eigenwijze tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:55

Ik heb toen ik een reactie gaf niet gezien dat jouw paard pas 1,5 is. Verward Anders had ik je ook wel verteld dat je niet op de goede manier bezig bent met je paard.
Ik sluit me ook aan bij de reacties hierboven, een paard van 1,5 is nog een baby, die moet je met rust laten!!
En als hij nu al zo lomp is als jij beschrijft, dan denk ik dat je m al behoorlijk hebt verpest.
Als ik jou was zou ik m maar een jaartje met rust laten, en dan misschien met een ervaren iemand opnieuw beginnen.
Ik hoop dat je iets doet met de tips die je gegeven zijn. Succes ermee! OK dan!


EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 17:47

tinkers kunnen toch het zelfde behandeld worden dan andere paarden?ik longeer ook niet lang vandaag heb ik het 2 rondjes gedaan en ze was braaf, en mocht ze ook in het land, maar als het slecht weer is is het toch handig dat ze even in de bak gelongeerd kan worden? Dana mijn andere tinker wist toen ik haar gekocht had snapte er niks van dat longeren, en Luna (veulen) kan dat nu allemaal goed oppakken.
(Emma) OK dan!

Im Artfully Maid Dana

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:28

Denk jij dat andere paarden van die leeftijd ook gelongeerd worden... Verward
Als ze een verstandige baas hebben die om hen geeft, staan ze in de opfok waar ze kunnen spelen en opgroeien met soortgenoten. Jij begrijpt het echt niet Lips are sealed

Gillian

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:36

Alsjeblieft, doe jezelf en je veulen een plezier en doe dat beestje in de opfok!!!!!!!
Ik heb mijn Tinkertje ook sinds ze 5 maanden oud is. De eerste 2,5 jaar heb ik, zoals jij dat zegt, er ook weinig aan gehad. But who cares? Ik had mijn verzorgpaard om te rijden en nog een paar andere om te rijden. Fayette heeft heerlijk 1.5 jaar in de opfok gelopen en daarna nog 1 jaar haar moeder en tante zitten pesten. Zij hoefde pas echt serieus aan het werk toen ik haar ging inrijden. Daarvoor was het leven een grote speeltuin voor haar (en nog steeds eigenlijk Schijnheilig ).
Wees niet egoïstisch en kies niet voor jezelf maar voor het (toekomstige) welzijn van je veulen!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:38

Gooi het arme dier op het land.... nog minstens een jaar. Lijkt me verstandig als je zelf maar niet meer gaat sleutelen en er goede hulp bij haalt.......

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:29

volgens mij worden we hier vies in de maling genomen.
dit kan toch geen serieuze reactie zijn? Dát is het! Jullie 2 zijn ons aan het testen! *LOL* *LOL* *LOL* toch?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:10

ben bang dat dit wel serieus is maar twijfel er aan wie er nou eigenwijs is......

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 08:55

Het ergste vind ik nog dat je het veulen de stal in "mept'' ~~}> nadat je hem gevangen hebt ....... Je moeten hem juist ontzettend belonen als je hem eenmaal hebt.... Nu laat hij zich nooit meer vangen..... Ook longeren kun je beter niet doen op zo'n vroege leeftijd, al die rondjes lopen is helemaal niet goed voor de gewrichten.

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:22

Sorry dat ik het zeg maar het domste wat je kan doen is een 1.5 jarig paard longeren, dat is echt het slechtste wat je kan doen, ze botten kunnen zo vergroeien.. laat hem lekker een jaar met rust en begin dan overnieuw, ik begrijp het wel dat hij zo vervelend is
Succes alvast

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:34

Pellie schreef:
volgens mij worden we hier vies in de maling genomen.
dit kan toch geen serieuze reactie zijn? Dát is het! Jullie 2 zijn ons aan het testen! *LOL* *LOL* *LOL* toch?


het si een test.. we zijn geslaagd.

toch?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:01

normaal reageer ik niet op dit soort topics maar omdat ik met p.b bestookt wordt over dit topic wil toch even reageren.
MIJN MENING:
luna is een 2 jarige (en geen veulen!)
Luna heeft haar jeugd door gebracht met mijn 2 jarige en die periode heeft luna niet voor veel problemen gezorgt.
afgelopen najaar is luna naar huis gegaan en zijn luna en mijn merrie letterlijk gespeent van elkaar.
Luna weet wat ze mag aan een touw en wat ze niet mag neals die van mij.
Luna geeft nu voor problemen omdat ze wellicht wel erg graag naar dta land wil.
Dat mag ze ook op emma haar voorwaarden!
dat betekend dat ze netjes aan haar touw mee moet lopen ein een tempo dat emma beslist en niet andersom!
Als luna dan denkt gevaarlijke grappen uit te mogen halen dan ben ik het emma eens dat ze op haar donder moet hebben!
Als het scheelt door luna eerst even stoom af te laten blazen door haar te longeren, wat ze overigens al als jaarling heeft geleert, dan geef ik haar groot gelijk.
beter een paard dat in de bak wat moet lopen dan een paard dat de veearts uit de draden mag gaan knippen!
Wat een onzin dan een 2jarige nog een baby is en dat longeren zo gevaarlijk is dat het dan nooit meer goed komt met luna.
Als luna zo dom is dat ze niet veilig voor haar zelf kan zorgen dan zal emma dat toch moeten doen he?!
en wat betreft het bezich gaan met luna, zoals emma dat zei, dat houdt in verder gaan methaar opvoeding en het laten wennen aan al die dingen die luna later tegenkomt.
Nee lekker je jonge paard in d ekudde laten staan het hele jaar door, zodat ze een longontstekking en schiefels op kan lopen en als ze dan 4 is trekken we haar uit haar vertrouwde omgeving en moet ze alle stress van het beleren en wat daar bij hoort in 4 weken door staan wnat het is immers een ( makke ) tinker. bull!
Als lunzoveel karakter heeft doe je er verstandig aan om haar nu te gaan corrigeren want over een jaar weegt ze 2 keer zoveel en dan mag je er met 4 man aan hangen omdat madame geen zin heeft.
Het zal wel veel herrie geven hier , mijn mening, maar dat geeft mij niet.
sil

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:02

Geen grapje helaas Scheve mond
Verder zijn alle voordelen van een jong paard in de opfok doen, al genoemd Lips are sealed

Gillian

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:04

en de nadelen in tussen ook!

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:06

Jullie komen binnenkort nog wel meer nadelen tegen van het niet in de opfok doen van dit paard...

Gillian

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:11

meisje kom toch langs om d efoto's te bekijken ( en dan bedoel ik rontgelogisch)van mijn 2 jarige, als je snapt hoe je die moet bekijken!
weetje wat het is, zwart wit kijken is makkelijk maar het grijze gebied er tussen in is voor mensen vaak moeilijk.
niet in d eopfok staan betekend niet geen goed leven en geen basis hoor!

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:53

Ik kan hier wel een weerwoord op geven maar dan wordt het een welles/niettes spelletje, het is jullie paard, ik heb mijn mening geven...

Gillian

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:31

emmelske schreef:
ik word hier helemaal misselijk van zou het aan het weer liggen of zo of aan haar leeftijd (1.5) .

wie kan mij helpen? wat moet ik er aan doen(bij mijn tinkerveulen)
(Elske, Emma)


Zijn toch echt haar eigen woorden dat het dier een 1.5-jarige is en geen 2 jarige. Verward

By the way, als jullie haar nu al zelf willen gaan opvoeden neem dan hulp in de arm. Voor 45 euro komt Dreamstables bij je aan huis. Misschien kan je dan een heleboel ongelukken voorkomen. Snap niet dat je dit zo ver hebt laten komen, maar dat is zoals ik het nu zie.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:50

Ik was één van de bestooksters Lachen
Wat jij noemt zijn opvoedingszaken en daar heeft longeren niks mee te maken vind ik. Longeren hoort bij het beleren van een paard, trainen van het lichaam en attent leren maken op commando's en hulpen. Van longeren krijg je geen gehoorzaam paard, dat moet het in de fase ervoor al hebben geleerd.

Citaat:
Nee lekker je jonge paard in d ekudde laten staan het hele jaar door, zodat ze een longontstekking en schiefels op kan lopen en als ze dan 4 is trekken we haar uit haar vertrouwde omgeving en moet ze alle stress van het beleren en wat daar bij hoort in 4 weken door staan wnat het is immers een ( makke ) tinker. bull!

Ik weet niet of jij ervaring hebt met paarden die longontsteking en schievels van hun weidegang overhouden maar ze lijken me niet met regelmaat voorkomen. En ook dat 2e stukje... ik weet het niet hoor, waar haal je al die wijsheid vandaan? Verward

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:34

sil schreef:
Het zal wel veel herrie geven hier , mijn mening, maar dat geeft mij niet.
sil


Ik heb ook mijn mening al gegeven over de 1,5 jarige(volgens topicstartster).
En aangezien ze de laatste tijd onhandelbaar is(volgens de topicstartster) is ze vast goed bezig dus ga zo door OK dan! ......

Als je een topic start krijg je wel eens antwoorden die minder positief zijn.....is niet altijd bedoeld om iemand af te zeiken,je kunt er ook wel eens van leren

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:34

ik heb toch besloten om me met deze discussie te mengen Extreme duivel

Ook in het bezit van een bijzondere Tinker die een enorm ego heeft waar je , je handen aan vol hebt.

Ten 1e ben ik wel voor opfok MAAR dat wil niet zeggen dat je dan helemaal niks met je veulen, jaarling, 2 jarige hoeft te doen.

Er zijn talloze grondoefeningen en dingen die je al kan doen om het respect van je paard te krijgen en om enigzinds opvoedkundug bezig te zijn. De andere paarden in de kudden helpen je daar een handje mee.

Wat er beschreven wordt steigeren omdraaien wegrennen heeft mijn Koko ook gedaan 2x om precies te zijn nadat ik 3 weken op huwelijksreis was geweest. Daarvoor had ze het nooit gedaan (ze was toen 2 is inmiddels 7)

Ik had daarvoor spelletjes met skippyballen, voetballen tikkertje maar ook wijken voor druk loswerken ZONDER longeerlijn etc etc gedaan met haar. Ik was de leider en dat is spelende wijze bepaald. Niet met meppen straffen en worteltjes want daar snappen ze niks van.

In die 3 weken zou er een meisje mijn Koko af en toe eens uit het land halen om te borstelen ed. De 1e keer ging het direct mis. Ze wilde haar uit het land meenemen, ze liep mee om vervolgens te besluiten dat ze weer terug wilde naar haar vriendjes. Steigerde, draaide weg en weg was ze. Daarna kreeg ze haar nooit meer te pakken. De rollen waren dus bepaald ze had niks te vertellen Koko was de baas.

Toen ik terug kwam kon ik mijn oren niet geloven dat Koko dat gedaan had. Ik ging haar halen knip mijn touw eraan, ze steigert en weg was ze .

Omdat ik al gewend was om met een touwhalster en een leadrope te werken (en zij ook) heb ik dat in het land weer gedaan. Touw eraan en (ik kon haar zo weer pakken) en haar achterhand wegdrijven achterwaarts laten gaan etc etc zodat ze weer wist wie ze voor haar had. Ze probeerde het nog een keer toen heb ik een paar keer aan het touw gestrokken maar dan met rukbewegingen (ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen maar korte rukjes aan het touw) dat is niet prettig ze krijgt druk achter haar oren . Haar hoofd ging omlaag en ze heeft het nooit meer gedaan.

Soms wil ze het nog wel eens proberen als ze de trailer inmoet en het is de truuk om het voor te zijn. ZOdra het hooft alleen al omhoog gaat weet ik al hoe laat het is een rukje aan het touw (hoeft dan echt niet hard) is dan al genoeg.

Nou heel lang verhaal maar het moraal van dit verhaal is dat dit puur een respect kwestie is. Jou Luna ziet geen leider in jouw.
Respect moet je alleen verdienen en kan je niet afdwingen. Dus wees kreatief en vooral GEDULD!!! niet meppen slaan gillen boos worden dan hebben ze je precies waar ze je willen en dat is over de rooie, je verpilt alleen je energie en je bereikt er niks mee, ....ja dat je paard je helemaal niet meer als leider ziet want je handelt op dat moment uit onmacht en dat weten ze.
Denk er vooral om een paard denkt niet zoals een mens en de meeste doen wel zo. Een paard denkt in moment opnames, hij doet dingen en dat komt opzetten als poepen dat gaat ie niet van te voren verzinnen. Hij ziet gras en denk o lekker daar ga ik nu heen, o daar zie ik een paard daar wil ik nu heen. hij heeft dat echt niet een half uur daarvoor al verzonnen.
Paarden zijn wel zo als ze 3x hetzelfde doen zal ze het de vierder keer automatich weer doen.(ga mar eens 3x dezelfde proef rijden rijden ze hem de 4e keer zelf)

Ga je dus eerst op iets anders concentreren achterwaarts ofzo of probeer je bak af te zetten dat ze wel los kan. En doe iets niet te lang max een kwartier is meer dan genoeg.

succes OK dan! en hou je verstand erbij

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:37

sil schreef:
luna is een 2 jarige (en geen veulen!)


paarden en pony's zijn tot hun vijfde jaar veulens Knipoog

opfok is het beste, maar ik heb mijn tinkertwenter samen met mijn 2 hafjes staan, overdag in de bak of in het land, snachts in de stal.
je kunt zeker al beginnen om vanalles speels aan te leren.
longeren zal niet zo erg zijn vanaf zn tweede, als je het maar losjes, niet te lang en niet te regelmatig doet.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:40


Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:54

ze zitten samen op een gebruikersnaam en het kan om 4 paarden gaan, dat is een beetje moeilijk te scheiden, voor mij dan.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:44

Nee, kijk maar eens in hun profiel. Emma heeft een Kwpn en elske twee tinkers. Maarrr wel een beetje dezelfde kijk op dingen zo te lezen.
Cindy

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:51

Spetter schreef:
Nee, kijk maar eens in hun profiel. Emma heeft een Kwpn en elske twee tinkers. Maarrr wel een beetje dezelfde kijk op dingen zo te lezen.
Cindy


en een drachtige shetlander niet te vergeten

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers