Paard word heel energiek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 18:25

Airjibe schreef:
Lage sprongetjes kan je goed doen vanuit een rustig drafje. Probeer om zelf controle te houden over het tempo. Stukje vooruit rijden, maar ook zelf duidelijk terug. Tips over het voer zijn al gegeven :) en voltes groter en kleiner maken helpt vaak ook goed voor tempobeheersing


Dat doe ik ook nu. Het helpt wel :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:19

Die van mij is in de wei heel sullig. Je moet met heel wat komen wil je hem in een drafje krijgen :+ .
Buiten is het een heel ander verhaal. Wist ook lange tijd niet goed wat ik daarmee moest. Mij werd ook geadviseerd om hem 4 keer in de week flink af te matten wegens zijn energie. Blij dat ik niet geluisterd heb. Bij hem komt het door overprikkeling.
We hebben 100 stappen teruggedaan, alles vanuit rust. Waar we eerst 10 km wandelden, wandelen we nu nog 50m. In alle rust, met alle tijd.
Misschien kun je er wat mee door het klein te houden en de focus op ontspanning en rust.
Galop misschien voorlopig vermijden, beginnen met enkel wat balkjes lopen oid. De gewoonte mag rust worden.
Succes!

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:57

De vraag is natuurlijk, vind je haar te heet? Want in principe wil je natuurlijk een paard wat op een lichte hulp naar voren gaat en enthousiast is in het werk. Op zich zou ik je beschrijving juist positief vinden ipv negatief haha.
Veel meer werk gaat bij jouw type paard niet helpen hoor. Ik heb een volbloed, ander type, zelfde idee ;) maar die wordt na 20 km draf en galop de 21e km ook nog enthousiast :+ . Je moet alleen leren de voorwaartse drang rustig op te vangen en voorkomen dat het heet en hectisch wordt. Les zou wel het handigst zijn, omdat het ene paard anders reageert dan het andere. De een kun je bijv veel op de volte werken, slangenvoltes, kleine stukjes galop en draf afwisselen, zodat je paard echt wacht op je hulp. De ander wordt nog heter van overgangen. Een en ander hangt ook nog samen met jullie niveau. Als het je lukt je paard in draf wat meer op de achterhand te rijden, zal de overgang van draf naar galop ook makkelijker gaan. Soms is dat "als een raket gaan" ook een paard wat geen goede overgang maakt, maar in galop valt en zijn balans probeert te houden door maar hard te gaan. Een goed getimede halve ophouding voor de overgang zou dan kunnen helpen. Maar dan is het toch handig als iemand je dat goed aanleert als je er zelf niet zo handig mee bent.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:38

het kan ook gewoon een "zelfloper" zijn, een paard wat wil presteren, een die je niet vooruit hoeft te schoppen, heel fijn

alleen moet je dan wel weten hoe je dit moet "beteugelen", je moet de juiste manier van rijden vinden op dit paard, en omdat ik het paard en uw wijze van rijden niet ken is het lastig tips geven

ga samen met je instructrice zoeken hoe je dat moet doen, veel overgangen, veel afwisseling - niet oeverloos over de hoefslag rijden - kan voor dit paard een reden zijn om te gaan versnellen, geeft aan dat het iets anders wil, fuguren rijden, ook al gaan ze niet correct, maak het interessanter voor het paard zet het aan het werk

een paard wat energie heeft moet je ook energiek rijden, en wat al aangegeven is: je moet de voorwaartse drang rustig op vangen, hoe je dat doet: overgangen rijden, figuren rijden,
stappen en je zelf leren wat de hulpen zijn dan gaat het in draf ook wat makkelijker


tip: kijk naar wat je ze voert, mogelijk is het teveel, sommige paarden kun/moet je soberde voeren, voer niet omdat "een ander het ook voert " maar wat dit paard nodig heeft

jammer dat je geen instructie hebt,
want de "balans" vinden is vaak een kwestie van oefenen, weten wat je paard nodig heeft aan voer, training ect. en dat is op papier lastig te geven.
Laatst bijgewerkt door mce op 23-07-23 09:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:08

alixblanc schreef:
Elisa2 schreef:
Het is ook niet altijd energie, maar paarden kunnen ook hoger in de adrenaline komen door springen/ galloperen etc. Dan is meer aan het werk zetten niet de oplossing, maar vinden waar ze door ontspant en de adrenaline weer af kan laten vloeien.

Als ze teveel adrenaline opbouwen en je blijft maar doorgaan dan rijdt je dat soort paarden snel stuk.

Oja en ik zou gauw stoppen met haver geven, PRE's zijn heel sober! Voldoende arm ruwvoer is belangrijker. En dan een balancer/ vitaminen/ mineralen koek etc.

Wat zegt je lesgever over dit gedrag ohz?


Ik heb geen lesgever. Ik doe alles zelf.. Wij zitten in Frankrijk en mijn Frans is nog niet zo goed.
Maar geen haver geven is wel een goed idee denk ik.


Dat is heel erg jammer, want ik denk dat je hier echt rijtechnische tips bij nodig hebt die lastig achter een Pc te geven zijn.

Sommige Spanjaarden vinden de galop nog moeilijk, daar kan ze ook spanning van krijgen. Wat doet ze aan de longe? Soms is het vluchtgedrag vanwege een gebrek aan balans. Kun je haar wel makkelijk terugnemen?

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:17

Ben ik de enige die het probleem niet ziet? :? Paard wil graag galopperen en springen en reageert flitsend op de hulpen, dikke prima toch? Gewoon niet te veel aan zitten met je handen en zelf rust behouden en je hebt er straks een heel fijn rijpaard aan :)

Het is meer opmerkelijk dat uitgebreid in je paard zitten porren om voorwaartse beweging eruit te krijgen nog steeds als iets normaals wordt gezien :')

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:40

Beide zijn niet normaal...

Normaal is dat een paard los moet komen, heet kan worden maar dat spanning ook af kan vloeien. Dat is hier niet het geval. Er zit een verschil tussen looplust, spanning/ vluchtgedrag, adrenaline etc.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:44

Fly_high schreef:
Ben ik de enige die het probleem niet ziet? :? Paard wil graag galopperen en springen en reageert flitsend op de hulpen, dikke prima toch? Gewoon niet te veel aan zitten met je handen en zelf rust behouden en je hebt er straks een heel fijn rijpaard aan :)

Het is meer opmerkelijk dat uitgebreid in je paard zitten porren om voorwaartse beweging eruit te krijgen nog steeds als iets normaals wordt gezien :')


nee hoor je bent niet de enige, alleen een energiek paard energiek rijden als je de kennis niet hebt is heel lastig, en om dan de juist tips te geven als je paard en de wijze van rijden niet kent, nog lastiger

ben het met je eens van de voorkant afblijven en eerst vanuit de achterhand de balans vinden, porren en sjorren is vaak gebrek aan kennis en kunde bij de ruiter, en dat leer je niet vanaf papier, denk ik.

En dan maar hopen dat TS er wat uit kan halen wat herkenbaar is en wat haar verder kan helpen
Laatst bijgewerkt door mce op 23-07-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29817
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:50

Maar dit paard klinkt niet als fijn voor de hulpen en lekker flitsend, maar als vluchtgedrag. Een brok spanning. En dat is iets heel anders dan lekker lopen op weinig hulp.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:48

Die informatie valt toch helemaal niet te halen uit de tekst van TS of ligt dat nu aan mij.
Het kan spanning zijn. Of teveel op de voorhand lopen. Of te rijk voer. Of TS is gewend aan flegmatieke paarden en deze is net wat voorwaarser. Of dit is een fijn voorwaarts paard wat net wat meer contact nodig heeft en TS laat hem teveel lopen zonder ophouding of TS houdt haar benen niet stil en geeft veel meer hulpen dan ze bedoelt. Maar je weet het niet. Geen aanval aan jou hè TS. Ik zeg enkel dat je eerst de oorzaak moet weten, het paard en de ruiter moet zien en zien wat er gebeurt. En dan kun je aan een oplossing werken die past bij deze ruiter en paard. Dat maakt het gelijk heel lastig om tips te geven. Ik zelf vind een wat heter voorwaarts paard echt niet altijd een gespannen paard, laat staan 1 brok spanning. 1 brok spanning gaat aan de kletter, bokt, is onbestuurbaar en in elk geval niet goed te controleren. Ik lees eerder iets te enthousiast :+.
Wat gebeurt er TS als je hem terug rijdt? Bijv op de volte een overgang van draf naar galop en na 3 of 4 galopsprongen weer terug naar draf. Als hij als een raket gaat, direct de overgang terug naar draf maken en weer proberen aan te springen in galop als hij rustig draaft. Dit werkt alleen als je zo controle krijgt en niet als hij nog heter wordt :+ . Het ene paard neem je direct terug. De ander kun je beter een rondje in galop laten en dan de overgang opnieuw proberen zonder raketgang. Let er ook op dat je echt een overgang rijdt, en zorg dat hij niet al in draf versnelt voor hij in galop aanspringt. Je kunt het ook eerst oefenen van stap naar draf.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 17:39

Humpiedumpie schreef:
Die van mij is in de wei heel sullig. Je moet met heel wat komen wil je hem in een drafje krijgen :+ .


Exact! Bedankt voor de tip!

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 17:40

Diddykong schreef:
De vraag is natuurlijk, vind je haar te heet?


Ik vind haar te heet als we in galop gaan na een keer of 2

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 19:09

Tijdens longeren is ze heel braaf stap draf en galop. Niet te snel. ;)

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:31

Maar zit er ook verschil in jouw houding? Stom voorbeeld: ik kwam er een paar jaar terug achter dat ik met longeren veel zelfzekerder was, en veel meer leiding gaf. Mijn paard reageerde dus ook anders aan de longe :)

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:39

Diddykong schreef:
Die informatie valt toch helemaal niet te halen uit de tekst van TS of ligt dat nu aan mij.
Het kan spanning zijn. Of teveel op de voorhand lopen. Of te rijk voer. Of TS is gewend aan flegmatieke paarden en deze is net wat voorwaarser. Of dit is een fijn voorwaarts paard wat net wat meer contact nodig heeft en TS laat hem teveel lopen zonder ophouding of TS houdt haar benen niet stil en geeft veel meer hulpen dan ze bedoelt. Maar je weet het niet. Geen aanval aan jou hè TS. Ik zeg enkel dat je eerst de oorzaak moet weten, het paard en de ruiter moet zien en zien wat er gebeurt. En dan kun je aan een oplossing werken die past bij deze ruiter en paard. Dat maakt het gelijk heel lastig om tips te geven. Ik zelf vind een wat heter voorwaarts paard echt niet altijd een gespannen paard, laat staan 1 brok spanning. 1 brok spanning gaat aan de kletter, bokt, is onbestuurbaar en in elk geval niet goed te controleren. Ik lees eerder iets te enthousiast :+.
Wat gebeurt er TS als je hem terug rijdt? Bijv op de volte een overgang van draf naar galop en na 3 of 4 galopsprongen weer terug naar draf. Als hij als een raket gaat, direct de overgang terug naar draf maken en weer proberen aan te springen in galop als hij rustig draaft. Dit werkt alleen als je zo controle krijgt en niet als hij nog heter wordt :+ . Het ene paard neem je direct terug. De ander kun je beter een rondje in galop laten en dan de overgang opnieuw proberen zonder raketgang. Let er ook op dat je echt een overgang rijdt, en zorg dat hij niet al in draf versnelt voor hij in galop aanspringt. Je kunt het ook eerst oefenen van stap naar draf.


Hiervoor moet je het ras kennen denk ik, veel Spanjaarden worden heet/ druk als reactie op 'iets'.
En als het geen probleem was voor TS dan had ze er geen topic over geopend. Aan de longe is er geen probleem en geen spanning dus dan zit het in het rijtechnische. En dat is inderdaad lastig te beoordelen vanaf een pc zonder beeld materiaal.

Kun je haar makkelijk terug nemen in de galop TS?

Wat gebeurt er als je gaat stappen aan de lange teugel na de galop?

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 20:11

Elisa2 schreef:
Diddykong schreef:

Kun je haar makkelijk terug nemen in de galop TS?

Wat gebeurt er als je gaat stappen aan de lange teugel na de galop?


Ja, in de galop kan ik haar makkelijk terug nemen.
En stappen aan de lange teugel na de galop doet ze ook heel braaf en rustig, ze gaat dan niet sneller of probeert ook niet sneller te gaan.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 20:13

Avalanche schreef:
Maar zit er ook verschil in jouw houding? Stom voorbeeld: ik kwam er een paar jaar terug achter dat ik met longeren veel zelfzekerder was, en veel meer leiding gaf. Mijn paard reageerde dus ook anders aan de longe :)


Mmmhh, ik denk dat ik wat strenger ben tijdens longeren..?

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:34

Dus dan is het alleen de overgang naar de galop wat na 2 of 3x moeilijk gaat begrijp ik?

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 20:44

Ja idd

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:52

Kinke schreef:
Wist je dat haver vroeger aan paarden werd gegeven zodat ze meer pit hadden? :D


In Andalusië gaven ze de paarden na de rit rustig een schep zwarte haver. Die waren prima te rijden

Maar wat je zegt, om de paarden net wat feller te krijgen werd gezegd dat je haver moest voeren.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:41

Zwarte haver geeft geen felle energie, witte haver wel :j

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:54

Het verschilt wel per paard. Mijn IJslander ging er geen stap harder van lopen. In haar geboorteland Polen kreeg ze dagelijks een schep witte haver.

Mijn Cruzado merrie heb ik nog geen haver gegeven. Die doet het prima op draversbrok en lucerne. (+ goed hooi )

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:52

alixblanc schreef:
Ja, in de galop kan ik haar makkelijk terug nemen.
En stappen aan de lange teugel na de galop doet ze ook heel braaf en rustig, ze gaat dan niet sneller of probeert ook niet sneller te gaan.


Wat is dan precies het probleem? Dat ze er vandoor schiet in de galop? te hard gaat?

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 12:35

Elisa2 schreef:
Wat is dan precies het probleem? Dat ze er vandoor schiet in de galop? te hard gaat?


Ja, ze schiet er vandoor en gaat dan heel snel, dus niet echt handig met springen of dressuur rijden. Ik kan zo'n snel galopje wel appreciëren maar niet in de rijpiste, liever op een groot veld waar plaats genoeg is om hard te gaan

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 12:41

En dat als ik mijn teugels op maat heb ze steeds weer wilt aangalopperen