Paard wil niet galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 11:51

Mijn paard galoppeert nooit.

Tijdens het rijden wil hij enkel draven en dan reageert hij heel goed op de hulpen. Ook tijdens het longeren gaat hij enkel draven. Dan mag ik hem nog zoveel proberen versnellen als ik wil hij blijft draven.

Ik rijd hem zonder zadel dus van uit verlichte zit gaan doorzitten kan ik niet proberen aangezien ik altijd doorzit.

hoe kan ik dit oplossen?

Ik galoppeer hem aan vanuit een wending en dan doe ik mijn ene been achter de singel en drijf ik aan met twee benen.

ruitje

Berichten: 12363
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:53

Is het een Draver :D ?

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:59

ruitje schreef:
Is het een Draver :D ?

Was ook mijn eerste gedachte :)

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:27

Heb je hem ooit zien galopperen los? In de wei bijvoorbeeld?

Anoniem

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:35

Rug vast of lichamelijke problemen? Je geeft aan dat je zonder zadel rijdt. Dat klinkt heel vriendelijk maar een zadel is er juist om druk te verdelen en rugggraatvrijheid te geven. Het kan zijn dat hij inmiddels last heeft/vast zit.

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:45

Kleine klassieke notitie : "er zijn twee manieren om aan te galopperen: de ene is via (dreigend) verlies van evenwicht - en vanuit evenwicht".

Op veel maneges etc doet men vooral : draf uitstrekken / tempo / snelheid opvoeren en in de hoek (in combinatie met de galophulpen) galopeert het dier aan.
En niet ieder paard vindt dat leuk.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:47

Vergeet niet dat je dier ook last kan hebben van zijn knieën en dus gewoon niet in staat is óm te galoperen.
Heb je les?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:04

Galoppeert hij wel netjes aan de longe?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:05

Als het paard in de wei ook nooit galop laat zien is rijdend willen galopperen niet zinvol. Dat betekent alleen maar dat het paard het ook echt niet kan en of nooit geleerd heeft in het geval van een draver. Het blijven vragen pest je je paard alleen maar mee. In het geval het een draver is zou ik op zoek gaan naar iemand die professioneel dravers omschoolt en die om hulp vragen. Als het geen draver is kan het allerlei oorzaken hebben maar pijn of vastzitten waardoor galop niet kan is wel de grootste. Kan ie wel springen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58025
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:06

Waarom rijd je zonder zadel?
Hoe ver staat het paard in de opleiding?
Wat voor paard is het: Leeftijd? Eventuele voorgaande opleiding? Ras?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:09

Sas_Mon schreef:
Als het paard in de wei ook nooit galop laat zien is rijdend willen galopperen niet zinvol. Dat betekent alleen maar dat het paard het ook echt niet kan en of nooit geleerd heeft in het geval van een draver. Het blijven vragen pest je je paard alleen maar mee. In het geval het een draver is zou ik op zoek gaan naar iemand die professioneel dravers omschoolt en die om hulp vragen. Als het geen draver is kan het allerlei oorzaken hebben maar pijn of vastzitten waardoor galop niet kan is wel de grootste. Kan ie wel springen?

Dravers kunnen prima galopperen hoor.
Hier vlakbij zitten dravers stallen en zie de paarden in de wei galopperen.
Ze leren alleen tijdens gebruik niet te galopperen, net zoiets als ik mijn paard geleerd heb niet te galopperen op straat, alleen in de berm.

Maar daarom mijn vraag ook, galoppeert hij wel aan op commando aan de longe?

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:10

Het is een arabiertje, in de wei heb ik hem al zien galopperen en rug is onlangs nog nagekeken.

Hij is net 17 maar hij is zeker nog niet toe aan pensioen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:11

ik rij zonder zadel maar wel met een barebackpad

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:12

billy3105 schreef:
Vergeet niet dat je dier ook last kan hebben van zijn knieën en dus gewoon niet in staat is óm te galoperen.
Heb je les?


Hij is zeker in staat om te galopperen want ik zie het hem vaak doen en is ook onlangs gekeurd en rug nagekeken

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:13

Brainless schreef:
Sas_Mon schreef:
Als het paard in de wei ook nooit galop laat zien is rijdend willen galopperen niet zinvol. Dat betekent alleen maar dat het paard het ook echt niet kan en of nooit geleerd heeft in het geval van een draver. Het blijven vragen pest je je paard alleen maar mee. In het geval het een draver is zou ik op zoek gaan naar iemand die professioneel dravers omschoolt en die om hulp vragen. Als het geen draver is kan het allerlei oorzaken hebben maar pijn of vastzitten waardoor galop niet kan is wel de grootste. Kan ie wel springen?

Dravers kunnen prima galopperen hoor.
Hier vlakbij zitten dravers stallen en zie de paarden in de wei galopperen.
Ze leren alleen tijdens gebruik niet te galopperen, net zoiets als ik mijn paard geleerd heb niet te galopperen op straat, alleen in de berm.

Maar daarom mijn vraag ook, galoppeert hij wel aan op commando aan de longe?



Ook niet aan de longe, draven wel, ook gewoon op stem, maar galopperen doet hij gewoon niet

Amado
Berichten: 1342
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:13

Maar waarom niet met zadel? Kan me voorstellen dat je paard het niet prettig vindt als je elke dag op zn rug loopt te stuiteren :)

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:13

Bokkerbb schreef:
Het is een arabiertje, in de wei heb ik hem al zien galopperen en rug is onlangs nog nagekeken.

Hij is net 17 maar hij is zeker nog niet toe aan pensioen

Kan een balans probleem zijn, of een probleem in het bekken.

Wat is de reden dat je zonder zadel rijdt? En heb je ook les? Een instructeur kan in levende lijve beter zien waar het mis gaat dan wij van achter de pc :)

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:13

Hij heeft vroeger endurance gelopen, 1 a 2 wedstrijden

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:14

Eerst de galop aan de longe erop zetten, anders gaat het ook niet onder het zadel.
Evt los in de bak beginnen.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:15

Amado schreef:
Maar waarom niet met zadel? Kan me voorstellen dat je paard het niet prettig vindt als je elke dag op zn rug loopt te stuiteren :)


Ik rijd wel met een barebackpad zodat hij geen schokken opvangt maar zodat ik wel gewoon mijn paard kan voelen.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:16

Dilan93 schreef:
Bokkerbb schreef:
Het is een arabiertje, in de wei heb ik hem al zien galopperen en rug is onlangs nog nagekeken.

Hij is net 17 maar hij is zeker nog niet toe aan pensioen

Kan een balans probleem zijn, of een probleem in het bekken.

Wat is de reden dat je zonder zadel rijdt? En heb je ook les? Een instructeur kan in levende lijve beter zien waar het mis gaat dan wij van achter de pc :)


We geven thuis therapie, ook ik, soms kreeg ik wel les maar omdat we therapie geven mogen er geen buitenstaanders meer komen door corona

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:16

Bokkerbb schreef:
Amado schreef:
Maar waarom niet met zadel? Kan me voorstellen dat je paard het niet prettig vindt als je elke dag op zn rug loopt te stuiteren :)


Ik rijd wel met een barebackpad zodat hij geen schokken opvangt maar zodat ik wel gewoon mijn paard kan voelen.

Je paard zal wel schokken krijgen met een BBP, mijn arabier vindt het ook helemaal niks.
Hij drukt dan heel snel zijn rug weg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58025
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:21

barebackpad is niets meer dan een heel dik dek. Het verdeelt geen druk. Het vangt amper schokken op.
De kans dat jij geheel in balans zit en dus duidelijk en fatsoenlijk hulpen kan geven met alleen een barebackpad acht ik ook heel klein met een paard dat alleen maar harder gaat draven. Je mag nog zo goed kunnen rijden zonder zadel. Er komt een punt dat die draf niet meer fatsoenlijk uit te zitten is.
Eerst maar eens degelijk materiaal om dat dier heen hangen en zoals Brainless al aan geeft: Vanaf de grond leren aangalopperen en er een stemhulp aan koppelen die je vervolgens ook onder het zadel kan gebruiken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:21

Ah arabier,
Mijne (6 toen ik m kocht nu 7)was buiten erg goed opgeleid (endurance) maar kon dus in de bak van geen kant galoperen door gebrek aan rug spieren en balans. Ik ben buiten begonnen met (op rechte Paden) hem te leren aan galoperen op mijn hulpen, en met juist rug gebruik. Een jaar later en hij loopt nu een L proef en is klaar om een 80 te lopen op tempo (14 / 15 per uur ish)

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:25

Ayasha schreef:
barebackpad is niets meer dan een heel dik dek. Het verdeelt geen druk. Het vangt amper schokken op.
De kans dat jij geheel in balans zit en dus duidelijk en fatsoenlijk hulpen kan geven met alleen een barebackpad acht ik ook heel klein met een paard dat alleen maar harder gaat draven. Je mag nog zo goed kunnen rijden zonder zadel. Er komt een punt dat die draf niet meer fatsoenlijk uit te zitten is.
Eerst maar eens degelijk materiaal om dat dier heen hangen en zoals Brainless al aan geeft: Vanaf de grond leren aangalopperen en er een stemhulp aan koppelen die je vervolgens ook onder het zadel kan gebruiken.



Kazim heeft een zadel dat aangepast is door de zadelmaker, hij heeft zijn eigen singel en genoeg kopstukken. Wij rijden allebei gewoon fijner onder een bbp en bitloos. Als we met zadel rijden merken we gewoon dat we allebei niet genieten