paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 23:28

janderegelaa schreef:
Lenteklokje schreef:
Het paard blijft een dier dus ik snap dat dit kan gebeuren. Ik ben aan het rijden op een nieuw terrein. Paard is wat fris en blij en loopt verder wel lekker. Ik probeer ontspannen te rijden. En dan ineens, ik voel het zelf wel opkomen, schiet hij weg. Hij vliegt ervan door, maakt wat ongecontroleerde bewegingen, en ik kan in die ene seconde mijn handen niet rustig laag houden. Paar seconden later heb ik hem weer onder controle en kan ik ook weer verder. Maar ik ben nog niet tevreden over mijn houding, zit, teugelvoering en hulpen tijdens deze uitspatting. Dit kan beter. Mijn bedoeling de volgende keer is rustig terug pakken, zitten in het zadel, met lage handen. Wie heeft tips?

Waarom ben je niet tevreden?! Je zit er nog op en je hebt hem weer onder controle. Probleem opgelost.

Jan, ik ben eigenlijk heel tevreden. Mede als gevolg van tips. Zie mijn bericht hierboven

fnpetter1990

Berichten: 37
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:36

Anastasia24 schreef:
Proberen in die fractie van een seconde de one rein stop te doen(uiteraard van te voren oefenen, zowel op de grond als onder het zadel en beginnen bij stilstand). Dat kun je beter een gewoonte maken dan proberen te blijven zitten, als het eens echt mis gaat heb je een noodstop. ;)


Er zijn echt al super tips gegeven hier, maar de one rein stop heeft mijn leven al een paar keer gered. Oke beetje overdreven. :') Maar als je paard dat eenmaal kent en je zelf ook dat reflex kunt aanleren kan dat echt geweldig werken! Ik kan er wel meer over vertellen maar er valt ook vast genoeg informatie over te vinden. En idd zoals Anastasia zegt is dit wel iets wat je moet oefenen.

Thora333
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:41

Dit is de One Rein Stop:
Als je paard er echt vandoor dreigt te gaan, breng dan met één teugel zijn neus richting je teen. Zorg dat je goed op je binnenbeen leunt. Door maar één teugel op te nemen haal je de voorwaartse beweging uit je paard en kan hij alleen nog draaien, tot hij stilstaat.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 08:29

Thora333 schreef:
Dit is de One Rein Stop:
Als je paard er echt vandoor dreigt te gaan, breng dan met één teugel zijn neus richting je teen. Zorg dat je goed op je binnenbeen leunt. Door maar één teugel op te nemen haal je de voorwaartse beweging uit je paard en kan hij alleen nog draaien, tot hij stilstaat.

Dank je wel Thora, ik moet zeggen dat ik de One Rein Stop nooit geleerd heb. Ik kan me voorstellen dat het paard dan een scherpe wending maakt, en omdat het wegschieten alleen nog buiten, in het veld gebeurt, vrees ik dat hij dan uit glijdt, tenminste dat beeld krijg ik erbij.
Overigens dit probleempje was van een paar maanden terug, inmiddels heb ik hem meer onder controle. En het helpt bij ons ook om hem even door te rijden, dus stel hij schiet ineens in de draf, dan doorrijden in de draf en hem dan onder controle zien te krijgen. Stel hij schiet in de galop, dan doorrijden in de galop etc. Alhoewel mijn primaire reactie er nog niet helemaal uit is, namelijk direct teugels strak aanhalen (balansprobleempje?) en handen te hoog.....