Paard wil niet galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:17

Zien jullie zo een hunter bump? Ik heb hem altijd zo gezien dus ik vind het voor mij wat onduidelijk

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:17

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:26

Ik vind hem sowieso wel wat bol/gespannen op de lendenen. Van een hunter bump heb ik geen verstand, dat ken ik eigenlijk niet.

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:27

Nee, maar wel inderdaad een zwakke verbinding met het bekken en dat kan eerste stadium zijn. Met goede opbouw komt dat vast nog goed.
De reden dat ik het vroeg is omdat ik het best vaak tegengekomen ben bij arabieren die overwegend recreatief ingezet waren. Soms van nature licht overbouwd en dan alles met rechte achterbenen benen en hoofd net te hoog vooral met de schouders dragen waardoor de onderrug op den duur overbelast wordt.
Met voldoende aandacht voor juiste beslasting en een fysio kom je dan heel ver.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:41

[quote="Sizzle"]Nee, maar wel inderdaad een zwakke verbinding met het bekken en dat kan eerste stadium zijn. Met goede opbouw komt dat vast nog goed.
De reden dat ik het vroeg is omdat ik het best vaak tegengekomen ben bij arabieren die overwegend recreatief ingezet waren. Soms van nature licht overbouwd en dan alles met rechte achterbenen benen en hoofd net te hoog vooral met de schouders dragen waardoor de onderrug op den duur overbelast wordt.


Ik laat de dierenarts er even naar kijken en dan kijk ik verder voor een fysio

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:42

Sizzle schreef:
Nee, maar wel inderdaad een zwakke verbinding met het bekken en dat kan eerste stadium zijn. Met goede opbouw komt dat vast nog goed.
De reden dat ik het vroeg is omdat ik het best vaak tegengekomen ben bij arabieren die overwegend recreatief ingezet waren. Soms van nature licht overbouwd en dan alles met rechte achterbenen benen en hoofd net te hoog vooral met de schouders dragen waardoor de onderrug op den duur overbelast wordt.
Met voldoende aandacht voor juiste beslasting en een fysio kom je dan heel ver.


Kan je me wat uitleggen wat een hunter bump is of een goeie website?
ik heb wel wat opgezocht maar ik snap het nog niet volledig

Janneke2

Berichten: 23017
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:48

De overgang schoft - rug ('de zitplek') vind ik netjes.
In de lendenen zie ik een lichte opbolling, wat niet hoort.
Rondom het 'hoogste, benige punt' van het bekken heeft een goed gereden / correct bespierd rijpaard flink wat spieren, die ontbreken.
... en er is een gezegde dat als je zo'n diepe geul tussen de spieren van het achterbeen ziet, de fascia 'vastzit'.

Op zich geen verontrustend beeld (= ik zeg wat ik zie en ik heb heel wat manegepaarden met dit soort kruisen nog jarenlang zien rondhobbelen) maar doe je dier een lol: goed, 'compassionate' trainen zet beslist zoden aan de dijk, net zoals de fascia met gerichte massage losmaken.

(En ik geloof best "dat hij lui durft zijn" in de ogen van laten we zeggen sukkelaars. Arabieren zijn pleasers, ik gok dat dit paard graag WIL lopen maar hartstikke 'vast' zit.)

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:54

Het is niet perse gezegd dat dit ook echt het probleem is he, even om dat helder te houden, ik ken het paard immers niet. Het was gewoon iets wat me als eerste te binnen schoot na 9 jaar zadels passen en past bij het niet goed kunnen aangalloperen

Een huntersbump is in feite een overbelasting van de aanhechtingen naar het bekken. Meestal door een trauma of overbelasting zoals springen of rensport, maar ook wel na langdurige belastingsstress (soort rsi). Je ziet dan steeds meer de lendewervels uitsteken en dan zit een licht putje achter (dat lijkt wel het geval te zijn op jouw foto). Uiteindelijk in het daadwerkelijke HB stadium krijg je een misvorming in het bekken wat echt als bobbel te zien is. Dat is hier sowieso niet aan de orde.

Je kunt het soms zelf aftasten of de aanhechtingen gevoelig zijn. Dierenartsen kunnen er meestal heel weinig mee helaas, maar het is hoe dan ook goed om er even naar te laten kijken want ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat zo‘n lief en betrouwbaar dier (op basis van je lovende woorden over hem in je oude topic) gewoon zomaar iets niet wil of lui is.

office
Berichten: 829
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:04

En als je nu eens andere galop hulpen geeft ?Bijv been achter de singel en alleen binnenbeen drijven en/of (kus)geluidje maken?

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 09:05

Ik heb dus wat naar filmpjes en fotos gekeken van bij de vorige eigenaar, zijn rug ziet er daar hetzelfde uit, ook al met een licht putje maar daar galoppeert hij wel gewoon, misschien dat hij er nu last van krijgt

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:06

Misschien kunnen ze eens langskomen? Wellicht geef je inderdaad zoals office zegt andere commando‘s of hulpen.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 09:08

Sizzle schreef:
Misschien kunnen ze eens langskomen? Wellicht geef je inderdaad zoals office zegt andere commando‘s of hulpen.


Ik wil dat wel eens vragen maar zal eerder via filmpje moeten, ze zijn verhuisd naar de andere kant van België