hoe laat ik mijn pony zakken/hoe rijd ik haar ‘aan de teugel’

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merelava
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-11-23

hoe laat ik mijn pony zakken/hoe rijd ik haar ‘aan de teugel’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 23:36

hallo allemaal!
ik heb nu ongeveer een maandje een pony, Bonnie. Bonnie is over het algemeen een hele lieve, aanhankelijke en eerlijke pony. ik heb haar nu sinds kort opgepakt met het trainen. eerst heeft ze vooral gebokt, maar door die periode zijn we nu zo ongeveer wel heen. alleen nu lopen we er tegen aan dat ze bij mij niet wil zakken. in de les gaat het dan goed dan zakt ze, en is er niks aan de hand, maar als ik dan thuis in de bak rij lijkt ze wel een giraf. heeft er iemand tips?

groetjes,
Merel en Bonnie

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:23

Het zakken van de hals is een reactie op het gebruik van het lichaam erachter. Even kort gezegd: Gebruikt je paard zijn spieren goed en loopt hij fijn dan kan dat koppie gaan zakken. Dat dit in het begin niet zomaar gebeurt, is erg normaal. Je moet zelf vaak leren correct te rijden, maar je moet ook je paard gaandeweg trainen naar het correcte lichaamsgebruik. Omdat daar spieren voor nodig zijn kost dit ook gewoon uren aan training. En het ene paard loopt makkelijker correct dan het andere en de ene ruiter kan een paard beter stimuleren om goed te lopen dan de andere. Maar staar je niet blind op het hoofd. Focus je op het hele lichaam en vooral ook jezelf en je hulpen. Dan komt het uiteindelijk vanzelf!

Dat het in het begin makkelijker lukt met een instructeur is ook niet gek trouwens. Die helpt je op dat moment met exact de juiste oefeningen en hulpen om je paard te ondersteunen. Om dit zelf te doen vereist oefening en inzicht wat je vanzelf krijgt door regelmatig lessen te volgen.

Het enige nadeel is dat sommige instructeurs erg van de kneepjes in de teugels zijn en er wel eens een hoofd naar beneden komt zonder dat het lichaam erachter goed gebruikt wordt. Deze valse knik wil je juist niet want daar bereik je uiteindelijk het tegenovergestelde mee.

Hoe ik het altijd heb geleerd is dat de nageeflijkheid een soort cadeautje is dat je paard je geeft bij correct rijden. Het is dus niet je focus, maar wel een mogelijke uitkomst. :)

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:28

Even een paar basisvraagjes: heb je het zadel laten nakijken door een zadelpasser? Zijn fysieke problemen uitgesloten door een dierenarts? Is de pony recentelijk nagekeken door een osteopaat?

Ik vraag dit omdat bokken een teken kan zijn van pijn, want dit doen paarden niet omdat ze "vervelend" willen doen, ze geven aan dat ze iets niet prettig vinden.

Verder legt @Celebi het heel mooi uit!

Zebrastreep

Berichten: 9761
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:48

Hierboven staan een aantal vragen waar ik in mee ga. Is de pony gecontroleerd op ongemak / pijn? Met zoveel bokken geeft je pony echt aan dat er iets niet lekker zit.


Zoals hierboven ook uitgelegd , met kneepjes en hulpteugels ga je dit niet op een ontspannen en natuurlijke manier voor elkaar krijgen.

Het gaat vooral erom om de 'motor' in de achterhand te activeren en je paard goed te laten reageren op de hulpen. Dit bereik je door veel overgangen te rijden en het paard 'scherp' te maken. Pas als je dat geactiveerd heb kun en zou je ook pas met aan de teugels lopen aan de slag moeten. Het eerst andersom proberen heeft geen zin , het zou eigenlijk ook geen doel moeten zijn dat je paard dat kan.

Dus vooral de verwachting loslaten. Ik heb een jonge Fjord , en ik wil dat ze het uit zichzelf doet en stelling en buiging laat zien. Daarvoor ben ik geen kneepjes of hulpteugel nodig. Ik ben puur bezig met het voorwaarts zijn , scherp aan de hulpen en veel overgangen maken. Zo nu en dan laat ze een stukje buiging zien. Ik beloon haar dan flink. Ik forceer het niet ( werkt ook niet dan gaat ze er fel tegenin). Maar die kleine stukjes voelen voor mij als super grote stappen omdat ze iets laat zien wat ze tegelijk ook nog lastig vindt.

Dus een paar stappen terug , laat je pony en zadel nakijken en neem een goede instructrice in handen. Leren ze je gelijk met kneepjes? Zoek dan verder naar iemand anders.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:50

merelava schreef:
hallo allemaal!
ik heb nu ongeveer een maandje een pony, Bonnie. Bonnie is over het algemeen een hele lieve, aanhankelijke en eerlijke pony. ik heb haar nu sinds kort opgepakt met het trainen. eerst heeft ze vooral gebokt, maar door die periode zijn we nu zo ongeveer wel heen. alleen nu lopen we er tegen aan dat ze bij mij niet wil zakken. in de les gaat het dan goed dan zakt ze, en is er niks aan de hand, maar als ik dan thuis in de bak rij lijkt ze wel een giraf. heeft er iemand tips?

groetjes,
Merel en Bonnie

Mijn tip is dan: meer les rijden. Vooral in het begin van het aan elkaar wennen, is veel les belangrijk.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hoe laat ik mijn pony zakken/hoe rijd ik haar ‘aan de teugel’

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:20

Paar simpele tips:

-Zorg ervoor dat je zelf een onafhankelijke zit hebt.
-Zorgen dat je pony goed aan het been is/ komt. Lichte kuithulp moet direct naar voren zijn, zorg dat je niet knelt, knijpt of te grove beenhulpen geeft.
-Zorg voor een contactteugel, duimen rechtop, ga mee in de beweging vanuit je elleboog en schouder met de beweging. Zorg voor een knikje in je elleboog. Ga niet trekken, knijpen, teugel naar de knie halen etc. Handen houdt je gewoon voor je.
-Ga voltes rijden, voltes vergroten en verkleinen met behoudt van activiteit.
-Als paard voldoende van achter naar voren loopt en losgewerkt is zal het vanzelf gaan zakken aan de voorkant. Dit kan in het begin pas 10 min. aan het einde zijn, dat geeft niet. Gewoon dooroefenen, het wordt vanzelf meer.

-Losse tip: neem longeerlessen waarin je leert hoe jij je pony kan leren zijn lichaam goed te gebruiken.

merelava
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 10:13

PowerPoef schreef:
Even een paar basisvraagjes: heb je het zadel laten nakijken door een zadelpasser? Zijn fysieke problemen uitgesloten door een dierenarts? Is de pony recentelijk nagekeken door een osteopaat?

Ik vraag dit omdat bokken een teken kan zijn van pijn, want dit doen paarden niet omdat ze "vervelend" willen doen, ze geven aan dat ze iets niet prettig vinden.

Verder legt @Celebi het heel mooi uit!




hoi, alle grote problemen zijn uit gesloten en het zadel is op maat gemaakt. dus hier kan het niet aan liggen.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe laat ik mijn pony zakken/hoe rijd ik haar ‘aan de teugel’

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:59

Ze zakt in de les wel zeg je. Dan zul je moeten nagaan wat je thuis in je eentje anders doet dan tijdens de les.

Misschien kun je jezelf (laten) filmen als je alleen rijdt en dit dan aan je instructrice laten zien. Die kan je helpen om het op te lossen.

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Re: hoe laat ik mijn pony zakken/hoe rijd ik haar ‘aan de teugel’

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:17

Heb je thuis misschien wat meer spanning? Met begeleiding is zelf ontspannen vaak makkelijker dan alleen. Wat zijn bijvoorbeeld punten waar je tijdens de les op gewezen wordt? En rijdt je in de les meer of minder figuren dan thuis?

jesse99
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:46

Je moet beginnen met grondwerkoefeningen om vertrouwen en communicatie tot stand te brengen. Oefen het leiden, stoppen, achteruit rijden en draaien op de grond voordat u opstapt. wordle unlimited

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:54

Ineke2 schreef:
Ze zakt in de les wel zeg je. Dan zul je moeten nagaan wat je thuis in je eentje anders doet dan tijdens de les.

Misschien kun je jezelf (laten) filmen als je alleen rijdt en dit dan aan je instructrice laten zien. Die kan je helpen om het op te lossen.


Vooral dit. Het lukt in de les maar alleen niet, dan zal de sleutel bij jou liggen vermoed ik. :j

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:55

Hoe doet ze het aan de longeerlijn? Wil ze dan wel ontspannen?
Hoe lang heb je dit zadel al en is het gewoon een Engels zadel (Gewoon dressuur/spring/vzh) ? Vooral een nieuw zadel moet na enige tijd weer even opnieuw nagekeken worden, omdat nieuwe vulling sneller inklinkt.
Hoe is het gebit?

Als alles uitgesloten is qua lichamelijk ongemak, zou je dan niet eens thuis les kunnen nemen? Doe jij zelf buiten de les om iets anders dan in de les? Ben je mss meer gespannen?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:57

Ts moet helemaal niets he Jesse99… Ze kan dat gaan doen. Dat is een verschil.
Ik zie alleen de toegevoegde waarde niet in van die oefeningen in combinatie met het probleem waarvoor ts haar topic heeft geopend.

Grondwerk is zeker waardevol en de oefeningen die je daarvoor noemt is het absolute begin daarin, maar iedere ruiter doet dit al dagelijks met zijn paard. ( Uit de stal, wei, paddock halen etc )
Doe je dit in een rijbaan ben je daar wat bewuster mee bezig, dat wel.

Als je het grondwerk daadwerkelijk een toevoeging wilt laten zijn op het rijden dan zijn er naast die absolute basis, nog talloze oefeningen die je kunt gaan doen welke wél van toegevoegde waarde zijn op het rijden . Daar heb je net als in het rijden goede les voor nodig, omdat het meeste gaat om timing. De juiste timing. En consequent zijn.

Chantiiee
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:42

Veel overgangen/voltes rijden

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: hoe laat ik mijn pony zakken/hoe rijd ik haar ‘aan de teugel’

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:57

Een maandje is ook nog niet heel lang, neem de tijd zodat het dier kan wennen aan jou, je zegt het was eerst bokken , wat was daar de rede van, de pony heeft daar echt iets duidelijk mee willen maken, zal nu over zijn maar wat heb je gedaan dat het over was en is het echt wel over, want nu loopt hij nog met spanning door hoog met de hals te lopen .
Wat doe je anders in de les, wat zegt je instructrice wat je moet doen dan.