voorbeiding springen, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TTessa
Berichten: 52
Geregistreerd: 13-11-11

voorbeiding springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 14:45

hey bokkers

Binnen 6 weken ga ik leren springen op mijn verzorgpaardje. :)
Dit met een lesgever natuurlijk, maar hebben jullie misschien tips om je al een beetje voor te bereiden op het springen?

Alvast bedankt!

Chocotofe
Berichten: 74
Geregistreerd: 08-06-11

Re: voorbeiding springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:00

Heel veel grond werk !
Leg eens 3 balken op een lijntje, met ongeveer 1m10-1m20 ruimte tussen de balken, en draaf daar veel over, eens blijven rechtstaan in je zadel, eens de verlichte zit...
Je kan dan eens het zelfde doen, maar leg de balken op een cirkel..
En als dat al goed gaat kan je eens balken ( begin met 1 en bouw dan op naar 3 ) op een cirkel of lijntje leggen en erover galopperen ( wel op een grotere afstand dan bij drafbalken ).
Ik heb altijd geleerd van mn instructrice dat als het grondwerk goed zit, dat het springen ook veel beter gaat !

Heel veel succes ermee ! *\o/*

ukkielinn

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:12

Wat je ook kan doen is gewoon een enkel balkje neerleggen en daar overheen galopperen.
Probeer hierbij passend uit te komen en eens een galopswissel te springen boven de balk.

Ook kan je 2 balken neerleggen op een afstand van 4 kleine galopsprongen en deze ook eens op 3 grote rijden.
Dan leer je alvast wat schakelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:31

ukkielies schreef:
Wat je ook kan doen is gewoon een enkel balkje neerleggen en daar overheen galopperen.
Probeer hierbij passend uit te komen en eens een galopswissel te springen boven de balk.

Ook kan je 2 balken neerleggen op een afstand van 4 kleine galopsprongen en deze ook eens op 3 grote rijden.
Dan leer je alvast wat schakelen


Dat is voor iets gevorderde ruiters denk ik zo ;)
TS ga eens oefenen op de verlichte zit, verdiep je erin via internet en ga oefenen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: voorbeiding springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:48

belangrijk is dat je een goede balans hebt in de verlichte zit in draf en galop. Dat je dus rondes lang verlicht kunt zitten, zonder met je handen ergens steun aan te hebben of met je zitvlak het zadel te raken.

Je kunt ook al gerust over een balkje galoperen, let daarbij op dat je rechte lijnen kunt rijden en in het midden over het balkje galopeerd.

Succes met je springles!

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: voorbeiding springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:32

Ik ga soms ook wel eens longeren met een klein sprongetje op de longeerhoefslag :P
Vind ze heel erg leuk, gaat ze wat oefenen met afstanden inschatten.
Wel goed voor jou.
Hebben jullie zelfook al wel springervaring?

TTessa
Berichten: 52
Geregistreerd: 13-11-11

Re: voorbeiding springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:46

Mijn verzorgpaard is oorspronkelijk een springpaard, maar ik (samen met mijn zus) reden haar vooral dressuur gericht.
Ik heb al eerder enkele sprongetjes gemaakt, maar dit was meestal uit noodzaak.
bv ik rij in het bos en kom een omgevallen boom tegen.
Maar is krijg nu pas echt les.