Paard blijft rennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Paard blijft rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 19:51

Een paard hier op stal heeft de gewoonte te gaan rennen als iets hem niet zint, en dan echt ongecontroleerd rennen.
Zijn eigenaresse durft nu niet zo goed meer, en heeft aan mij gevraagd of ik er eens een paar keer op wil stappen. Ik heb hem al vaker gereden, ik weet dus wat hij doet.
Het is geen paniek of joligheid, het is gewoon onder het werk uitkomen. Vraag je iets wat hij moeilijk vind is hij weg....
Probleem is de manier waarop hij gaat rennen, het is niet kop in lucht en gaan, maar hij maakt zich gigantisch lang en trekt je uit het zadel. Een stuur zit er niet meer op, ik heb de teugel op een gegeven moment zelfs vlak bij het hoofdstel beetgepakt, en hem geprobeert om te trekken, resultaat was dat ik er bijna naast hing, maar hij ging niet om of zachter. Ik kan hem dus ook niet tegen de bakrand parkeren, op een volte trekken o.i.d., hij laat zich echt niet sturen. Ook echt flinke ophoudingen werken niet, dan geeft hij gas bij.
Nu is de bak maar 15 x 30, erg klein dus, het paard in kwestie is 1.76 hoog.... En hij gaat echt voluit, kan je vertellen dat dat niet fijn is.
Hij rent ook niet 2 rondjes, nee, hij heeft het vandaag serieus een kwartier volgehouden Scheve mond
Iemand die hier tips voor heeft?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:01

Heel herken baar, zo rijd ik wel eens op een paard wat zich ook op die manier boos maakt wanneer hem iets niet zint of wanneer ik het hem moeilijk maak.

Een volte 'insturen' (kortom: lomp er aan hangen) was niet echt een optie, menneer rent dan vrolijk door.

Een flinke ophouding ook niet, net zo als jij verteld.

De eenigste oplossing was soms om hem even te laten gaan en dan een korte, snelle maar harde ruk te geven aan de teugels. Meestal verschieten ze dan en gaan op de rem. Stil laten staan, belonen en rustig aan stappen.

Dat was voor mij toen de oplossing. Ook een heel groot, lang en zwaar paard, daar kun je dan als een klein meisje van 1.56 niet tegen op. Op die manier wel.

Het zal vast niet de 'dressuur-manier' zijn maar daar geef ik niets om. Een paard heeft teluisteren.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 22:03

Even laten gaan en dan een snok aan de teugels heeft geen zin, hij gaat houdt dan misschien even in, maar geeft daarna gas bij. Je krijgt hem gewoon niet uit die galop. Hij steekt die lange nek zo vooruit dat je niks in te brengen hebt. Daarbij is dit paard ook nog eens zo lomp dat ik hem er voor aan zie om onderuit te gaan in een bocht, vanmiddag voelde ik telkens die achterhand wegglijden.
Ik heb zelfs geprobeerd om hem als hij ging rennen te laten gaan, en zodra hij zelf terug wilde nog een keer vooruit te schoppen/meppen, maar dan wordt hij echt link en krijg je er ook nog eens een stel flinke bokken bij ook.
Zodra hij stopt gaan stappen doe ik met dit paard absoluut niet.... Zijn eigenaresse geeft hem dan namelijk lange(re) teugel, en gaat ook stappen, 'even op adem komen'. Precies wat hij wil....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 22:07

Ik heb hem trouwens weleens met slof gereden, omdat hij zich dus erg lang maakt. Maar als hij zich niet lang kan maken komt de achterkant maar omhoog Scheve mond Kan hij dan nog niet weg staat hij recht overeind.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:19

trainen aan de longe met iemand erop, dan gewoon normaal rijden enz. voor de rest kan k me ook niets verzinnen, ja iemand erop zetten die de baas over hem is (of iig blijft) maar daar schiet je neits mee op want dan blijft hij het bij jou ook gewoon doen. Ik weer verder neits, privé les nemen helpt in dit geval ook niet, dus sorry... dat is het enige

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:23

Als je echt zeker weet dat het geen lichamelijk probleem is maar pure onwilligheid dan zal ik het gewoon hard aanpakken. En dan kan je dat denk ik het beste laten doen door een groot sterk iemand die van niks bang is. Hoe je hem dan moet aanpakken kan ik niet precies zeggen, daarvoor moet je denk ik het paard zelf gezien hebben. Maar ik heb nog nooit een paard gezien wat zich absoluut niet laat omtrekken, je moet wel een hoop lef hebben dat wel als ze gewoon door alles heenrennen. Misschien naar een africhtingsstal voor een paar maanden?

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 22:52

Het lef heb ik wel, de kracht niet... Paard is gigantisch, en ik een gup van 1.60..... Hij blijft trouwens gewoon over de hoefslag crossen, geen onverwachte bochten etc. dus dat valt mee, alleen de bochten zijn minder. Tot je hem gaat aanpakken dus, dan wordt hij echt boos.
Aan de longeerlijn (ook met iemand erop) doet hij het niet, dan is hij zo braaf als het maar kan.
Instucteur heeft er ook eens opgezeten toen hij ging rennen, die kreeg hem ook niet om.
Ik heb haar ook al voorgesteld het paard eens grondig te laten 'heropvoeden' door een flinke kerel op een africhtingsstal, maar ze wil het eerst nog een tijdje zo proberen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:36

miischien een martingaal? zal wel niet helpen maar wie weet.. en verder jah.. het is zo vervelend dat ie niet stuurbaar is.. anders zou je hem op de volte kunnen sturen en dan steeds kleiner gaan.. maar hij bokt er neem ik aan niet bij? dan zou ik hem gewoon een keer laten gaan.. Gewoon lekker gaan zitten hehe Lachen en hem gewoon ff laten gaan.. en misschien zelf lekker bij sporen.. als je voelt dat ie weer rustig gaat worden.. lekker aansporen dat ie door moet.. en dan krijgt ie er vanzelf genoeg van i guess? misschien werkt het voor geen meter hoor.. maar je kunt het een keer proberen..
Sucess!!

'Moonlight Holly'

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 23:55

Martingaal werkt dus niet bij een paard wat zich lang maakt.... hij gooit zijn hoofd niet omhoog, maar rukt je uit het zadel.
Laten gaan, dan blijft hij een kwartier (zonder overdrijven) rennen, geef ik hem een schop als hij terug wil krijg ik een serie rotbokken.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:46

Supertje, mijn paard doet exact hetzelfde, Richtje heeft al een angstig ritje op 'm gehad. Niet meer te sturen, niet meer te stoppen. Trucjes zoals been geven, achterover zitten, uit laten razen, etc. hebben totaal geen zin, het is dan de keus tussen samen op het hek donderen of met al mijn kilo's aan de teugels hangen, Ik ben er niet trots op maar mijn keus is de laatste, ik heb geen zin om samen met mijn paard te verongelukken. Omdat mijn paard wil schrikkerig is en van geintjes houd maar beslist niet gemeen is, wil ik eerst 100% zeker weten dat er lichamelijk niets aan de hand is, zoals bijvoorbeeld een rugprobleem. Pas als hij onderzocht is (heb al een afspraak staan) en er is niets aan de hand, dan ga ik er zelf weer op, hoe eng ik het ook vindt, en als hij het dan weer flikt, tja, dan zal ik 'm toch op z'n duvel moeten geven. In de tussentijd lantfantert hij er een beetje op los, af en toe aan de longe, lekker naar buiten met z'n vriendinnetje, hij krijgt dus wel voldoende beweging maar dan onbelast.

Ondertussen kijk ik even lekker jouw tips af, ik steek er zo ook wat van op.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:04

Peter Pan deed dit ook, maar dan aan de longe. Als het te moeilijk werd, aan de kletter. Gelukkig was dit in een longeerbak, dus echt trekken aan de lijn kon hij niet. Meestal liet ik hem dan gaan, maar als hij dan wilde stoppen, liet ik hem doorgaan. Hij had heel gauw door dat je daar veel moeier van werd dan van het werken.
Misschien een tip?? En dan niet zo maar een half rondje, maar echt een paar minuten. Hij doet dat met jou tenslotte ook, dus dan kan je dat met hem ook doen.
Het werkt natuurlijk niet bij ieder paard, maar het is het proberen waard. Er is 1 nadeel, je moet het zelf ook volhouden.

Hoe is hij aan de longe??

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:24

Assiej gaf een een goede tip: aan de longeerlijn, liefst aan de dubbele longe, en als dat goed gaat, OOK met de ruiter erop aan de longe.

Mijn merrie was vroeger ook zo'n vliegmuts zonder rem. HEb ik een tijdje met slof gereden, puur voor de rem.

Rijd je paard a.u.b niet met slof om hem aan elkaar te krijgen, want dat werkt niet bij hem.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:57

Je kunt een felle korte ruk aan de teugels geven. Dat werkt prima bij paarden die gevoelig in de mond zijn. Maar sommige paarden zijn daar niet van onder de indruk. In dat laatste geval zou ik gewoon been bij geven. Laat hem maar eens 15 minuutjes flink doorgalopperen in het tempo dat jij wilt. Ik weet wel zeker dat hij dan snel ophoudt met die spelletjes Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:04

Supertje schreef:
Ik heb haar ook al voorgesteld het paard eens grondig te laten 'heropvoeden' door een flinke kerel op een africhtingsstal, maar ze wil het eerst nog een tijdje zo proberen.



typische slofkandidaat......... enuh het bokken en steigeren kan je oplossen met een eind hout Haha! , doet die flinke kerel op de africhtingsstal ook.......... als een paard eenmaal weet dat ie zo onder het werk uitkomt, is het einde zoek

Wel natuurlijk alle lichamelijke oorzaken uitsluiten

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 12:20

Alle lichamelijke oorzaken zijn al uitgesloten, niets mis mee. Het is gewoon puur verzet.

Aan de longe is hij heel erg braaf, ook mét ruiter erop.
Ik heb met al mijn gewicht (ook al is dat niet zo indrukwekkend) aan de teugels gehangen, maar hij rukt je gewoon uit het zadel, naar voren en naar beneden met dat hoofd, in volle galop. Een flinke snok werkt dus ook niet, hij lijkt compleet ongevoelig op zo'n moment...
Hij rent uit zichzelf al gewoon een kwartier door.
Ik denk dat ik maar eens iemand met een longeerzweep in het midden zet....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:25

En als je aan de longe nu eens hetzelfde vraagt dan wanneer je los bent? het paard moet leren sluiten MET ruiter en zonder slof als het effe kan. Een longeerzweep is alleen om het paard voorwaarts te houden, ik neem dus aan dat je die toepast bij het steigeren en niet bij het rennen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:50

Supertje schreef:
Hij rent uit zichzelf al gewoon een kwartier door.

Dan maak je er 20 min. van en dan wel in een versnelling hoger dan dat hij zelf wil. Het gaat er om dat jij de leiding over gaat nemen. En heus, op een gegeven moment komen ze terug in tempo en op dat moment geef je nog rustig een beetje gas bij en ga je nog een paar rondjes door. Want jij bepaald hoe lang en hoe hard hij mag galopperen en ook wanneer hij mag stoppen.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 12:52

Die longeerzweep is inderdaad voor het steigeren en bokken. Hij rent uit zichzelf namelijk erg lang door zonder af te remmen, als hij het zat is geef ik been bij en moet hij door. Dan gaat hij dus bokken of komt omhoog. Daarvoor die zweep.
Sluiten kan hij overigens gewoon netjes, en het is niet zo dat hij alleen gaat rennen als hij moet sluiten.
Maar ik zal het vanmiddag eens proberen, erop aan de dubbele longe en daarna eventueel los.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:53

Ik neem aan dat hij wel bekend is met de dubbele longeerlijn he. Anders kun je nog een bokpartij verwachten!

De hond is de betere mens

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 12:53

Ja hoor, daar is hij mee bekend. Ik heb geen deathwish Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:55

En als hij moeilijk gaat doen, opvangen met de buitenste/achterste longeerlijn, gaat hij steigeren, voorkant ontspannen en met de zweep erachter aan. Je gaat proberen om het paard zover te krijgen dat hij dingen doet waarop hij normaliter gaat rennen. Als hij dit goed doet aan de longeerlijn, dan kun je losgaan.

De hond is de betere mens

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:36

Citaat:
Dan maak je er 20 min. van en dan wel in een versnelling hoger dan dat hij zelf wil. Het gaat er om dat jij de leiding over gaat nemen.


Het gaat er inderdaad om dat jij de baas wordt, en niet hij. Desnoods beugelriem om de hals, die vastpakken zodat hij je niet uit het zadel trekt, net iets harder galopperen dan hij wil, en als hij niet meer wil, nog lekker even doorgaan. Als je dit een paar keer vol houdt, moet hij toch door gaan hebben dat dit ook niet helemaal zijn bedoeling is...
De aanhouder wint ! OK dan!

~Turbohoof Solutions ~

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:19

ik heb hier ook problemen mee gehad. alleen dan met een pony maar jah onze manege bak is klein. die ging er in de draf altijd vandoor!! keihard en bochten om enz. juist niet gaan hangen aan de teugels!!! en niet kort nemen of aan gaan trekken dan gaan ze alleen maar harder! zo'n ervaring heb ik mijn haflinger die het leuk vind er buiten vandoor te gaan en zich dan ook lang gaat maken, en je uit het zadel trekt! de teugels losgooien wel contacth houden, lijkt me logisch en dan been geven laat hem maar rennen je moet niet laten merken dat het eng is of dat het iets wil dat jij niet wil!
ik weet niet maar ik persoonlijk denk niet dat het longeren gaat helpen je moet het probleem zelf aanpakken. vertrouwen winnen van het paard. later kon ik als enige op die pony rijden niet dat het hielp want later is ze verkocht... met mijn haflinger heb ik vanalles geprobeerd bijna alles zijn nog een paar opties. ik ben met andere mensen naar buiten geweest, maakt het nix uit, sloten maakt hem nix uit. ga je met hem aan de hand stappen is er nix aan de hand kan je ook met hem draven iemand er naast helpt niet, terwijl ik op het erf wel met hem kan galloperen!
nou zijn er nog een paar opties tuigbit, pasoa bit. met wat voor bit rij je dat paardje?? kan je nog eventueel tuigbit proberen pas hier wel meej op je kan zijn kaak breken!
suc-6 hou me op de hoogte!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:46

Een ander bit is niet gelijk een oplossing. Zoals hierboven staat is het een 'gedrags'probleem. Hij moet gewoon opgevoed worden en dat gaat echt niet door er zomaar een ander bitje in te duwen. En zeker geeneen waar je de kaak mee kan breken. Dat zou verboden moeten worden !:(

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:10

Paar keer aan de longe houden en als je echt lef hebt iemand een keer een knal voor zn kop laten verkopen met een longeerzweep als je erop zit (alleen voor geoefende stunt,mannen, maar wij hadden een paard dat het toen nooit meer gedaan heeft). Maar geen tikje maar een goeie ram.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers