nat,nat,nat, hoe houd ik hem in conditie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 19:17

Oke een probleem hbe ik niet echt, maar toch vraag ik het even.
Het gaat over Amulet (haflinger, 5 jaar, staat altijd in het land samen met andere paarden, en heeft niet extreem veel energie).
En nu is mijn vraag dus, hoevaak per week moet hij minstens bereden/gelongeerd worden om z'n conditie niet meteen onder het 0 punt te laten zakken ?
Want het rijden gaat nu gewoon niet iedere dag omdat het overal zo ontzettend nat is..... Boos! Lips are sealed

[edit Zep]titel aangepast[edit/]

_________________
Van fouten moet je leren, daarom maak ik er ook zoveel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-10-01 22:30 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-10-01 22:31 ]</font>

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:52

Het verschilt erg per pony hoeveel ze zweten. Mylord dus bijna nooit, hoe hard ie ook gewerkt heeft Schijnheilig . Haflingers hebben een dikke vacht, zonder conditie zweten ze dus ook veel meer. Maak anders lange buitenritten, gewoon rustig stappend, af en toe een drafje, en zo bouw je het een beetje op. Zo nat is het in de berm niet. Veel succes.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:32

Ik heb vorige winter met IJsco minimaal 3x in de week een buitenritje gemaakt, plus 1x in de week les in een binnenbak.
Haar conditie was super.
Ik denk dat je Amulet gewoon af en toe toch moet pakken, ook al is het nat, je kunt hele stukken stappen, desnoods ga je wandelen met hem.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 12:32

Van lange stukken stappen krijgen ze een goede conditie hoor! Wel doorstappen dan. Af en toe een stukje draf en dan is het goed hoor.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 13:16

Ben het helemaal eens met de anderen. Het is met dit weer inderdaad niet altijd mogelijk om frequent te rijden. Ik probeer hem toch zo vaak mogelijk de stal uit te halen en ga vooral veel wandelen. Bij ons is het erg heuvelachtig dus ik laat mijn paarden lekker klimmen. Zo houd ik ze in ieder geval voor de winter in conditie. Ik probeer wel minstens 2 tot 3 keer per week in de bak te rijden of te longeren!
Groetjes

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 17:24

Hooi hier nog een tip, probeer als ie moe wordt en niet meer wil toch verder te gaan, daar krijgt ie ook een goede conditie van! En wat je vooral niet moet doen is een week met hem werken en dan ineens een week haast niets doen anders is het allemaal weer weg!!!! En als je denkt hij verdiend een dag vrij dan moet je dag voor dat je hemj vrij geeft rustig aan doen bijv. gaan stappen zonder zadel of gaan wandelen!! En het is ook niet zo dat als je veel galoppeerd dat ie dan conditie krijgt want dat krijgt ie van veel draven. Dit waren mijn tips (die heb ik ook gebruikt bij een haffie conditie opbouwen in 2 weken!!!)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 14:26

hmm het probleem met adt buitenrijden is dat ik niet alleen mag (en ook niet wil trouwens), dus er moet altijd iemand mee met de fiets en aangezien er niet altijd iemand thuis is......
Maar bedankt voor jullie reacties !

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:41

Ik heb een tuigpaard en die ZWEET altijd.
Hij word 5 a 6 keer per week gereden en nog steeds zweet hij elke keer.
Hij heeft ook geen dikke vacht ofzo,hij heeft er gewoon aanleg voor om snel te gaan zweten.
Conditie ligt het niet aan want een buitenrit van over de 3 uur heeft hij ook geen moeite mee.
Je kunt proberen om wat vaker te gaan rijden tot ongeveer 4 a 5 keer per week,eerst kort en daarna steeds iets langer rijden.
Maar misschien heeft jouwn pony ook wel zweet aanleg!! Verward Verward
Groetjes:Corina