Fries is niet zo snel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 14:00

Hey!

Ik verzorg sinds kort een mooi fries paard. Beleerd voor de kar dus heeft het tempo wat lager zitten.. Ook volledig onder zadel beleerd en ik merk een aantal dingen bij hem.
Bij longeren is het lastig hem ‘aan’ te krijgen, vaak van kant wisselen en gelijk door laten draven helpen wel, net als overgang stap naar galop. Het moet alleen met zoveel energie van mijn kant komen dat ik er bezweter bij sta dan hijzelf :P
In vrijheid werken vind hij ook wel leuk maar krijg ik niet de juiste impuls die ik zoek..
Onder zadel (en vanaf de grond ook) lijkt hij meer de beweging te maken dan het persee naar voren gaan. Hij beweegt zich als het ware ‘omhoog’. Nu ben ik bezig hem wat meer voorwaarst en actief aan hulpen te krijgen en ik merk dat dit lastig is. Vandaag met een actief paard er naast gegaloppeerd en dat zorgde voor meer actie.
Hebben jullie tips?
En misschien vind hij het rijden niet leuk zoals het nu gaat, hoe kan ik het leuker voor hem maken?
En daarbij is zijn achterhand niet zo sterk, hoe kan ik dat verbeteren?
Hij is overigens al 17 jaar, dus ook niet de jongste meer…

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:02

Misschien kan hij het niet? En dat hij voor de kar loopt wil niet perse zeggen dat ie trager is.
Maar als hij bijvoorbeeld artrose heeft dan wil hij misschien inderdaad niet graag naar voren.

ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 14:35

Hoe weet je of een paard artrose heeft ?

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:46

Dat kan alleen een dierenarts bevestigen. Een paard zal dan eerst een kreupelheidsonderzoek krijgen om te kijken hoe hij loopt en aan de hand daarvan worden foto's gemaakt.

Je herkent vaak aan het paard dat hij tijdens het werken stijf begint en in het werk steeds soepeler wordt. Als het paard wat kort loopt en zijn been niet helemaal lekker weg wil zetten. Maar goed soms is het moeilijk te zien als het paard aan twee voorbenen bijvoorbeeld een blessure heeft.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:54

En wat zegt je instructie?

Ik ken overigens meer paarden die juist als ze voor de wagen gereden worden, loperiger zijn dan zonder. Loopt hij voor de wagen wel vlot?

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:04

Als je met longeren bezweet raakt, dan doe je misschien iets teveel en daar kunnen paarden ook wat lui van worden :+ . Hetzelfde met rijden (ik zeg niet dat dat hier het geval is), als je iedere pas been geeft dan doen ze er op een gegeven moment niets meer op :o.

Als er medisch niets aan de hand is, maar het paard is gewoon wat flegmatiek, dan zou ik minder hulpen geven en meeeeega consequent zijn als in:
- normale hulp, geen of te weinig reactie?
- grotere hulp, geen of te weinig reactie?
- grote hulp

Ik wil in het begin altijd liever teveel reactie dan echt net op het randje voldoende. Eerst de "aan" knop om en dan kun je rustig je hulpen verkleinen zolang je maar altijd de gevraagde reactie krijgt :j

Kimley

Berichten: 9162
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:57

Dus omdat ie voor de kar beleerd is wil hij onder het zadel niet lopen? Ok. Ik zal het tegen onze zeer looplustige fries zeggen :')

Mijn advies zou zijn, neem les tijdens het rijden en misschien eens laten nakijken door bijvoorbeeld een ostheopaat

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:08

Vraag eens aan de eigenaar of hij altijd al zo geweest is.

Soms zit het gewoon in het paard zelf. En kijk eens wat hij leuk vindt/ waar hij enthousiast van wordt.

ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 13:14

@sanet nou wij noemen het ‘ het stalhoudersdrafje’ dus ja het gaat vooruit maar niet snel. Instructeur is vooral bezig met het paard laten luisteren naar impuls en hulpen en meer de achterhand gebruiken. Ik heb alleen zelf het idee dat hij het gewoon niet zo leuk vind dus ben opzoek naar nieuwe activiteiten waarbij zn hersenen wat meer aangaan…

@bielsje ik snap zeker wat je zegt! Ik vind het zelf moeilijk een balans te vinden tussen het ‘aan’ zetten en toch in ontspanning blijven werken…

@kimley kan jou fries die van mij niet uitleggen dat onder het zadel ook heel leuk is?

@elisa2 ze hebben hem pas 2 jaar ofzo en de oude eigenaar waar hij is geboren is gestorven.. Hij is voornamelijk voor de kar beleerd en dat is wat ze altijd met hem deden…

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:05

Ja dat maakt het lastig..ik ken ook zo'n Fries..je kan hoog of laag springen maar die zet geen pas harder. Alleen op bosrit en wonderbaarlijk genoeg bij het slalommen, dat vind ze kennelijk leuk.

Paarden vinden het vaak leuk als er iets meer een spelletje van gemaakt wordt waarbij ze zelf moeten nadenken.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:48

Hmmm, bij het slalommen....

.... het kan inderdaad zijn dat het dier het leuk vindt.
Maar mogelijk heeft het ook met lengtebuiging te maken.

Ooit was ik jong en onbezonnen en kocht een 'projectpaard', een totaal verreden paard.
'Niet voorwaarts te krijgen.'

Wat hielp was vierkantjes stappen: paar pas rechtuit, correcte lengtebuiging, paar pas rechtuit, weer buigen, etc.
En het werden slangevoltes-in - het - vierkant, we doorkruisten de hele bak met allerlei hoeken,
en op gegeven moment was de merrie los en vond ze het leuk om swingend te bewegen.

eldie
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:01

Bij een fries gaat het beenwerk eerst omhoog en dan naar voren. Dat kost meer inspanning en energie. Misschien verkijk je je gewoon op het tempo van deze fries.

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:17

eldie schreef:
Bij een fries gaat het beenwerk eerst omhoog en dan naar voren. Dat kost meer inspanning en energie. Misschien verkijk je je gewoon op het tempo van deze fries.


Dat is wel handig, anders kan hij hem niet naar voren zetten :D .

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Fries is niet zo snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:45

Dus omdat ie voor de kar beleerd is wil hij onder het zadel niet lopen?
hahaha mijn tuiger had dan alleen nog maar achterwaarts gelopen hoor, die heeft tot zijn 10de alleen maar voor de wagen gelopen :D :D _/-\o_
* grapje moet kunnen *

Nee ik zou zeggen laat het paard even controleren of hij niet belemmerd wordt en ook voer op maat doet een groot verschil voor je paard.
natuurlijk blijft afwisseling het meest belangrijke voor ieder dier