Discussie gevraagd! "Ik geef les, maar....."

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:47

Ik vind het wel belangrijk dat mijn instructeur ervoor doorgeleerd heeft. In zijn opleiding leerde hij niet alleen lesgeven, maar ook trainingsleer enz dus alles wat met trainingsopbouw heeft te maken, hoe spieren en gewrichten werken, evenwicht en de verschillende krachten die op een paard inwerken, dat soort dingen... Een instructeur moet naar mijn mening niet alleen zelf goed kunnen rijden, maar ook verantwoordelijk met de paarden in zijn/haar les kunnen trainen. En dan geeft een opleiding met diploma (waar veel theorie bij komt kijken) net iets extra's.

Natuurlijk heb ik les van meer dan 1 persoon; ik vind het belangrijk dat je veel verschillende dingen te horen krijgt en daar vervolgens uit haalt wat je nodig hebt en kunt gebruiken. Maar mijn eigen, vaste trainer moet mij goed kunnen begeleiden. Ik wil ook zelf een soortgelijke opleiding gaan doen, misschien niet om fulltime les te gaan geven voor mijn beroep, maar gewoon om alles te leren en te weten (kunnen is een ander verhaal) Het heeft ook lang geduurt voordat ik een instructeur vond waar ik helemaal tevreden mee was.

Zelf geef ik weleens "les", maar niet aan groepen of tegen betaling; als iemand die ik ken problemen heeft met zijn of haar paard, of mijn mening wil weten, dan kom ik weleens "uitleggen". Dat gaat dan puur om het rijden, en ik zeg dan alleen wat IK zou doen, of wat mij het beste lijkt. Daar doen zij dan vervolgens mee wat ze willen. Ik leer daar zelf ook weer veel van; mijn eigen kennis toepassen op een ander, en leren uitleggen. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als lesgeven aan beginners. Ik vind juist dat bij beginners iemand moet lesgeven die weet waarover hij/zij het heeft, en die kan ingrijpen wanneer er iets gebeurt. Lesgeven aan iemand die al een goeie basis heeft, kan geen kwaad, als het goed is doen die er toch mee wat ze willen en ze zijn minder makkelijk te beinvloeden.
Iedere beginner heeft toch recht op een goeie basis, ipv tijd te verspillen met nutteloze lessen...
Laatst bijgewerkt door Ronja op 05-03-04 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:49

Ronja schreef:
Ik vind het wel belangrijk dat mijn instructeur ervoor doorgeleerd heeft. In zijn opleiding leerde hij niet alleen lesgeven, maar ook trainingsleer enz dus alles wat met trainingsopbouw heeft te maken, hoe spieren en gewrichten werken, evenwicht en de verschillende krachten die op een paard inwerken, dat soort dingen... Een instructeur moet naar mijn mening niet alleen zelf goed kunnen rijden, maar ook verantwoordelijk met de paarden in zijn/haar les kunnen trainen. En dan geeft een opleiding met diploma (waar veel theorie bij komt kijken) net iets extra's.

<...


en waarom kan je dit alleen op een cursus leren en niet in de praktijk?

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:59

[quote="gijsenkim] en waarom kan je dit alleen op een cursus leren en niet in de praktijk?[/quote]

Dat kan natuurlijk wel, als je die boeken helemaal doorspit en leert (heeft tenslotte met biologie en fysica e.d te maken) maar ik denk dat weinig mensen daar de tijd en de moeite voor nemen, of ze moeten het echt graag willen leren. Ik wil het ook graag leren, en daarom wil ik ook zo'n opleiding doen.
Ik zeg ook niet dat een diploma noodzakelijk is, en het is ook zeker geen garantie. Het is wel iets wat je kan laten zien, en er zijn mensen die er belang aan hechten bij het aannemen van instructeurs/ andere medewerkers.
Ik vind het fijn om te weten dat mijn instructeur geslaagd is voor zijn opleiding, en dat kan bewijzen met zijn diploma. Maar dan nog is het heel erg belangrijk dat hij in de praktijk goed genoeg is. Ik heb ook al les gehad van gediplomeerde instructeurs, die er geen bal van konden, maar toch met hun diploma liepen te zwaaien "dat ze toch wel heeeel goed zijn!"
Dat mijn instructeur goed is, vind ik het allerbelangrijkst. En daarnaast vind ik het fijn, als hij ervoor gestudeert heeft. Een diploma krijg je niet zomaar (hoewel daar uitzonderingen op zijn, maar das een ander verhaal Haha! ) Nogmaals, waarschijnlijk zijn er mensen die het niet kunnen schelen of de instructeur weet hoe een achterhand in elkaar steekt en werkt, bijvoorbeeld, maar ik vind het wel belangrijk.

Edit: ik weet natuurlijk dat er hele goeie instructeurs rondlopen zonder diploma, heb zelfs af en toe les van 1 van hen Knipoog Maar dat is niet mijn vaste trainer, en hij geeft ook echt alleen les in het rijden zelf. Heb ik best veel aan, een nieuw ander standpunt is altijd gunstig. Voor de rest (de uitleg, het waarom, de trainingsplanning enz) heb ik mijn eigen instructeur, die mij gelukkig alles wil leren wat hij weet. En pennymeisjes lesgeven in de bak... tja als ze het leuk vinden is het best, en voor een manege zal het misschien ook goedkoper zijn, maar volgens mij is het vragen om problemen
Laatst bijgewerkt door Ronja op 05-03-04 16:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:01

Sja, klinkt wat bot, maar mijn vorige instructrice kon zelf niet perfect rijden. Ze rijdt al erg lang in de B en met het andere paard in de L1 rond. Ze komt maar niet hoger. Maar ze kon me erg veel duidelijk maken, wist genoeg over spieropbouw, gewrichten, evenwicht etc.
Had er in het begin geen diploma voor, nu heeft ze haar integrated riding diploma's.

Maar ik vind dus niet dat een instructeur/trice per definitie goed moet kunnen rijden.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:34

Sonja schreef:
Nee dat lijkt me niet zo verstandig.
Ik bedoel degenen die ik omschrijf in de start van het topic. Zij herkennen zichzelf donders goed, maar het is de vraag of ze ook het lef hebben om zich in deze discussie te mengen.

Namen noemen vind ik not done. (bovendien zetten ze zichzelf op een goed moment wel voor schut, daar hebben ze mij niet voor nodig. Maar helaas is het kwaad dan vaak al geschied)

Maar alleen al door dit topic op het punt waar het nu is, zijn er al weer mensen aan het nadenken, merk ik aan het gestaag vollopen van m'n PBbox Haha! Jammer alleen dat e.e.a. alleen per PB besproken schijnt te kunnen worden...


ik denk dus dat ik bedoeld wordt als ik dit zo lees.
ik zie mezelf dus ook echt als beginner en geef 1 lesje per week aan 4, 8-jarige meisjes op ponietjes. maar ik zie het meer als spel dan als les. Deze meisjes leer ik gewoon om lol te hebben met hun pony's. Ik doe voornamelijk zit oefeningetjes met ze, eens lekker tussen de oortjes kriebelen als je erop zit, staart eens aanraken, je eigen tenen aantikken, dat soort dingen. zodra deze kinderen normaal kunnen draven en galloperen gaan ze door naar een andere les (met heel belangrijk! een andere instructrice).
meer dan dit kan ik deze kinderen dus ook niet leren!
ben ik genoeg met dde billen bloot gegaan? als je meer wilt weten hoor ik het graag OK dan!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:02

ik denk dat het les geven aan beginners zo onderschat wordt. Volgens mij zien veel instructeurs dit niet als serieus rijden.
ik zie het nut niet van eerst 5 jaar op een manege consequent het verkeerde aanleren om dan een keer goede les te krijgen en alles te moeten veranderen.
Ik heb hier wel eens discussies over met mijn moeder en zusje, die zeggen dan dat niet iedereen goed wil leren rijden. sommige mensen zijn tevreden met een uurtje hobbelen. Toch denk ik dat ook dat ene uurtje per week leuker zou zijn als je net wat meer van paardrijden afweet en daardoor het paard wat lekkerder loopt.
Ik denk dat er veel mis is met les, maneges enzovoort. ik kan er niet de vinger opleggen wat dat dan is, ben zelf ook nog maar een beginner. En vind het ontzettend lastig een beeld te krijgen van wat het paardrijden nou eigenlijk inhoudt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:09

Maar Rona WAAROM zou je die informatie alleen uit boeken kunnen halen en NIET in de praktijk kunnen leren??

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:12

Omdat iemand dat aan haar gezegt heeft dus iets anders kan niet.. Nou gijsenkim heb denk ik liever een uurtje van jou les dan iemand die alles uit de boeken heeft Haha!

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:21

dana schreef:
ik denk dat het les geven aan beginners zo onderschat wordt. Volgens mij zien veel instructeurs dit niet als serieus rijden.
ik zie het nut niet van eerst 5 jaar op een manege consequent het verkeerde aanleren om dan een keer goede les te krijgen en alles te moeten veranderen.
.

ik weet niet of dit als reactie op mijn bericht is maar mocht het wel zo zijn dan deze reactie.
ik heb het niet over 5 jaar maar over een paar maandjes, verder ben ik het iddd met je eens dat het leren rijden erg onderschat wordt, vandaar dat ik ook zeg ik leeer ze lol te hebben met de pony's en zodra ze kunnen draven en galloperen gaan zo ver naar een andere (betere!) instructrice.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:37

Nou de natuurkunde (werkende krachten etc) en bijvoorbeeld de werking van spieren (wat voor spieren er zijn, verzuring etc) draaiing en werking van gewrichten, de invloed van het ene lichaamsdeel op het andere enz enz, daar komt in mijn ogen toch wel een hoop theorie bij kijken, en je kunt het vaak niet zomaar aan de buitenkant zien. Ik ben van mening dat je dit beter doorhebt wanneer je het goed hebt bestudeerd, want eenvoudig is het niet. Scheikunde leer je ook niet door in een laboratorium rond te lopen.

Ik zeg niet dat het helemaal niet KAN; als je 20 jaar met een dierenarts meeloopt bij wijze van spreken, weet je ook veel over de binnenkant van een dier en de werking van medicijnen. Ik denk alleen (en dat zie ik ook in mijn omgeving) dat hieraan vaak minder aandacht wordt besteed, en dat het met rijden bij veel mensen enkel om de buitenkant gaat.
Je hebt natuurlijk Denkers en Doeners, maar persoonlijk vind ik dat er dingen zijn die je alleen uit ervaring kunt leren (bv rijden) en dingen die je alleen moet doen als je weet waar je mee bezig bent (bv lesgeven/trainen) En weten waar je mee bezig bent wil zeggen dat je over voldoende kennis beschikt, en niet alleen ervaring -> Metakennis: kennis over kennis (weten wat je weet); je kunt niet alleen rijden/lesgeven, maar je kunt ook de weg waarlangs je er gekomen bent uitleggen en verklaren.

Nog even: de waarde van een diploma hangt ook heel erg af van waar dit diploma behaald is, vind ik dan toch.

En dus mijn antwoord op gijsenkim's vraag: omdat het zich binnenin het paard en mens afspeelt, dus OF je moet iemand vinden die het je tot in detail uitlegt en waarbij je het onthoudt (leert), en dan mag je je heel gelukkig prijzen en wordt je ook zonder diploma een fantastische instructeur/trainer, OF je bestudeert het aan de hand van een boek, met of zonder afsluitend examen/ diploma (dat doet er dan niet eens meer toe, kennis is kennis)
Maar goed het wordt een beetje off topic, want het ging hier om pennymeisjes die lesgeven, en nu gaat het een beetje algemeen over ALLE kennis van paardrijden.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:43

pearl_tje schreef:
Omdat iemand dat aan haar gezegt heeft dus iets anders kan niet..


Hey beetje kortzichtig..... lees mn posts eens goed en dan merk je dat dit tegen niemand persoonlijk gericht is. Mag een mens geen mening hebben? Verward (een EIGEN mening, dus niet aangepraat.. )

Je leert geen paardrijden of lesgeven uit een boek, maar sommige theorie... afijn ik geef het op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:44

Maar hoe kan je dan wel succesvol fokken, zonder diploma of succesvol GP ruiter worden zonder diploma, of succesvol paarden opfokken zonder diploma......... want het hele paardrijden draait in mijn ogen om het corect gebruik van spieren, de meeste ontlasting van pezen.

Ik denk zelf dat je het het beste leert in de praktijk omdat je juist daar de directe gevolgen ziet van een verkeerd spiergebruik, verkeerde belasting van pezen en gewrichten.

In een boek zie ik alleen lettertjes en plaatjes, imo komt dat nog niet in de buurt van wat er werkelijk in de praktijk allemaal gebeurt.

Ik vind overigens wel dat je een "gevoellig" punt hebt. Het is zeker zo dat die basiskennis over de anatomie van een paard bij veel mensen ontbreekt waardoor er verkeerde besluiten genomen worden, maar ik ben niet van mening dat je dat het beste leert uit een boek, ik ben echt van mening dat je juist die dingen in de praktijk het beste leert

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:46

ik ken mensen die ZONDER papiertje beter les geven dan mensen die dat ene papiertje wel hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:03

Waterkippie schreef:
ik ken mensen die ZONDER papiertje beter les geven dan mensen die dat ene papiertje wel hebben...



Voor alle mensen die dan zo verschrikkelijk goed lesgeven: Dat papiertje moet een eitje voor jullie zijn. Dus het is een kleine moeite om gediplomeerd te worden!

Is verzekeringstechnisch ook weer een stuk veiliger.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:04

Ik voel me niet aangesproken door de topic starter, maar ik wil best met de billen bloot...

Door de jaren heen heb ik al van een heleboel mensen les gehad, gediplomeerd en niet gediplomeerd. Ook heb ik heel wat maneges van binnen gezien en verbaasd staan kijken langs de kant naar het nivo (lees: het gebrek daaraan) van de instructie!
Inmiddels rij ik al 28 jaar en ben door schade en schande wijs geworden. Nu pas begrijp ik wat rijden echt is en hoe paarden in elkaar steken qua karakter en anatomie etc. en niet dankzij al die gediplomeerde mensen maar juist van de ervaringen van de niet gediplomeerden!

Nu heb ik les van een overigens wel gediplomeerde trainster. Alleen heeft ze haar diploma in de USA gehad omdat er in Nederland nog geen opleiding voor western instructeur was. Ze heeft dus geen papieren van een Nederlandse opleiding maar dat boeit me niet. Ik leer nog elke keer weer vreselijk veel van haar en ben blij dat ik les van haar krijg.

Ik geef ook 'les' aan twee betalende klanten en ben de 'vraagbaak' op stal. Ik heb mn trainster, voordat ik les ging geven, gevraagd of zij kon inschatten of ik dat zou kunnen en ze gaf me 'groen licht'. Ik heb ook met haar afgesproken dat als ik vast zou lopen de mensen zou doorverwijzen en dat heb ik ook mn lesklantjes meegedeeld. Vooralsnog kunnen ze nog heel wat van me leren en daar zijn ze heel blij mee anders komen ze niet om les vragen denk ik dan maar.

Helaas zie ik om me heen heel veel beginners de mist in gaan en het plezier in hun paarden verliezen omdat ze simpelweg een heleboel dingen (nog) niet weten die je in de boeken ook niet terug vindt. Toen ik voor mn ruiterbewijs opging 6 jaar geleden schrok ik bijvoorbeeld van de fouten die in het instructieboek voorkwamen!

Op onze ponyclub zie ik dressuurruiters die in de loop der jaren nog geen steek zijn opgeschoten en nog steeds scheef op hun paard zitten. Ik vraag me dan af waarom de instructrice (met papieren!!! en meermaal Z geweest!) daar niets van zegt en alleen let op hoe het paard loopt. Gebruik van slof en thiedemann is heel normaal in de les en op gympjes rijden ook. ik bedoel maar....

Ik ga het bijbehorende papiertje halen maar ik sluit me aan bij alle anderen dat het hebben van het papiertje nog geen garantie is voor de kwaliteit van degene die er mee zwaait.
Het belangrijkste vind ik ook dat je (behalve dat je uiteraard je theorie/praktijk kent) dat over kan brengen op je klanten.
Ik geef toe dat ik ook fouten maak, maar als je je daar maar van bewust bent dan kan je er wat aan doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:07

Pipo schreef:
. Dus het is een kleine moeite om gediplomeerd te worden!

.


ja maar ik ga dat dan wel doorberekenen aan mn lesklanten, zijn ze niet blij mee Haha! Gekheid natuurlijk. Ik zit er wel over na te denken om idd maar een cursus te gaan volgen. Alleen maar om van dit gezeur Knipoog af te zijn

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:07

Pipo, vertel mij dan eens waar je met een kleine moeite je papiertje kan halen met een QH van 1.52?
Ik heb geen geschikt leen paard voorhanden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:11

Sonja schreef:
't Is op zich een redelijk topic geworden, ware het niet dat een aantal mensen de bedoeling ervan niet begrijpt.

Het gaat mij NIET om de discussie of een instructeur gediplomeerd moet zijn ja of nee.

Overigens nog wel een opmerking voor iedereen die z'n eigen bijrijder/verzorger "les" geeft: niet over een half jaar een topic openen dat ze je paard aan gort gereden hebben he Haha!


Ik ben banger dat ze mijn pony verknallen als ze op de manege in de lessen meerijden, dan dat ik haar zelf help Schijnheilig
Dat zijn namelijk "teugels kort en strak en de krul er in-lessen" Verdrietig
Veel instructrices hier in de buurt werken ook zo en daar wordt mijn pony alleen tegendraads van... Vooralsnog heeft ze er nog wat aan, en wordt mijn pony er op deze manier zeker niet minder van. tegen de tijd dat ze aan de teugel moet leren rijden, mag ze een lesje nemen bij mijn eigen instructrice. Daar heb ik tenminste vertrouwen in! Haha!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:17

Praktijk kan natuurlijk nooit ontbreken, dat is iets wat zeker is. Daar ben ik het ook absoluut met je eens. In de paardenwereld kun je niet zonder praktijkkennis, maar wel zonder theorie. Theorie heb je niet bij alles nodig, maar ik denk dat je het toch goed kunt gebruiken, en vervolgens moet toepassen in de praktijk, zodat je de praktijk kunt verklaren en zonodig kunt verbeteren. Theorie is de achtergrondkennis.

*Vergelijk het eens met iets algemeners, zoals school. Je kunt kiezen uit HBO of universiteit (na havo of vwo). Op het HBO krijg je het meest praktijk; dit zijn de Doeners. Mensen die talent voor die bepaalde opleiding hebben, leren daar alles via de praktijk en worden verschrikkelijk goed in hun vak. Dat is natuurlijk prima. Op een universiteit leer je vrijwel alles uit boeken en projecten, dus weinig praktijk; dit zijn de Denkers. Hier gaan ze gedetailleerder op de theorie in. Zodra deze mensen gaan werken, loopt het soms volledig mis, omdat ze niet hebben geleerd hoe ze hun kennis in praktijk moeten toepassen, en dan zijn ze een stuk minder goed dan collega's die HBO hebben gevolgd en zo met veel succes hun werk doen. Maar je hebt ook mensen die van de universiteit komen, dus over alle achtergrondkennis beschikken, EN die het fantastisch toepassen in de praktijk, omdat ze er talent voor hebben. Alle mensen uit deze groepen zijn op hun manier goed in hun vak. Maar ik heb het liefst dat mijn paardrij-instructeur tot de laatste groep behoort; dat hij de achtergrondkennis heeft, EN het kan toepassen in de praktijk. Veel mensen uit de paardenwereld kun je vergelijken met een student van het HBO uit mijn voorbeeld. Alles geleerd uit de praktijk en soms echte kanjers en talenten. Bij een fokker bijvoorbeeld vind ik praktijkkennis weer ontztettend belangrijk, maar die hoeft mij dan ook geen les te geven.
Een hippische opleiding zonder praktijk is in mijn ogen ook niets waard.

Theorie is misschien niet noodzakelijk, maar wel verrekte handig Haha! En zeker als je les wilt geven. Ik vind het heel belangrijk dat mijn instructeur over achtergrondkennis beschikt, EN het kan toepassen en zien in de praktijk.
Maar nogmaals; ieder zijn mening en voorkeur! Ik ken mensen die zich geen raad wisten met mijn instructeur, en heel gelukkig zijn met een andere... Dit is begrijpelijk en ik wil ook zeker andere instructeurs niet afkraken oid, iedereen kiest tenslotte zijn eigen lesgever (als je de luxe hebt om te kunnen kiezen tenminste Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door Ronja op 05-03-04 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:18

Jaja, ik kom hier met de billen bloot Knipoog. Ik heb alleen sonja's bericht gelezen, maar ik geef inderdaad soms "les". Dat is een beginnertje aan de longe, leren lichtrijden, wat de houding aanleren en ook gewoon wandelen in het bos en kaboutertjes zoeken Knipoog.

Voor de rest geef ik ook tips aan mijn vriendin, zoals: "Je zit weer scheef naar rechts, probeer ze(paard) nog iets ronder te krijgen, enz". Gewoon wat kleine tips, die elkaar kunnen helpen als we vrijrijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:19

Ronja schreef:
. Maar ik heb het liefst dat mijn paardrij-instructeur tot de laatste groep behoort; dat hij de achtergrondkennis heeft, EN het kan toepassen in de praktijk.


Die willen we allemaal Haha!, ik ga voor het grootste gedeelte met je mee, alleen heb ik altijd heel veel moeite met mensen die alleen de theorie beheersen en geen praktijk, Waarom omdat juist paarden de neiging hebben om het niet volgens het boekje te willen doen Haha! Haha!

Maargoed ik begrijp je standpunt nu wat beter OK dan!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:26

Ik geef ook les maar heb geen papieren.
De meeste waar ik les aan geef zijn kinderen van beginners tot z-niveau.
De kennis heb ik opgedaan in de prakrijk en tijdens 4 jaar lang werken op een springstal en de daarbij behorende privélessen.
Ik kan nu niet echt zeggen dat ik daardoor minder weet hoor Bloos
Ik heb zelfs kinderen in de les die limburgs en nederlands kampioen zijn geworden mede dankzij mij dus het hoeft niet altijd slechter te zijn als je geen papieren hebt Haha!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:48

Pipo schreef:
Is verzekeringstechnisch ook weer een stuk veiliger.


Ja daar zit helaas wel wat in. Ik kwam eens op een manege waar meisjes van een jaar of 14 uit de gevorderde lessen de instructrice mochten vervangen in de ponyles. Ze draaide dan in hun eentje een les van twaalf ponyruitertjes, en waren natuurlijk heel vereerd.
Totdat 1 van die kinderen van haar pony afviel en haar arm brak. Ouders woedend (en terecht) lesgeefstertje over de zeik en de manege kon de schade mooi zelf vergoeden...

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:57

gijsenkim schreef:
alleen heb ik altijd heel veel moeite met mensen die alleen de theorie beheersen en geen praktijk


Same here Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:25

marina schreef:
Ik geef een persoon "les". Dit omdat ze het mij gevraagd had. Er waren al meer mensen bij geweest, die gezegt hadden dat het niets meer zo worden (correct me if I am wrong sabrina). Ik zag er wel wat in, ik voelde dat het goed kom komen.
Ik werk zelf met mijn paard vanuit de Nh basis, hier is zij nu ook mee bezig, puur een kwestie van vertrouwen van beide kanten, en de vooruitgang is ongelofelijk! Hiermee wil ik niet NH de hemel inprijzen, een "normale" dressuurruiter had het misschien ook wel opgelost gekregen.
Ik heb zelf geen enkele diploma, ik weet hoe alles moet, maar ik ben geen ster in het duidelijk overbrengen. Ik beperk me ook puur tot het NH gedeelte. Zodra mijn capiciteiten ophouden zal ze toch een ander moeten zoeken. Tot die tijd doe ik het graag en ik geloof ook niet dat ik er fout aan doe, aan de vooruitgang te zien.


Marina geeft mij nu les in NH (ben zelf niet zo'n kei in deze termen dus mocht ik het fout hebben Knipoog ) Maar dit gaat echt helemaal super!!! OK dan! Voordat ik les had van marina, was er geen beginnen aan met charel (pony in kwestie) Charel kon namelijk alleen maar het woordje hard en zodra je meegaf met je had ging zij ook uitgestrekt lopen en als het moest, zou ze dit de hele les vol kunnen houden. CHarel is 13 jaartjes jong er zit kwart arabisch bloed en een mix van volbloed (engels) in. Charel had het blijkbaar helemaal gehad met het bit en dressuur en ales wat erom heen hangt. Ze ging bij alles in verzet.
Dus ik was blij dat ik marina ben tegen gekomen hier op bokt! Zij heeft aan zowel charel als mijzelf een hele positieve draai gegeven! charel is in een kleine 2 maanden zo veel vooruit gegaan!! Marina heeft dan wel niet de diploma's om les te geven, maar ze weet absoluut wel waar ze het over heeft!! OK dan! Ik heb meer vertrouwen gekregen in charel en anders om ook. Ik ben echt heel erg blij dat ik marina tegen ben gekomen. Meid je bent geweldig!! OK dan! OK dan!