloopt aan vragen, dus ik wil jullie even 'lastigvallen' met al mijn vragen:

Hoe hebben jullie de paarden weer opgepakt? (eerst weer laten wennen aan zadel, of opzadelen en gaan met die banaan?) eerst even longeren weer met zadel op, rustig wat op het zadel kloppen, hangen e,d
Waar ligt jullie focus in het begin op? de voorwaartse hulp, sturen, remmen
Hoe vaak en hoe lang hebben jullie gereden? 3 jaar = 2/3 x per week hooguit 20 min. korter is ook goed
En wat hebben jullie gedaan? eerst even aan de longe daarna er op, simpel rechtuit over de hoefslag, een keer een grote volte en van hand veranderen, opbouwen in de gangen
Volgden jullie met het oppakken les met meerdere paarden of alleen? alleen
En hebben jullie er meteen een zadelmaker bij gehad om een goed zadel aan te laten meten? niet beginnen met een zadel wat niet past, dus ja
Wat hebben jullie vóór het rijden gedaan met jullie paard? Hoe vaak? Hoe lang? grondwerk, wandelen, longeren/ dubbele longe, afhankelijk van de leeftijd en het paard zelf maar liever te kort dan te lang.

Wat mijn instructie van een tijd geleden heeft gezegd is dat 3x in de week 20 minuutjes rijden voor een jaar prima is. Is het paard 4, dan 4x in de week 20 minuutjes, is het paard 5......etc.

Maar wat ik zelf erg belangrijk vind is dat Liam ontspannen kan lopen, en mij kan tillen zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit als een giraf en zijn rug gaat hollen. Hoe krijg ik die buikspieren aangespannen op een relaxte manier?


Daar heb je denk ik les voor nodig, leren om een paard nageeflijk te rijden. Ook aan de longe is dit te trainen maar dan ook met wat begeleiding die je erbij kunt helpen. Paard moet eerst op eigen benen leren lopen/ balans. Daarna nageeflijk worden, als het nageeflijk over de rug gaat lopen dan spant het paard de buikspieren aan.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:48

Citaat:
Maar wat ik zelf erg belangrijk vind is dat Liam ontspannen kan lopen, en mij kan tillen zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit als een giraf en zijn rug gaat hollen. Hoe krijg ik die buikspieren aangespannen op een relaxte manier?

Goede vraag.
Ik heb jaren rondgelopen met het gevoel 'het standaard verhaal ken ik, maar er zitten gaten in'.

De oplossing is relatief simpel.
Ten eerste: gooi de ballast over boord.
'Je moet een paard van achter naar voor rijden' - prima, klopt. Maar het gaat niet over 'het voorwaarts', maar over het belang van de achterhand en niet te snel en te veel met hoofd-halshouding willen doen.
'Stuur, rem, gas' - tja, het is geen auto...
Uiteraard moet je dier wel de stemhulpen en daarna 'de hulpen uit het zadel' leren.

Bedenk dat balans de eerste voorwaarde is om 'vrij' en ontspannen te kunnen bewegen.
Aanverwante vaardigheden zijn: coördinatie en het kunnen beheersen/ bepalen van het zwaartepunt.
Een paard heeft hier vrije beschikking van hals en hoofd nodig.

(Nu ja, één van de manieren om in het zadel de zogeheten 'verticale balans' te krijgen is schouder, hals en hoofd zachtjes opzij uitnodigen. Du momente dat het dier het niet leuk vindt kan het dier gewoon de andere kant op. De neus komt op gegeven moment vanzelf wel naar die loodlijn, als het evenwicht stabiel wordt.)

Stap je op de rug van je paard, dan is dat een stevige uitdaging aan het vermogen van je dier om zijn zwaartepunt te bepalen.
Dus toen ik mijn jonkie inreed, ben ik hier begonnen.
Eerst vanaf de grond het dier in 'verticale' balans brengen,
dwz: het zwaartepunt komt op de middellijn,
het paard staat en vooral loopt 'rechtop', ook in de bochten,
gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
... en er zijn een paar bijkomende voordelen: je dier wordt 'mentaal' rustiger (hoeft niet bang te zijn om om te vallen)
en je dier gaat de 'buik'spieren aanspannen, kantelt het bekken (richting 'bolle' rug) - en kan jou dus goed gaan dragen.

Snapt het dier het met 'grondwerk', dan ga je aan de slag in het zadel. (Ik deed plm twintig minuten grondwerk, dier eas toen zes. Als je opstapt heb je iets minder tijd, want het is vermoeiender voor de spieren. Op spierpijn en daarna verzet zit je niet te wachten.)

Omdat de 'buik'spieren aanspannen wordt de 'onderlijn' (buikzijde) kort,
de 'bovenlijn' lang.
Bedenk: kort worden wil zeggen 'spieren flink aan het werk' (prima, hij moet jou dragen "met de 'buik'spieren")
de lange bovenlijn gaat over ontspannen, loslaten en dáár heb je dan de nageeflijkheid.

(Al die kneepjes en wat al niet plus 'in een flink tempo de bak door - nergens voor nodig.)
(Ik zie het mensen dagelijks doen, maar het geeft veel stress en blessures.)

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 00:50

Iedereen dank voor wie gereageerd hebben! :D

Extra les in het longeren is nooit verkeerd, dus ik kan dit zeker aangeven/om vragen.
Ik ben wel van plan om les te volgen bij dezelfde instructrice waar ik ook begonnen ben toen ik Liam net had. Dus ze weet ook precies hoe Liam is.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:53

Miss voor bereiden op het dragen van de ruiter door de zijgangen aan te leren vanaf de grond en vanuit het longeren, dus leer je paard in verticale en horizontale balans lopen en bevestig de hulpen vanaf de grond, dan weet hij waar hij zijn benen moet zetten als jij de hulpen vanuit het zadel geeft , in het begin kan er iemand mee lopen die samen met jou de hulpen kan doornemen zodat het paard jou zit hulpen gaat snappen.
Leer je paard ook remmen op jou zit en dat kun je ook heel goed vanaf de grond leren.
Leer hem in elk geval niet dat het stuur en rem op het hoofd zit, want hij loopt met zijn benen en niet met zijn hoofd en echt het is super simpel om het stuur op de schouders te krijgen , als je daar controle over hebt dan bereik je heel makkelijk het achterbeen .