Doorzitten slecht ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:18

Lovely"]
[quote="Sjonniej schreef:
Maar als hij zijn rug wegdrukt heeft het losrijden nog geen zin!!Hij moet wel over zijn rug + achterhand lopen, anders heeft hij er alsnog heel erg last van!!

Je eerste zin begrijp ik niet helemaal hoor.
[/quote]
Als een paard zijn rug wegdrukt kan je uren losrijden maar dan heeft hij er alsnog last van als je gaat doorzitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:48

Oh aha. En als je nou dmv losrijden je paard zijn rug wel laat gebruiken? Vaak heeft loswerken wel als resultaat dat het paard de rug wat beter gaat gebruiken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:51

Sjonniej, waar denk je dat losrijden voor is? Haha!

Pff, anders kom ik nooit aan het echte werk toe, gelukkig... Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:46

Ja, tuurlijk het losrijden is daarvoor, maar ik zie er alsnog te veel (hier in de buurt dan) die 'het echte werk' met een paard rijden met een paard met een weggedrukte rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:12

Het lijkt me trouwens heel stug dat jij dat kunt beoordelen, maar dream on, it's your fantasy.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:16

iemand die ik goed ken, heeft een pony en rijd meestal niet eerst los ofzo.
je ziet dan ook (of het een weggedrukte rug is weet ik niet) dat het paardje niet lekker loopt. hij gebruikt totaal zijn achterhand niet en begint maar een beetje aan te kloten (schudden met het hoofd, niet aan de teugel willen lopen en een beetje zijn eigen gangetje gaan)..
hij word dan dus niet bereden met warme maar met koude spieren, die vriendin van me word dan enorm boos op dat paardje en begint hem te meppen en aan de teugels te rukken (wat ik zelf een beetje abnormaal vind)..

misschien dat sjonniej dit ook bedoelt, bij veel paarden kan je best zien of hij wel of niet lekker loopt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:19

Lovely schreef:
Het lijkt me trouwens heel stug dat jij dat kunt beoordelen, maar dream on, it's your fantasy.


hoezo zou zij dat niet kunnen zien? dat valt op. je ziet dat aan de rug en hoe ze bewegen, je ziet het in alles wat ze doen. en je ziet het ook een beetje aan de ruiter Scheve mond Haha!

ik ben er zeker van dat ze het ziet want er zijn er idd veel (dat is niet eens streekgebonden Haha! )

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:21

Sjonniej schreef:
Ja, tuurlijk het losrijden is daarvoor, maar ik zie er alsnog te veel (hier in de buurt dan) die 'het echte werk' met een paard rijden met een paard met een weggedrukte rug.

Doet vaan ook graag als hij het moeilijk begint te krijgen, wil nog niet zeggen dat hij niet goed losgereden is Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:18

Maar die topic ging er ook over of doorzitten slecht was en niet over dat een paar dat zijn rug wegdrukt niet goed is losgereden!!
Lovely: Ik zie echt wel het verschil tussen een weggedrukte rug en een goed gebruikte rug...Ik ben zelf erg veel bezig met dat soort dingen (goed gebruik vd achterhand, rug) en elk paard dat ik zie kijk ik daar nu meteen naar. Nadat je een paar voorbeelden heb gezien van goed+slecht gebruikte paardenruggen is het niet zo moeilijk meer om het te onderscheiden!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:36

Ik rijd zelf altijd zonder zadel, of met een zadel zonder beugels, omdat ik dat fijner vind rijden. Dus altijd doorzitten in draf. Ik heb aan mijn paard nog nooit iets gemerkt dat hij het niet fijn vind ofzo. Hij heeft een redelijk goed ruggebruik, dus ik verwacht ook geen problemen

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:59

Tja, ligt eraan hoe goed een ruiter kan lichtrijden. Bij jonge paarden wordt vaak lichtrijden aangeraden, maar als je beroerd lichtrijdt (is dat een bestaand werkwoord Verward) dan kun je nog beter gaan doorzitten. Toen mijn paardje jong was en op B/L niveau werd getraind, reed ik het grootste gedeelte van de training licht, nu rijd ik bij de warming-up en cooling down licht, bij de onderdelen als SB, travers, appuyeren ed zit ik vanzelfsprekend door.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:53

Wat is van mij instructrice gehoord heb is dat je bij lichtrijden de rug van het paard minder belast van bij doorzitten. Daarom is het bij doorzitten belangrijk dat je met de beweging van het paard meegaat, doe je dit niet, stoor je het paard enorm, waardoor het niet bevordelijk voor de rug van het paard is.
Maar je belast de rug van het paard bij doorzitten wel, denk ik, omdat je de rug niet kan ontlasten, wat je bij lichtrijden wel doet.