Voorwaarts neerwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leikalover
Berichten: 94
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoogeveen

Voorwaarts neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 19:17

Ik hoor wel eens je moet je paard voorwaarts neerwaarts rijden.
Maar wat is dit nou precies?
En hoe doe je dat??

>>> L e i k a <<<


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:22

ik doe dat altijd na het rijden een paar rondjes op beide handen.
gewoon even lekker ontspannen lopen Lachen

hoe je dat precies doet?
euhm,tja kan ik niet zo goed uitlegen,mischien andere bokkers wel Lachen
ik laat eigenlijk geleidelijk de teugels beetje uit me handen glijden en mickey gaat dan richting halsstrekken maar blijft toch rond,ja moeielijk uit te legen Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:47

ik zal het proberen uittelegge,=>als je paard lekker ontspannen is,kan je (met contact!!!)rustig de teugel een beetje laten vieren.terwijl je dat doet,zijn je handen geslote,dan doe je je buitenhand open en pas daarna je binnenhand open en te gelijkertijd druk je met je kuiten tegen je paard,en dat blijf je herhalen,hoe meer je dit doet,hoe gemakkelijker dit gaat.als ik het niet goed uitgelegt heb,zijt niet kwaad,maar corrigeer mij!

MiEn SjAtTiEz=> Britt*Broske*Romina*FyFeL*NaThALiE*ILLUsion*Sheila*Bijoux*RoMeO*ReNko

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:37

Ik heb kortere uitleg, tenminste, hoe ik het heb geleerd: Toestaan met je hand en kuit aandrukken, zodat je paard met zijn hoofd steeds meer naar de grond toe gaat.

~ The greatest thing is just to love and to be loved in return ~~

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:42

Bij deze oefening wordt het paard van achteren uit (waar de motor van het paard zit), naar voren stuwt, waarbij vanuit het kruis naar de rug naar de halsaanzet tot aan de mond positieve (dus van jou) drang naar voren ontstaat, waarbij het paard genoemde delen kan verlengen/ontspannen. Hierdoor wil het paard dmv de drang jouw hand aannemen/opzoeken. Zaak is dan wel om aan te geven hoe diep je paard moet lopen en dat je zijn kaak "smakelijk" houdt.

Als je het goed doet, voel je dat je paard voorwaarts blijft, dus voor je been, en gecontroleerd, waarbij je het gevoel hebt dat hij jou in balans houdt (dus onder je loopt). Je ziet dan ook de bovenste halsspier spannen, en de onderste spier ontspannen. Tevens moet het mogelijk zijn het paard zo diep in te stellen als dat jij wilt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:48

en dat moet dan diep zijn Haha!
kwestie is dus dat de bovenspieren gerokken worden. het is iets anders dan uitstappen en de hals naar beneden laten gaan. het is een serieuze training voor je paard wanneer je het goed doet en het achterbeen actief blijft.
paarden ontspannen zo terwijl ze toch hun rugspieren oprekken.

Enya - Daya :-)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:08

ponyzotje schreef:
en dat moet dan diep zijn Haha!
.



Ben ik niet eens, ligt er net aan op welk punt je paard zijn bovenlijn loslaat. Moet niet, mag dus wel. Je paard mag ook gerust wat achter de loodlijn komen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:13

ja, ik bedoel dus niet in oprichting... ik weet wel dat je't zo bedoelt... twas maar een openingszinnetje hoor Knipoog
wanneer ik jonge pony's rijd wordt ik altijd aangeraden van ze zo diep mogelijk in te stellen (dus tot waar ze kunnen oprekken, en ze dan door te 'trainen' op loslaten). zaterdag reed ik een pony die heel moeilijk losliet en heel nerveus was, toen ging ik me focussen op 'heel diep', en ze volgde een beetje. niet heel diep, maar toch al lager dan horizontaal. dat vond ik toen al positief. (waarmee ik dus wil zeggen dat ik snap dat 'diep' relatief is en afhankelijk van het paard Knipoog )

Enya - Daya :-)

Leikalover
Berichten: 94
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:59

Heel erg bedankt allemaal!! Haha!

>>> L e i k a <<<

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:36

ik laat ze hun hals strekken doordat ze mijn hand volgen tesamen met been natuurlijk. ik denk ook dat er een groot verschil is tussen voorwaarts-neerwaarts (meer losmakend, ontspannend lang en laag) en diep (meer inspannend, meer naar borst toe).

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:20

Astragirl schreef:
ik laat ze hun hals strekken doordat ze mijn hand volgen tesamen met been natuurlijk. ik denk ook dat er een groot verschil is tussen voorwaarts-neerwaarts (meer losmakend, ontspannend lang en laag) en diep (meer inspannend, meer naar borst toe).


Met voorwaarts neerwaarts moet je er goed opletten dat voorwaarts niet overgaat naar "uit elkaar lopen". Omdat je de nadruk legt op de lengte van de hals en de aktiviteit, kan dit gauw erin sluipen. Daarom hoort een stukje "diep" hier ook bij. Bovendien is je zit hierbij ook erg belangrijk. Met je zit kan je zien of je paard niet op je hand hangt en aktief is van achteren, door te schakelen of overgangen te rijden puur vanuit je zit, zonder dat dit ten koste gaat van je aanleuning.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:26

Ja natuurlijk, maar ik denk dat bij voorwaarts neerwaarts het belangrijkste is dat ze hun rug goed loslaten en sommige ruiters gaan dan te veel diep werken zodat de achterhand er maar achter sluimert. Daarom dat ik veel meer nadruk leg op beenhulpen erbij houden en dan zachtjes toestaan met je hand, je paar zal dan als het goed is vanzelf mooi in je hand blijven lopen. Daar zit ik niet meer aan te werken om hem dan diep te krijgen.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:59

Dat je je paard zodanig ontspannen en nageeflijk hebt gereden dat als jij met je handen toestaat hij deze voorwaarts neerwaarts mee zou nemen en dus de juiste druk op jouw hand opzoekt zelf en niet los van de teugels in de krul loopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers