aanspringen in galop + doorgaloperen gaat niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 10:12

misschien heb ik het geld wel niet voor een paard te kopen!
of is dat te moeilijk misschien? geen geld = geen paard
ik ga geen paard kopen ,alsik geen geld heb om haar een fatsoenlijke verzorging te geven hoor!
misschien ga ik er wel spijt van hebben, maar mijn dieren blijven bij mij tot ze sterven, of het zou heel slecht moeten klikken en gevaarlijk worden!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 24-02-04 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:16

Verward

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 10:18

wat is er moeilijk aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:19

Wie twijfelt er aan fatsoenlijke verzorging ed, en waar komt ineens die uitspatting over geen geld = geen paard vandaan?
Ik snap je bericht niet, of lees ik de toon verkeerd?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 10:32

cassidy zei: dat als ik haar wil kopen dat ik dat nu moet doen
waarop ik antwoorde: ik heb het geld niet, en ik zal zeker geen paard kopen als ik geen geld genoeg heb voor een fatsoenlijke verzorging
en ik antwoordde op jou: ik zal er misschien wel spijt van hebben, maar men dieren blijven bij mij tot ze sterven, of het zou heel slecht moeten klikken/gevaarlik zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:36

Owwwww, ksnappum Haha! Sorry, ik kon 'm echt niet plaatsen.

Ik begrijp je standpunt over bij je houden tot ze sterven, maar wil je alleen 1 dingetje meegeven: een paard is gewoon hartstikke duur in aanschaf en onderhoud. Dus denk er goed over na voordat je een oud manegepaard (want dat is ze tegen die tijd) aan gaat schaffen.
Heb je jaren gespaard voor een paard, kun je d'r weinig tot niks meer mee.
Ik heb jouw uitspraken nl. al bij meer mensen gehoord, en de meesten komen er toch van terug. 't Is heel nobel, maar je moet wel verrekte goed weten waar je aan begint.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 10:38

ja ik weet het
jammer genoeg
Scheve mond

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:07

Ik ben ook begonnen zoals jij, alleen waren de omstandigheden iets anders. Ik ging verhuizen en had een enorme band met dat beesie gekregen, dus besloten om hem te kopen en mee te nemen. Hij was toen 19 jaar. De manege houder was ook erg slecht voor zijn paarden. Alles was te duur en kostte teveel geld, niets over voor de paarden.

Sinds ik er nu alleen mee rijd is hij zowiezo veel rustiger geworden, tot rust gekomen. Plus hij gaat steeds beter op mijn reageren, en als je hem nu ziet kan je geen vergelijking meer maken met hoe hij er 3 jaar geleden uit zag!

Als je er alleen op zou rijden met een spoortje dan kun je haar weer opnieuw alert maken voor je kuithulp, maar zolang je paard nog manege paard is en je mag niet met spoortje, zul je even nu erbij neer moeten leggen. Als het allemaal lukt om haar te kopen zou ik wel hele goede instructie erbij zoeken. Je zegt dat je nog niet helemaal goed kan aanvoelen hoe en waarom en wanneer met gelop enz. Dat klinkt in mijn ogen of je nog niet zo verrekte lang rijd (ik kan het fout hebben hoor). Dan moet je erg oppassen zodra ze eenmaal van jou is, wel goed opnieuw wordt afgericht voor de kuithulp, en niet dat ze ook voor het spoortje dan afstompt. Geloof me, ik heb dezelfde fout gemaakt destijds om een spoor om te doen terwijl ik daar nog helemaal niet mee kon rijden.

Hopen dat je snel de mogelijkheid hebt om je paard aan te schaffen en er lekker zelf mee aan de slag kan! Pling

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 11:50

gyzmo
dank je voor jouw reactie, iemand die me begrijpt Knipoog

instructie heb ik, ik kan zelfs kiezen uit 3 Lachen
met een spoortje zal ik niet beginnen rijden, omdat het niet mag
ejn ook omdat ik van mezelf weet dat ik men benen niet perfect kan stilhouden
en ook als ze schrikt klem ik makkelijk men benen rond de buik (ben ik aan het werken)
dus stel je mij voor met een spoortje, paard schrikt, ik klem men benen, paard krijgt prik, paard schrikt nog eens, ik lig er af... Haha!

ik rij ook pas 4 jaar, waarvan 2 jaar op een manege waarvan de beste de kop trekt en de rest achterhobbelt
dan een jaar in de halfgevorderde les waar we de figuren leren en stappen draven en galoperen
en nu in gevordert waar we moeilijker bezig zijn
wel heb ik een eindje niet vooruit gegaan omdat ik een angst kreeg van paarden, er een keer of 2 na alkaar afgevallen van een paard bij het springen
dankzij dutske heb ik men vertrouwen terug gewonnen, en nu durf ik al met hedera rijden, en zo hoop ik op te bouwen, het is ook daarom dat ik graag met hedera rij, zij heeft mijn vertrouwen gewonnen, en zij is het 2de paardje die dit gedaan heeft(zij en dutske)

dus daarom ook mijhn vragen erover
ik hoop haar ooit te kunnen kopen

ook wens ik je nog veel geluk met jouw paardje *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:52

dutske schreef:
cassidy zei: dat als ik haar wil kopen dat ik dat nu moet doen
waarop ik antwoorde: ik heb het geld niet, en ik zal zeker geen paard kopen als ik geen geld genoeg heb voor een fatsoenlijke verzorging
en ik antwoordde op jou: ik zal er misschien wel spijt van hebben, maar men dieren blijven bij mij tot ze sterven, of het zou heel slecht moeten klikken/gevaarlik zijn


Een nobel streven dat je je dieren houdt tot ze bij je sterven. Een nog nobeler streven dat je wilt wachten tot je genoeg geld hebt om in haar onderhoud te voorzien. Maar heb je er al eens over nagedacht dat een ander je voor zou kunnen zijn? Dat het paard zomaar onder je gat vandaag wegverkocht zou kunnen worden? Dan kun je je blind staren op een paard waarvan jij in je achterhoofd zegt dat ze over drie jaar van jouw is, maar mijn ervaring leert dat je alleen jezelf daarmee bezeerd. Als het paard op een gegeven moment in de lessen niet meer te hanteren is, gaan ze haar heus niet nog drie jaar houden. Dan gaat ze weg...aan een ieder die er geld voor biedt.

Wakker worden droomstertje....wil je Hedera, dan moet je haar NU kopen. Of haar compleet uit je hoofd zetten. Als ze haar in de tussentijd wel verkopen, dan heb je daar heel veel verdriet van! Been there, done that!

En nog iets: je kunt nooit jaren in de toekomst kijken. En een eigen paard komt altijd op een moment dat je daar eigenlijk nog niet klaar voor bent. Ik had ook nog even willens sparen voordat ik tegen mij merrie aanliep. maar toen ze op mijn pad kwam, was ze gewoon voor mij.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 11:56

ik kan haar gewoon nui niet kopen, we wonen in een huurhuis, hebben een zeer kleine tuin, kunnen geen pensionstal betalen, ik ben 15 dus momenteel geen inkomen of niets
ik voel het ook dat hedera iets voor mij is, maar ik heb gewoon geen mogelijkheid om haar te kopen
het kan inderdaad zijn dat ze terug gaat naar haar eigenaar, of verkocht wordt, of gelijk wat, maar dan azal ik al blij zijn dat ze niet meer moet meelopen in die stomme manegelessen, dat ze een echte eigenaar heeft!
en wat als jij je merrie had tyegengekomen, maar geen geld had voor haar?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:06

Ik geloof in voorbestemming....dan had ik haar niet gezien (ze stond ook bij een handelaar, dan was ik daar ook nooit gaan kijken)
Ik heb precies hetzelfde gehad als jij, was verliefd op een manege/handelspaard, die helaas 40.000 Gulden moest kosten (absurd hoog bedrag). Dat bedrag had ik niet, maar had ze wat goedkoper geweest (en dat bedrag wat Hedera moet kosten is te doen) had ik haar gekocht, ondanks dat ik op dat moment werkeloos was. En terwijl ik nog aan het dubben was, was een ander me voor. Ik heb haar nooit meer teruggezien.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:08

oh, sorry
ik hoop langs de ene kant dat een ander me voor is, dan hoeft ze daar zo lang niet meer te staan, terwijl als ze niet verkocht is dat ze nog minimum 3-4 jaar moet wachten op mij...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:11

Als een ander haar dan koopt voor dat jij dat doet, is het wel iemand met een goed hart voor paarden, want als ze idd zo slecht aan de hulpen is, en al 18 jaar... Tja, zo'n paard koop je niet zomaar!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:13

ja, het is juist daarmee
overigens het is een zeer goed paard, loopt zelfs nu en da dressuurproefjes
maar ze is traag, haar eigenaresse rijd er ook op met zweep en sporen
maarja, ik zal het zien he
n proberen er voorlopig het beste van te maken Lachen

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:14

lekker troetelen en veel aandacht geven voorlopig, en je niet zozeer blindstaren op het rijden. Gewoon plezier erin houden!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:43

zal ik doen, en ondertussen hard sparen Haha!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 13:00

ik heb dus gisteren wezen rijden met haar
voor mijn gevoel ging het redelijk goed
ik heb er opgeklommen, en eerst een rondjemet lange teugel gestapt
daarna nog altijd met lange teugel wat geschakeld, been, gen reactie?schopje met een tik erbij
wat geschakeld in haar gewone stap naar middenstap, voltes gereden
dan gedraafd, ook hier en daar beetje middendraf, dan de figuren
en dan de galop, eerst links
ik geef been, lukt niet, probeer nog eens, maar eerst door op de lange zijde goed te ondersteunen met men binnen been, dan in de hoek een schopje gegeven en tik (dit samen met het feit dat de pony voor haar al galopeerdemaakt dat ze aansprong) Haha!
dus ze springt aan, ze is er aan paar keer uitgevallen, maar uitendelijk heb ik haar 1.5 rondje in de galop kunnen houden (voor het eerst 2 keer de korte zijdes dor een hele prestatie Haha! )
de rechtergalop was maar een paar passen, daar springt ze heel raar aan, waarna ik men evenwict veloor, en ze weer uit haar galop viel Bloos

maar die galop! pff, ik als ponyruiter ben gewend aan een makkelijk uit te zitten vlakke galop, maar van hedera gaat het als volgt:
eerst gaat die voorhand een halve meter omhoog, daarna een meter of 2 vooruit, dan komt die achterhand omhoog, plooit dat pard samen, voel ik een schok dat die achterpoten neerkomen en begint het opnieuw
een marteling Haha!
grtz kim

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:37

fijn voor je dat het tenminste iets beter is gegaan.
Gewoon volhouden... iedere week weer iets bijleren!!
Komt vanzelf goed! (Hoop ik Haha!)

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 15:43

ik hoop dat ook Haha!