Paard wil niet galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:26

Ayasha schreef:
barebackpad is niets meer dan een heel dik dek. Het verdeelt geen druk. Het vangt amper schokken op.
De kans dat jij geheel in balans zit en dus duidelijk en fatsoenlijk hulpen kan geven met alleen een barebackpad acht ik ook heel klein met een paard dat alleen maar harder gaat draven. Je mag nog zo goed kunnen rijden zonder zadel. Er komt een punt dat die draf niet meer fatsoenlijk uit te zitten is.
Eerst maar eens degelijk materiaal om dat dier heen hangen en zoals Brainless al aan geeft: Vanaf de grond leren aangalopperen en er een stemhulp aan koppelen die je vervolgens ook onder het zadel kan gebruiken.



Kazim heeft een zadel dat aangepast is door de zadelmaker, hij heeft zijn eigen singel en genoeg kopstukken. Wij rijden allebei gewoon fijner onder een bbp en bitloos. Als we met zadel rijden merken we gewoon dat we allebei niet genieten

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:27

billy3105 schreef:
Ah arabier,
Mijne (6 toen ik m kocht nu 7)was buiten erg goed opgeleid (endurance) maar kon dus in de bak van geen kant galoperen door gebrek aan rug spieren en balans. Ik ben buiten begonnen met (op rechte Paden) hem te leren aan galoperen op mijn hulpen, en met juist rug gebruik. Een jaar later en hij loopt nu een L proef en is klaar om een 80 te lopen op tempo (14 / 15 per uur ish)


Dat op een recht stuk kan ik wel proberen, we gaan veel oo buitenrit want ik merk ook dat hij in de piste zich wat verveelt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:33

Bokkerbb schreef:
Het is een arabiertje, in de wei heb ik hem al zien galopperen en rug is onlangs nog nagekeken.

Hij is net 17 maar hij is zeker nog niet toe aan pensioen


Is dat het hengstje wat je zeer recent gekocht hebt?
Is hij klinisch gekeurd? Wat zeggen de vorige eigenaren erover?

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:41

Bokkerbb schreef:
billy3105 schreef:
Ah arabier,
Mijne (6 toen ik m kocht nu 7)was buiten erg goed opgeleid (endurance) maar kon dus in de bak van geen kant galoperen door gebrek aan rug spieren en balans. Ik ben buiten begonnen met (op rechte Paden) hem te leren aan galoperen op mijn hulpen, en met juist rug gebruik. Een jaar later en hij loopt nu een L proef en is klaar om een 80 te lopen op tempo (14 / 15 per uur ish)


Dat op een recht stuk kan ik wel proberen, we gaan veel oo buitenrit want ik merk ook dat hij in de piste zich wat verveelt

Weet je ook hoe hij getraind is voor je hem kreeg? Werd hij alleen buiten gereden, of ook in de bak?

horsebeatnl
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:59

Herkenbaar probleem...
Ik heb met behulp van een hartslagmeting verschillende ruiters inzicht kunnen geven over de reden waarom een paard niet galoppeert. Hieruit kwam vaker op gezondheid of belasting om de hoek kijken. Wellicht kan ik je dus helpen om je inzicht te geven in waar je de oplossing kan zoeken.

Stuur gerust een berichtje voor meer informatie of voor vragen :)

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 15:22

Ja het is inderdaad mijn hengst en is goedgekeurd, hij reed eigenlijk alleen buitzn behalve met kindjes in de piste

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:05

Sizzle schreef:
Bokkerbb schreef:
Het is een arabiertje, in de wei heb ik hem al zien galopperen en rug is onlangs nog nagekeken.

Hij is net 17 maar hij is zeker nog niet toe aan pensioen


Is dat het hengstje wat je zeer recent gekocht hebt?
Is hij klinisch gekeurd? Wat zeggen de vorige eigenaren erover?



Ik heb de eigenaar net gecontacteerd, ik wacht nog op antwoord.
Ik heb hem net drie maanden en ik rijd ook niet intensief gewoon voor de lol, dus daarom gaf ik hem nog wat tijd om aan te passen maar nu zou ik toch graga eens met hem willen galopperen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:14

Vorige eigenaar zegt dat hij vaak in de piste gegaloppeerd heeft, gewoon wat meer pushen met de zweep en aan de longe, hij durft gewoon lui zijn

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:15

Dat pushen en met een zweepje erbij heb ik wel geprobeerd, zou het dan toch een medisch probleem kunnen zijn?

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:19

Ik zou idd eerst een medische oorzaak of rijtechnische oorzaak uitsluiten. Vind pushen met een zweep nou niet bepaald de manier om een paard iets te laten doen

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:28

Probeer eens een paar oefeningen op te pakken die het verplaatsen van het gewicht naar achter schuiven oefenen.
Bijvoorbeeld vanuit achterwaarts gaan stappen, dan weer achterwaarts etc. Op buitenrit heuveltjes rijden. Later eens kijken of hij achterwaarts een stuk een heuvel op wilt stappen. Maar hier zijn nog veeeel meer oefeningen voor!

Daarna kan je eens kijken of hij wilt aangaloperen vanuit een sprong over een lage hindernis. Dikke kans dat hij dat dan wel wilt doen

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:33

Als hij onder ruitergewicht echt niet wil dan zou ik het wel zoeken in een lichamelijk probleem. Zeker als hij voornamelijk door lichtgewicht kinderen gereden werd voorheen.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:41

Sizzle schreef:
Als hij onder ruitergewicht echt niet wil dan zou ik het wel zoeken in een lichamelijk probleem. Zeker als hij voornamelijk door lichtgewicht kinderen gereden werd voorheen.

Alleen galopeert hij ook niet zonder ruiter aan de longe.
Ik zou het daarom niet gek vinden als hij de bak gewoon zwaar of krap vindt om in te galopperen. Een wei is natuurlijk vaak een stuk groter, vlak en steviger qua ondergrond (al hoeft dat niet zo te zijn)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:48

Hoe is de vorm van zijn kruis?
Bij arabieren wil je nog wel eens een huntersbump zien als ze nooit echt over de rug gereden zijn.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:58

Sizzle schreef:
Hoe is de vorm van zijn kruis?
Bij arabieren wil je nog wel eens een huntersbump zien als ze nooit echt over de rug gereden zijn.

Hunters bump komt door een trauma en niet door niet (goed) trainen.
Het kan door acuut trauma komen of langdurig "klappen" in het bekken.
Daarom komt het vaker voor bij springpaarden (en daarom wordt het ook een hunters bump genoemd).

Citaat:
Bij een fors en acuut trauma is de kans groot dat er wat ligamenten en spieren beschadigd raken. Als dit aan een kant gebeurt, kan het bekken daar verschuiven en zie je duidelijk een van de tuber sacrale omhoog komen. Dit wordt een hunters bump genoemd. Bij deze paarden zal je altijd een asymmetrie houden.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:02

Dilan93 schreef:
Ik zou idd eerst een medische oorzaak of rijtechnische oorzaak uitsluiten. Vind pushen met een zweep nou niet bepaald de manier om een paard iets te laten doen


Ik heb hem ook niet aangeraakt maar gewoon eens wat luider vooruit zeggen en de zweep achter hem aanhouden tijdens het longeren kan echt geen kwaad hoor

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:04

Bokkerbb schreef:
Dilan93 schreef:
Ik zou idd eerst een medische oorzaak of rijtechnische oorzaak uitsluiten. Vind pushen met een zweep nou niet bepaald de manier om een paard iets te laten doen


Ik heb hem ook niet aangeraakt maar gewoon eens wat luider vooruit zeggen en de zweep achter hem aanhouden tijdens het longeren kan echt geen kwaad hoor

Maar heel vriendelijk is het ook niet in geval van lichamelijk ongemak of de hulp niet snappen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:04

Sintara schreef:
Probeer eens een paar oefeningen op te pakken die het verplaatsen van het gewicht naar achter schuiven oefenen.
Bijvoorbeeld vanuit achterwaarts gaan stappen, dan weer achterwaarts etc. Op buitenrit heuveltjes rijden. Later eens kijken of hij achterwaarts een stuk een heuvel op wilt stappen. Maar hier zijn nog veeeel meer oefeningen voor!

Daarna kan je eens kijken of hij wilt aangaloperen vanuit een sprong over een lage hindernis. Dikke kans dat hij dat dan wel wilt doen



Momenteel spring ik niet met hem omdat we enkel buitenpiste hebben en die nu niet ideaal ligt dus momenteel enkel stap

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:05

Maar heel vriendelijk is het ook niet in geval van lichamelijk ongemak of de hulp niet snappen[/quote]


Ja dat is natuurlijk ook waar, vrujdag komt de dierenarts toch voor hem dan bespreek ik het ook met haar

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:06

Brainless, dat is de bekenste oorzaak, en vandaar ook de naam, maar het komt absoluut ook voor bij paarden met een suboptimale bouw die altijd alles met de rug opgevangen hebben.
Het is is zeker niet altijd een accuut trauma, ligamenten kunnen ook beschadigd raken door langdurige belasting (rug wegdrukken)
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-03-21 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:07

Sizzle schreef:
Als hij onder ruitergewicht echt niet wil dan zou ik het wel zoeken in een lichamelijk probleem. Zeker als hij voornamelijk door lichtgewicht kinderen gereden werd voorheen.


Hij werd door zowel volwassen mannen en vrouwen en kinderen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:08

Sizzle schreef:
Hoe is de vorm van zijn kruis?
Bij arabieren wil je nog wel eens een huntersbump zien als ze nooit echt over de rug gereden zijn.


Oei dit ken ik niet, hij heeft ook wel nog wat springlesjes gehad, zal het vrijdag eens aan de dierenarts rijden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:13

Bokkerbb schreef:
Sizzle schreef:
Als hij onder ruitergewicht echt niet wil dan zou ik het wel zoeken in een lichamelijk probleem. Zeker als hij voornamelijk door lichtgewicht kinderen gereden werd voorheen.


Hij werd door zowel volwassen mannen en vrouwen en kinderen


Dan ligt het wellicht toch gewoon aan jullie als combinatie. Goed dat je er naar laat kijken hoor want met 17 jaar kan er natuurlijk ook best een ongemak in sluipen.
Gaat het nu trouwens goed zo met je merries ernaast?

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:15

Dan ligt het wellicht toch gewoon aan jullie als combinatie. Goed dat je er naar laat kijken hoor want met 17 jaar kan er natuurlijk ook best een ongemak in sluipen.
Gaat het nu trouwens goed zo met je merries ernaast?[/quote]


Ja hoor, hij mag er niet bij maar hij staat gewoon met het hengstje en de alpacas en dat gaat prima Soms wat gehinnik en gesnuffel maar door de dubbele draad die er tusse staat kunnen ze ook gewoon niet bij elkaar

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:16

Super, dat is fijn om te horen :)