hoe verzamelen met een moeilijke pony??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:55

Assiej schreef:
Hoe moet je je paard leren dragen dan? Hij liep gisteren netjes op zijn achterhand en ging ook uit zichzelf nageven.
Wat kan ik er dan zoal aan doen om hem te leren dragen?


Het leren dragen is niet zo eenvoudig daar heb je deskundige instructie voor nodig. Ik moet zeggen dat het al wel goed klinkt wat je schrijft. Je bent dus op de goede weg, lijkt mij. Om een gewogen oordeel te kunnen geven zou ik je moeten zien rijden.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:27

Oke A8H.

Gisteren (dinsdag dus) heb ik les gehad. Ik heb mijn instructrice verteld over de achterhand enz alles wat jullie zeiden.

Zij gaf dit als advies; je pony moet eers halsspieren gaan ontwikkelen omdat hij nu, met deze spieren, zijn rug veelste makkelijk wegdrukt.
Je moet dit zelf maar even proberen: je net optrekken en je kin tegen je borst zo maar zeggen. Zo zou mijn pony lopen met de spieren die hij nu heeft, maar dat moet niet, hij moet zijn nek lang maken en zijn hoofd op de loodlijn brengen.

De laatste tijd rij je ook zo, dus je ben goed bezig.
Zodra je pony die spieren gekweekt heeft, kan hij zijn achterhand ook meer gaan gebruiken omdat hij dan zijn rug niet meer zo snel wegdrukt.

Hij begint die halsspieren al te krijgen, maar het is nog niet goed genoeg. Je moet hem eerst vaak over zijn rug rijden, ook 1 keer in de week standaard longeren over de rug en in de les bezig zijn met zijn nek, en de andere dagen dat je rijd ook.

dit hierboven gaf zij (ongeveer) als tip, ik vindt het heel logisch, maar ik heb het volgends mij iets anders opgeschreven als dat zij zei, maar daar kom ik vanzelf wel weer op.

Mijn pony heeft iid geen halsspieren, alleen nekspieren (ik bedoel die onderaan zijn hals)

Ik kan niet echt makkelijk uit mijn woorden komen, dus ik kan niet neerzetten wat ik denk, maar ik denk wel dat jullie me snappen.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:13

Ik heb vroeger ook een arabiertje ( Vanessa,D-pony )gereden en wat het verveldende ( of misschien wel leuke) is aan het karakter van die paardjes is dat ze liever niet werken en als het te moeilijk wordt gaan ze rennen, maar ze zijn ook super lief Schijnheilig en super gevoelig!! Arabiertjes hoef je ook niet zo als andere paarden echt op de achterhand rijden, ze zijn zo flexibel en gevoelig dat ze zodra ze hun rug ontspannen al actief worden van achteren
Met mijn arabiertje heb ik uiteindelijk nog bij de paarden in de Z2 gereden, dus het kan wel goed komen.

Vanessa wilde ook nooit aan het werk ( zo noem ik een actief achterbeen ) Ik moest dan altijd van mijn instructrice haar achterhand op de volte naar buiten zetten en haar hals inknikken ( dus geen overdreven stelling) alleenmaar een knikje net achter de kaak. En dan natuurlijk eerst in stap de volte sluiten en openen, dan in draf en dan in galop. Geen zorgen maken over het hoofd want dat gaat vanzelf komen, alleen heel zachtjes spelen met je handen. Zo is het bij mij uiteindelijk na veel herhalen gelukt. En als ze geen zin had en ging racen, dan moest ik haar nog net iets harder laten lopen, dan vond ze het niet meer leuk en daarna weer terugrijden naar de draf.

Sinds een jaar staat er bij ons op stal een meisje met een arabiertje, die deed precies het zelfde als jij beschrijft en wat ik ook heb meegemaakt. Ik heb een tijdje twee keer in de week op haar paardje gereden omdat ze voor haar te moeilijk was. En toen heeft mijn instructrice als raad gegeven aan mij rij maar het zelfde als bij Vanessa....
En het werkt nog steeds, alleen is dit paardje pas vijf en vind het om zetten van de achterhand zo moeilijk dat ze meteen al opgeeft en netjes na gaat geven op je hand.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen hebt, bij mij heeft het zeker gewerkt!! Succes *LOL*

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 19:22

ja maar ik snap het neit helemaal wat nou jou manier is, kun je het super makkelijk uitleggen (ben blond Haha!)

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:34

Mickelodeon schreef:
Ik moest dan altijd van mijn instructrice haar achterhand op de volte naar buiten zetten en haar hals inknikken ( dus geen overdreven stelling) alleenmaar een knikje net achter de kaak. En dan natuurlijk eerst in stap de volte sluiten en openen, dan in draf en dan in galop. Geen zorgen maken over het hoofd want dat gaat vanzelf komen, alleen heel zachtjes spelen met je handen.


Ha Mickelodeon is ook blond hoor, Assiej! Tis me zus, dus ik kan het weten Knipoog ! Wat ze bedoelt hier, is dat je op de volte gaat rijden en heel licht stelling naar binnen vraagt (bijna niet met je hand, maar met je binnenkuit dus). Dan maak je de volte wat kleiner, richting volte 10m.(volte sluiten)
Met je buitenhand hou je de voorhand op die kleine volte, en met je binnenbeen druk je de achterhand weer naar de grote volte. Een soort wijken op de volte, waarbij het er dus om gaat dat de achterhand grotere stappen maakt dan de voorhand. Je zet dan de achterhand weg, totdat je weer op de grote volte bent beland (volte openen). En dan kan je weer opnieuw beginnen. En dat kan dus in stap, draf en galop! suc6! OK dan!

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 19:18

dankje, maar t probleem is, mijn pony kan alleen zn achterhand uitzwaaien, wijken kendie niet, zodra k de wijkhulpen geef gaatie harder, en dan hou k em tegen met mijn handen en dan gaatie heel zacht/dribbelen

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:04

Assiej schreef:
dankje, maar t probleem is, mijn pony kan alleen zn achterhand uitzwaaien, wijken kendie niet, zodra k de wijkhulpen geef gaatie harder, en dan hou k em tegen met mijn handen en dan gaatie heel zacht/dribbelen


Het is ook niet de bedoeling om te gaan wijken, want dat gaat niet op een volte!! Het is gewoon de bedoeling dat ie iets grotere passen neemt met zijn achterbenen, het hoeft in het begin maar heel weinig te zijn.

En door de stelling die je vraagt ( dat knikje ) ontwikkelen de halsspieren zich. Je moet alleen heel licht contact houden en hem zelf zijn hoofd laten dragen.

Je moet zowiezo als je pony harder gaat hem of haar nooit met je hand tegen houden ! ( dan verpest je weer wat je aan het opbouwen was )Gewoon diep zitten en vooral op de volte houden en instellen. Het maakt niet uit hoe hard íe gaat, als je 'm maar op de volte houdt.
Ik ben vroeger begonnen in galop omdat Vanessa het vertikte in stap en draf, maar in galop kreeg ik d'r wel om!!! En dat ging niet rustig, totdat ze op gaf en na ging geven, dan kon ik heel fijn rijden *LOL*

JE moet gewoon niet op je handen rijden maar met je benen en je zit alles doen, op een gegeven moment bergijpen ze dat en kan je heerlijk rijden! succes!! OK dan!

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 13:09

dankje, maar k snap er neit veel van Verward kzal et nog wel een paar keer doorlezen vanavond, misschien dat et er dan in komt...

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:24

Vraag het anders aan je instructrice, die weet het vast wel!!

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 16:26

ja dat kan ik wel doen, maar ik kan het haar niet vertellen als ik het niet snap, dan vertel ik het helemaal verkeerd. Ik zal het vanavond nog uitprinten, dan lees k et nog paar keer door en dan blijft het er wel in denk ik Haha! dank jullie wel Haha! ben blij nu Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:40

Eerlijk gezegt snap ik het ook niet helemaal....van die volte's Verward

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 17:43

haha nou ik snap iig dattie met zijn voorhand een hoefslag en met zijn achterhand ook een hoefslag, die er net ietsjes naast die ander zit.

Zoiets ofzo, en dat deed je door zijn achterhand ietjes naar buiten te zetten en veel stelling naar binnen