Pessoa teugel (again)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 06:00

Ik heb sinds een tijdje ook de Pessoa teugel (tja, ik kon toch niet achterblijven he!) Ik heb Perry er 3 keer mee gelongeerd. De eerste keer ging eigenlijk best goed, de tweede keer heeft ie nog nooit zo beroerd gelopen. Hij raakte zo geirriteerd van dat bontje dat ie heel kort en stijf ging lopen. Geen succes dus. Dat was een paar weken geleden. Gisteren heb ik hem er weer mee gelongeerd en hij ging als een stier bokken door dat bontje maar daarna was ie superlos en draafde heel mooi. Ik had hem op de laagste stand en besloot hem een stand hoger te doen. Alleen....daar trok Per zich zich niks van aan. Hij bleef maar zakken, kwam totaal niet opgericht. Hij hinh niet aan het bit, was mooi voorwaarts en knabbelde ook lekker alleen hij bleef maar te diep lopen. Nu zakt Per van nature graag dus dat kan er ook mee te maken hebben maar ik vraag me toch af of deze teugel wel geschikt is voor hem. Onder het zadel krijg ik hem wel opgericht.

Tweede vraag: is de pessoa teugel alleen voor goed getrainde paarden of kun je `m ook gebruiken voor bevoorbeeld zadelmak maken?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:08

Hoe hoog heb je hem gedaan? Op de dresuurhouding? Zeg maar helemaal het hoogste paar ringen vn je longeersingel? En had je hem goed afgesteld en het paard lekker voorwaarts? Dan zou ie toch niet zo laag moeten kunnen
Het verschilt wel per paard hoe je hem moet afstellen. De ene loopt met z'n neus in het zand op de laagste stand, die van mij loopt op de laagste stand nog tamelijk opgericht. Daar moet je dus zelf een beetje mee spelen.
Je kan de pessoa teugel ook gebruiken voor jonge paarden, voornamelijk om hum balans te laten vinden. Dan mag je niet de hogere standen gebruiken en is het niet aangeraden om veel te galoperen geloof ik. Verder is het geen punt.
En dat van dat bontje: Ik heb een 'zelfgemaakte' pessoateugel en daar heb ik het bontje veravnegn door een soort stevig glad plastik, dat ik eromheen genaaid heb. Dat is glad en 'kriebelt'niet zo. Misschien een idee?
Succes!

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 13:03

vergeet ook niet om te kijken of het bontje op de goede plaats ligt.Vally was door dat het bontje te laag hing in een keer een rodeo knol. Haha! Haha!
ze heeft nog nooit zo hoog en stom zitten bokken Haha! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:20

Wij hebben ook van die achterlijke tuigers op stal staan die het nodig vinden om zich helemaal lek te bokken door de passoateugel en vervolgens dwars door het hek heen gaan *gestoorde knol*

wij hebben het bondje vervangen door een tuinslang omdat dat langer meegaat. MIsschien kun je dat proberen? Onze stand is meestal middenhog en daar vind ik ze goed op lopen. echt een geweldige teugel is het.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:20

Die van mij heeft ook een periode gehad dat hij als een idioot tekeer ging op dat bontje. Gewoon uit proberen in zijn geval.

Ik zou hem voorlopig nog op de laagste stand houden, als je doel is om hem door zijn lijf te longeren.
Mijn paard loopt ook onder het zadel al goed opgericht en verzameld, ik doe het alleen maar kleine stukjes en dan weer laag/rond/diep. Maar aan de pessoa heb ik hem altijd op de onderste stand. Op stand twee ook soms en dan gaat die van mij ook dieper, maar voor hem is dat wel goed, want zo rijd ik hem ook los....

Wbt dat bokken...misschien helpt het om hem mbv je zweep voorwaarts te houden?
Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:44

Citaat:
Op 2001-09-25 16:20, schreef suzanne:

Wbt dat bokken...misschien helpt het om hem mbv je zweep voorwaarts te houden?
Verward


ik weet niet of je het tegen mij had maar ik denk niet dat ik hem voorwaarts kan houden met de zweep want dan krijg ik een schop!

nog een vraag aan jouw: als jij gaat longeren: doe je hem eerst op de onderste en werk je heel langzaam naar boven toe en dan weer terug oid? of houd je hem constant op dezelfde stand.
en nog een hele domme vraag: wat betekend ''wbt'' ik liep te denken aan wat betreft maar dan staat die T er voor nix.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 17:45

Hihi...Steef idd wat dat betreft! Party!!
Je hebt gelijk, wat doet die T daar...voorlopig dan maar wb?????

Ik bedoelde Pril met het voorwaarts houden bij bokken. Bij Marillion werkte dat op zich wel.

In het begin longeerde ik alleen op de onderste stand. Nu begin ik onder, werk langzaam naar boven toe en dan weer terug, ik eindig weer laag dus.
Op de dressuurstand heb ik 'm nooit, mijn paard blokeert dan en het effect is weg.
Als ie lekker gaat, doe ik het tot de derde stand en weer terug.

Ik vind het ook een fijn ding, die pessoa...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:04

Citaat:
Op 2001-09-25 15:20, schreef Steef:
wij hebben het bondje vervangen door een tuinslang omdat dat langer meegaat


Lijkt me een leuk gezicht zo'n hele rol tuinslang achter je paard aan. Haha! Vast geen problemen met het voorwaarts zijn meer...