Jong rijpaard, hullup gevraagd..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mascarpone
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 19:32

Hallo!!! Clown
Ik rijd een hele lieve merrie van 5 jaar. Zij is voordat ze bij ons terechtkwam verwaarloosd, van huis tot huis gesleept en heeft een jaar op het land gestaan. Toen ze kwam was ze zadelmak, verwilderd en dat was het, wel een poepie om te zien. Inmiddels is ze gigantisch opgeknapt en heeft al lekker veel front en loopt al vrij goed.
Nou vroeg ik mij af, zij heeft weleens truucjes zoals vanuit galop naar stap/stilstand overgaan en ik kan het soms niet meer bijbenen. Zo beroerd rijd ik echt niet, maar ik weet niet wat ik moet doen. Ik probeer haar nu scherper op het been te krijgen om concreter hulpen te kunnen geven, maar het komt ook omdat haar baasje heel basis op haar rijdt. En ik vraag veel van haar (rustig aan weliswaar natuurlijk!). Soms heeft ze volgens mij gewoon zoiets van bekijk het ff. Soms gooit ze ook ineens haar kop in de lucht, maar ze kan zich heel sterk maken en dat is wel pittig. Wij zijn wel mensen die liever zonder rommel (martingaal/slof/thiedemann enzo) rijden. Wat vinden jullie???? Zouden jullie er een martingaal omgooien? Of e.v.t spoortje aandoen? Kusje Kan geen kwaad bij een 5jarige toch??? Verward
Ben benieuwd wat jullie denken. Knipoog
Groetjes karen.

Mail me: karensteenwijk@hotmail.com
Tong uitsteken see ya.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 09:14

He je woont in capelle (sorry ff off-topic,maarja). Ik woon daar vlak bij, in prins-alexanderpolder. Ik kom ook uit capelle. Waar staat je paard???
Nu ff wle over het topic:
Als ze haar hoofd omhaag gooit en je krijgt dan echt niets meet voor elkaar, is een martingaal wel een oplossing, maar als je haar wel weer ontspannen kan krijgen, dan zou ik het gfewoon zonder doen. Als ze niet genoeg aan je been is, of als ze niet genoeg reactie geeft, dan kan je inderdaad een kleinspoortje omdoen. Daarbij moet ik wel zeggen dat je goed moet opletten dat je niet constant met het spoortje moet gaan drijven, alleen als nje geen reactie op je kuitdruk krijgt. Wat ook werkt om haar beter aan je been te krijgen is veel tempowisselingen (zowel naar voren als terug) rijden en veel (schijn)overgangen. Steeds weer korte stukjes doen, zodat ze steeds met haar aandacht bij je blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:19

Ik sluit me aan bij Prakkie maar ik wil nog wel eventjes kwijt dat je eigen veiligheid altijd voorop staat. Ik gebruik liever een martingaal dan dat ik me een gebroken neus laat slaan door een paard dat heel plotseling zijn hoofd omhoog gooit.
En weet je zeker dat dit paard lichamelijk helemaal inorde is. Veel verzet komt voort uit lichamelijke problemen bij paarden. Laat het paard dus eens een keer goed nakijken om deze optie te kunnen uitsluiten.