Niet kunnen opstappen bij 3jr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Niet kunnen opstappen bij 3jr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 21:24

Vandaag heb ik voor de 10e keer ofzo op mijn jonge ruin gezeten.
Hij pakt(e) alles heel fijn aan en na een paar rondjes aan de longe ging ik los. We hebben dit al een keer of vijf gedaan en dit ging netjes.
Nu reed ik precies hetzelfde, rondjes draven op de hoefslag veel sturen, lekker voorwaarts rijden.
De man die bij mij was zei; rij maar flink naar voren, het maakt niet uit als hij in galop valt. Dus ik was lekker aant het draven, tegen het galopperen aan... Op het moment dat Brutus (Toptimist) wilde aangalopperen raakte hij helemaal in paniek, denk ik.. Hij begon als een idioot te rennen zonder te bokken. Als hij bang is gaat hij nml altijd rennen en hij bokt niet. Maarja dit had hij nog nooit los gedaan. (eens moet de 1e keer zijn..) dus ja.. recht op het draad af en een noodstop maken om vervolgens de andere kant op te rennen... Aangekomen bij het draad vlieg ik er voorover af Haha! Ik heb best pijn nu... Verdrietig
Toen alle sterretjes voor mijn ogen weg waren en Bruutje ook weer tot rust was gekomen wilde ik opnieuw opstappen.. Meneer raakte dus helemaal in paniek. Hij zat weer vast aan de longe en zodra ik ging hangen vloog hij weer uit angst weg. Z'n ogen kwamen bijna zn kop uit zo bang was hij geworden...
We wisten hier helaas geen raad hiermee, en mijn begeleider heeft veel ervaring maar hij heeft zelf een gezinnetje thuis en wilt geen risico's lopen. Ik kon er niet meer op komen. We zijn rustig gebleven want het is een paardje die veel vertrouwen moet hebben. en na nog even gelongeerd te hebben, veel gepraat, veel beloond enz enz echt alle rust... kwam ik er nog niet op...
HELP!! wat moet ik nu??
Ik heb nog even met hem gewandeld zodat hij weer rustig werd, morgen proberen we het weer van voor af aan...
Iemand nog tips??

PS het is een eerlijk dier, hij heeft nog nooit een pas verkeerd gedaan met zadelmak maken en hij was echt bang...

She's my lady Lovers


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:54

Met welk gedeelte van het opstijgen is hij nu bang (geworden)?
Als je er al naast staat? Als je de teugels vastpakt? Als je je voet in de beugels doet? Als je een 'hupje maakt? (hierbij kunnen veel paarden angstig worden) etc. etc..
En misschien was ie nu nog zo van slag.. Dat het morgen wel weer gaat..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 22:09

Tijdens het 'hupje' verkrampte hij zich en toen ik ging hangen ging hij rennen..
Ik hoop idd dat het morgen beter gaat ja..

She's my lady Lovers

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:20

Als hij dat morgen nog doet, kun je ook proberen zonder 'hupje' op te stijgen. Dus in één keer 'doorstijgen'. Dit is best belastend voor je benen/knieën (dus niet te vaak doen Knipoog en niet met een TE groot paard), maar dan maak je dus geen 'hupje' waar ze zo van kunnen schrikken.

Toen mijn zusje bij een semi-fokker werkte had ze daar ook zo'n hengstje waar ze niet op kwam, omdat hij steeds, wanneer ze op wilde stijgen bang werd (staart verkrampen) en weg was. Toen was ik ook eens mee en steeg dus in één keer door, hier was hij niet bang van en kon je opstijgen..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:57

Of een paar keer opstappen in de stal (gang) waar hij niet weg kan. Doe ik altijd met de jonge paarden, tot ze het gewend zijn, en het buiten ook accepteren. (geef hem evt een hap hooi oid om hem iets af te leiden. Werkt altijd prima Lachen ).
Gewoon een paar stappen terug doen, en als je er weer netjes op kan stappen, eerst weer eens een paar keer alleen aan de hand stappen. Dan moet het weer beter gaan.
Jammer dat het mis gegaan is. Altijd lastig om het dan weer goed te krijgen.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:58

je moet eigenlijk bij zo'n onervaren paard niet zonder hulp opstijgen. vraag aan iemand of die n beentje wil geven. dan kan jij zo rustig mogelijk in het zadel gaan zitten.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:02

In de stall opstappen? brrrr.... Als paarden echt in paniek raken, maakt het hen weinig uit waar ze staan, ze gaan toch wel aan de kletter.. Dan heb ik liever een bak (of longeerkraal) dan een stal met stenen ondergrond waar zowel ruiter als paard zich nogal kunnen bezegen als ze onderuit gaan....

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:10

In de stal opstappen dat doe ik alleen met mensen die zeker weten niet meer willen leven........ mens das levensgevaarlijk.... Vooral zo een jong dier moet de ruimte hebben, iig het idee hebben dat ze wegkunnen........ Lekker zit je op je paard in de gang, gaat ie in paniek de gang door......... niet strak plan....

Wat je wel had moeten doen....... en daar ben je nu te laat mee. Is terug gaan naar de basis. Longeerlijn pakken en rustig aan met zn tweeen weer opstappen en even aan de lijn... Nu ben je slecht geeindigd en dus weer terug bij af. Dit moet je ook zo behandelen, dus morgen aan de longeerlijn opstappen.......

Volgende keer dat zoiets gebeurt moet je er weer op zien te komen, hoe dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:50

Gebeurd vaak dat als je er afvalt dat de dieren wat bangig worden. Als je dit nou weer overkomt, longeer het beestje eerst voor je er weer opgaat. Dan kan ook bij hem de ratio weer naar normaal punt komen Haha! En dan rustig weer proberen. Als hij heel bang is probeer eerst te hangen, enz enz.

MOcht dit niet helpen moet je mij maar even pben, dan heb ik nog wel andere opties voor als het echt heel moeilijk word.

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:56

Misschien een domme suggestie maar ligt het zadel wel goed?Misschien heeft ie wel een drukking of zo iets?

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:03

Gewoon rusitg aan opnieuw beginnen. Wel met hulp erbij natuurlijk. Stapje voor stapje. Eerst er naast staan. Braaf? Snoepje. Dan voet in de beugel. Braaf? Snoepje. Dan voorzichtig hupje. Braaf? snoepje. Bij alles wat hij braaf doet, snoepje geven. Je denkt misschien dat hij dan gaat bedelen. Als alles goed gaat, bouw je het snoepje geven gewoon af en vervangt het door klopjes.
Als het niet goed gaat, gewoon een stapje terug en opnieuw proberen. En niet teveel willen in 1x. Liever 10x 2 stappen goed, dan 4 stappen goed en dan de 5e stap weer mis.

En misschien is hij het allemaal weer vergeten en is hij hartstikke makkelijk.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 10:49

gijsenkim schreef:
Wat je wel had moeten doen....... en daar ben je nu te laat mee. Is terug gaan naar de basis. Longeerlijn pakken en rustig aan met zn tweeen weer opstappen en even aan de lijn... Nu ben je slecht geeindigd en dus weer terug bij af. Dit moet je ook zo behandelen, dus morgen aan de longeerlijn opstappen.......


We hebben hem eerst weer gelongeerd tot dat hij weer een beetje ontspannen was. Daarna weer geprobeerd aan de longe om te kunnen hangen maar zelfs dit ging niet meer.. (hij zat de hele tijd aan de longe)
Wat je zegt over de basis heb je gelijk in, maar ik kon er gewoon niet opkomen, daar heb ik niet de nodige ervaring in. Als ik hang en hij gaat rennen dan kan ik niet mn been eroverheen zwiepen..

She's my lady Lovers

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:39

iig met z'n tweeen doen. na eventueel longeren (als dat nodig is) kan je het dier met z'n neus in de hoek (niet er tegenaan uiteraard) zetten. als de ander hem beet houdt, en eventueel het oog aan de kant waar je opstapt afdekt met een hand, kan jij opstappen. meestal gaat deze manier wel goed. als je erop zit eerst nog een paar keer op en af stappen zodat hij het niet meer zo eng vind...... en als hij braaf is belonen, heel veel belonen.... daar zijn ze toch nog steeds erg gevoelig voor. als het goed gaat eerst nog ff aan de hand, met begeleiding dus, stappen. als alles goed gaat kan je daarna weer verder.

hoop dat het helpt, succes ermee.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:01

Gebruik de bakrand als tegendruk stap evt vanaf een opstapje op en als dat niet lukt kan je instructuur je pony aan zijn oor vasthouden (stevig ) of een praam gebruiken (alleen in het uiterste).
Je kunt ook inplaats van opstijgen eerst een paar keer over het zadel gaan hangen en ertegenaan springen net zolang hij dit rustig verdraagt en dan weer opstijgen.

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:16

Bij de meeste keren dat je een paard zadelmak maakt gaat het toch met 3 stappen de goede kant uit en dan weer 2 stappen achteruit. Hier is hetzelfde gebeurd, je moet nu zorgen dat het paard weer vertrouwen in je krijgt (zoals je zelf zei) en dan weer voorzichtig verder gaan.
In een stal of met een praam lijken me niet echt goede voorbeelden. Als je met geweld erop gaat is het paard er niet mee eens en krijg je veel minder snel de ontspanning erin.

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:25

met een praam wordt hij "hi" en is dus niet echt zielig het gaat erom dat je er weer op kunt en na een tijdje kan je er weer gewoon op.
Hij kent het trukje nu en de eerste paar keren is hij meestal nog onder de indruk.
Mijn merrie rende ook weg zelfs nadat het 3 maanden goed gegaan was en toen moest ik weer overnieuw beginnen.
wees blij dat hij het bokken nog niet kan die van mij heeft het net uitgevonden (fijn niet dus)

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:32

Wie had het over zielig? Een praam is niet zielig ik denk alleen dat geen goede manier is. Wanneer een paard op een wijze wordt zadelmak gemaakt zodat hij er niet op een prettige manier aan kan wennen zal hij er een wrok aan over houden. Dan heb je de kans dat je alleen verder achteruit gaat omdat je paard je steeds minder gaat vertrouwen.
Nistria zegt juist dat haar paard heel veel vertrouwen nodig heeft, waarom probeer je het niet eerst uit met heel veel vertrouwen zodat het zonder hulpmiddelen kan? En ik weet ook wel dat een paard met een praam endorfine vrijkomt. Bij bv bekappen waar een paard ben ik het er ook volkomen mee eens.

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:03

pony25 schreef:
Gebruik de bakrand als tegendruk stap evt vanaf een opstapje op en als dat niet lukt kan je instructuur je pony aan zijn oor vasthouden (stevig ) of een praam gebruiken (alleen in het uiterste).
Je kunt ook inplaats van opstijgen eerst een paar keer over het zadel gaan hangen en ertegenaan springen net zolang hij dit rustig verdraagt en dan weer opstijgen.


Soms is het gewoon te gevaarlijk om zonder op te stappen maar zoals ik al zei is het een laatste redmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:51

Probeer aan een hoofdstel met oogkleppen te komen. We hebben ook een keer een merrie gehad die zo verschrikkelijk bang was moet opstijgen, dat je er niet op kwam. Er zijn heel veel dingen te bedenken om daar wat aan te doen. Maar de meest vriendelijke is oogkleppen op! Rij daar mee tot ze goed stuurbaar en te remmen is. Ik weet het, het staat niet zo charmant. Maar het werkt echt heel goed!

Mocht ook dit niet lukken, dan heb ik nog meer oplossingen.

Overigens hierboven heeft iemand het over snoepjes, daar moet je natuurlijk NIET aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:58

Nog een tip, zorg ervoor dat of degene die hem vasthoud ( is moeilijker) het hoofd naar jou toe houd, zo kan hij moeilijker wegrennen, hij zal wel wat lopen, maar moet dan rondjes lopen. Handiger is om zelf de binnenteugel kort te pakken waardoor je zijn kop naar het zadel trekt, hierdoor kan hij niet weg. Houd het zadel of een pluk manen erbij vast, zodat hij je niet wegtrekt.

Beetje handigheid vereist Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:55

En zo doet iedereen het op zijn eigen manier denk ik....
Natuurlijk laat ik ze niet over het gangpad lopen. Dat heb ik zelfs niet eens. Mijn gandpad is 2 boxen lang, dus zoiets bedoelde ik eigenlijk. Ik vind het ideaal als ze even geen kant opkunnen, en dus wel moeten blijven staan. Als ze dan doorhebben dat er niets aan de hand is, kun je in de bak er zo op. Maar je moet het vooral zo doen zoals je zelf het fijnst vindt. Ik heb in elk geval altijd paarden waar ik zo op kan stappen in de bak en die dan ook keurig blijven staan. Vandaag nog op 2 paarden gehangen op stal. Beide paarden vonden het erg raar, maar bleven keurig staan. Vorige week ook begonnen met een hengst, en daar heb ik vandaag voor het eerst op gedraafd. Niets aan de hand. Ging super fijn.
Ik zorg trouwens wel altijd dat ze goed aan het zadel gewend zijn. Ook de beugels etc.

Van die oogkleppen is ook wel een idee! Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar als je paard echt bang is voor de bewegingen die jij maakt...?
Lopen ze dan niet ergens tegenaan, pipo? Ik bedoel, ze zien de bakrand toch wel, als ze toch nog wegrennen?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:48

Nou ik heb precies hetzelfde gehad met mijnpaard, nou ja bijna. Mijne draaide altijd voor me weg als ik op wou stappen. Ik had toen een keer les thuis en hij deed het weer, dus me instructrice (heeft veel jonge paarden ingereden) die zegt, geef m maar een schop in zijn buik. Dus nou ja ik doe dat, maar hij schrok daar zo erg van dat ie wegsprong en dus loswas. Toen ik daarna op wou stappen draaide die weer steeds weg, toen ik er dan op een gegeven moment eindelijk opzat ging er ook loeihard vandoor en ook ik ging door de draden heen na een noodstop. Daarna ff gelongeerd en weer proberen erop te komen (hij was inmiddels weer rustig) We hebben hem toen tegen de kant van de bak gezet, de teugels goed kort gepakt zodat ie begrensd was en toen kon ik er weer op. Daarna ging het nog niet lekker en toen heb ik een soort hekje bij de bak gemaakt waar ik m tegen aan zette om op te stappen. nu kan ik weer midden in de bak met een lang teugeltje opstappen!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:08

Bedacht me net ook iets.
Ken ook een paard waar men vanaf dag 1 niet op kon komen (ander geval dan jou, weet ik maar misschien heb je er iets aan).
Zal niet het hele verhaal vertellen, maar ff in het kort.
Niemand kwam erop, niet hangen helemaal niets ging.
Totdat iemand op het idee kwam van een krukje.
Met krukje opstappen ging vanaf dag 1 prima.
Eerst natuurlijk op het krukje alleen ernaast staan, en dan belonen, lekker op het zadel gaan drummen en schuiven met je handen, belonen, voet in de beugel en je zit.
Dat "hupje" waar ze het aan het begin over hadden is voor sommige paarden gewoon TE eng. Verward
En stap alsjeblieft op in de bak, niet in een hoek oid, geef hem de kans om weg te kunnen, anders gebeuren er ongelukken.
Laat iemand hem aan de longe vasthouden als je dit doet ofcourse.
En peert hij hem als je erop zit. Dan moet je dat niet als heel ontzettend erg ervaren.
Laat hem maar rennen, en probeer hem niet in zijn mond te trekken, probeer met rustige stemhulpen hem te kalmeren (is niet makkelijk op een losgeslagen knol maar ik heb het zelf ook meegemaakt (meerdere keren)), en hem te belonen als hij na 10 minuten eindelijk rustig gaat stappen.
Ik zelf zou dan nog een keer op en af stappen, gewoon om hem te laten weten dat dit vaker gaat gebeuren en dat het niet eng is.
Maar goed, dat moet je zelf weten.
Hoop voor je dat je er iets mee kunt en dat je paardje weer lekker mak wordt met opstappen. Succes
Enne, ben benieuwd hoe het afloopt! Hou je ons op de hoogte??

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:38

janna schreef:
En zo doet iedereen het op zijn eigen manier denk ik....
Natuurlijk laat ik ze niet over het gangpad lopen. Dat heb ik zelfs niet eens. Mijn gandpad is 2 boxen lang, dus zoiets bedoelde ik eigenlijk. Ik vind het ideaal als ze even geen kant opkunnen, en dus wel moeten blijven staan. Als ze dan doorhebben dat er niets aan de hand is, kun je in de bak er zo op. Maar je moet het vooral zo doen zoals je zelf het fijnst vindt. Ik heb in elk geval altijd paarden waar ik zo op kan stappen in de bak en die dan ook keurig blijven staan. Vandaag nog op 2 paarden gehangen op stal. Beide paarden vonden het erg raar, maar bleven keurig staan. Vorige week ook begonnen met een hengst, en daar heb ik vandaag voor het eerst op gedraafd. Niets aan de hand. Ging super fijn.
Ik zorg trouwens wel altijd dat ze goed aan het zadel gewend zijn. Ook de beugels etc.

Van die oogkleppen is ook wel een idee! Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar als je paard echt bang is voor de bewegingen die jij maakt...?
Lopen ze dan niet ergens tegenaan, pipo? Ik bedoel, ze zien de bakrand toch wel, als ze toch nog wegrennen?


Nee ze lopen nergens tegenaan. Het werkt echt heel goed. Ik heb het bij meerdere paarden gedaan.

Trouwens ik ben het WEL met je eens om met paarden die moeilijk op te stijgen zijn om dat op de gang te doen. Paarden durven namelijk niet gek te doen op de stenen. Dat durven ze ECHT niet. Ik heb ook moeilijkere bange beesten eerst op de gang gezet, keertje hangen, keertje zitten.........gewoon met rust. Ze doen namelijk echt niet gek op de stenen, ze durven niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:43

Toen ik nog een klein Lovje was, moest ik een keer een paard rijden dat zo'n beetje moeilijk was met alles, ze accepteerde bijna niks. Opzadelen moest lopend gebeuren, aansingelen moest stappend en het opstijgen kon alleen met een pootje terwijl de merrie al mocht stappen. Ze was al wat ouder en dus waren de grote fratsen er al uit, maar ze moest dus stappen terwijl je erop ging, anders ging ze door het lint. Zodoende liep ze dus een klein rondje met de kop naar binnen, terwijl ik erop gezet werd. Het was wel een pracht van een merrie en ik heb heerlijk gereden.
Mijn paard heeft zich wel eens op de stenen laten vallen, dat is ook niet handig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers