Paard inrijden; rustig aan/veel maar kort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Paard inrijden; rustig aan/veel maar kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 10:25

Hallo,

Ik ben zelf geen paard aan het inrijden ofzo hoor. Maar zit toch met een vraag hierover.

Ikzelf ben van mening dat je met een jong groen paard het beste rustig aan kunt doen. Niet teveel belasten. Maar ik ben ook bij iemand geweest die in 1 of 2 maand tijd een paard tot gewenst niveau rijdt. Deze leert een paard in korte tijd heel erg veel. Zelf zegt ze dat ze dan heel leergierig zijn. En dat ze er gewoon maar een kwartiertje op zit. Nou vind ik niet dat ze dat doet, ze zit er dagelijks toch wel ik denk 3 kwartier op.

Is dit niet veel te belastend voor een jong paard? Dat alles zo snel en zoveel moet? Hoe bouwen jullie dat op?


peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:30

ik pas me helemaal aan aan het paard. de een leert veel sneller dan de ander en de een kan veel meer hebben dan de ander. ik ga er minimaal om de dag mee aan het werk want regelmaat is erg belangrijk. hoelang ik ermee bezig ben is paard afhankelijk, van een kwartier (als alles braaf gaat) tot drie kwartier (als we een bokserenade krijgen). je voelt meestal zelf wel aan of het paard goed aanpakt of niet. voelt het goed dan gaan we naar de volgende stap zo niet dan blijven we herhalen tot het wel goed gaat. heb weleens een merrie in drie maanden van groen naar L met punten gereden maar heb er ook wel eens een jaar overgedaan voordat ik zonder eerst longeren de bak inging.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:36

Ik wil hem niet te veel belasten door er elke dag op te zitten en dan vooral te lang. Maar ik wil ook weer niet te weinig doen, want ik krijg ook les, dus hij moet wel de conditie hebben om het een half uur vol te houden. Dus zo probeer ik een balans te vinden, ik rijd 3-4 per week, nog een keertje longeren soms.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:06

Ik rij 3 x per week. Eerst effe longeren en dan er op. Bij elkaar ben ik dan wel een uur bezig, maar stap heel veel tussendoor.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:42

Ik rijdt dan elke dag (de eerste 3 weken) om problemen te voorkomen. Zo blijven ze braaf. Meestal rijdt ik dan wel maar een kwartier of 20 minuten. Behalve als ze niet braaf zijn natuurlijk.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:03

Ik reed een paard ook in 2-3 maanden naar het gewenste niveau. Want als het gewenste niveau me te hoog lag, nam ik de klus gewoon niet aan.

Overigens scheelt het wel erg van paard tot paard wat je er in die tijd mee kan, maar in 2-3 maanden kun je in ieder geval in drie gangen twee kanten op rondsturen. Maar je hebt ook paarden die in die tijd klaar zijn voor hun eerste wedstrijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:35

Ik rij jonge paarden om de dag een kwartier/ 20 min.

Soms ook wel eens in het begin elke dag, meestal bij de wat nerveuzere typjes, die elke keer het opstappen en ff aanrijden eng vinden.
Maar dan vind ik vaak 10 min al genoeg.
het gaat dan alleen maar ff om het vertrouwen te winnen.
daarna ga ik weer naar om de dag.
En later bouw ik de tijd op naar een half uurtje.
Later tot 3 kwartier, maar veel lnager rij ik zelden. Ook niet bij een ouder paard.

Sommige paarden zijn met dat kwartiertje rijden best vlug in dingen begrijpen en zijn zo parcours klaar en lopen op L nivo dressuur.
Heb er verschillende gereden die na 6 weken hun eerste oefenparcoursje zonder enige moeite erop hadden zitten. geen stress, gewoon lekker ontspannen met de oortjes erop.

Ik heb er ook gereden waar je na een half jaar blij was dat ze niet helemaal over de ooiie gingen als er een drafbalkje lag.
Waarbij je blij was dat er een ontspannen galopje was.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:13

ik kwam laatst toch iets tegen: waren twee meiden een arabier aan het inrijden ( zaten er voor het eerst op). en toen moest ie dus de hele tijd galloperen, en steeds sneller enz.
wat een manieer om je paard te verkanllen..
maar ik denk dat het goed is om rustig aan te doen.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:24

bij een jong paard lijkt me idd een kwartier er op of er iets mee doen meer dan genoeg. Wanneer je een paard echt voor wedstrijden of op een goede conditie gaat trainen lijkt me een half uur a drie kwartier lang genoeg.

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:25

Iedere dag, maar heel kort 10 minuutjes ofzo maar en 1 dag in de week rust...zo doen wij het altijd.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:34

Citaat:

ik pas me helemaal aan aan het paard. de een leert veel sneller dan de ander en de een kan veel meer hebben dan de ander. ik ga er minimaal om de dag mee aan het werk want regelmaat is erg belangrijk. hoelang ik ermee bezig ben is paard afhankelijk, van een kwartier (als alles braaf gaat) tot drie kwartier (als we een bokserenade krijgen).


Helemaal mee eens!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:09

Ik rijd mijn paard om de dag en soms wel eens twee dagen achter elkaar, ik longeer dr eerst ongeveer 20 minuten en daarna zit ik er ongeveer 15 minuten op, tot nu toe gaat het super!!! En van hieruit ga ik het gewoon steeds iets verder opbouwen. Stappen doe ik alleen aan de lange teugel als ik erop zit, want dat vind ze nog erg moeilijk.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:13

In de Paard & Sport van deze week staat een heel nuttig stuk van Frans Oostra, DA, waarin hij uitlegt waarom je een jong paard het eerste jaar nooit veel mag belasten: buikspieren moeten tijd hebben zich te ontwikkelen om het gewicht te dragen. Te vroeg belasten maakt dat het paard meteen in het prille begin al de verkeerde spieren gaat gebruiken. Als je de eerste jaren rustig aan doet met je jonge paard, zal het je echt later daarvoor belonen.

De handel heeft een andere insteek; die wil zo snel mogelijk kant en klare paarden afleveren tegen meer geld.
Ikzelf niet, ik wil dat ze lang mee gaan. Dus neem ik mijn tijd. Volgens DA Oostra's advies.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:15

Niet alle handel overhaast met de paarden.
Waar ik nu rij tenminste niet.

Maar helaas op veel plaatsen wel.
Jammer.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:08

ik heb mn paard met rust ingereden! werk nog steeds met veel rust, druk bezig de ontspanning er in te krijgen Haha!
Verder vind ik zelf dat een jong paard lange rechte sstukken moet lopen!
gewoon zandpaden af!

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:47

ik ben ongeveer 3 maanden bezig geweest om mijn verezorgpony in te rijden.
toenik heb begon te rijden was hij al wel zadelmak en kon draf en stap.
hij deeed in eht begin heelmaal niks ja stil staan.
maar naar 3 maanden loopt ie super.
mooi in galop goed in draf en hij loopt super aan de teugel het baasje is trots op hem en mij

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:29

Ik rijd mijn pony nu 3 x inde week en dan heb ik 1 x goede les in de week..ze kan het makkelijk aan zo en meestal ga ik ook 1 van de dagen ff lekker naar buiten..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:31

weet degene wel hoe kort een kwartiertje is? In een kwartier heb ik mijn paard warmgestapt, laat staan dat ik alle gangen mee kan nemen.

Of rekent ze soms een kwartier instappen, een kwartier uitstappen en een kwartier echt rijden?

En zoals al eerder opgenoemd, je kunt niet stoppen als het paard dwarsligt, daar moet je doorheen. Als je stopt omdat het kwartier om is, maar het paard is aan het knokken, geef je het paard op dat moment zijn zin...Lips are sealed

Je suis Charlie.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:43

Ik rijd mijn 3 jarige 2 keer in de week en dan een half uur tot drie kwartier (inclusief in en uitstappen ) En alleen nog maar met les(prive)

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:03

Ik rij echt een kwartier.
bij een jong paard stap ik niet te lang in.
Kunnen ze alleen maar teveel bedenken.
Las liever tussen door een extra rondje stap in.

idd als ze strontvervelend zijn, word het langer, maar ben dan ook meteen na 1 rondje braaf ook tevreden.
Wil dan niet meteen 10 rondjes braaf, want dan kan je er donder opzeggen dat het weer mis gaat.
En dat komt omdat vaak de eisen al te snel te hoog zijn. Dan krijg je geklier.
Ze worden moe en gaan in de staak.
Conditie opbouwen komt wel, vaak kun je gestaal voorkomen, tot net aan de grens te rijden, niet te vaak erover bij een jong dier.

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:51

Hoi,

Ik ben nu zelf bezig een 4,5 jarige andelusier inte rijden en ik rij hem nu on de dag 20/30 min. Hij is nu zo'n 2,5/3 maanden onder het zadel in het begin reed ik maar 2 xper week 15/20 min. De rest van de week staat hij los in de paddock of word gelongeerd.

xxx Suppie

Connie, Suppie & Tjippy.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:00

Wij passen ons ook aan de paarden aan. Meestal merk je al gauw aan de bouw/karakter en gedrag van het paard wat het aankan. We doen het over het algemeen héél rustig aan en nemen voor elk paard de tijd die het nodig heeft. Maar zodra een paard erg leergierig is en aangeeft dat hij/zij zich verveelt wanneer je zo rustig aan doet dan halen we er toch wat meer uit, dat hoeft niet eens intens te zijn. Of je nu een kwartier intensief rijd of een uurtje wat rustiger aan ik denk dat dat weinig scheelt!
Wel vervelen jonge paarden zich snel dus het is even uitzoeken van twee kanten wat je kan en hoe je dat kan en hoelang!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:01

Ik ben Igor aan het beleren. Hij loopt nu zo'n 6 a 8 weken onder de man (ehh vrouw Haha! ) Het is een marathon pony, dus conditie heeft ie wel. Verder is hij nu 5 jr dus heeft lekker kunnen groeien. Ik rijd ong 3 tot 4x in de week, en dan rijdt ik 1x p/w een uur in de bak (prive-les samen met mijn vriend), of ik ga een lange (2 uurtjes) buitenrit maken met veel stappen. Soms denk ik weleens aan bokt, dat ik miss te lang rijdt, maar Igor kan het makkelijk hebben. Ik longeer overigens ook niet meer voor ik erop stap.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers