Manegepaard wil niet vooruit…help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:38

Hallo lieve mensen,

Zoals al duidelijk is door mijn hulpkreet ben ik een enthousiaste beginneling en heb ik geen eigen paard. Mijn instructeur laat me afwisselend op 3 paarden rijden omdat hij vind dat je daarvan het meest leert. Steeds je favoriete paard berijden geeft een vertekend beeld over je kunnen zegt hij en daar ben ik het helemaal mee eens. Maar nu had ik vandaag toch wel echt een heel vervelende ervaring: mijn paard wilde totaal niet vooruit en hoe meer ik de instructies ( probeerde) op te volgen, hoe slechter het ging… meer benen geven, zweep gebruiken, nog meer je benen gebruiken, echt je zweep gebruiken, harder tikken! Ik werd er helemaal slecht van. En het paard uiteraard ook. Ze begon halt te houden midden in een galop, wilde geen voltes meer rijden, op t laatst wilde ze zelfs niet meer draven. Ze was onbereikbaar.
Achteraf zei mijn instructeur dat ze een volger is en ik dus veel kordater moet zijn, meer leiding moet geven, niet mis te verstane hulpen moet geven en van mijn hart een steen moest maken. Flinke tik.
Tjaaaaa… dit staat heel hard in contrast met wie ik ben, ik ben nl geen dominante persoon en flink doormeppen is niet aan mij besteed. Ik haat agressie dus ik wil me ook niet zo gedragen tegenover een zo nobel dier. Dus ik weet het even niet. ‘Je benen meer gebruiken?’. Ik heb een aantal lessen gehad om mijn zit en dus ook beenligging te verbeteren ( 2 point, zonder stijgbeugels balansoefeningen etc) en dat ging eigenlijk heel goed. Overal lees ik dat je als beginner zeker niet moet klampen met je benen dus ik begrijp ‘ meer druk uitoefenen met je benen’ niet zo goed. Kan iemand mij aub helpen hiermee? Alvast hartelijk dank!!!
Ps ik heb trouwens na deze vervelende les direct terug een les geboekt overmorgen want dit negatief gevoel mag niet blijven sudderen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:43

Ik snap je negatieve/ verdrietige gevoel helemaal :knuffel:

En zo moet het ook echt niet.
Ja uiteraard sluit dat paard zich af, want dat is zijn manier om er mee om te gaan. Mijn hart huilt met je mee |(

Ik heb geen tips voor je hoe je dit paard weer kunt laten lopen.
Zou het je eigen paard zijn, zonder deze instructeur en zonder andere ruiters dan wel.

Eigenlijk zou ik willen zeggen, is er geen beter plekje in de buurt?
nee daarmee is het paard niet geholpen. Maar je sponsort zo ook niet de praktijken die niet deugen.
En kunt misschien rijden met meer plezier
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-09-23 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:43

Wow… dat is een lesgever waar ik heel snel bij weg zou zijn. Een beginner en dan maar lekker met de zweep erover? Het is een volger dus jij moet maar harder worden? Dat paard is volledig klaar ermee, maak ik uit jouw woorden op. Niet gek ook als er zo omgegaan wordt met het paard. Ga eens na hoe de paarden er daar bij staan? Staan ze al gezadeld te wachten? Hoe is de blik in de ogen? Wat voor gevoel krijg je erbij? Is dit wel paardvriendelijk? Wil jij inderdaad ZO leren rijden? Alsof het een auto is met knopjes zus en zo? Of wil jij leren goed om te gaan met een paard en uit samenwerking verder komen?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:09

Helaas herkenbaar uit mijn vroegere manege lessen, vooral kinderen die dit soort praktijken opvolgen, dat dit paardrijden word genoemd is ontzettend jammer. Dit neigt, imo, naar dierenmishandeling, paard sluit zich zo mentaal volledig af, kan jij óf die kinderen niet veel aan doen, behalve gezond verstand blijven gebruiken (zoals je hier doet) ook van ouders en een andere plek zoeken om te gaan lessen. Dus dat is, helaas, echt mijn enige tip; Zoek een (kleine) pernsionstal\manege waar er vriendelijke lessen worden gegeven, ja, het is evt wat duurder of wat verder weg, maar dat is het imo echt wel waard. Goed dat je zelf je verstand gebruikt ts, ik zie ook veel paardeneigenaren die het zo oplossen, het is ontzettend naar om te zien\mee te maken. Hopelijk kun je op een fijne manier leren rijden, die plekjes zijn nog best moeilijk te vinden helaas.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:11

Mmm lijkt mij eerder een paardje wat niet geschikt is voor het manegeschap. Mijn eerste pony (ook merrie), ex manegepony, vertoonde eenzelfde gedrag. Ze gaf duidelijk aan het niet te trekken, iedere keer een andere ruiter op haar rug. Ging ook in de manegelessen stil staan en was tegen het been. Achteraf was ze duidelijk depresief en ik heb ook het vermoeden dat ze van de stress last van haar maag. Nadat ze een aantal maanden in mijn bezit was knapte ze langzaam op en is ze uiteindelijk een totaal andere pony geworden met veel looplust.

Mijn advies is om vooral niet meer op dit paard te stappen. Ze geeft duidelijk aan niet te willen. Hopelijk komt de manegeeigenaar hier ook achter.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:39

Van dit soort instructeurs wordt ik altijd erg verdrietig. Nul oog voor het paard.
Het werkt nl. nooit; slaan, schoppen en met een zweep tekeer gaan. Manegepaarden hebben niet altijd een makkelijk leven bij dat soort instructeurs.
Ik ben vroeger wel eens afgestapt; een ouder paard met artrose werd koud uit de stal geplukt en moest in de tweede les meedraaien; toen ik zei dat ik erg voelde dat ze het tempo niet kon bijbenen moest ik maar wat meer 'aansporen' want beweging was goed voor paarden met artrose.
Ik ben afgestapt, heb gezegd waarom en was er klaar mee. Vonden ze uiteraard niet leuk maar daar heb ik dan 'een hoopje mest' aan.

Als je rijtechnisch nog niet zover bent om dit paard op een normale manier te kunnen rijden, en ze heeft geen andere keuze dan zich volledig af te sluiten; dan klopt je gevoel dus prima; stoppen en afstappen. Wellicht dat het over een half jaar wel zou gaan.

Ik zou een betere manege zoeken die oog heeft voor zowel paard als ruiter. Die zijn er steeds meer.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:20

Wow dat lijkt mij ook niet normaal. Als beginner krijg ik toch wel heel andere dingen te horen van mijn manege. En wij gebruiken ook wel zwepen, maar die is enkel voor verduidelijken van de hulp en enkel indien nodig. Wat deze instructeur zegt klinkt mij ook niet erg diervriendelijk...

Wat betreft je vraag wat meer been geven betekend. Hoe ik hem begrijp, standaard heb je je been niet tegen de buik maar gewoon naar beneden. Standaard been geven is gewoon je been er tegen aan zonder te drukken en weer er vanaf. Meer been betekend meer druk, maar niet langer. Hulpen zijn namelijk altijd kort. Of het nou met je benen of teugels is. En die gebruik je minimaal, want to veel mogelijk op zit/houding.

Ik krijg ook juist te horen: als je gaat slaan of schoppen, of de druk er te veel op houd, reageren ze steeds minder. Het loslaten is nog belangrijker dan de hulp. En als je gaat lopen trekken aan de teugels, gaan ze er tegenin hangen. Niet goed voor het paard en krijg je niks gedaan. Je moet juist die ontspanning opzoeken. Druk op de teugel, maar zo'n licht mogelijk gewicht en even zwaar in beide handen. Het koste wel echt ff moeite om hem te snappen, maar op een gegeven moment dan heb je hem door en ik voelde dat paard gewoon opeens ontspannen. Dat is echt een tof gevoel.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:49

Ten eerste: :(:)
naar voor jou en voor je rijdier.
En een dik compliment voor je vraag hier...! +:)+

Het probleem oplossen, ik zou het graag willen, maar er zitten heel veel haken en ogen aan...

Het verdriet dat ik er bij voel heeft te maken met:
ik zie mijn Knollie (ik bof, eigen paard) als mijn danspartner. En ik krijg les van mensen die mij op mijn fouten wijzen.
(... paardrijden is hartstikke moeilijk. Om het goed te kunnen zeiden de oude meesters al dat je er twéé volle levens voor nodig had.)
Ooit reed ik bij iemand 'schoolmeesters', en aan de telefoon zei ze meteen :'Wie voor het eerst bij mij komt rijden krijgt Lucera. Zij laat mij zien wat jij fout doet.'
Dat gaat over communicatie.


Ninaphan schreef:
Maar nu had ik vandaag toch wel echt een heel vervelende ervaring: mijn paard wilde totaal niet vooruit en hoe meer ik de instructies ( probeerde) op te volgen, hoe slechter het ging… meer benen geven, zweep gebruiken, nog meer je benen gebruiken, echt je zweep gebruiken, harder tikken! Ik werd er helemaal slecht van. En het paard uiteraard ook. Ze begon halt te houden midden in een galop, wilde geen voltes meer rijden, op t laatst wilde ze zelfs niet meer draven. Ze was onbereikbaar.
Achteraf zei mijn instructeur dat ze een volger is en ik dus veel kordater moet zijn, meer leiding moet geven, niet mis te verstane hulpen moet geven en van mijn hart een steen moest maken.

Ik heb een tijd van militairen les gehad - en 'van je hart een steen maken', dat soort (... kul) doen ze echt niet aan.

Citaat:
Ik haat agressie dus ik wil me ook niet zo gedragen tegenover een zo nobel dier.

Dat is een prima eigenschap en doe hier vooral geen consessies!!
Paarden zijn lief, nobel, vergevingsgezind - en hebben een groot gevoel voor rechtvaardigheid.

.... wat mij ook verdriet doet,
is wat je instructeur niet gezegd heeft.
Nou snap ik dat groepsles ingewikkeld is, maar er is natuurlijk een optie dat het hele ellende gedoe begon met een foutje van jouw kant.
(OF dat zo is weet ik niet, laat staan welke fout. Maar aangezien het moeilijk is, is het een optie.)
Foutje of niet - het paard wordt gezien als een soort motorfiets dat/die vooral moet doen wat de instructeur zegt.
.... hoe ter wereld moet JIJ leren rijden zo?

Citaat:
Dus ik weet het even niet. ‘Je benen meer gebruiken?’. Ik heb een aantal lessen gehad om mijn zit en dus ook beenligging te verbeteren ( 2 point, zonder stijgbeugels balansoefeningen etc) en dat ging eigenlijk heel goed.

Prima...! De zitlessen dan, hè. Heel belangrijk, maar er was een tijd dat er nauwelijks maneges waren die het in de aanbieding hadden.

Maar schoppen met de kuiten /hakken maakt ook dat een paard de ribkorf 'vast gaat zetten'.
Van slaan wordt het dier ook niet soepel of voorwaarts.
(En afdeling correct hippisch woordgebruik: stel je zou je dier een tik met de zweep geven en het dier schiet vooruit: dat geldt niet als 'voorwaarts' of impuls.)
Citaat:
Overal lees ik dat je als beginner zeker niet moet klampen met je benen dus ik begrijp ‘ meer druk uitoefenen met je benen’ niet zo goed. Kan iemand mij aub helpen hiermee?

+:)+
Er is een subtiele hulp om je dier te 'remmen' en dat is een beetje knijpen met de bovenbenen.
Drijvende hulpen gaan over 'even de kuit aandrukken en weer los'.

Citaat:
Ps ik heb trouwens na deze vervelende les direct terug een les geboekt overmorgen want dit negatief gevoel mag niet blijven sudderen.

Prima!
En misschien heeft het zin om een keer een privé les op deze merrie te boeken.
Ik heb veel respect voor de instructrice die ooit zei 'Vaak is het zo dat als mensen voor het eerst op Perhaps rijden, het lekker gaat. En de tweede keer lukt het niet, want dan willen mensen het resultaat van de eerste keer te snel bereiken.' - Dat is je pappenheimers kennen!
En hier is in feite de vraag 'wat gaat er vooraf aan dat dit dier zich afsluit?'
(Dat hoeft geen ruiterfout te zijn - maar het puzzelen op dit soort zaken is voor mij een onderdeel van wat rijden zo bijzonder maakt.)

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 22:04

Janneke2 schreef:
Ten eerste: :(:)
naar voor jou en voor je rijdier.
En een dik compliment voor je vraag hier...! +:)+

Het probleem oplossen, ik zou het graag willen, maar er zitten heel veel haken en ogen aan...

Het verdriet dat ik er bij voel heeft te maken met:
ik zie mijn Knollie (ik bof, eigen paard) als mijn danspartner. En ik krijg les van mensen die mij op mijn fouten wijzen.
(... paardrijden is hartstikke moeilijk. Om het goed te kunnen zeiden de oude meesters al dat je er twéé volle levens voor nodig had.)
Ooit reed ik bij iemand 'schoolmeesters', en aan de telefoon zei ze meteen :'Wie voor het eerst bij mij komt rijden krijgt Lucera. Zij laat mij zien wat jij fout doet.'
Dat gaat over communicatie.

Helemaal mee eens.ik ben op zoek naar communicatie en verbinding, domineren ‘eens even te laten zien wie de baas is met de zweep’ vind ik akelig en abusive. Daar wil ik niets mee te maken hebben…


Ninaphan schreef:
Maar nu had ik vandaag toch wel echt een heel vervelende ervaring: mijn paard wilde totaal niet vooruit en hoe meer ik de instructies ( probeerde) op te volgen, hoe slechter het ging… meer benen geven, zweep gebruiken, nog meer je benen gebruiken, echt je zweep gebruiken, harder tikken! Ik werd er helemaal slecht van. En het paard uiteraard ook. Ze begon halt te houden midden in een galop, wilde geen voltes meer rijden, op t laatst wilde ze zelfs niet meer draven. Ze was onbereikbaar.
Achteraf zei mijn instructeur dat ze een volger is en ik dus veel kordater moet zijn, meer leiding moet geven, niet mis te verstane hulpen moet geven en van mijn hart een steen moest maken.

Ik heb een tijd van militairen les gehad - en 'van je hart een steen maken', dat soort (... kul) doen ze echt niet aan.

Citaat:
Ik haat agressie dus ik wil me ook niet zo gedragen tegenover een zo nobel dier.

Dat is een prima eigenschap en doe hier vooral geen consessies!!
Paarden zijn lief, nobel, vergevingsgezind - en hebben een groot gevoel voor rechtvaardigheid.


.... wat mij ook verdriet doet,
is wat je instructeur niet gezegd heeft.
Nou snap ik dat groepsles ingewikkeld is, maar er is natuurlijk een optie dat het hele ellende gedoe begon met een foutje van jouw kant.
(OF dat zo is weet ik niet, laat staan welke fout. Maar aangezien het moeilijk is, is het een optie.)
Foutje of niet - het paard wordt gezien als een soort motorfiets dat/die vooral moet doen wat de instructeur zegt.
.... hoe ter wereld moet JIJ leren rijden zo?

Citaat:
Dus ik weet het even niet. ‘Je benen meer gebruiken?’. Ik heb een aantal lessen gehad om mijn zit en dus ook beenligging te verbeteren ( 2 point, zonder stijgbeugels balansoefeningen etc) en dat ging eigenlijk heel goed.

Prima...! De zitlessen dan, hè. Heel belangrijk, maar er was een tijd dat er nauwelijks maneges waren die het in de aanbieding hadden.

Maar schoppen met de kuiten /hakken maakt ook dat een paard de ribkorf 'vast gaat zetten'.
Van slaan wordt het dier ook niet soepel of voorwaarts.
(En afdeling correct hippisch woordgebruik: stel je zou je dier een tik met de zweep geven en het dier schiet vooruit: dat geldt niet als 'voorwaarts' of impuls.)
Citaat:
Overal lees ik dat je als beginner zeker niet moet klampen met je benen dus ik begrijp ‘ meer druk uitoefenen met je benen’ niet zo goed. Kan iemand mij aub helpen hiermee?

+:)+
Er is een subtiele hulp om je dier te 'remmen' en dat is een beetje knijpen met de bovenbenen.
Drijvende hulpen gaan over 'even de kuit aandrukken en weer los'.

Citaat:
Ps ik heb trouwens na deze vervelende les direct terug een les geboekt overmorgen want dit negatief gevoel mag niet blijven sudderen.

Prima!
En misschien heeft het zin om een keer een privé les op deze merrie te boeken.
Ik heb veel respect voor de instructrice die ooit zei 'Vaak is het zo dat als mensen voor het eerst op Perhaps rijden, het lekker gaat. En de tweede keer lukt het niet, want dan willen mensen het resultaat van de eerste keer te snel bereiken.' - Dat is je pappenheimers kennen!
En hier is in feite de vraag 'wat gaat er vooraf aan dat dit dier zich afsluit?'
(Dat hoeft geen ruiterfout te zijn - maar het puzzelen op dit soort zaken is voor mij een onderdeel van wat rijden zo bijzonder maakt.)

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:14

Mag ik even zeggen dat ik het geweldig vind dat je je op bokt hebt aangemeld om hulp te zoeken om dit paard te begrijpen _/-\o_ Echt hulde dat je aan de kant van het paard staat en ook dat je aangeeft dat dit niet past bij je gevoel.

Die les van overmorgen, heb je die van dezelfde instructeur? Zo ja, dan zou ik die afzeggen. En gaan lessen bij een andere instructeur, of liever nog bij een andere manege.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:29

Cambionn schreef:
Wow dat lijkt mij ook niet normaal. Als beginner krijg ik toch wel heel andere dingen te horen van mijn manege. En wij gebruiken ook wel zwepen, maar die is enkel voor verduidelijken van de hulp en enkel indien nodig. Wat deze instructeur zegt klinkt mij ook niet erg diervriendelijk...

Wat betreft je vraag wat meer been geven betekend. Hoe ik hem begrijp, standaard heb je je been niet tegen de buik maar gewoon naar beneden. Standaard been geven is gewoon je been er tegen aan zonder te drukken en weer er vanaf. Meer been betekend meer druk, maar niet langer. Hulpen zijn namelijk altijd kort. Of het nou met je benen of teugels is. En die gebruik je minimaal, want to veel mogelijk op zit/houding.

Ik krijg ook juist te horen: als je gaat slaan of schoppen, of de druk er te veel op houd, reageren ze steeds minder. Het loslaten is nog belangrijker dan de hulp. En als je gaat lopen trekken aan de teugels, gaan ze er tegenin hangen. Niet goed voor het paard en krijg je niks gedaan. Je moet juist die ontspanning opzoeken. Druk op de teugel, maar zo'n licht mogelijk gewicht en even zwaar in beide handen. Het koste wel echt ff moeite om hem te snappen, maar op een gegeven moment dan heb je hem door en ik voelde dat paard gewoon opeens ontspannen. Dat is echt een tof gevoel.


Ik sluit mij helemaal aan bij bovenstaande bokker en bij bokker Koper. Klinkt niet als een leuke manege/instructrice. Hopelijk heb je overmorgen een andere instructrice (dit kan soms echt het verschil maken, dit merk ik ook echt met mijn eigen ervaringen)

Nog steeds niet beter? Dan lekker op zoek naar een andere manege. Bij veel bedrijven meerdere proeflessen nemen (want 1 les kan vertekenen) en kijken waar je wel lekker kan lessen.

Ken maneges waar beginners niet eens met zweep mogen rijden. Eerst zelf een correct houding en correct gebruik van de hulpen aanleren.

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 22:46

Heel erg bedankt voor jullie reacties en medeleven. Dat doet echt deugd en sterkt me in mijn overtuiging dat ik vooral naar mijn gevoel moet luisteren en geen agressieve macho instructies moet opvolgen. Even laten zien wie de baas is dmv een zweep vind ik abusive, akelig en primitief. Naar mijn gevoel is deze merrie moegereden en ongevoelig geworden voor subtiele beenhulpen. Uiteraard zal ik fouten hebben gemaakt tijdens de les en daar voelt ze zich waarschijnlijk onprettig bij.misschien zelfs onveilig.het lijkt me immers geen pretje om steeds beginnende ruiters en steeds andere ruiters te ‘ondergaan’. Want dat is wat ze doet, ze ondergaat het maar heeft zelf weinig zin om te oefenen. Dat heb ik al meermaals gezien bij andere ruiters die les kregen op haar. Ze lijkt er geen plezier in te hebben. Bij het opzadelen bv maakt ze een ballon van haar buik zodat je haar amper de singel kan aandoen…ik heb mijn instructeur gevraagd mij de komende tijd niet meer op haar te laten rijden want het stresseert haar en mijzelf en dat kan niet de bedoeling zijn. Tevens heb ik ook een les geboekt bij een andere lesgever zodat ik kan zien of dat beter aansluit bij mijn mentaliteit. Ik had misschien in de eerdere post moeten vermelden dat ik in Spanje woon en dus ook hier les volg. Ik heb de indruk dat de omgang en lesgeving hier anders is dan in nederland en Belgie? De woorden ‘controle’ ‘ leiderschap’ etc rollen hier vlot over de tong terwijl ik weinig tot niets hoor over samenwerking, centered riding, verbinding, energetisch werken… jammer want ik dacht dat spanje het land bij uitstek was om te leren paardrijden! Overigens kreeg ik veel tips om een andere instructeur/ manege te zoeken maar helaas is dit niet mogelijk. Hier in de regio zijn er slechts 3 maneges waarvan 1 vnl.jumping doet en de andere zeer onverschillige lesgevers heeft die meer op hun telefoon zitten dan met hun leerlingen bezig te zijn.
Maar ik ga zeker vol moed verder want de momenten dat het goed en lekker gaat zijn magisch.
Nogmaals bedankt voor de steun en raadgeving.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:56

Heb je een optie om privé les te volgen op een paard in de buurt? Geen idee hoe het in spanje geregeld is maar hier bvb mag mijn instructrice mijn oudste pony gebruiken om wekelijks een beginnerslesje te geven.
Het is iets duurder en de mama is er via via opgekomen maar dat meisje krijgt dan wel een goed gereden pony die nageeflijk en voorwaarts is en waarbij het management helemaal in orde is qua voer, hoeven en tuig. Zo kan je natuurlijk op een fijne manier sneller vooruitgang maken.
En ook voor de pony is het prima - volgende dag terug even doorrijden en weer de wei op. Als je een advertentie plaatst is er mss iets te vinden bij jou in de buurt?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:02

Ik denk dat je voor de oplossing meer moet zoeken naar de vlugheid en kordaatheid van jezelf. Een paard heeft het meteen door als je niet vlug genoeg bent. Met een paar meppen gaat hij wellicht een half rondje draven maar daarna zal hij weer stoppen, al is het maar omdat het kan.
Je moet hem dus voor zijn. Eigenlijk moet je al gereageerd hebben zodra je aanvoelt dat hij iets aan het beginnen is wat jij niet hebt gevraagd (bijvoorbeeld langzamer gaan of stoppen). Vaak zie je het al eerder, bijvoorbeeld aan het orenspel, of door het optillen of zakken van het hoofd, of door een verandering van het ritme. Als je dan meteen reageert, dus nog voordat hij zijn plan daadwerkelijk uitvoert, zit je nog in de “flow” en zul je in principe geen problemen hebben. Zie het als een goederentrein... om het ding in beweging te krijgen moet je flink veel energie erin steken. Maar als ie eenmaal rijdt en je onderhoudt de snelheid, gaat het vrij simpel allemaal. Geen reactie op hulp 1 is meteen hulp 2 en desnoods 3. En linksaf is echt linksaf, rechtsaf is echt rechtsaf. Harder is echt harder, langzamer is echt langzamer. Niet met geweld, maar wel heel duidelijk. Je blijft het paard begeleiden tot hij snapt en doet wat je wilt. Niet opgeven, je bent niet achterlijk en het paard ook niet, dus als jij duidelijk bent, zal hij gewoon doen wat je van hem vraagt. Graag zelfs. Als jij duidelijk bent, ben je een goede leider en dat is voor het paard fijn om te weten. Want dat betekent voor het paard dat jij ook kordaat en duidelijk bent als er gevaar is. Dat is voor het paard het belangrijkste

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:10

Dorine92 schreef:
Ik denk dat je voor de oplossing meer moet zoeken naar de vlugheid en kordaatheid van jezelf. Een paard heeft het meteen door als je niet vlug genoeg bent. Met een paar meppen gaat hij wellicht een half rondje draven maar daarna zal hij weer stoppen, al is het maar omdat het kan.
Je moet hem dus voor zijn. Eigenlijk moet je al gereageerd hebben zodra je aanvoelt dat hij iets aan het beginnen is wat jij niet hebt gevraagd (bijvoorbeeld langzamer gaan of stoppen). Vaak zie je het al eerder, bijvoorbeeld aan het orenspel, of door het optillen of zakken van het hoofd, of door een verandering van het ritme. Als je dan meteen reageert, dus nog voordat hij zijn plan daadwerkelijk uitvoert, zit je nog in de “flow” en zul je in principe geen problemen hebben. Zie het als een goederentrein... om het ding in beweging te krijgen moet je flink veel energie erin steken. Maar als ie eenmaal rijdt en je onderhoudt de snelheid, gaat het vrij simpel allemaal. Geen reactie op hulp 1 is meteen hulp 2 en desnoods 3. En linksaf is echt linksaf, rechtsaf is echt rechtsaf. Harder is echt harder, langzamer is echt langzamer. Niet met geweld, maar wel heel duidelijk. Je blijft het paard begeleiden tot hij snapt en doet wat je wilt. Niet opgeven, je bent niet achterlijk en het paard ook niet, dus als jij duidelijk bent, zal hij gewoon doen wat je van hem vraagt. Graag zelfs. Als jij duidelijk bent, ben je een goede leider en dat is voor het paard fijn om te weten. Want dat betekent voor het paard dat jij ook kordaat en duidelijk bent als er gevaar is. Dat is voor het paard het belangrijkste

Dat klopt allemaal. Alleen kan ik mij ook voorstellen dat TS nu nog niet weet wat ze dan moet dóén. Welke hulpen ze moet geven en hoe ze die moet doseren. Ze heeft net een paar lessen gehad.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:50

Koper schreef:
Dorine92 schreef:
Ik denk dat je voor de oplossing meer moet zoeken naar de vlugheid en kordaatheid van jezelf. Een paard heeft het meteen door als je niet vlug genoeg bent. Met een paar meppen gaat hij wellicht een half rondje draven maar daarna zal hij weer stoppen, al is het maar omdat het kan.
Je moet hem dus voor zijn. Eigenlijk moet je al gereageerd hebben zodra je aanvoelt dat hij iets aan het beginnen is wat jij niet hebt gevraagd (bijvoorbeeld langzamer gaan of stoppen). Vaak zie je het al eerder, bijvoorbeeld aan het orenspel, of door het optillen of zakken van het hoofd, of door een verandering van het ritme. Als je dan meteen reageert, dus nog voordat hij zijn plan daadwerkelijk uitvoert, zit je nog in de “flow” en zul je in principe geen problemen hebben. Zie het als een goederentrein... om het ding in beweging te krijgen moet je flink veel energie erin steken. Maar als ie eenmaal rijdt en je onderhoudt de snelheid, gaat het vrij simpel allemaal. Geen reactie op hulp 1 is meteen hulp 2 en desnoods 3. En linksaf is echt linksaf, rechtsaf is echt rechtsaf. Harder is echt harder, langzamer is echt langzamer. Niet met geweld, maar wel heel duidelijk. Je blijft het paard begeleiden tot hij snapt en doet wat je wilt. Niet opgeven, je bent niet achterlijk en het paard ook niet, dus als jij duidelijk bent, zal hij gewoon doen wat je van hem vraagt. Graag zelfs. Als jij duidelijk bent, ben je een goede leider en dat is voor het paard fijn om te weten. Want dat betekent voor het paard dat jij ook kordaat en duidelijk bent als er gevaar is. Dat is voor het paard het belangrijkste

Dat klopt allemaal. Alleen kan ik mij ook voorstellen dat TS nu nog niet weet wat ze dan moet dóén. Welke hulpen ze moet geven en hoe ze die moet doseren. Ze heeft net een paar lessen gehad.

Heel goed punt. Oké... prioriteit nummer 1 is dat je je lijn aanhoudt. Wat er ook gebeurt. Ook al gaat ie langzamer, hij mag niet naar het midden toe als jij daar niet om gevraagd hebt, en hij mag voltes ook niet kleiner maken dan dat jij wilt. Voor het gemak, omdat het hoofddoel nu is dat het paard loopt daar waar jij hem wilt hebben, zijn de hulpen heel simpel: zodra hij van de lijn afwijkt die jij wilt rijden, zijn je hulpen diagonaal. Dus als je rechtsaf wilt, je rechterhand opzij en met je linkerbeen het paard naar rechts willen drijven. Let op dat een “plakkende” beenhulp, dus een beenhulp waar het paard niet in eerste instantie op heeft gereageerd, maar die er nog wel is, daarna ook geen effect meer gaat geven, dus je moet snel zijn en niet aan klemmen/duwen gaan denken, maar meer aan porren/aantikken. Een soort “hallo ik vroeg je wat”. En herhalend als je geen reactie krijgt. En hulp wat versterken indien nodig. Je wilt echt reactie.
Je teugel is wel een stabiele stuurhulp die blijft totdat het paard weer in de richting gaat die jij wilt. Ook bij deze kan het nodig zijn het contact te versterken als het paard door je heen dendert. Dit doe je tegelijk met het herhalen en versterken van je beenhulp.
Als het je lukt het paard op de gewenste lijn te houden, is je tempocontrole het tweede probleem. Deze is een stuk moeilijker. Ten eerste: zorg dat ALLE overgangen die teruggaan van snel naar langzamer, van jou zijn. Een paard die uit zichzelf langzamer gaat, moet onmiddellijk terug naar het tempo waar hij in hoorde te zitten, + een klein schepje er bovenop, waarna jij hem zelf weer terugneemt naar het tempo waarin je hem wilt hebben. Als je denkt dat je hem niet lang in het gewenste tempo kunt houden, hou de sessie dan kort, en neem hem zelf terug. Dan is het tenminste van jou en niet van hem, en vanuit korte stukjes kun je het uitbreiden zonder dat je moedeloos wordt.
Het tweede belangrijke punt, is dat het paard met rust gelaten moet worden als hij doet wat je vraagt, en geprikkeld moet worden als hij niet doet wat je vraagt, of als je een verandering wilt inzetten. Klinkt logisch, maar de meeste mensen doen het precies verkeerd om bij een traag paard: als er gedraafd moet worden, schoppen ze hem tijdens het draven elke pas, tot ze eindelijk naar stap mogen en dan puffen ze uit en ontspannen ze. En het paard denkt dan: ja, dit wil ik dus al de hele tijd.. zie je wel dat dit veel relaxter is?
Het moet dus echt andersom zijn. Als het paard draaft, probeer je zo veel mogelijk te ontspannen, met waarschijnlijk hier en daar een herinnerings beenhulp want ja, het blijft een manegepaard dus je zal die onderhoudende hulp helaas waarschijnlijk nodig hebben... maar deze moet je echt met mate toepassen en alleen als hij dreigt stil te vallen. En als hij dan doorgaat met stilvallen, dan pas moet het paard jou gaan tegenkomen.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat de dynamiek moet zijn, en dat je een idee hebt hoe je deze hulpen duidelijk kunt toepassen

En nog even een noodoplossing voor als het paard dus wel stil gaan staan en niet meer vooruit wil... draaien, keren en sturen werkt eigenlijk altijd om hem weer in beweging te krijgen. En de uitdrukking “gaat het niet linksom, dan maar rechtsom” mag je heel letterlijk nemen. Als jij in een bepaalde richting wilt rijden, bijvoorbeeld ongeveer 30 graden naar links, en het paard wil echt niet die kant op, Dan draai je hem gewoon rechtsom tot 330 graden en dan ga je alsnog precies dezelfde richting op als wat je al bedacht had.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 22-09-23 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:58

Dorine... dat kan iemand die net een paar lessen heeft gehad, en vermoedelijk nog aan het leren is om licht te rijden, nooit allemaal bevatten of onthouden.

@TS: ik zou overmorgen aan de andere instructeur voorleggen wat je vandaag hebt meegemaakt en ook uitleggen waarom je de les hebt geboekt. Een goede instructeur past de instructie af op de klant. Hopelijk kan de instructeur je helpen om vanuit rust te rijden. Denk daarbij aan dingen als ontspanning van jouw lijf, en voelen wat voor effect jouw lijf heeft op dat van het paard en vice versa. Of zoiets "simpels" als ademhalen met je buik. Een paard is een vluchtdier, en een hoge ademhaling is vluchtgedrag. Als jij met je buik ademhaalt is het voor een paard veel gemakkelijker om te ontspannen.

Er is een reële kans dat een manege-instructeur je niet met dit soort dingen kan helpen. Dan blijft het in elk geval belangrijk om naar je eigen gevoel te luisteren, en de instructies op te volgen voor zover je vindt dat je dat kunt doen. Ze kunnen je niet dwíngen.

Eigenlijk wat je vandaag dus ook al hebt gedaan :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 00:01

Koper schreef:
Dorine... dat kan iemand die net een paar lessen heeft gehad, en vermoedelijk nog aan het leren is om licht te rijden, nooit allemaal bevatten of onthouden.

Maar ze vraagt om hulp dus dan krijgt ze die. Ik denk zeker niet dat het meteen zal lukken, maar misschien heeft ze tijdens de les wel 1 bewust succesmoment waarbij een stukje van bovenstaand verhaal werkte, en dan kan ze dat uitbreiden. Of misschien zit er 1 punt tussen die ze meteen kan toepassen met resultaat als gevolg. Ja, een goede instructeur is het beste, maar als ze die had, was dit hele topic er niet

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 09:47

Dank je voor de grondige uitleg! Ik denk dat ik inderdaad alerter en sneller moet reageren op ongevraagde vertraging van het tempo. Hopelijk leer ik door veel te oefenen beter te anticiperen…
Nu loop ik vaak achter de feiten aan nl. Het paard is al gestopt of afgeweken van de lijn en dan pas reageer ik. Als beginnende ruiter is het soms allemaal erg overweldigend en elk paard heeft zijn eigen karakter en ‘handleiding ‘ dus dat is ook weer elke keer zoeken.
Ik neem jullie goede raad mee in mijn volgende rit en ga er extra op letten dat ik niet klem/ duw met mijn been maar eerder aantik. Just to be sure : dat aantikken/ porren gebeurt met de kuit en niet met de ganse binnenkant van het been ? En dan steeds als je voelt dat hij/zij ongewenst vertraagt , als hij/zij netjes loopt stille lange benen, right?
Het tempo bepalen lukte me vorige les aardig op een ander paard tijdens het lichtrijden. Ik moest dan steeds van tempo wisselen tussen bepaalde letters en dat vond ik een heel fijne oefening.

Ondertussen heb ik het ook kunnen regelen dat ik mag oefenen op het meest rustige en nageefelijke paard van een gulle stalgenoot, uiteraard onder haar toezicht. Ze is een zeer ervaren ruiter en helpt op regelmatige basis andere ruiters zich te verbeteren. Ik kijk er enorm naar uit!

Bedankt voor jullie reacties en tips, ze zijn heel erg waardevol en beetje bij beetje ….

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:39

Ja wat je zegt klopt. Succes!

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:42

Ligt eraan wat je gewend bent en waar je merkt dat het paard goed op reageert. Het is volgens mij gebruikelijk om beenhulpen met de kuit te geven. Zelf vind ik het fijner om kuithulpen te gebruiken voor wendingen en kniehulpen om een paard recht te houden (bij voorbeeld wanneer je rechtuit rijdt en paard een "afwijking" heeft naar een kant. Dan geef ik aan die kant even een duwtje met mij knie, zo van: "hee joh". Dus als het paard de neiging heeft om wat naar rechts te gaan dan duw ik hem als het ware even terug met mijn rechterknie*). Maar dit soort dingen kun je het beste vragen aan je instructeur, die is ter plekke aanwezig en kan je precies laten zien en voelen welk deel van je been je waar tegen het paard legt :)

Succes morgen, en veel plezier :) Is de les op dezelfde merrie? Of rijd je morgen op een ander paard?


* en uiteraard check ik in zo'n geval ook nog even of ik zelf wel recht zit zodat het paard niet door mij naar rechts trekt, en zal ik bij voorbeeld een schoudervoor er in gooien als het paard niet recht is. Maar dat zal in jouw les nog niet aan bod komen, vermoed ik :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:07

Ik gebruik mijn kuiten als voorwaarts drijvende hulp,
om overgangen naar een lagere gang te maken draai ik mijn tenen naar binnen,
bij wendingen/ zijwaarts gebruik ik knie en dijbeen.

Bijvoorbeeld wending naar rechts:
'mijn navel wijst de weg'
ik draai iets in mijn eigen schouders en bekken,
binnenhand iets opzij en naar voor,
buitenteugel tegen de hals,
en een soort 'veeg' met buitendij en knie.
(De binnenkuit 'bewaakt het voorwaarts'.)

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 11:56

Wauw! Dank je voor de info. Het is hartverwarmend dat jullie de tijd nemen om het zo duidelijk uit te leggen zodat het behapbaar is voor me. Want met de instructie ‘ benen meer gebruiken’ van mijn lesgever kan ik weinig . Hoe wat en wanneer is me nu zo veel duidelijker. Ik ga me er echt op concentreren jullie adviezen zo goed mogelijk uit te voeren morgen. Gelukkig krijg ik morgen een paard dat graag bereden wordt en energiek is. Aanvankelijk was ze voor mij een beetje té werklustig en snel maar ondertussen heb ik geleerd haar tempo beter te bepalen.

Ben heel benieuwd hoe ik het vanaf ga brengen.

GabberGill

Berichten: 5754
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:21

Een dier wat zich afsluit is lastig te bereiken. Opzich staan er hierboven echt supergoede opmerkingen. Alleen bn ik bang dat dit bij een manegepaard (ivm de vele verschillende ruiters) alleennjelpt als deze correcte lijn gevolgd wordt.

Triest verhaal en helaas het lot van vele manegepaarden. Schoppen, slaan, omtrekken en ga zo maar door. Te weinig wordt er op correct rijden gebouwd. De uitleg is been, been, been en uiteindelijk zie je allemaal bonkende en trappende trekpoppetjes op die ruggen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:36

Janneke2 schreef:
Ik gebruik mijn kuiten als voorwaarts drijvende hulp,
om overgangen naar een lagere gang te maken draai ik mijn tenen naar binnen,
bij wendingen/ zijwaarts gebruik ik knie en dijbeen.

Bijvoorbeeld wending naar rechts:
'mijn navel wijst de weg'
ik draai iets in mijn eigen schouders en bekken,
binnenhand iets opzij en naar voor,
buitenteugel tegen de hals,
en een soort 'veeg' met buitendij en knie.
(De binnenkuit 'bewaakt het voorwaarts'.)

Ik ook precies zo. En als je dan met je heupen meedraait liggen je benen ook vanzelf al op de juiste plek.

Maar zo heb ik het niet op de manege geleerd. Dit kwam pas allemaal zo'n 25 jaar later, toen ik al jaren een eigen rijpaard had staan. Zo lang heeft het dus blijkbaar geduurd voordat ik vragen durfde te stellen :o Ik had een heel geschikt lesmens gevonden, en de lessen waren een soort dialoog tussen haar en mij, en natuurlijk ook het paard. Ze legde uit waaróm en hóé ik dingen moest doen. En hoe meer zij uitlegde hoe meer ik ging vragen, en hoe meer ik begreep, en hoe meer mijn rijden verbeterde. Echt een opluchting voor mijn paard ook :Y)
Terwijl ik vroeger op de manege helemaal geen vragen durfde te stellen. Het kwam gewoon niet in mij op want ik was de beginner en de instructeur was de instructeur die het allemaal wist. En zo kwam ik dus inderdaad in een cirkeltje van schoppen, trekken, slaan en bonken terecht. Wat ik later allemaal weer moest afleren.