aanspringen in galop + doorgaloperen gaat niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:48

Als je paard langzamer gaat lopen na een pets ben je niet hard genoeg geweest.
Er al aan gedacht om er eventueel een tweede pets achteraan te geven?

En je moet ook realiseren dat het niet altijd met elk paard even goed klikt. Kan zijn dat Hedera gewoon jouw paardje niet is.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-02-04 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:50

tis zo een goedkoop stoffen zweepje, waar je geen deftige tik mee kunt geven, en op haar schouder reageert ze er nog minder op dan op haar kont, dus ik blij bij men lange zweep, waar ik met men 2 handen aan de teugels toch een deftige tik kan geven zonder te hinderen in de mond Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:52

Met de teugel in een hand en flink uithalen met je andere hand met een goedkope stoffen zweep heeft meer effect dan het tikje achter je been met beide handen aan de teugel. Geloof me maar.

Op het moment dat je de zweep stukslaat op het paard ben je te hard geweest Haha! (en krijg je van mij een nieuwe Lips are sealed)

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:55

te laat!
heb men vorige zweep stukgeslagen, ook al betwijfel ik of het op het paard was, want:
-dan zou ze toch echt moeten gereageerd hebben,
-ik heb halverwege de les op men stijgbeugels geslagen, dus ik denk dat het daarvan was Haha!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:57

Het is niet banketstaaf bedoelt, maar dan rij je gewoon nog niet goed genoeg om dit paard de baas te kunnen.
Mijn moeder rijdt ook sinds 3 jaar paard, en die rijdt ook altijd zo'n scheet van een beest die wel door heeft wat er op zijn rug zit.
Valt ook lekker uit galop voor de bocht, springt moeilijk aan etc.
Als ik erop klim zal hij het 1x proberen, maar als hij doorheeft dat ik niet voor 1 gat te vangen ben blijft hij lekker lopen.
Dus mijn advies, flink veel oefenen.
Blijf diep in het zadel zitten in de galop, en bij de minste of geringste tempoverandering geef je meteen flink been. Geen reactie is aquut zweep achter je been (en niet aaien). Nog geen reactie? Zweep op zijn kont (en wederom niet aaien, maar flink hard).
Klinkt gemeen, maar dit snappen ze over het algemeen heel snel.
Vervelend voor je dat er meerdere mensen op rijden, maar daar is inderdaad niets aan te doen.
En ga er niet van uit dat ze in draf valt voor de bocht, want dan gebeurt dat ook.
Veel oefenen!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:58

Om op je stijgbeugels te slaan heb je waarschijnlijk niet beide teugels in een hand gehad.
Maar ik heb ook paarden gekend die ook voor een flinke pets geen ontzag hadden. Als dat bij Hedera het geval is, is er helaas niets meer aan te doen.

Je suis Charlie.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:00

Cassidy schreef:
Om op je stijgbeugels te slaan heb je waarschijnlijk niet beide teugels in een hand gehad.
Maar ik heb ook paarden gekend die ook voor een flinke pets geen ontzag hadden. Als dat bij Hedera het geval is, is er helaas niets meer aan te doen.


Als ze inderdaad niet reageert op een flinke pets... dan is het helaas pindakaas! Lovers

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 19:01

jammer genoeg
mursey: dat is het juist, er is geen tempo verscil
ame ja: we zijn lekker aan het galoperen, ik geef bij iedere pas kuistdruk, zoals dat je normaal doet, en plots, BAM, vat ze stil in draf, vanuit die galop paf in draf, niet eerst pas trager galoperne of niks,
waarschijnlijk rij ik nog niet goed genoeg om het te voelen aankomen Haha!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:15

dutske schreef:
waarschijnlijk rij ik nog niet goed genoeg om het te voelen aankomen Haha!


Idd Haha!
Daarom, lekker oefenen, daar leer je van!
Jij zegt dat je het niet aan voelt komen dat ze eruit valt.
Toch moet je dat wel proberen te leren voelen!
Is inderdaad heel moeilijk, maar probeer tijdens het rijden goed op te letten dat wanneer ze in draf valt, wat daar aan vooraf ging..
Ookal is het voor jouw gevoel niets, er moet iets zijn waaraan je kunt merken dat ze terug gaat vallen.
En als ze het standaard op dezelfde plek doet, dan geef je haar ter waarschuwing 2 meter voor die plek al een tikje op haar kont.
Het is moeilijk, maar dit soort dingen leer je toch alleen maar door het zelf uit te vinden en veel te rijden op veel verschillende paarden.
Veel succes!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 19:16

oke, dank je, zit er zaterdag weer op, zal de tips hier eens uitproberen *LOL*

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:37

hai, om heel eerlijk te zijn. en ik heb even niet nog alle anderen reacties gelezen.
denk ik dat het paard misschien wel op is.
ik denk niet dat je er veel aan kan doen aangezien het een manegepaard is waar dus veel verschillende mensen op rijden met allemaal een andere rijstijl!! en als je 1x in de week les krijgt en verder niet op haar kunt rijden, kun je dus ook niet oefenen.
mijn conclusie: je kan er gewoon verder niets aan doen!

no hard feelings!
(misschien staat het er bot, maar zo bedoel ik het niet)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 19:51

cow_horse: het staat er niet bot hor, ik snp het wel
ook al begrijp ik niet dat ze op kan zijn
ze heeft tot haar 12 de als fokmerrie gedend, daarna beleerd geworden op recreatieve wijze, met nu en dan dressuurproefje, en nu sinds een maand of 3-4 als manegepaard
maarja, we gaan zien he Lachen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:54

hm misschien vind ze het niet leuk!? dat zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn... word ze nu vaker bereden dan voorheen of niet?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:27

Een paard kan ook dood worden op het been door iedere galopsprong kuitdruk te geven.
Denk dat je hier met een spoortje verder kunt komen. Maar dan moet dat wel mogen.

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 22:53

cow_horse
ik denk eigenlijk ook dat ze het niet leuk vind
de overgang an eigenaarspaard naar manege paard is voor geen enkel paard leuk
zeloopt nu iets van 2 uur per dag,6 dagen per week (ongeveer)
dat is rond de 10 erschillende mensen per week op haar rug, vroeger was het er 1-2
in de les is het ook zo, als we individueel mogen rijden is ze redelijk voorwaarts, maar zodra we op de voltes gaan, of in colonne is ze in niks meer geintresseerd en sjokt ze maar wat vooruit,... Scheve mond

van dat dood worden op de kuitdruk, tis de enige manier om ze nog een beetje vooruit te krijgen Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:22

hm ik zou niet weten wat je er zo aan kan doen, omdat het ook niet je eigen paard is maar een manegepaard!
lastig veel succes in ieder geval !

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 00:41

dank je, zal het wel laten weten hoe het zaterdag gegaan is Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:42

dutske schreef:
van dat dood worden op de kuitdruk, tis de enige manier om ze nog een beetje vooruit te krijgen Haha!


En juist daarmee word het erger, als jij bij voorbaat al bij elke stap een schop krijgt zou jij dan nog je best doen?

Sowieso ga ik mee met de rest, beenhulp, niet reageren, beenhulp plus pets, en dan geen mietige maar een flinke lel.

Als ze eenmaal in de galop zit, en in het tempo wat jij wilt stoppen met drijven totdat ze terug valt in tempo, dan geef je door middel van een beenhulp aan dat dat niet de bedoeling is, reageert ze niet, zelfde beenhulp en weer een tik erbij.
Maar dat wordt natuurlijk wel moeilijk als jij nog niet aanvoelt wanneer ze terug gaat vallen Haha!
Maar als je weet dat ze voor de bocht terug gaat vallen zou ik haar daar alvast een waarschuwing geven, even laten merken dat jij wel aan het opletten bent.

En aan je instructrice vragen of je het aanspringen in galop mag oefenen totdat ze het doet wanneer jij het wilt, desnoods op een volte.
Niet meteen reageren is terugnemen naar een normale draf en weer opnieuw proberen, hulpen geven en een stemhulp erbij wilt meestal ook nog weleens werken, en je hebt natuurlijk altijd je 1.20 zweep nog Haha!

Maar ok...misschien heb je hier allemaal wel helemaal niets aan als het beest er echt door heen zit, maar misschien gaat het je wel lukken en daar duiimen we dan maar voor he OK dan! Succes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:45

dutske schreef:
van dat dood worden op de kuitdruk, tis de enige manier om ze nog een beetje vooruit te krijgen Haha!


Je manier van rijden is verkeerd. Minder is soms meer. Maar in dit geval zou je ook de enige moeten zijn die op haar rijdt. Denk dat je weinig kunt verbeteren...om echt een verschil te voelen, zul je een periode als enige op haar moeten rijden (en je rijstijl aanpassen)

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 00:46

oke dank je
van die 1m20 zweep, ik heb al een springzwep, en die helpt niet bij haar, dan heb ik zon midellange zweep gekocht, maar die was onhandig, te lang voor tk op schouder, te kort voor tik achter been, en de langere soort was dan direct 1 van 1.20, ber dan niets he Haha!
normaal voel ik het wel aan wanneer ze terug vallen, maar bij haar uis het net of ze goed doorgalopeert, en dan plots blokstil
toch bedankt voor de antwoorden!
zal het verloop nog laten weten Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 00:48

om er alleen mee te rijden gaat niet, het is zo bij onze manege, dat je je paard daar kan zetten, en per manegeles dat ze mag meelopen krijg je zoveel euro korting, dus huren ofzo gaat niet, jammer genoeg
maarja, ik gan u nog gewoon doorrijden ermee, blijven sparen, en hopen dat als ik 18 ben, en zij 21, dat ik haar kan kopen, en er eventueel nog een paar jaar recreatief mee te rijden, en haar daarna een goed pensieon kan geven *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:02

Als jij 18 bent, wil jij een ander paard hoor! Geen handvol maar een landvol!

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 01:05

Waarom zeg je dat nou? ik ben heus geen pennymeisje ofzo hoor
als ik een penny zou zijn dan zou ik al zeker 5 volbloedschets in men tuin staan hebben! Haha!
nee, effe serieus, als ik ooit geld genoeg heb, en hedera leeft nog, en ik kan ze kopen, dan is zij het eerste paard dat ik koop
moest ze dan sterven heb ik nog tijd genoeg om een ander te kopen
heb nog men hele leven voor mij...
*hoop ik*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:09

Als je Hedera wilt kopen moet je dat nu doen. En niet als ze al een paar jaar in de lessen heeft meegedraaid, want dan kun je er echt niets meer mee.
En ja. ik vind je een Pennymeisje. Open je ogen en kijk om je heen, er zijn zoveel leuke paardjes die een goed baasje verdienen, en waar je nogmeer plezier aan kunt beleven dan aan Hedera.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:40

Plus je zou er niks mee opschieten Dutske. In plaats van Hedera gaat dan een ander leuk paard die manege in, en dan wordt die weer afgestompt. Dus koop dat dier niet vanuit nobele overwegingen. Heeft totaal geen zin.

Bovendien krijg je er hoogstwaarschijnlijk spijt van. We hebben hier al meer mensen voorbij zien komen die hun favo manegepaard kochten, en een paar jaar (als 'ie mazzel heeft) later staat 'ie dan weer even zo vrolijk bij een handelaar (en vandaar uit weet je 't wel weer...)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers