Zwaaien met hoofd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Zwaaien met hoofd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 18:35

Mijn instructrice kan pas volgende maand komen en ik weet even niet meer zo goed hoe ik het volgende kan voorkomen..
Even ter informatie,iets medisch kan het haast niet zijn..Zadel is kortgeleden al 2 keer naar de zadelmaker geweest en ligt nu goed, gebit is nagekeken kan verder niet veel verzinnen waar het aan kan liggen,dus ga er maar even vanuit dat het rijtechnisch misgaat ergens...

In de galop begint xena dus met haar hoofd te zwaaien,van boven naar beneden,met een hoop gestuiter...Nu vandaag deed ze het na een 30 minuten ook in draf,wederom gepaard met een hoop gestuiter...Heb hebt 'opgelost' door mijn handen iets naar voren te plaatsen,met zover mogelijk nog een licht contact en naar voren 'geschopt'.

Nu,zodra ik het voelde aankomen weer een pasje voorwaarster laten lopen,licht contact op beide teugels.En weer terug naar het basis tempo.
Tussendoor veel overgangen gereden,omdat ze wat 'zwaar'op het been reageerde,maar na een paar overgangen reageerde ze dus weer super,maar zwaaide af en toe nog...

Later weer diep ingesteld,met het neusje eruit, en met een héél licht contact weer van achter naar voren gereden en dit ging goed..

Er gaat hier dus echt even iets mis in de aanleuning.
En ik weet niet zo goed hoe ik dit nu goed kan voorkomen. Overgangen worden er heel veel gereden,op een voorwaartste hulp wordt super gereageerd,ook als ik weer terug wil,doet ze dat goed.. Ik vrees dat ik te veel met mijn handen zit te pielen,hoewel ze het ook doet als ik er eens helemaal niets mee doe....

Help !


sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:32

hmmm, veel voorwaarts rijden handen laag houden been eraan houden.gooit ze dan weer met de hoofd, contact blijven houden en been eraan houden en voorwaarts houden

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:42

Kelly, wat je zegt van je handen kan heel goed wezen. Veel paarden schudden met hun hoofd om duidelijk te maken dat ze die druk in de mond niet fijn vinden. Of dat je te veel doet met je handen.

Probeer te voelen wanneer ze begint. En ga dan bij je zelf na. Wat doe ik met mijn handen. Hoeveel druk zit er op enz.

Het kan ook zijn dat ze in een bepaalde houding of langer in een bepaalde houding last van het hals/nek krijgt. En door te schudden dat probeerd op te lossen.
Kijk is met de schouderbinnenwaarts of ze bijde kanten mooi rond word. Of pak is in stap een ligte traver.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 21:53

Bedankt josien!
Met de schouderbinnenwaarts zijn we net bezig...Op de linkerhand rijd ik er al een aardige schouderbinnenwaarts uit, de rechterhand gaat toch wat moeilijker...
Ik ga inderdaad goed opletten wat ik wanneer met mijn handen doe..Ik zit er toch te veel mee te prutsen en dat maakt ze me nu goed duidelijk.
Wat haar halshouding betreft, ze vind het inderdaad moeilijk om wat dieper te lopen,of juist meer opgericht..Het duurt ook altijd even voordat ze haar kaken ontspant..
Bedankt!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:15

Ik heb even de foto's in je profiel bekeken. Ze is goed vooruit gegaan. Probeer enkel wat meer van achteren op te rijden. De stops op zit enz. Je snapt wel wat ik bedoel. Want dat is het enigste wat na de laaste foto's die ik gezien heb niet verbeterd is. Maar het is een mooi paardje geworden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 22:21

Bedankt Josien! Maar juist de gangen langzamer gaan al geheel op zit..Enkel om wat voorwaartster te gaan nog een lichte kuitdruk Knipoog
Ikzelf denk nu bij het bekijken van volgende foto,dat ik mijn handen verder naar voren moet plaatsen..Hoewel de teugel hier weer wat in een licht boogje hangt....Wat denken jullie?

Afbeelding

HELP! Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:21

Een mooie uitvergrote foto. Inderdaat heb je de nijging je handen te dicht bij je buik te houden. Iets meer naar voren en ligt wat verder uit elkaar mag. Hoewel je op deze manier mooi rechtop blijft zitten.
Letop dat je in de wendingen je schouders op gelijke hoogte houd. En dat je je schouders ligt mee naar binnen neemt. Je richt je schouders waar je heen wilt. Zo neem je je paard wat beter mee naar binnen. Op deze foto loopt het lichaam niet mooi netjes achter het hoofd aan.

Trouwens een mooie foto waar het gewicht mooi naar achteren ligt. Zoals je hem hier rijd. Is de houding mooi. Hoge hals houding komt van zelf als je wat meer verzameling gaat vragen.

Er zullen altijd wel foutjes in blijven zitten. Maar als je goed luisterd naar xena dan kom je er wel.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 09:22

Ook al ligt je zadel goed, het kan toch zijn dat je paard last van zijn/haar rug heeft.

Probeer eens met je vingers vanaf de schoft te schuiven langs zijn ruggegraat naar achteren toe. Drukt hij dan zijn rug weg?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 09:58

Bedankt thyrza, maar dat heb ik ook al gedaan...Ze lijkt er écht geen last van te hebben.als ik dat doe,geeft ze geen kik..Ik denk dat het dus echt aan mij licht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, henshem, nick_en_ik en 6 bezoekers