paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 15:07

Het paard blijft een dier dus ik snap dat dit kan gebeuren. Ik ben aan het rijden op een nieuw terrein. Paard is wat fris en blij en loopt verder wel lekker. Ik probeer ontspannen te rijden. En dan ineens, ik voel het zelf wel opkomen, schiet hij weg. Hij vliegt ervan door, maakt wat ongecontroleerde bewegingen, en ik kan in die ene seconde mijn handen niet rustig laag houden. Paar seconden later heb ik hem weer onder controle en kan ik ook weer verder. Maar ik ben nog niet tevreden over mijn houding, zit, teugelvoering en hulpen tijdens deze uitspatting. Dit kan beter. Mijn bedoeling de volgende keer is rustig terug pakken, zitten in het zadel, met lage handen. Wie heeft tips?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:46

Je voelt het aankomen, schrijf je. En wat gebeurt er dan vervolgens bij en met jou? Kun je op dat moment nog helder genoeg denken en handelen, of is het slechts een fractie van een seconde, verstijf je, en is paardlief vertrokken?
Zou je bv nog tijd en reactievermogen genoeg hebben om een bokriempje of bv een halsriem vast te pakken?
Dat zou 'fladderhanden' bv al voorkomen, waardoor je ze laag kunt houden en mogelijk ook sneller weer de controle over kunt nemen.
Want preventief ingrijpen zodra je het 'startsein' van je paard hebt gevoeld, is nog niet aan de orde denk ik he?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 16:37

Eatshay schreef:
Je voelt het aankomen, schrijf je. En wat gebeurt er dan vervolgens bij en met jou? Kun je op dat moment nog helder genoeg denken en handelen, of is het slechts een fractie van een seconde, verstijf je, en is paardlief vertrokken?
Zou je bv nog tijd en reactievermogen genoeg hebben om een bokriempje of bv een halsriem vast te pakken?
Dat zou 'fladderhanden' bv al voorkomen, waardoor je ze laag kunt houden en mogelijk ook sneller weer de controle over kunt nemen.
Want preventief ingrijpen zodra je het 'startsein' van je paard hebt gevoeld, is nog niet aan de orde denk ik he?

Dank voor de reactie!
het is een fractie van een seconde, hij schiet weg in combinatie met een gekke sprong. En mijn handen gaan in een ongecontroleerde beweging omhoog waardoor hij waarschijnlijk een knauw in zijn mond krijgt. Misschien een gekke vraag: Met een bokriempje heb ik niet eerder gewerkt, kan ik dat riempje dan vastgrijpen en mijn teugels tevens gewoon opmaat houden? Of kan ik het bokriempje vantevoren al vasthouden op het moment dat ik de spanning voel opkomen in zijn lijf (ik zie het aan zijn oren ook) en tegelijk de teugels in mijn handen houden?

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:41

Wanneer je het aan voelt komen zet je jezelf dan ook schrap? Want reken maar dat hij dat ook voelt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 16:47

BigOne schreef:
Wanneer je het aan voelt komen zet je jezelf dan ook schrap? Want reken maar dat hij dat ook voelt.

ik probeer juist te ontspannen en gewoon door te rijden. En de hulpen correct toe te passen, stemhulp, zithulp en teugelhulp. Maar ja de handen schieten dan in een reflex omhoog. Wellicht is het ook een kwestie van mijn eigen balans, hij maakt een gekke sprong dan ook.

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:50

Proberen in die fractie van een seconde de one rein stop te doen(uiteraard van te voren oefenen, zowel op de grond als onder het zadel en beginnen bij stilstand). Dat kun je beter een gewoonte maken dan proberen te blijven zitten, als het eens echt mis gaat heb je een noodstop. ;)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:12

Lenteklokje schreef:
Met een bokriempje heb ik niet eerder gewerkt, kan ik dat riempje dan vastgrijpen en mijn teugels tevens gewoon opmaat houden? Of kan ik het bokriempje vantevoren al vasthouden op het moment dat ik de spanning voel opkomen in zijn lijf (ik zie het aan zijn oren ook) en tegelijk de teugels in mijn handen houden?


Dat kan allebei, en het is ook maar net wat je prettiger vindt (en welke grijpreflex je hebt in 'noodgevallen' ) wat fijner is; een bokriempje voor je zadel (dus ter hoogte van de schoft van je paard) of een riem om de hals (dan heb je je handen iets verder naar voren en ietsjes breder dan met bokriempje).

Ik gebruik zelf op jonge of te corrigeren paarden altijd een halsriem; gewoon een oude beugelriem of desnoods zacht halstertouw, of het riempje van een martingaal als een eigenaar wil dat het paard daarmee gereden wordt.
De eerste keren draven en galopperen onder de man heb ik de halsriem ook standaard altijd even vast (dus met ook de teugel gewoon op maat in m'n handen), zodat als 'ie onverhoopt bv even wat verschiet of toch een flinke wapper geeft, ik ook nooit achter de beweging kan komen en 'dus' in de mond kan trekken.
Omdat m'n handen dan netjes voor en laag zijn, kom ik ook nooit 'van ver' om de controle aan de voorkant weer terug te pakken.

Persoonlijk vind ik een bokriempje minder fijn, omdat ik m'n handen liever wat verder naar voren heb bij paarden die nog niet bevestigd zijn.

Snap je een beetje wat ik bedoel, en kun je daar wat mee?

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:15

Ik heb een tijdje gehad dat ik wat spanning onder me begon te voelen, ik deed mn handen iets omhoog en daar ging ie :'). Had ik mn handen niet omhoog gedaan, dan was er niets gebeurd maar ja, reflex!

Ik heb standaard een bokriempje aan mn zadel en daar heb ik een keer of 3 mijn pinken onder gehaakt met rijden. Vervolgens nog een paar keer als ik wat spanning begon te voelen en nu is dat reflex gelukkig weer weg, en daardoor het verschieten ook.

Het was puur angst waardoor ik dat reflex had ontwikkeld, zonder enige aanleiding... De dagen dat ik met pinken onder het bokriempje reed, waren niet de meest briljante dagen qua rijden. Teugels wat langer en puur hersens laten weten dat er toch echt niets gaat gebeuren. Het gaat echter wel en die 3 dagen iets minder trainen, haal je daarna heel snel weer in ;)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:16

Anastasia24 schreef:
Proberen in die fractie van een seconde de one rein stop te doen


Is sowieso ook handig om deze op je paard te bevestigen.

Maar als het (als ik het goed begrijp) bij eigenlijk gewoon een tamelijk onschuldige wegspringhuppel blijft, zou ik er persoonlijk liever voor kiezen om juist (zo stoicijns mogelijk) door te rijden en eea voorwaarts op te lossen, ipv op de rem te gaan en dus vrij 'groot' te corrigeren.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:03

Eatshay schreef:
Lenteklokje schreef:
Met een bokriempje heb ik niet eerder gewerkt, kan ik dat riempje dan vastgrijpen en mijn teugels tevens gewoon opmaat houden? Of kan ik het bokriempje vantevoren al vasthouden op het moment dat ik de spanning voel opkomen in zijn lijf (ik zie het aan zijn oren ook) en tegelijk de teugels in mijn handen houden?


Dat kan allebei, en het is ook maar net wat je prettiger vindt (en welke grijpreflex je hebt in 'noodgevallen' ) wat fijner is; een bokriempje voor je zadel (dus ter hoogte van de schoft van je paard) of een riem om de hals (dan heb je je handen iets verder naar voren en ietsjes breder dan met bokriempje).

Ik gebruik zelf op jonge of te corrigeren paarden altijd een halsriem; gewoon een oude beugelriem of desnoods zacht halstertouw, of het riempje van een martingaal als een eigenaar wil dat het paard daarmee gereden wordt.
De eerste keren draven en galopperen onder de man heb ik de halsriem ook standaard altijd even vast (dus met ook de teugel gewoon op maat in m'n handen), zodat als 'ie onverhoopt bv even wat verschiet of toch een flinke wapper geeft, ik ook nooit achter de beweging kan komen en 'dus' in de mond kan trekken.
Omdat m'n handen dan netjes voor en laag zijn, kom ik ook nooit 'van ver' om de controle aan de voorkant weer terug te pakken.

Persoonlijk vind ik een bokriempje minder fijn, omdat ik m'n handen liever wat verder naar voren heb bij paarden die nog niet bevestigd zijn.

Snap je een beetje wat ik bedoel, en kun je daar wat mee?

dank Eatshay, ja ik begrijp het (bijna) wel :-)
Het is een ervaren KWPN springpaard, overigens met een goede galop, heeft een tijd stil gestaan en nu rijd ik hem puur recreatief. Alles is hem netjes aangeleerd. In de rijbak maakt hij die vluchten eigenlijk nooit, meer buiten in het veld of in de grote wei zoals ik in het 1e bericht schreef. Ja zo'n bokriempje lijkt me wel wat, omdat ik daar volgens mij de pinken onder kan doen. Ik schrik onverwachts van zijn uitvlucht en dan gaan mijn handen in een ruk omhoog, ook door gebrek aan balans op dat moment. One rein stop ken ik niet maar dat lijkt me toch een forse ingreep. Hij schiet weg omdat hij dan wat kijkerig is en er komen gekke voertuigen voorbij :-)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:05

Eatshay schreef:
Anastasia24 schreef:
Proberen in die fractie van een seconde de one rein stop te doen


Is sowieso ook handig om deze op je paard te bevestigen.

Maar als het (als ik het goed begrijp) bij eigenlijk gewoon een tamelijk onschuldige wegspringhuppel blijft, zou ik er persoonlijk liever voor kiezen om juist (zo stoicijns mogelijk) door te rijden en eea voorwaarts op te lossen, ipv op de rem te gaan en dus vrij 'groot' te corrigeren.

ik bewaar liever de rust en de ontspanning, niet te veel aandacht aan geven en ik zou wensen dat ik de volgende keer netjes diep in het zadel kan zitten met de handen laag voor het zadel.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:06

Lenteklokje schreef:
BigOne schreef:
Wanneer je het aan voelt komen zet je jezelf dan ook schrap? Want reken maar dat hij dat ook voelt.

ik probeer juist te ontspannen en gewoon door te rijden. En de hulpen correct toe te passen, stemhulp, zithulp en teugelhulp. Maar ja de handen schieten dan in een reflex omhoog. Wellicht is het ook een kwestie van mijn eigen balans, hij maakt een gekke sprong dan ook.


Klopt, het is een reflex.

Het is heel menselijk om te schrikken op zo'n moment - en ons beschermingsreflex doet je armen richting hoofd.
(Heeft niet zo veel met je balans te maken - al kun je als mens schrikken van het pure feit dat je uit balans gaat.)

Van te voren 'naar je buik ademen',
voel je voeten in de beugels 'onder je oren'
en ontspan je kaakgewricht (doe alsof kauwgom kauwt).

En vraag schouderbinnenwaarts van je paard, lang maken/ stretchen aan de kant van het gevaar.

Vroegah toen ik jonge, frisse paarden op nieuw terrein reed hield ik standaard mijn balansteugel vast.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:22

Bielsje schreef:
Ik heb een tijdje gehad dat ik wat spanning onder me begon te voelen, ik deed mn handen iets omhoog en daar ging ie :'). Had ik mn handen niet omhoog gedaan, dan was er niets gebeurd maar ja, reflex!

Ik heb standaard een bokriempje aan mn zadel en daar heb ik een keer of 3 mijn pinken onder gehaakt met rijden. Vervolgens nog een paar keer als ik wat spanning begon te voelen en nu is dat reflex gelukkig weer weg, en daardoor het verschieten ook.

Het was puur angst waardoor ik dat reflex had ontwikkeld, zonder enige aanleiding... De dagen dat ik met pinken onder het bokriempje reed, waren niet de meest briljante dagen qua rijden. Teugels wat langer en puur hersens laten weten dat er toch echt niets gaat gebeuren. Het gaat echter wel en die 3 dagen iets minder trainen, haal je daarna heel snel weer in ;)

dag Bielsje, dank voor jouw reactie.
Ja misschien is het ook wel wat onbewuste angst, het is een groot paard met grote galopsprongen en dus ook grote bokkesprongen. Ik denk als ik de teugels laag kan houden het probleempje dan snel minder wordt. Maar ja hoe krijg ik die reflex bij mezelf er uit? Misschien bokriempje inderdaad.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:31

en als aanvulling: paard loopt de hele dag buiten en ziet dan ook van alles en loopt veel heen en weer, dus staat niet letterlijk stil. Kan zijn energie goed kwijt en ik voer basisbrokken.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:39

Lenteklokje schreef:
Ja misschien is het ook wel wat onbewuste angst, het is een groot paard met grote galopsprongen en dus ook grote bokkesprongen. Ik denk als ik de teugels laag kan houden het probleempje dan snel minder wordt. Maar ja hoe krijg ik die reflex bij mezelf er uit? Misschien bokriempje inderdaad.


Als het bokriempje jou helpt
(zoals de balansteugel mij helpt)
is dat prima.

De volgorde is dat er eerst angst is en daardoor het reflex optreedt.

(Een gewoonte kun je afleren, met reflexen word je geboren.)

Vertrouwen opbouwen is dus aan de orde, hoe beter dat gaat hoe minder de hulpmiddelen zoals het bokriempje nodig zijn.
Als je verder netjes te paard zit hoef je wat dat betreft niets te veranderen. (Al hebben mijn eerste rijlessen centered riding mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 21:40

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:
Ja misschien is het ook wel wat onbewuste angst, het is een groot paard met grote galopsprongen en dus ook grote bokkesprongen. Ik denk als ik de teugels laag kan houden het probleempje dan snel minder wordt. Maar ja hoe krijg ik die reflex bij mezelf er uit? Misschien bokriempje inderdaad.


Als het bokriempje jou helpt
(zoals de balansteugel mij helpt)
is dat prima.

De volgorde is dat er eerst angst is en daardoor het reflex optreedt.

(Een gewoonte kun je afleren, met reflexen word je geboren.)

Vertrouwen opbouwen is dus aan de orde, hoe beter dat gaat hoe minder de hulpmiddelen zoals het bokriempje nodig zijn.
Als je verder netjes te paard zit hoef je wat dat betreft niets te veranderen. (Al hebben mijn eerste rijlessen centered riding mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.)

Dank Janneke, interessante analyse.
Ja ik werk met name aan ontspanning dus ik verwacht dat de angst en huivering wel oplost. Ik had ook bedacht om de volgende keer steeds tegen mezelf te herhalen, rustig hardop pratend: handen laag, handen laag. Weet niet op het moment dat mijn schat weer eens weg schiet, of ik dan de reflex voor ben. Ik heb het eerder gehad bij het galopmoment, zie een vorige topic van mij (handen laag!) en dat heb ik toch ook onder controle gekregen. Leuk, leer steeds meer, centered riding ken ik niet :-)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:46

niet te lang rechtuit rijden zonder iets te doen, dan verslapt de concentratie bij paard en ruiter,

zorg dat u steeds bezig bent, zodat het paard zich meer moet conceentreren op u en de hulpen.

op rechte stukken veel overgangen rijden, of tempowiselingen dan moet het zijn aandacht bij u houden

en wat u zegt het zijn levende wezen dus er kan altijd iets gebeuren hoe snel zijn dan uw reflexen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:54

Neck strap, die je met je wijs- en middelvinger van een hand vasthoudt. Het helpt je ontspannen, want je hebt een veiligheidsgordel, helpt je om je handen laag te houden en je kunt hem ook vasthouden zonder dat het de rest van je rijden in de weg zit (een bokriempje doet dat namelijk wel). Persoonlijk zou ik het niet gecompliceerder maken dan dat. :=

One rein stop voor een paard dat even een paar seconden van z’n “schrik” af moet vind ik behoorlijk heftig en ook niet eerlijk.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 16:28

mce schreef:
niet te lang rechtuit rijden zonder iets te doen, dan verslapt de concentratie bij paard en ruiter,

zorg dat u steeds bezig bent, zodat het paard zich meer moet conceentreren op u en de hulpen.

op rechte stukken veel overgangen rijden, of tempowiselingen dan moet het zijn aandacht bij u houden

en wat u zegt het zijn levende wezen dus er kan altijd iets gebeuren hoe snel zijn dan uw reflexen

dank MCE, dat is een mooie tip ook. Wellicht bokriempje om mijn reflex van "handen gaan ineens omhoog" voor te zijn? Waar ik dan mijn pinken onder houd.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:28

Hoi TS,
Mooi dat je hier al bewust van bent, dat is stap 1.

Wat je misschien ook kan helpen is om wat minder aan je handen te denken en wat meer aan je centrum in balans in het zadel houden. Bij Centered Riding ® moeten we wel eens rijden met een bandage om je armen en lijf (onder je borst) en in het boek When two spines align (soort modern Centered Riding) hebben ze het over je powerhouse (bovenlijf en armen)
Dus als jij meer gaat zitten in het zadel (stekkeren noemen we dat ook wel bij CR) en je bovenarmen vanaf je schouders af laat hangen, met je ellenboog als scharnier gewricht dan blijven je armen als het goed is ook laag.
Dus minder focus op armen en meer op "zitten" waarbij je armen gewoon horen bij je bovenlijf en geen "losse dingen met eigen leven" zijn. :D
Mentaal ben je al heel goed bezig door te bedenken wat je wilt, je kunt ook al gaan visualiseren dat je dit zo doet. En dus ook denken "paard schiet weg en ik hou mijn centrum laag" ...
En, nou ben ik als Centered Riding instructeur natuurlijik bevooroordeeld, maar de tip van Janneke om Centered Riding les te nemen, dat vind ik wel een mooie.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 09:32

jetm schreef:
Hoi TS,
Mooi dat je hier al bewust van bent, dat is stap 1.

Wat je misschien ook kan helpen is om wat minder aan je handen te denken en wat meer aan je centrum in balans in het zadel houden. Bij Centered Riding ® moeten we wel eens rijden met een bandage om je armen en lijf (onder je borst) en in het boek When two spines align (soort modern Centered Riding) hebben ze het over je powerhouse (bovenlijf en armen)
Dus als jij meer gaat zitten in het zadel (stekkeren noemen we dat ook wel bij CR) en je bovenarmen vanaf je schouders af laat hangen, met je ellenboog als scharnier gewricht dan blijven je armen als het goed is ook laag.
Dus minder focus op armen en meer op "zitten" waarbij je armen gewoon horen bij je bovenlijf en geen "losse dingen met eigen leven" zijn. :D
Mentaal ben je al heel goed bezig door te bedenken wat je wilt, je kunt ook al gaan visualiseren dat je dit zo doet. En dus ook denken "paard schiet weg en ik hou mijn centrum laag" ...
En, nou ben ik als Centered Riding instructeur natuurlijik bevooroordeeld, maar de tip van Janneke om Centered Riding les te nemen, dat vind ik wel een mooie.


dag Jetm,
dank voor de reactie. Centered Riding, ik ken het niet dus ff gekeken op internet, interessant ook in combi met middelpunt lichaam en ademhalen. Maar is het niet zo dat bij een goede instructieles de principes van focus op de zit, balans en ontspanning al impliciet worden mee genomen? Lang voordat Centered Riding als stroming bestond? Kan me van vroeger herinneren beugels uit en dan steeds de balans en ontspanning zoeken.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 09:38

jetm schreef:
Hoi TS,
Mooi dat je hier al bewust van bent, dat is stap 1.

Mentaal ben je al heel goed bezig door te bedenken wat je wilt, je kunt ook al gaan visualiseren dat je dit zo doet. En dus ook denken "paard schiet weg en ik hou mijn centrum laag" ...
En, nou ben ik als Centered Riding instructeur natuurlijik bevooroordeeld, maar de tip van Janneke om Centered Riding les te nemen, dat vind ik wel een mooie.

Dit is ook een mooie, visualiseren, geloof ik in, maar ik visualiseer dan lage ontspannen armen en handen, met een nette teugelvoering, denk niet zo zeer aan het "centrum". (wat bedoel je met centrum laag? )
Een tijd terug was het paard ook gespannen op straat, dan draaide hij ineens om, schoot weg en mijn reactie was handen hoog, met een ruk op het bit als gevolg, dus paard nog meer weerstand etc. Dat heb ik later gevisualiseerd, steeds met handen laag, rustig in en uitademen, ontspannen benen, en dat hielp.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:00

Ik heb een bokriempje wat je altijd vast houdt, RS-tor maar die kan je nergens meer kopen. Anchor strap is een namaak variant. Ik vind het vooral fijn dat je hem al vast hebt en niet hoeft te pakken en je houdt gewoon je teugels op maat.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:39

Ik zou deze 2 dingen even uit elkaar trekken en apart aanpakken. Want als je de hele reeks gebeurtenissen wil controleren is dat wat veel en is de kans van slagen klein.

Dus mijn 2 actiepunten zouden zijn:
1. je voelt je paard spannen. Maak je niet al druk over wat je dan fout kunt gaan doen (het rukje in de mond). Maar focus je op je paard te helpen ontspannen. Per paard verschillend maar over het algemeen werkt bij elk paard: adem uit, ontspan je billen en ontspan je schouders. Al deze stappen zullen daarnaast semi-toevallig ook helpen als je paard dan alsnog schrikt of wegspringt. Maar je focus ligt bij je paard helpen weer te ontspannen en niet je 'fout' voorkomen.
2. werk aan je eigen handigheid en stabiliteit. Ruiterfit (offline of online) of als alternatief pilates of yoga werken echt goed. Je kunt heel veel voor je lijf en je paard betekenen door zelf ook te trainen uit het zadel. Daarmee wordt je ongetwijfeld beter in het makkelijk opvangen van onverwachte momenten en als cadeautje ga je verder ook beter rijden, zitten en hulpen geven.

En mijn persoonlijke 3. zou zijn: accepteer dat rukje voor wat het is als het toch gebeurt. Als 600kg gekke sprongen gaat maken kun je er ook maar bijster weinig aan doen als het eens mis gaat. Als je verder alles eromheen op orde hebt vergeeft je paard je dat echt wel. Ze doen zichzelf ook wel eens pijn door lompe acties met grotere 'schade' tot gevolg. Dat is het leven ook gewoon. Het heeft weinig zin om je daar heel druk over te maken.

En als aanvulling op je voornemen: bij sommige paarden kan terugnemen helpen. Maar de andere helft zal juist eerder spanning opbouwen daardoor. Soms is hand ontspannen en voorwaarts rijden een betere oplossing bij spanning. Hou dat even in het achterhoofd.

Over het bokriempje: ik gebruik dat wel bij het springen (crossen) om mijn balans te houden bij gekke sprongen zonder in de mond te hoeven komen. (greppels en afsprongen bijvoorbeeld bij een onervaren paard) Dus ik denk dat het in jouw situatie ook wel kan werken. Als je dan maar óók blijft denken aan ontspanning in je eigen lijf.
Maar haak er aub NIET je pinken achter. Dat kan alleen maar verkeerd aflopen.
Ik vind de tip van de halsriem ook wel een heel goede. Omdat je daar je handen inderdaad meer vóór je hebt.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:21

Lenteklokje schreef:
dag Jetm,
dank voor de reactie. Centered Riding, ik ken het niet dus ff gekeken op internet, interessant ook in combi met middelpunt lichaam en ademhalen. Maar is het niet zo dat bij een goede instructieles de principes van focus op de zit, balans en ontspanning al impliciet worden mee genomen? Lang voordat Centered Riding als stroming bestond? Kan me van vroeger herinneren beugels uit en dan steeds de balans en ontspanning zoeken.

Hoi,
Ja als het goed is zou iedere goede instructeur bezig moeten zijn met houding en zit en inwerking van de ruiter en hoe het paard (in balans) loopt.
Maar sommige instructeurs letten meer op het paard en Centered Riding ® instructeurs over het algemeen meer op de ruiter. Ik heb me echt verdiept in rechtrichten omdat ik de combinatie ruiter/paard belangrijk vind. Maar wel met de insteek dat je als ruiter moet veranderen en dat het paard dan met je mee verandert, dus meer focus op de ruiter.

Sally Swift (geb 1913) is de "oprichtser" van Centered Riding (rijden vanuit je midden) maar er zijn uiteraard meer manieren om naar houding en zit te kijken. Ik vind de 4 basisprincipes van CR en de 2 fundamenten een heel mooi uitgangspunt.