Moeite met aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Moeite met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 18:05

Mijn paardje heeft moeite met de overgang draf/galop. (Ze heeft wedstrijden in het tuig gelopen, maar is ook wel allang bereden. Toch heeft ze moeite met deze overgang)

Ze is geneigd om hard te gaan draven en dan in galop te kletteren. Omdat ik haar net heb ben ik een plek aan het regelen om met haar te gaan lessen, maar misschien hebben jullie tot die tijd wel een paar oefeningen om die overgang beter te rijden.

Ow ja: ze heeft ook een tamelijk zwakke achterhand. Ik heb zelf het idee dat het hier ook wel wat mee te maken kan hebben.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:22

Rij je met sporen? of met een zweep? ik zou als enige als tip kunnen geven dat je je hulpen zo duidelijk aan moet geven, dat ze meteen snapt dat ze in galop moet aanspringen.. en tikje bijgeven als je die hulp geeft.. verder zou ik het niet weten.. succccces!!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 18:35

Ik rij met zweep, niet met sporen. Ze is ook meestal goed aan mn been. Ik geef de hulp al erg duidelijk, ik heb niet het idee dat ze me niet begrijpt eigenlijk.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:51

hm.. en hoe zit het als je gaat longeren? springt ze dan wel aan? en reageert ze op je stem? misschien kun je het daar mee redden.. haar 'ondersteunen' met je stem.. ?? Sommige paarden reageren daar echt goed op.. andere dus helemaal niet hehe..

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:33

oefenen oefenen en oefenen.ga je aangaloperen en ze gaat eerst hard draven weer terug nemen en weer opnieuw proberen aan te galoperen galopeerd ze dan aan in galop (maar daarvoor ging ze had draven) weer terug nemen en weer opnieuw aanspringen

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:24

Ga eens na welke hulpen je geeft...ook zou het misschien verstandig zijn gewoon zonder zweep mèt sporen te rijden..zo krijg je de paarden meer aan het been ipv de zweep. Ook is het nadeel van het met zweep rijden dat ze er op steunen gaan èn dat je ongelijke teugeldruk creeerd!Iki rijd zelf altijd zonder zweep en wissel de sporen af...dan wel dan niet..zowel bij mijn Zpony als mijn jonge paard(fries)...in geen van de gevallen gebruik ik een zweep!

Probeer voordat je aan wil springen(bij voorkeur in het begin aan het einde van de lange zijde...dus de eerste hoek op de korte zijde zodat wegspurten moeilijker/zwaarder voor 'm word ) eerst te contoleren of je paard allert/ ad hulpen is...rijd dus eens terug in tempo voordat je wilt aanspringen...in draf dus een schijnovergang naar stap(naar stap toe rijden maar niet in stap overgaan!)en zet vervolgens beide handen naar buiten. Op die maniermaak je ruimte voor het binnen schouder/ binnenbeen van het paard. Leg vervolgens je buitenbeen iets naar achter(voor de begrenzende hulp van het buitenachterbeen en leg je binnenbeen op de singel en geef daarmee de impuls.
Stuur vervolgens een grote volte in en houd goed druk aan BEIDE teugels...ga dus niet hangen aan vb de binnenteugel. Zodra ze/hij "bij je blijft"word je losser van voren. Vergeet in geen van de gevallen je beide benen er aan te houden en in een CONSTANT ritme aan te drijven(hiermee bedoel ik niet dat je moet zitten schoppen, maar je been er stil aanleggen en continue in hetzelfde ritme aandrukt met je kuit)
Als laatste is het erg belangrijk recht op de rug te blijven zitten en niet voorover te duiken (mee aan te springen) tijdens het aanspringen..(ook niet om te kijken of ie goed zit!)

Welke hulpen geef jij normaliter dan?

Ik hoop dat ik je geholpen heb...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:00

Ghani schreef:
hm.. en hoe zit het als je gaat longeren? springt ze dan wel aan? en reageert ze op je stem? misschien kun je het daar mee redden.. haar 'ondersteunen' met je stem.. ?? Sommige paarden reageren daar echt goed op.. andere dus helemaal niet hehe..


Ze reageert inderdaad goed op mn stem, maar haar manier van aanspringen in galop gaat eigenlijk altijd zo:

2 à 3 passen harder gaan draven --> in een flinke galop vallen --> in een rustig tempo gaan galoperen (dat laatste omdat ik haar direct opvang met mijn zit, maar dat doet ze ook al automatisch).

Ze is gewoon zeer goed aan het been, weet dat ik wil aangaloperen, maar het lijkt me alsof de overgang gewoon niet in één keer wil lukken.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:03

sharonaollie schreef:
oefenen oefenen en oefenen.ga je aangaloperen en ze gaat eerst hard draven weer terug nemen en weer opnieuw proberen aan te galoperen galopeerd ze dan aan in galop (maar daarvoor ging ze had draven) weer terug nemen en weer opnieuw aanspringen


Ja, dit is inderdaad een beetje mijn methode op dit moment. Het werkt wel een beetje, er is een een week toch wel wat vooruitgang te zien.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:12

MakeMyDay schreef:
Ga eens na welke hulpen je geeft...ook zou het misschien verstandig zijn gewoon zonder zweep mèt sporen te rijden..zo krijg je de paarden meer aan het been ipv de zweep. Ook is het nadeel van het met zweep rijden dat ze er op steunen gaan èn dat je ongelijke teugeldruk creeerd!Iki rijd zelf altijd zonder zweep en wissel de sporen af...dan wel dan niet..zowel bij mijn Zpony als mijn jonge paard(fries)...in geen van de gevallen gebruik ik een zweep!

Probeer voordat je aan wil springen(bij voorkeur in het begin aan het einde van de lange zijde...dus de eerste hoek op de korte zijde zodat wegspurten moeilijker/zwaarder voor 'm word ) eerst te contoleren of je paard allert/ ad hulpen is...rijd dus eens terug in tempo voordat je wilt aanspringen...in draf dus een schijnovergang naar stap(naar stap toe rijden maar niet in stap overgaan!)en zet vervolgens beide handen naar buiten. Op die maniermaak je ruimte voor het binnen schouder/ binnenbeen van het paard. Leg vervolgens je buitenbeen iets naar achter(voor de begrenzende hulp van het buitenachterbeen en leg je binnenbeen op de singel en geef daarmee de impuls.
Stuur vervolgens een grote volte in en houd goed druk aan BEIDE teugels...ga dus niet hangen aan vb de binnenteugel. Zodra ze/hij "bij je blijft"word je losser van voren. Vergeet in geen van de gevallen je beide benen er aan te houden en in een CONSTANT ritme aan te drijven(hiermee bedoel ik niet dat je moet zitten schoppen, maar je been er stil aanleggen en continue in hetzelfde ritme aandrukt met je kuit)
Als laatste is het erg belangrijk recht op de rug te blijven zitten en niet voorover te duiken (mee aan te springen) tijdens het aanspringen..(ook niet om te kijken of ie goed zit!)

Welke hulpen geef jij normaliter dan?

Ik hoop dat ik je geholpen heb...


Ik geef gewoon de galop hulp:
- buitenbeen naar achteren (in dit geval ietwat overdreven naar achteren)
- binnenbeen op de singel
- handen iets naar buiten brengen (binnenhand niet over de hals)
Ik heb op andere paarden ook absoluut geen problemen met de galophulp, weet alleen van mezelf dat ik iets meer moet gaan zitten.

Het is overigens ook niet zo dat ze lang blijft weglopen, na 1 of 2 passen harde galop zit ze al in een arbeidstempo (en dat dan zonder sjorren en trekken, enkel op mn zit)

Met sporen rijden maakt weinig verschil, ze is namelijk verder wèl netjes aan het been. Toch zal ik de schijnovergangen gaan proberen. (Schijnovergang draf/stap zonder aan proberen te galoperen gaat trouwens wel goed).

Zelf denk ik dat ze erg geholpen zou zijn zodra haar achterhand wat sterker is, want ze heeft namelijk een behoorlijk slappe achterhand.
Kan dit hier nou mee te maken hebben, of zit ik maar een beetje in de rondte te wauwelen?

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:48

Als je na een week al verbetering ziet, zou ik gewoon volhouden . Dat gaat niet van de een op de andere dag super goed.
Je bent nu iig al goed opweg OK dan!

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:15

Uh, volgens mij doe je het gewoon goed hoor! Alleen iets meer gaan zitten en niet je handen naar buiten brengen, dan leer je haar met de kont naar binnen aanspringen. Ik doe het met mijn jonge paard zo; volte inrijden met juiste stelling en vlak voor de hoefslag aanspringen. Ze heeft dan minder de neiging om onder mijn kont uit te crossen. Je kunt haar dan ook meteen de volte opsturen, ook dat helpt bij het tempo. Als je haar dan in het arbeidstempo hebt ga je gewoon weer verder.
Ook heb ik gemerkt dat het vaak te maken heeft hoe ze tijdens de draf loopt. Als dat goed gaat heb ik minder problemen met de galop. Het is niet erg als een paard voorwaarts aan galoppeert, beter dan wanneer je meteen moet gaan zitten drijven. De rust komt vanzelf wel als je paard sterker wordt.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 00:08

rigoletto schreef:
Ook heb ik gemerkt dat het vaak te maken heeft hoe ze tijdens de draf loopt. Als dat goed gaat heb ik minder problemen met de galop. Het is niet erg als een paard voorwaarts aan galoppeert, beter dan wanneer je meteen moet gaan zitten drijven. De rust komt vanzelf wel als je paard sterker wordt.


Ja, soms lukt het inderdaad opeens wèl, als ze goed ontspannen draaft met dr achterhand dr een beetje bij (en nu ik er overna denk is dat meestal na een aantal (schijn)overgangen. Dus je hebt gelijk: als de draf goed gaat gaat het met het aanspringen in elk geval wat beter (nog niet helemaal goed, maar ok).

Dus jij denkt ook dat het komt doordat ze nog wat sterker moet worden?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:50

ze zal idd wel wat sterker moeten worden. als ze goed op je stem reageert kan je de hulp hiermee ondersteunen. wat meestal ook goed helpt is later aanspringen met behulp van een balkje (cavaletti). je draaft dan naar het balkje en als ze eroverheen gaat galopeer je aan. dit is makkelijker voor het dier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:54

IK zou met dubbele lijnen gaan longeren om de achterhand eronder te krijgen, en ik weet niet of je een hulpteugel gebruikt bij het rijden?
Voor de rest veel schakelen bij het rijden, dus snel - langzaam stappen/draven. Vaker een pasje achterwaarts laten gaan, zo leert je paard ook zijn achterhand onder de massa te brengen. En als je achterwaarts gaat, neem eens een hele lange zijde mee?

Voor de rest moet het aanspringen aan de longe goed gaan om commando (ik geef een kusje), daarna kun je proberen te werken onder het zadel. Bij een jong paard laat je het paard in de galop vallen, maar op een gegeven moment moet dat wel over zijn. Misschien, als ze ondanks duidelijke aanwijzing niet op de beenhulp reageerd, moet je het eens met een spoortje proberen.
Ik heb de indruk dat je paard je een beetje in de zeik neemt.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:08

ik vind de methode die je nu toepast wel goed Lachen ik zou wel bezig gaan die achterhand te trainen. mischien helpt dat >:) succes!

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:24

om bijde handen iets naar buiten te verplaatsen heb ik geleerd op Grand Prix stal..daar is echt niets mis mee...hoe wil je anders het binnenvoorbeen de ruimte te geven voor de galopsprong op te pakken?
Wat ik al eerder ook zei is met een rechte rug op het paard gaan zitten ook heel belangrijk..benen goed om je paard heengesloten..lang houden dus!en vooral in begin veel volte's rijden...en idd ook op volte's aangaloperen en terugnemen naar draf!en wees consequent!!ho is ho!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ga vb aangaloperen en na 2 passen weer draven en vervolgens weer aangaloperen en weer draven en aangaloperen en draf en stap voor de verandering ofzo..houd m allert en laat t paard niet te bijdehand worden. Je moet presies het tegenovergestelde doen dan wat je paard wil...wil ie hard ga je zacht en andersom ook!!ook veel schakelen in galop maakt m sterker...met balkje aangaloperen raad ik af...vaak maken ze een hupje en versnellen vervolgens dan...oefen ook voltes openen en sluiten..zo ver je kunt..mits het paard niet uit gaat zwaaien of errug uit balans raakt natuurlijk...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:06

Cassidy schreef:
Misschien, als ze ondanks duidelijke aanwijzing niet op de beenhulp reageerd, moet je het eens met een spoortje proberen.
Ik heb de indruk dat je paard je een beetje in de zeik neemt.


Het is absoluut niet dat ze niet reageert. Haar manier van aangloperen is gewoon zo:

ong. 2 passen harder draven --> in harde galop vallen --> na 1 og 2 passen een normaal tempo aannemen.

Of ze me echt in de zeik neemt weet ik niet, ik denk dat zij dit gewoon verstaat onder aangalopperen. Verward

Maar er zitten hier hele handige tips tussen, dus ik ga weer lekker aan de slag. Ik zal ook zeker druk aan de slag gaan om die achterhand flink wat te versterken en een beetje meer erbij te krijgen.

Heel erg bedankt voor de tips OK dan!