hoe moet ik mijn paard nageeflijk rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

hoe moet ik mijn paard nageeflijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 22:31

Ik heb een Engels Volbloed van 3½ jaar.
Hij is voorwaarts en loopt lekker...
Maar het plan is dat hij dalijk ook lekker ontspannen naar beneden gaat lopen want dat is beter voor zijn rug.
Ik krijg binnekort les maar wat is een manier om hem het te leren om aan de teugel te lopen...
Hij snapt het ook nog niet allemaal dus het is niet van wat ik al geprobeerd hem om hem naar me toe te rijden en te spelen enz...


Groetjes Richelle Lachen


[Edit Karin] duidelijker titel & verplaatst naar RT [/edit]

Shanti Kusje

Moreno Kusje


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:32

tja les nemen en gewoon ontspannen rijden en longeren met bijzets. maar les nemen is denk ik het belangrijkste

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 22:33

Ik had ook in gedachte misschien een stootteugel maar is dat een optie of niet? ( natuurlijk niet in een keer strak elke keer wat meer... )

Shanti Kusje

Moreno Kusje

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:51

Eerst zorgen dat hij lekker voorwaarts is.
Dan wat opnemen van voor en zorgen dat hij wat tegen de teugel aan gaat lopen.
Zorg wel dat hij door blijft lopen, laat hem niet terug vallen in tempo.

Vraag wat door door je handen iets naar je toe te brengen en houd je been er aan.
Kan zijn dat hij dan gaat staken maar dan gewoon even vast houden tot hij ontspannen gaat lopen. Op dat moment dat hij ontspant ontspan jij ook en geef je een beetje mee.

Hij zal daar vast veel moeite mee hebben hoor, zeker voor de eerste keer, maar als je lest neemt komt alles in orde.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:38

Ik zou het in ieder geval nog niet met hulpteugels gaan proberen.
Hij is 3 en een half dus nog niet lang onder het zadel, geef hem de kans het uit izhczelf te leren.

Verder is het moeilijk er vanachter een scherm iets over te zeggen, als die echt goed voorwaarts is kan je je been er aan houden en van voren opvangen, met hem spelen.
Binnenbeen er bij afentoe een kneepje in je buitenteugel.
Om en om spelen met hulp van je benen.
Afentoe een kneepje.
En ga zo maar door, iedereen doet het weer anders, en andere zelfs door elkaar Haha!

Er zijn zoveel manieren en zoveel paarden met chinese gebruiksaanwijzingen. Knipoog

Ik zou lekker met hem door blijven rijden, en kijken hoe die reageert als je hem gaat opvangen van voren maar nog niet te veel ermee bezig zijn.
Ik zou daar nog even mee wachten tot er iemand in het midden staat die mee kan kijken en real life tips kan geven.

Lekker losmaken en dus veel figuren en overgangen rijden....maar nog niet teveel met de voorkant bezig zijn.
Snel zorgen dat je goed les krijgt en dan komt de rest ook wel goed.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:52

Je moet een jong paard in ieder geval niet met hulpteugels naar beneden gaan trekken!!!! BIjzet is geen manier om je paard aan de teugel te leren lopen, maar een manier van trainen als je paard dit al enigzins kan. Ik zou gewoon lekker wachten tot je les, want het feit dat je de vraag zo stelt zonder echt te weten waar je het over hebt zegt mij dat je er niet genoeg ervaring voor hebt dit in je eentje te doen.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 22:57

Fellor schreef:
Je moet een jong paard in ieder geval niet met hulpteugels naar beneden gaan trekken!!!! BIjzet is geen manier om je paard aan de teugel te leren lopen, maar een manier van trainen als je paard dit al enigzins kan. Ik zou gewoon lekker wachten tot je les, want het feit dat je de vraag zo stelt zonder echt te weten waar je het over hebt zegt mij dat je er niet genoeg ervaring voor hebt dit in je eentje te doen.


Ik weet wel hoe ik een paard nageefelijk moet rijden maar Karin heeft mijn titel veranderd.
En ik wou mijn paard echt niet met een hulpteugel naar beneden gaan zitten trekken gewoon op een rustige manier om te wennen...
In ieder geval als ik een hulpteugel zou gebruiken...
Het is ook een paard dat op de renbaan heeft gelopen ( Galopkoers ) een half jaartje en is 3½ dus moet nu ook omschakelen naar een andere rijstijl wat tot nu toe nog goed bevalt...
En natuurlijk ga ik les nemen want ik weet dat ik echt niet in mijn eentje hem alles kan leren.
En ik wou het eigelijk alleen vragen om misschien er al aan te beginnen Knipoog

Shanti Kusje

Moreno Kusje

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:42

Been Been Been.. je moet je paardje *zker als hij zo jong is, nu kun je het hem nog helemaal goed leren* helemaal met je benen naar beneden rijden.. Tuurlijk spelen met je handen *neit te overdreven* maar je moet echt proberen om hem met je benen te rijden.. Daar wordt ie voorwaarts van... en dan zal hij vanzelf lekker ontspannen naar beneden gaan lopen.. Als hij eenmaal door heeft dat het lekker is om naar beneden te lopen, wordt het steeds makkelijker!! dus veeeeeeeeel been en belonen zodra hij braaf is *LOL* Succccess!!

'Moonlight Holly'

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:39

ik ben nu aan het lezen in het boek van coby van baalen de eenvoud van de dresuur, ik vind het een best goed boek gewoon van de bieb, ideetje?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers