hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:05

Zeker eens, veronica. :j Recht stellen doe je niet alleen door rechtuit te rijden, maar ook die figuren en juist veranderen van hand. En dan vind ik de slangenvoltes enzovoorts handiger/beter als gewoon diagonalen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 10:16

Veronica2 schreef:
Nog even een toevoeging aan de zinnige tips die al gegeven zijn: probeer in je rijden alles wat je rechtsom doet ook linksom te doen, je figuren en overgangen bedoel ik dan en verdeel ook de tijd dat je linksom en rechtsom rijdt goed. Wij als ruiters vinden soms ook het een makkelijker dan het andere en dat doen we dan onbewust vaker en vermijden het moeilijke stukje. In dit geval moet je dat dus wel aangaan, anders verbetert het niet. Behalve dat is het ook zinvol om figuren te rijden die een wisseling van stelling en buiging vragen, zoals slangenvoltes, gebroken lijnen, van volte veranderen en door een S van hand veranderen; deze figuren zijn er niet voor niets :).

Dank je wel Veronica, ja dat doe ik ook, veel figuren links en rechtsom, 8-jes, slangenlijnen etc. Afwisseling maakt het leuk ook voor het paard. Maar ook rechtrichten op de AC lijn.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:17

Lenteklokje schreef:
Op de rechterlijnen (A/C lijn, binnenhoefslag) wil ik hem nu ook rechter zien te krijgen, met de achterbenen er netjes onder ook. Ik vraag me echter af wat dan de hulpen zijn. Ik lees in de theorie dat ik dan de rechterteugel losser moet houden en de linkerteugel moet aannemen. Omdat hij linksgebogen is druist dat wat in tegen mijn gevoel, want dan knikt hij juist toch verder in naar links? Hij is een banaan naar links die ik langzamerhand rechter wil buigen.

Klopt maar als een paard naar links inknikt wil je niet het hoofd met je rechterhand naar rechts trekken. Hij zal daar alleen maar sterker van worden op rechts, omdat links zijn spieren kort zijn en rechts lang. Bovendien zal hij dan waarschijnlijk zijn lijf linksgebogen laten, en enkel zijn hoofd naar rechts kantelen. En kantelen is wel het laatste wat je wilt. Dus als je niet doet zoals de door jou genoemde theorie beschrijft, ga je mee in de scheefheid van je paard, en dan maak je dus ongewild rechts, die hij toch al graag vasthoudt, harder, en links, die hij toch al graag loslaat, blijft hij dan loslaten.
Wat je in eerste instantie graag wilt is dat hij links aanneemt en rechts loslaat. En dat hij rechts hol wordt en links bol. Dus precies tegengesteld aan wat het paard wil. En dat doe je door zelf de teugeldruk omgekeerd te krijgen aan wat je paard het liefste wil, en dat doe je door zijn sterke kant los te laten en met je been hem bol te maken naar zijn zachte kant toe. Dus in jouw geval met je rechterbeen naar je linkerteugel toe.
Op een AC lijn is het dus slim om hem wat schouderbinnenwaarts rechts te rijden. Ook dan rij je hem namelijk met je rechterbeen naar je linkerteugel. Echter begrijp ik dat je op basisniveau rijdt. Dan is deze oefening niet de meest voor de hand liggende optie om je paard recht te richten. Te moeilijk en teveel opties om het fout te doen. Ik zou eerder eindeloos veel gaan wijken voor je rechterbeen, en als je echt veel moeite hebt om het paard van je rechterteugel af te krijgen, zou ik rechtsom op bijv een volte (of desnoods tijdens het wijken) zelfs proberen het paard over de schouder te laten weglopen naar buiten. Linksom alles zoveel mogelijk in contrastelling en -buiging, en om teugeldruk van rechts naar links over te hevelen, mag hij linksom door de schouder naar binnen vallen. Ook wijken naar binnen toe is top. Alles om wat mij betreft ongelijke teugeldruk te bewerkstelligen, omgekeerd aan wat het paard zelf zou willen. Als je merkt dat je hem daarin kunt houden, kun je toewerken naar gelijke teugeldruk
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 30-09-23 10:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 10:20

MyWishMax schreef:
Omdat jij aangeeft dat hij bol is rechts, dus tegen jouw rechterbeen loopt. Je wilt juist dat hij rechtsom hol is aan de binnenkant en de buitenhand aanneemt. Als je met buitenbeen aan de gang gaat ga je nooit voor elkaar krijgen dat hij buigt om binnenbeen en de buitenhand aanneemt.

mywish dank voor de reactie, dus dan klopt het zoals ik het schreef. Linksom gaat alles veel makkelijker. Rechtsom op de voltes valt hij naar binnen en is het best moeilijk om een volte te draaien. Ik lees dat ik dan mijn rechterteugel iets moet toestaan en links juist aannemen, in combinatie met rechterbeen maar dan krijg ik er zo moeilijk de stelling/buiging in. Alhoewel alles wel beter gaat na een paar lessen hoor :)

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:23

Stelling en buiging is dan echt nog een stap te ver. Je wilt eerst gewoon maar die linkerteugel toe rijden.
Als jij nu Stelling wil ga je automatisch teveel werken aan de kant die toch al stug en sterk is. En dat ga je niet winnen en paard gaat er al helemaal niet in ontspannen.
Dus denk niet in Stelling en buiging, denk eerst aan gewoon rechter maken, want zonder reactie op eenzijdige kuitdruk en zonder contact op buitenteugel, die aangenomen wordt door paard, krijg je die Stelling en buiging ook niet.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:29

Lenteklokje schreef:
MyWishMax schreef:
Omdat jij aangeeft dat hij bol is rechts, dus tegen jouw rechterbeen loopt. Je wilt juist dat hij rechtsom hol is aan de binnenkant en de buitenhand aanneemt. Als je met buitenbeen aan de gang gaat ga je nooit voor elkaar krijgen dat hij buigt om binnenbeen en de buitenhand aanneemt.

mywish dank voor de reactie, dus dan klopt het zoals ik het schreef. Linksom gaat alles veel makkelijker. Rechtsom op de voltes valt hij naar binnen en is het best moeilijk om een volte te draaien. Ik lees dat ik dan mijn rechterteugel iets moet toestaan en links juist aannemen, in combinatie met rechterbeen maar dan krijg ik er zo moeilijk de stelling/buiging in. Alhoewel alles wel beter gaat na een paar lessen hoor :)

Op voltes rechtsom moet je hem dus juist naar buiten wijken. Weg van je rechterbeen, want daar valt hij nu compleet doorheen. Hij valt naar binnen omdat hij niet naar rechts wil buigen. De oplossing zit hem dus vooral in je rechterbeen, in combinatie met het aannemen van je linkerteugel, waarbij het paard naar rechts gebogen is. Dit kan alleen met de combi van rechterbeen en linkerteugel, waarbij het paard gebogen is om je rechterbeen en dus nooit ofte nimmer door dat rechterbeen naar binnen mag vallen. Hij moet juist naar buiten!
Als stelregel kun je onthouden dat je voortaan alles zo moet doen dat het precies tegengesteld is aan wat je paard van nature wil. Dan zit je eigenlijk altijd goed
Wijken wijken wijken wijken. Voor het rechterbeen. Zo krijg je hem recht. Hij moet tussen 2 benen zijn. Momenteel is er voor jouw paard een mooie uitgang door jouw rechterbeen heen. Deze moet jij gaan afsluiten. Door je rechterbeen is er vanaf nu géén uitgang meer
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 30-09-23 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:32

Precies Dorine, maar ook dus dat je vanuit dit punt niet meteen goede stelling en buiging moet verwachten. Paard zal eerst spieren ook moeten rekken, want die zijn aan de holle kant ook korter/stijver. Vandaar dat het probleem ook niet in jouw rechterteugel zit, dat is alleen een symptoom.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:37

MyWishMax schreef:
Precies Dorine, maar ook dus dat je vanuit dit punt niet meteen goede stelling en buiging moet verwachten. Paard zal eerst spieren ook moeten rekken, want die zijn aan de holle kant ook korter/stijver. Vandaar dat het probleem ook niet in jouw rechterteugel zit, dat is alleen een symptoom.

Nee klopt er moet nu gerekt worden. En eerlijk... de ruiter is in dit stadium verreweg het grootste “gevaar” (de meeste mensen leren het namelijk nooit en blijven eindeloos in de valkuilen trappen en blijven het paard door de sterke kant heen trekken). Vandaar dat ik zeg probeer het paard maar te laten uitbreken over de linkerschouder en probeer maar toe te werken naar ongelijke teugeldruk, tegengesteld aan wat je paard zou willen. Als je daar komt heb je de grootste valkuil overwonnen en kun je easy peasy een stukje terug zodat je op gelijke teugeldruk komt
En ts.. ik verwacht dat jouw grootste vraag is hoe je het paard naar rechts gebogen krijgt zonder je rechterhand. Je mag wel je rechterhand naar rechts doen, opzij, om stelling en buiging te vragen met hulp van je rechterbeen, maar je moet ervoor zorgen dat het paard geen kans krijgt om hard en sterk te worden op rechts, dus je moet telkens meteen weer loslaten. Liever steeds loslaten en meteen weer herhalen, want het is niet de bedoeling dat het paard op die rechterhand van jou gaat leunen en meteen de stelling en buigen terugklapt naar links zodra jouw hand weer weg is. Je moet niet vergeten dat links ten aller tijden je basisteugel blijft waar het contact altijd is. Zowel bij het linksom als rechtsom rijden. Om jezelf te behoeden voor de valkuilen is er een test. Wanneer jij denkt dat het paard goed tussen 2 benen is en goed in de rechterstelling/buiging is (zonder dat je hem daarin hebt getrokken met je rechterhand), kun je deze test doen. Je steekt gewoon ineens je rechterhand helemaal naar voren weg. Klapt z’n hoofd onmiddellijk naar links, dan heb je daarmee bewezen dat je je paard nog niet goed op je linkerteugel hebt gezet en dat je paard nog steeds niet gebogen is om je rechterbeen.
Blijft het paard wel in de rechterbuiging? Chapeau dan. Dan ben je echt goed bezig
Deze test is heel handig, want het confronteert je acuut met de huidige stand van zaken

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:25

Helemaal mee eens. :j Ik gebruik het weg laten lopen over de schouder ook vaak. Oke, tegenwoordig niet meer maar wel in het begin zoals jij schrijft. Het voelt voor mensen fout, maar is dan juist de goede richting op. Je kan pas wat doen of opvangen met buitenteugel als ze er ook heen lopen.

Een vaak is die ongelijke teugeldruk vrij snel niet meer ongelijk. Ook wij wennen aan een bepaald gevoel waardoor het kan voelen alsof je op de losse kant goed contact hebt, terwijl het eigenlijk juist nog steeds niet aangenomen is.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:18

Ik heb niets meer toe te voegen aan jullie goede en zinnige discussie en uitleg. _/-\o_

Hier hebben heel veel mensen wat aan denk ik. :)

Dressurpferd
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:07

Mijn zeer goede trainer heeft mij geleerd te beginnen met zeker 20 minuten actief stappen aan de langere teugel, achterhand goed onder het paard drijven, mag niet te snel worden, ook regelmatige cavaletti werk, rustig opbouwen, volte langzaam verkleinen. Op de grote volte een begin maken met de contra-galop, vooral geen trekwerk, eerst een half rondje op de grote volte, daarna langzaam iets langer. Tijd gunnen is zijn credo. Mijn trainer beveelt de boeken aan van Ernest v Loon. Succes!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:14

Dressurpferd schreef:
Mijn zeer goede trainer heeft mij geleerd te beginnen met zeker 20 minuten actief stappen aan de langere teugel, achterhand goed onder het paard drijven, mag niet te snel worden, ook regelmatige cavaletti werk, rustig opbouwen, volte langzaam verkleinen. Op de grote volte een begin maken met de contra-galop, vooral geen trekwerk, eerst een half rondje op de grote volte, daarna langzaam iets langer. Tijd gunnen is zijn credo. Mijn trainer beveelt de boeken aan van Ernest v Loon. Succes!

Ik ben het alleen niet eens met “achterhand goed onder het paard drijven. Een paard komt op de achterhand door een halve ophouding, niet doordat je de achterhand eronder zou kunnen drijven.

Suzanne F.

Berichten: 49297
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:53

Dorine92 schreef:
Dressurpferd schreef:
Mijn zeer goede trainer heeft mij geleerd te beginnen met zeker 20 minuten actief stappen aan de langere teugel, achterhand goed onder het paard drijven, mag niet te snel worden, ook regelmatige cavaletti werk, rustig opbouwen, volte langzaam verkleinen. Op de grote volte een begin maken met de contra-galop, vooral geen trekwerk, eerst een half rondje op de grote volte, daarna langzaam iets langer. Tijd gunnen is zijn credo. Mijn trainer beveelt de boeken aan van Ernest v Loon. Succes!

Ik ben het alleen niet eens met “achterhand goed onder het paard drijven. Een paard komt op de achterhand door een halve ophouding, niet doordat je de achterhand eronder zou kunnen drijven.


Nee maar zonder activiteit doet jouw halve ophouding ook niks.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:00

Dorine92 schreef:
Dressurpferd schreef:
Mijn zeer goede trainer heeft mij geleerd te beginnen met zeker 20 minuten actief stappen aan de langere teugel, achterhand goed onder het paard drijven, mag niet te snel worden, ook regelmatige cavaletti werk, rustig opbouwen, volte langzaam verkleinen. Op de grote volte een begin maken met de contra-galop, vooral geen trekwerk, eerst een half rondje op de grote volte, daarna langzaam iets langer. Tijd gunnen is zijn credo. Mijn trainer beveelt de boeken aan van Ernest v Loon. Succes!


Ik ben het alleen niet eens met “achterhand goed onder het paard drijven. Een paard komt op de achterhand door een halve ophouding, niet doordat je de achterhand eronder zou kunnen drijven.


Dressuurpferd bedoeld impuls en activiteit en jij bedoelt op de achterhand zetten.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:01

Suzanne F. schreef:
Dorine92 schreef:
Ik ben het alleen niet eens met “achterhand goed onder het paard drijven. Een paard komt op de achterhand door een halve ophouding, niet doordat je de achterhand eronder zou kunnen drijven.


Nee maar zonder activiteit doet jouw halve ophouding ook niks.

De activiteit regelen is per definitie al onderdeel van de halve ophouding

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 07:12

MyWishMax schreef:
Stelling en buiging is dan echt nog een stap te ver. Je wilt eerst gewoon maar die linkerteugel toe rijden.
Als jij nu Stelling wil ga je automatisch teveel werken aan de kant die toch al stug en sterk is. En dat ga je niet winnen en paard gaat er al helemaal niet in ontspannen.
Dus denk niet in Stelling en buiging, denk eerst aan gewoon rechter maken, want zonder reactie op eenzijdige kuitdruk en zonder contact op buitenteugel, die aangenomen wordt door paard, krijg je die Stelling en buiging ook niet.

MyWish, ik heb in de voltes rechtsom gelet op mijn rechterbeen, en ik voel inderdaad dat het gewicht dan verplaatst naar links, naar buiten. Ikzelf blijf recht boven het paard. Mijn bovenlijf draait iets naar binnen en ik kijk naar het midden van de volte. En ik moet zeggen lukte best aardig goed.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 07:18

Dressurpferd schreef:
Mijn zeer goede trainer heeft mij geleerd te beginnen met zeker 20 minuten actief stappen aan de langere teugel, achterhand goed onder het paard drijven, mag niet te snel worden, ook regelmatige cavaletti werk, rustig opbouwen, volte langzaam verkleinen. Op de grote volte een begin maken met de contra-galop, vooral geen trekwerk, eerst een half rondje op de grote volte, daarna langzaam iets langer. Tijd gunnen is zijn credo. Mijn trainer beveelt de boeken aan van Ernest v Loon. Succes!

dag Dressurpferd,
stappen aan de langere teugel, maar wel contact houden met de mond, dat doe ik ook regelmatig. Ook juist aan het eind van een training, of tussendoor, en dan ook op de grote volte naar rechts. Voor mij is echter de contra galop nog echt een stap te ver. Ik zit in de fase van netjes aan galopperen in de juiste galop en vervolgens een ontspannen en gecontroleerde galop rijden. Dank je wel voor de tips

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 07:25

MyWishMax schreef:
Helemaal mee eens. :j Ik gebruik het weg laten lopen over de schouder ook vaak. Oke, tegenwoordig niet meer maar wel in het begin zoals jij schrijft. Het voelt voor mensen fout, maar is dan juist de goede richting op. Je kan pas wat doen of opvangen met buitenteugel als ze er ook heen lopen.

.

mmmmm hier moet ik even over na denken. "het weg laten lopen over de schouder" nog niet zo lang geleden gebeurde mij dit regelmatig, vooral op links, paard werd dan vermoeid en liep weg over de rechterschouder met zijn hoofd naar links ver ingebogen. Dit was niet fijn, het overkwam mij en ik kon hem toen niet recht krijgen. Gelukkig is dit nu onder controle (in balans blijven zitten en buitenbeen erbij etc.) Dus begrijp dat ik over de schouder weg laten lopen nu niet direct als oplossing zie.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 07:40

Dag Dorine, nog even als aanvulling: ja het wijken is een goede actie, juist ook omdat het gewicht dan verplaatst. Het is wel zo dat "wijken voor het been" als je verder bent in de dressuur een soort van vanzelfsprekendheid is. Maar op mijn niveau (vooral recreatief en beetje dressuurmatig oefenen) moet ik daar echt bij nadenken, wijken, hoe voelde dat ook al weer....... ook qua teugelvoering.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:04

Lenteklokje schreef:
MyWishMax schreef:
Helemaal mee eens. :j Ik gebruik het weg laten lopen over de schouder ook vaak. Oke, tegenwoordig niet meer maar wel in het begin zoals jij schrijft. Het voelt voor mensen fout, maar is dan juist de goede richting op. Je kan pas wat doen of opvangen met buitenteugel als ze er ook heen lopen.

.

mmmmm hier moet ik even over na denken. "het weg laten lopen over de schouder" nog niet zo lang geleden gebeurde mij dit regelmatig, vooral op links, paard werd dan vermoeid en liep weg over de rechterschouder met zijn hoofd naar links ver ingebogen. Dit was niet fijn, het overkwam mij en ik kon hem toen niet recht krijgen. Gelukkig is dit nu onder controle (in balans blijven zitten en buitenbeen erbij etc.) Dus begrijp dat ik over de schouder weg laten lopen nu niet direct als oplossing zie.


Omdat jij het nu hebt over weglopen naar de kant waar paard sowieso al toe wil. En wij hadden het juist over de andere kant op. Dus juist over linkerschouder, omdat hij dus liever niet om rechterbeen buigt en linkerteugel niet aan wil nemen. Dan is het soms handig om niet meteen op te vangen aan de buitenteugel als hij eindelijk wel weg gaat voor de druk van de kuit op de moeilijke kant. Juist omdat je met opvangen hem eigenlijk weer corrigeert op het reageren op dat binnenbeen. Het is ook niet continu laten weglopen, maar die reactie is een stap in de goede richting om links meer contact en verbinding te krijgen.

Je moet wel de berichten waar op gereageerd wordt erbij lezen. Het is ook geen oplossing, maar juist een hulp. Jullie, zowel paard als jij, kunnen niet alles in 1 keer dus soms moet je juist blij zijn met iets 'fouts' omdat het wel de richting in gaat van de reactie die je wilt. Het gaat in die berichten namelijk allemaal over de kant waarop hij dus niet om jouw binnenbeen wil.

Blijf denken dat je dus eigenlijk tegenovergesteld werkt. Rechtsom wil hij naar binnen dus als hij eens naar buiten valt moet je blij zijn. Linksom is dat andersom, dan wil je dat niet, omdat hij dat uit zichzelf al doet.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 09:37

@MyWish ik begrijp het zoals je het nu schrijft, Dank u ;) Als ik rechtsom rijd en ik kan de volte wat vergroten met mijn binnenbeen, dan is dat al knap. Ik ben nog niet zo ver dat hij dan direct meters kan vergroten. Maar ik denk wel, juist door het rechtrichten op de lange lijnen en de diagonalen, waarbij het achterbeen beter en verder ondertreedt, dat dan langzaam maar zeker de voltes ook beter gaan.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 09:42

En het klinkt misschien voor jullie geoefende dressuurruiters wat vreemd: een volte rijden op rechts is best zwaar. Ik moet overal op letten en dan ook nog de ontspanning erin houden. Dus ik rijd zeer zeker ook op rechts maar kan niet 4 voltes achter elkaar draaien want dat roept dan te veel frustratie op. Vanavond heb ik weer les ben benieuwd hoe dat gaat en ik zal ook dat stuk van het wijken oefenen!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:51

Lenteklokje schreef:
MyWishMax schreef:
Helemaal mee eens. :j Ik gebruik het weg laten lopen over de schouder ook vaak. Oke, tegenwoordig niet meer maar wel in het begin zoals jij schrijft. Het voelt voor mensen fout, maar is dan juist de goede richting op. Je kan pas wat doen of opvangen met buitenteugel als ze er ook heen lopen.

.

mmmmm hier moet ik even over na denken. "het weg laten lopen over de schouder" nog niet zo lang geleden gebeurde mij dit regelmatig, vooral op links, paard werd dan vermoeid en liep weg over de rechterschouder met zijn hoofd naar links ver ingebogen. Dit was niet fijn, het overkwam mij en ik kon hem toen niet recht krijgen. Gelukkig is dit nu onder controle (in balans blijven zitten en buitenbeen erbij etc.) Dus begrijp dat ik over de schouder weg laten lopen nu niet direct als oplossing zie.

Je moet hem ook niet over de rechter schouder laten weglopen... dan vererger je het probleem gigantisch. Hij moet over de linkerschouder weglopen

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:52

Lenteklokje schreef:
Dag Dorine, nog even als aanvulling: ja het wijken is een goede actie, juist ook omdat het gewicht dan verplaatst. Het is wel zo dat "wijken voor het been" als je verder bent in de dressuur een soort van vanzelfsprekendheid is. Maar op mijn niveau (vooral recreatief en beetje dressuurmatig oefenen) moet ik daar echt bij nadenken, wijken, hoe voelde dat ook al weer....... ook qua teugelvoering.

Zonder enige vorm van wijken ga je hem nooit recht krijgen want als ik het zo hoor is je paard onwijs scheef. Dus goed dat je daaraan gaat werken in de les

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:01

En bedenk dat rechte lijnen en diagonalen, wat ook rechte lijnen zijn, vele malen moeilijker zijn om een paard op recht te stellen, nog niet eens recht richten. Helemaal als je dus nog niet de voorwaarden voor elkaar hebt zoals beide achterbenen even actief en onder het lijf en contact op beide teugels.

Liever kort maar correct rijden, dan langer en gefrustreerd raken en toch weer in oude fouten belanden.
Dus liever 3 voltes maken bij wijze van spreken waar je correct bezig bent en dan klaar dan een half uur rijden waarbij paard toch telkens weer stukken scheef kan trekken of jij zelf terug valt in rechts sterker worden om die teugel lichter te krijgen. Of stelling en buiging te verwachten als er geen reactie is op binnenbeen en geen gelijk contact.