Moeilijk stelling+ verzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:26

Wij hebben een osteopaat gehad, die zei 'we kunnen je paard niet beter krijgen' en nu een DIERENARTS osteopaat en we hebben klachten onder controle en stabiel.
Dus ik zou een DIERENARTS / osteopaat om advies vragen ; dat kan weer andere inzichten geven in combinatie met een goede instructeur die wellicht zelf ook niveau rijdt en derhalve veel inzicht heeft (en misschien ook les geeft voor verschillende paarden). Die combi heeft bij ons heel goed geholpen. Na jaren tobben hebben we met die combi nu ons paard op de rit.

Terwijl de vorige osteopaat zei: ik kan niks meer doen. De dierenarts praktijk zei: je moet een klinische keuring uitvoeren voor kreupelproblemen. En nu met de juiste behandeling/personen er bij hebben we m'n paard klachtenvrij. Maar dit is mijn individuele persoonlijke ervaring.

Rij je goed voorwaarts? Zwiepen met staart kan op rugpijn/-problemen slaan. Zadel gecontroleerd? Wij hadden een zadelmaker die een zadel aanmeette, waar mijn paard kreupel op liep na 2 maanden. De dierenarts zei nog: kijk hier en hier, dit ligt niet goed. Gediplomeerde zadelmaker.... dus misschien eens second opinion vragen?

horsegirlyin
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:29

Miss_Mii21 schreef:
Wij hebben een osteopaat gehad, die zei 'we kunnen je paard niet beter krijgen' en nu een DIERENARTS osteopaat en we hebben klachten onder controle en stabiel.
Dus ik zou een DIERENARTS / osteopaat om advies vragen ; dat kan weer andere inzichten geven in combinatie met een goede instructeur die wellicht zelf ook niveau rijdt en derhalve veel inzicht heeft (en misschien ook les geeft voor verschillende paarden). Die combi heeft bij ons heel goed geholpen. Na jaren tobben hebben we met die combi nu ons paard op de rit.

Terwijl de vorige osteopaat zei: ik kan niks meer doen. De dierenarts praktijk zei: je moet een klinische keuring uitvoeren voor kreupelproblemen. En nu met de juiste behandeling/personen er bij hebben we m'n paard klachtenvrij. Maar dit is mijn individuele persoonlijke ervaring.

Rij je goed voorwaarts? Zwiepen met staart kan op rugpijn/-problemen slaan. Zadel gecontroleerd? Wij hadden een zadelmaker die een zadel aanmeette, waar mijn paard kreupel op liep na 2 maanden. De dierenarts zei nog: kijk hier en hier, dit ligt niet goed. Gediplomeerde zadelmaker.... dus misschien eens second opinion vragen?

Mijn osteopaat heeft ontdekt dat het zadel niet paste door waar ze altijd vast zat in haar rug, ik heb een nieuw zadel dus word elke 10 maand gecontroleerd door een gediplomeerde zadelpasser.
Ook is er al een andere osteopaat geweest die dierenarts/ osteopaat is en ook hij vond enkel dat ze wat vast zit hier en daar net zoals de osteopaat die ik altijd heb dus denk dan dat het eerder rijtechnisch is dat ze wat rechtgericht moet worden voor de rechter stelling? Enkel dat zwiepen in galop zou ik er nog af willen krijgen maar dit doet ze ook als ik in draf been geef zwiept ze ook…
Vroeger was dit bokken nu is het al verbeterd naar zwiepen

horsegirlyin
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:32

Iemand tips om dat staartzwiepen op been er af te krijgen?

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:19

Elisa2 schreef:
Jouw paard is simpelweg scheef..

Ik denk dat het dus allemaal rijtechnisch is, maar dat medisch wel uitgesloten moet worden.

Ik zou zeggen, zoek een instructeur die hier ervaring in en mee heeft. Laat je paard goed losmaken qua spieren, ga gymnastiseren/ rechtrichten onder begeleiding eerst aan de longe en daarna ohz.


Hier ga ik in mee

3heathcliff5
Berichten: 465
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:28

Sinds een half jaartje instructie waar jullie samen veel vooruitgang mee boeken. Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Elke 10 maanden laten checken is mooi, maar als je paardje nu ineens veel beter loopt, kan het zijn dat het zadel eerder aangepast moet worden op de nieuwe bespiering. Soms kan dat een periode elke 3-6 maanden zijn.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:31

3heathcliff5 schreef:
Sinds een half jaartje instructie waar jullie samen veel vooruitgang mee boeken. Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Elke 10 maanden laten checken is mooi, maar als je paardje nu ineens veel beter loopt, kan het zijn dat het zadel eerder aangepast moet worden op de nieuwe bespiering. Soms kan dat een periode elke 3-6 maanden zijn.


Ook nog een hele goede. Wij redden het nooit met maar 1 keer per jaar, zonder extreme veranderingen qua training enzo. Met gewoon consequente training is het alsnog 3 keer per jaar. Door idd bespiering, maar ook conditie, inzakken van vullen eventueel en noem alles maar op.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:54

horsegirlyin schreef:
Iemand tips om dat staartzwiepen op been er af te krijgen?


Als dit jarenlang aangeleerd gedrag is op vroegere ongemakken dan krijg je dat niet weg. Dat is dan gewoon een reflex geworden.

Als je paard het doet omdat het nu een ongemak heeft dan zul je dat ongemak moeten zoeken en wegnemen.

Anoniem

Re: Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:00

Of het paard heeft alsnog/alweer last van maagzweren. Het naar rechts moeilijker kunnen inbuigen kan ook met maagpijn samen hangen. Net zo als het staartzwiepen (pijnsignaal) op het geven van been.

@ts: heb je dit laten uitzoeken door middel van een scopie?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:19

Goed dat haar heupen recht staan.

Maagzweren uitsluiten lijkt me een hele goede, daar kan ze door staartzwiepen.

Voor de rest, je merkt verbetering met je nieuwe instructice. Dat is fijn.
Wat moet je van haar doen om je paard recht te richten?

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:52

Kimsel94 schreef:
Osteopaten hebben helaas geen ogen waarmee ze in het lijf kunnen kijken. Zaken als artrose en kissing spines kunnen zij dus helaas niet diagnosticeren en je zal daarvoor dus echt röntgenfoto's door een arts moeten laten maken om het medische uit te laten sluiten


Osteopathen hebben gelukkig wel een opleiding waarbij ze leren voelen dat rond kissing spines vaak net iets meer spanning in de weefsels te voelen is.
Voor artrose gaat het verhaal een klein beetje anders, maar in wezen hetzelfde.

Iedereen mag van mij zeggen dat deze waarnemingen geen harde diagnose zijn, maar verder vind ik het een rare mening.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:10

horsegirlyin schreef:
Iemand ervaring?
Mijn pony is vroeger manege pony geweest waar ze jaren met slecht zadel moest rijden, hierdoor bokte ze heel vaak als ze moest aanspringen in galop.
2 jaar geleden heb ik haar gekocht, nieuw passend zadel gekocht en sinds dien bokt ze vrijwel nooit meer.
Nu hebben we in de lessen gemerkt dat ze op de rechterkant veel lastiger is als links vooral stelling doet ze lastiger en aanspringen ik galop beide kanten.
Ik denk dat het nog van het oude zadel komt, er zijn al verschillende keren 2 osteopaten geweest hebben nooit iets gevonden buiten dat ze soms is ergens vast zit, iemand ervaring mee? Komt het door vroeger dat zadel slechte ervaring? Komt het omdat ze vaak vast zit? Is het rijtechnisch?


Fijn dat je haar gekocht hebt...!

Gesteld dat het een rijtechnisch probleem is: de fijnproevers stellen, dat stelling uit het achterbeen komt.

Een 'grapje' wat ik ooit leerde op een cursus:
je loopt zelf, zwaait met je armen,
en dan ga je omkijken (als in: één blik over je schouder werpen en weer terug).
Probeer om naar linksachter te kijken als je eigen linkerbeen van de grond is - en wanneer je eigen rechterbeen van de grond is.
En hetzelfde aan de andere kant.
(En daarna vrolijk lachen...!)

Bij een correcte rijkunstige buiging naar rechts komt het rechter achterbeen goed naar voor,
draagt jouw gewicht,
en landt in het spoor tussen de sporen van beide voorbenen.
En de ribkorf swingt/kantelt naar links, zodat het rechterbeen ook ruimte krijgt.

Voor wat betreft recht richten: ik heb mijn jonkie destijds ingereden volgens het idee dat een paard eerst gelijkelijk gewicht op beide voorbenen moet hebben.
Het zou kunnen dat jouw dier meer gewicht op rechtsvoor heeft. (Rechts wordt dan de 'harde' of stugge teugel genoemd, en dat je dier links makkelijker inbuigt.)

Uiteraard: vraag aan je paard of dit klipt!! Korte aanpak:
1) na het instappen aan de losse teugel neem je de teugels in contact.
Ik bedoel contact, alleen het bochtje er uit, niets met de halslengte willen doen.
2) Voel welke teugel 'zwaar' wordt en de andere 'licht'.
Dat is waardevolle informatie, want soms zit het toch net weer even anders...
Dit 'testje' vertelt jou, op welk voorbeen je dier meer gewicht draagt. (= Verticale onbalans.)

Stel: de linkerteugel wordt 'licht' en de rechter 'zwaar'.
Blijf van de rechterteugel af.
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar rechts.)
Rechts dus 'los', zacht contact op links,
zit zelf een beetje op links (of anders goed in het midden, niet mee gaan naar rechts - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je linkerhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen.

Op het moment dat je dier ontspant is de verticale balans bereikt, en heeft het zin om zigzagjes over de binenhoefslag te doen, regelmatig diagonalen doen en die als het goed gaat wat inkorten.
Vanuit de ontspanning en 'vrijheid' die de verticale balans geeft, kan je dier de rijkunstige buiging gaan aannemen met stelling en al.

Het aanspringen in galop kan goed een variant op dezelfde kwestie zijn.
Mijn instructrice hamert erop, dat het paard met het buitenachterbeen zichzelf en de ruiter in galop moet 'tillen'.
Er moet dus een achterbeen 'onder de massa komen en tillen'.
Als een paard dit moeilijk vindt, zijn er dieren die hun toevlucht tot 'een bokje' nemen.
(Bokken in galop kan door nog weer andere zaken veroorzaakt worden. Hopelijk is het nu 'alleen nog maar' een herinnering aan pijn.)

Als de rijkunstige buiging in de voltes en wendingen beter gaat lukken, dan train je ook het vermogen van de achterbenen om naar voor te komen en gewicht te dragen - en moet het dus gelijkelijk aan makkelijker worden.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:58

Osteopaten werken alleen met het skelet en niet met de spieren, als ze last heeft van spierknopen dan heb je dus niks aan een osteopaat.
Wellicht eens een goede fysiotherapeut voor paarden erbij halen en spiertechnisch eens helemaal los laten maken?
Ik heb verder ook hele goede ervaringen met jack meagher massages... dan heb je dcht de soieren helemaal los erna