Halthouden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:04

Hm, dat wordt moeilijk. en als je halt houdt, en je probeert toch door te gaan met je paard naar beneden te laten afbuigen en dan zo diep en rond mogelijk en belonen, lukt dat niet? Of net voor het halthouden heel laag en heel diep en rond instellen?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 12:07

Nee, zodra ik stil sta, pakt ze het bit vast, schud woest met haar kop, en probeert er aan alle kanten om er onderuit te komen.
Ik denk dat ik er maar wel eens een hulp middeltje moet omgooien. De thiedeman dan maar zeker.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:59

Als dat voldoende helpt. Als je de thiedeman strak zet kan ze in ieder geval niet meer zo heel hoog komen met haar hoofd. als een paard zijn hoofd omhoog heeft, is hij sterker dan anders. Vaak te sterk voor de ruiter. Die heeft dan niets meer in te brengen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:26

Lunatic, Ik heb altijd geleerd dat paardrijden lichtheid is. Ongelovelijk in de bek moeten stinkmoddern omdat je het niet op kunt lossen zonder hulpteugels noem ik geen lichtheid. DAn kun je er toch veel beter een hulpteugel aan hangen zodat je niet zo achterlijk hoeft te doen om dat hoofd naar benedne thoude?

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:24

He Steef, als ik de stukjes van Lunatic teruglees gaat zij juist niet in de bek rommelen!

en Desiree, ik kan me er wat bij voorstellen dat je tegen de bijzetteugel bent met longeren. Idd heb je bij het gebruik van een de gogue, chambon, touwtjes, slof oid tijdens longeren minder kans dat ze gaan hangen.
Ik probeerde aan te geven dat je de bijzetteugel tijdelijk gebruikt tijdens het halthouden aan de longe, dus gewoon hele korte stukjes de bijzet eraan knippen. Met de chambon, gogue of touwtjes krijg je ze dieper en voorwaarts/neerwaarts, maar het ging mij om het halthouden. Wanneer je dan de bijzet eraan zet, moet het paard op den duur wel nageven.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 18:16

Citaat:
Op 2001-09-26 15:26, schreef Steef:
Lunatic, Ik heb altijd geleerd dat paardrijden lichtheid is. Ongelovelijk in de bek moeten stinkmoddern omdat je het niet op kunt lossen zonder hulpteugels noem ik geen lichtheid. DAn kun je er toch veel beter een hulpteugel aan hangen zodat je niet zo achterlijk hoeft te doen om dat hoofd naar benedne thoude?



Een paar dingen: ik heb nooit gezegd dat ik "in de bek moet trekken" en al helemaal niet om z'n hoofd naar beneden te houden Frusty ! Ik trek NOOIT in z'n mond op die manier.
Als je alleen daarop gefocust bent, ben je niet goed bezig met wat paardrijden inhoudt i.m.o.
En Steef als jouw conclusie is: zonder hulpteugel moet ik in z'n bek trekken, ben jij rijtechnisch nog niet ver gevorderd.
Nu heb ik een paard dat licht in de mond is, makkelijk nageeft, ontspant en lekker op het bit kauwt. Niet elk paard is zo te rijden, maar dan ga je niet als een gek aan z'n mond hangen of er een slof/thiedeman/etc aan hangen. Wat dat betreft vind ik hard zijn in z'n mond en er een hulpteugel aan hangen even schadelijk.

Vastzetten op een bijzetteugel? En op een slof/gogue/chambon niet? Nou dan. Dat is de reden dat ik aan de longe een elastiek (officieel een halsverlenger) gebruik. Daar kan een paard niet tegen vastzetten en wijst je paard de weg naar nageeflijkheid.
Zou je dus ook kunnen proberen, Kimmy. Het idee van Parnassia om het aan de longe te oefenen ben ik helemaal voor Haha! .

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:35

Citaat:
Op 2001-09-26 18:16, schreef Lunatic:
Citaat:
Op 2001-09-26 15:26, schreef Steef:
Lunatic, Ik heb altijd geleerd dat paardrijden lichtheid is. Ongelovelijk in de bek moeten stinkmoddern omdat je het niet op kunt lossen zonder hulpteugels noem ik geen lichtheid. DAn kun je er toch veel beter een hulpteugel aan hangen zodat je niet zo achterlijk hoeft te doen om dat hoofd naar benedne thoude?



Een paar dingen: ik heb nooit gezegd dat ik "in de bek moet trekken" en al helemaal niet om z'n hoofd naar beneden te houden Frusty ! Ik trek NOOIT in z'n mond op die manier.
Als je alleen daarop gefocust bent, ben je niet goed bezig met wat paardrijden inhoudt i.m.o.
En Steef als jouw conclusie is: zonder hulpteugel moet ik in z'n bek trekken, ben jij rijtechnisch nog niet ver gevorderd.
Nu heb ik een paard dat licht in de mond is, makkelijk nageeft, ontspant en lekker op het bit kauwt. Niet elk paard is zo te rijden, maar dan ga je niet als een gek aan z'n mond hangen of er een slof/thiedeman/etc aan hangen. Wat dat betreft vind ik hard zijn in z'n mond en er een hulpteugel aan hangen even schadelijk.

Vastzetten op een bijzetteugel? En op een slof/gogue/chambon niet? Nou dan. Dat is de reden dat ik aan de longe een elastiek (officieel een halsverlenger) gebruik. Daar kan een paard niet tegen vastzetten en wijst je paard de weg naar nageeflijkheid.
Zou je dus ook kunnen proberen, Kimmy. Het idee van Parnassia om het aan de longe te oefenen ben ik helemaal voor Haha! .

ik heb hier nooit gezegd dat ik kan rijden want ik kben idd niet echt goed. Maar ik heb wel geleerd dat je een paard nooit in zijn bek mag trekken als het niet nodig is. Ik ging ervan uit dat die bok van Kimmy gewoon onder haar vandaan liep en ze het gewoon niet kon oplossen zonder veel hand en dat lijkt me niet echt goed zodat je er beter een hulpteugel om kunt hangen zodat je minder hand nodig hebt. ik heb het persoonlijk niet zo op die halsverlenger maar dat zijn jouw zaken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:08

Ik ben nu met paddy zover dat ik haar rond wil houden tijdens een overgang terug. Ook met IOnes ben ik daar weer mee bezig. Voor de operatie kon hij het maar ik moet nu weer helemaal overnieuw beginnen (baal baal). Het is voor een paard moeilijker gesloten te blijven in een overgang terug, dan in een overgang voorwaarts. Ik maak de overgangen terug nu heel geleidelijk aan, blijven ze toch met hun hoofd naar boven komen, rij ik ze weer voorwaarts en ik rij dus schijnovergangen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:20

Ik denk dat ik het wel met een slof zou proberen.
Je heoft hem niet strak te trekken, gewoon eraan hangen, halthouden en kijken of ze reageert. Helpt het. dan doe je het toch een paar keer met slof, dan de slof er weer af en dan zie je wel of het beter gaat daarna.
Werkt het niet. moet je een andere oplossing zoeken.

Kijk, zoals je nu halthoud is ook geen pretje voor jullie beiden. Dan kun je dat beter rustig oplossen met hulpteugel als dat je eeuwig blijft doormodderen. Dit is mijn mening.....als je goed kunt omgaan met een hulpteugel dan kan het echt geen kwaad!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 15:41

Tja, wat Rieja zegt ben ik mee eens. zou ook nog een optie kunne zijn. Maar zo had ik het eerder ook al beschreven.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:00

tijdje stilstaan en laten ontspannen werkt ook. Dat doe ik eerst. En als ze dat snappen snappen ze vanzelf dat ze meteen ontspannen kunnen zijn...