Problemen met buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 16:26

Ik ken merriebrok als een snelle dikmaker waar ze niet heet van worden. Dochter heeft een tijdje op een stal gereden waar ze Welshjes fokten en uitbrachten op keuringen, die stonden standaard op kilo’s merriebrok per dag want jury’s wilden stevige jonge hengsten zien en geen schrale puppy’s. Heet waren ze idd nooit.
Die van mij stond daarom ook op kilo’s merriebrok op zijn vorige stal. Hij krijgt hier nog maar een kwart van wat ie daar kreeg.
Maar goed, ieder paard is weer anders, de merriebrok ging er toch al af en daar komt een vitaminebrokje voor in de plaats. Moet nog even zoeken wat, Pavo Vital haalden ze letterlijk hun neus voor op.
De fibrebeet wilde ik gaan vervangen voor Zupa, of maakt dat niets uit?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 16:31

callippo schreef:
Dat je nieuwe paard zich bij jou heel anders gedraagt dan bij zijn vorige eigenaresse vind ik heel normaal. Álles is anders voor hem, dat heeft echt veel impact.
Ga er vanuit dat het 6 tot 12 maanden duurt voordat hij gesetteld is.
Veel wandelen helpt om een betrouwbaar buitenrijpaard te ontwikkelen (bij de mijne heeft het zelfs 1,5 jaar geduurd voordat buitenrijden vanzelfsprekend en makkelijk is, dus een maandje is echt wel heel kort voor een paard)


Er werd me verzekerd dat hij jarenlang van hot naar her is gesleept voor het koersen en echt nergens meer van opkeek, had alles al gezien en meegemaakt en was altijd een koele kikker geweest. Wellicht heb ik me daarop verkeken.
Maar de tijd krijgt hij hoor. Eerst kijken of hij fysiek geen onderliggende problemen heeft en dan zien we verder.

Hij kijkt inderdaad ook nergens van op en schrikt ook nergens van, we wonen aan een drukke weg met veel (landbouw)verkeer, maar dat deed hem niks.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:52

ik heb zelf 4 dravers gehad waarvan er 3 ( lang) gekoerst hebben. super fijne paarden!! maar je moet echt geduld hebben om ze te leren dat het allemaal niet zo snel hoeft. een maand is niks. tel maar op een half jaar tot 1 jaar voordat het te snel willen er uit is. 1 heeft 10 jaar gekoerst en daarvoor heb ik 1 jaar nodig gehad voordat hij op 2 vingers en met los teugeltje buiten kon rijden.
het slaan met het hoofd herken ik helemaal niet. nooit gehad.
en 2 kilo brok? veel te veel naar mijn mening. ik voerde al mijn paarden goed hooi en een vitaminebrok. ( ook de dravers die soms tot 5 kg voer kregen toen ze nog koersen liepen).
en daarmee heb ik vele en lange ( men) ritten en springen tot z niveau ( met een draver) gereden.
en altijd actief en super conditie.
en je hoeft hem ook niet in een maand dik te hebben. weidegras en goed hooi wordt hij uiteindelijk ook mooi op gewicht van. eventueel wat senior priores als je daarvoor wat extra's wilt.

wat dressuurmatig les is altijd goed, maar veel instructeurs hebben geen idee hoe je een draver les geeft zogezegd. bouw het echt rustig op en vraag niet direct té veel. neem je tijd.
en als hij met wandelen braaf is, ga dat erbij doen.
doe ik met alle ( jonge) paarden om ze te leren buiten te rijden en alleen mee te gaan. succes

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:03

Ik heb een draver gehad die met zijn hoofd sloeg buiten, deed hij alleen buiten, niet altijd, vaak op lange ritten wel en korte niet.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het een probleem met het hoofdstel was, dat zat hem niet lekker en bij lange ritten kreeg hij er natuurlijk meer last van, toen had je nog niet van die anatomische hoofdstellen.

Andere dravers die ik gehad en/of gereden heb hadden dat slaan met het hoofd niet trouwens.

En dat snelle is naar mijn ervaring alleen als ze nog groen zijn, heel gestrest of niet goed omgeschoold. Maar daar kun je aan werken en dat pakken ze meestal heel goed op.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 17:11

Hij komt van 6 kilo brok per dag :) ...Daar ben ik meteen fors mee gaan minderen toen hij kwam, maar hij zag er echt niet al te best uit toen hij bij de stal kwam waar ik hem heb gekocht. Hij had al twee jaar niet meer gekoerst toen hij daar kwam en was als recreatiepaard gebruikt, de bak kende hij helemaal niet, alleen buitenritten. Maar ik heb geen idee wat voor ruiter er op gezeten heeft.
Van de eigenaresse van de stal begreep ik dat relatief veel dravers het doen, slaan met het hoofd. Die van ons doen het allebei, die van dochter alleen op de wei, niet tijdens het rijden.

Ik heb inmiddels contact gehad met Dravend Succes, ik sta op de wachtlijst.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 17:14

Pumpkinbroes schreef:
Ik heb een draver gehad die met zijn hoofd sloeg buiten, deed hij alleen buiten, niet altijd, vaak op lange ritten wel en korte niet.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het een probleem met het hoofdstel was, dat zat hem niet lekker en bij lange ritten kreeg hij er natuurlijk meer last van, toen had je nog niet van die anatomische hoofdstellen.

Andere dravers die ik gehad en/of gereden heb hadden dat slaan met het hoofd niet trouwens.

En dat snelle is naar mijn ervaring alleen als ze nog groen zijn, heel gestrest of niet goed omgeschoold. Maar daar kun je aan werken en dat pakken ze meestal heel goed op.


Ik heb een ander bit en lage neusriem besteld, zou ook nog kunnen helpen. En er wordt gekeken naar fysieke ongemakken voordat ik er weer op ga. Hij is overigens niet snel hoor, die van dochter houdt hij stappend niet bij, die loopt veel vlotter.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:41

MairiMacBran schreef:
Ik ken merriebrok als een snelle dikmaker waar ze niet heet van worden. Dochter heeft een tijdje op een stal gereden waar ze Welshjes fokten en uitbrachten op keuringen, die stonden standaard op kilo’s merriebrok per dag want jury’s wilden stevige jonge hengsten zien en geen schrale puppy’s. Heet waren ze idd nooit.
Die van mij stond daarom ook op kilo’s merriebrok op zijn vorige stal. Hij krijgt hier nog maar een kwart van wat ie daar kreeg.
Maar goed, ieder paard is weer anders, de merriebrok ging er toch al af en daar komt een vitaminebrokje voor in de plaats. Moet nog even zoeken wat, Pavo Vital haalden ze letterlijk hun neus voor op.
De fibrebeet wilde ik gaan vervangen voor Zupa, of maakt dat niets uit?

Ik heb mijn fibrebeet ook laatst vervangen door Zupa. Zit in Zupa zat minder suiker en andere rommel dacht ik :)

Van merriebrok kunnen ze wel degelijk heet worden. Heb ooit mijn arabier op een stal gehad waar de stagiaires een periode deden voeren. Lag een keurige lijst met hoeveel de paarden aan biks kregen. Hadden een voerkar met basisbrok en merriebrok voor de drachtige merrie en merries met veulens.

Mijn paard (ruin, recreatief gereden) werd steeds lastiger met rijden/longeren. Druk, snurkerig, om niks wegspringen. Snapte er niks van, tot ik een keer rond voertijd op stal was en zag dat ze merriebrok voerden ipv basisbrok :=

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 18:46

Och jee :=
Nou ja, de merriebrok is bijna verleden tijd. Ik heb twee weken geleden twee zakken Zupa besteld, maar nog geen bericht dat ik kon afhalen, moet er maar even achteraan.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:51

Fijn dat hij de tijd krijgt bij je!
En "van hot naar her gesleept" met bekende personen en een vaste, vertrouwde thuisbasis is toch nog net wat minder ingrijpend dan een volledige verhuizing waarbij alles nieuw is.

Ook goed dat je open staat om alle oorzaken te onderzoeken en aan te passen :-)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 00:21

Voor zover ik weet is hij regelmatig van stal verhuisd in Frankrijk en later in België.
We hebben in ieder geval volgende week een afspraak staan bij de ostheopaat/cranio sacraaltherapeut, hij gaat hem helemaal nakijken en mocht dat niets opleveren dan gaan we met onze dierenarts een stappenplan maken.
Ik had een les gepland bij Dravend Succes, maar die heb ik een ronde opgeschoven, rijden doen we even niet.

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 07:11

Tipje
Ga eens kijken bij een draver trainer in de buurt hoe de dravers getraind worden.
Dat kan jou meer idee geven wat jouw paard gewend is, hoe de dagindeling was, wat voor werk ze krijgen.
Ik denk dat die kennis je zeker gaat helpen in de training van jouw paard.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 10:24

Dank je wel! Ik ga zoeken.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:25

MairiMacBran schreef:
Dank je wel! Ik ben geen dressuurwonder en paard heeft vrijwel nooit in een bak gelopen, een fatsoenlijke grote volte is al een opgave zeg maar, een rechte lijn een onmogelijke opgave. Maar ik heb wel een vriendelijke hand en zet weinig druk.
Maar eerst de boel beter in de bak voor elkaar dus?
In de bak durf ik dochter er ook wel op te laten, zij is dressuurmatig beter dan ik.
En zou een ander bit nog kunnen helpen? Met dit bit is hij heel onrustig in de mond.


Een ander bit is voor het onrustige in de mond zeker het proberen waard. Met een dubbel gebroken bit, en zeker als het ook nog een watertrens is, krijg je vaak letsels in de mond van velletjes die makkelijker klem gaan zitten. Zeker als het bit te groot is, de schakels van het dubbel gebroken stukje zitten al dichterbij de slijmvliezen als met enkel gebroken en als het bit nog wat groot is al helemaal. Mijn tandarts heeft hier onderzoek naar gedaan, ik dacht samen met de kliniek in Gent. Daar krijgen ze natuurlijk ook spanning van, want het voelt niet fijn...heb het wel eens op mijn hand mogen voelen
Als hij in de wei ook schudt bij spanning zou het ook gewoon de spanning kunnen zijn. Misschien een ander braaf paard meenemen?

paard_20
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:34

Gefeliciteerd met je paardje! Wat een droom samen rijden met je dochter *\o/* wel erg jammer dat hij buiten anders is dan in de bak. Ik zou veel grondwerk met hem doen en eventueel een instructrice vragen mee te gaan op buiten rit en hem vast te houden alsof ze aan het wandelen is alleen zit jij erop.

Dan heeft hij nog iets meer steun, verder lekker tijd doorbrengen en veel met hem bezig zijn. Gaat vast binnenkort beter :) anders is er ook EMDR voor paarden als hij echt angstig is buiten dat kun je daarmee oplossen.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 01:38

MairiMacBran schreef:
Voor zover ik weet is hij regelmatig van stal verhuisd in Frankrijk en later in België.
We hebben in ieder geval volgende week een afspraak staan bij de ostheopaat/cranio sacraaltherapeut, hij gaat hem helemaal nakijken en mocht dat niets opleveren dan gaan we met onze dierenarts een stappenplan maken.
Ik had een les gepland bij Dravend Succes, maar die heb ik een ronde opgeschoven, rijden doen we even niet.


Verstandig dit. Zeker omdat dit gedrag totaal onbekend is bij hem en hij dit nooit eerder heeft gedaan.

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 04:16

Dit is voor mij een heel herkenbaar punt. Mijn leasepony deed precies hetzelfde.
Toen zat hij vast in zijn rug en schouder, en wist hij geen houding te geven. Na de behandeling van de ostheopaat was het probleem weg.

Edit:
Wel heb ik de complete training ook naderhand aangepast, zodat hij beter op eigen benen ging lopen en beter zijn rug ging gebruiken.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 07:05

Angst is het denk ik niet. Hij loopt overal langs zonder aarzelen, vertrok geen spier bij langsrijdend verkeer of “enge” objecten, blaffende honden en nieuwsgierige buurpaarden.
Maar ja, hij lijkt altijd behoorlijk stoïcijns, maar is dat waarschijnlijk niet. Waarom anders dat zweten zodra ik ga poetsen? Ontspannen is hij zeker weten niet. Het lijkt of hij staat te slapen en hij laat alles toe, maar ik zie hem echt niet genieten van een lekkere poetsbeurt.

De dierenarts vroeg of ik wel zeker wist of hij gewend was aan buitenritten. Er is me verteld dat hij na het koersen eigenlijk niks anders dan buiten rijden heeft gedaan, maar ik weet dat uiteraard niet zeker. Bij het proefrijden kon ik niet naar buiten, is daar onverantwoord en ze hebben hem daar in ieder geval niet buiten de bak gehad.

De training gaan we idd oppakken zodra dat kan. Wat Ruitje ook al schreef, als het spanning is, moet ik in staat zijn om dat bij hem af te laten vloeien en hij is dressuurmatig zeg maar niet onderlegd en ik niet heel veel beter...
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 28-02-21 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 07:22

ruitje schreef:
Ah, welkom bij de draver club :D !

Die van mij doet dit ook nog steeds (hoofdschudden) wel eens als hij niet hard mag terwijl hij het wel wil :+

Allerbelangrijkste is rijtechnisch aan de gang met de voorkant. Dravers zijn gereden met druk op het bit en de hoofdhouding hoog. Wat je hem wil leren is dat hij spanning kan laten afvloeien op een andere manier, dus door laag te rijden zonder druk op het bit.

Als die van mij opbouwt vraag ik hem laag en laat ik los, maar hij moet wel laag blijven. Verder vraag ik hem bijv. Op een volte of ga ik hem anders aan het werk zetten( dat is buiten lastiger maar je opvoeding begint in de bak)

Jij moet hem 'leren' hoe hij zijn spanning af kan vloeien, dus er wat anders voor in de plaats brengen wat hem helpt zeg maar :)


Sinds wij onze draver zonder bit rijden zijn die bijkomende problemen met sneeuw voor de zon verdwenen.

Dus ts probeer eens bitloos. :j

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 07:40

Ik heb nu een ongebroken bustrens gekocht en een lage neusriem, maar bitloos is tzt ook zeker nog een optie. Maar dan zit je wel met meer druk op de neus en dat lijkt hij ook onprettig te vinden.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 07:47

MairiMacBran schreef:
Ik heb nu een ongebroken bustrens gekocht en een lage neusriem, maar bitloos is tzt ook zeker nog een optie. Maar dan zit je wel met meer druk op de neus en dat lijkt hij ook onprettig te vinden.


Wij rijden, zeker buiten, eigenlijk gewoon met een losse teugel.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 07:52

Hey TS ik heb je topic even snel doorgelezen en wil je iniedergeval even laten weten dat het goed is dat je hierin zoekende bent naar oplossingen/oorzaken. Er zijn mij een aantal dingen opgevallen, welke vanuit je berichten duidelijk zijn geworden.

Je geeft aan dat het paard daar (enkel) buiten werd gereden. Paard is meerdere malen verhuisd in een afgelopen tijdsspanne. Paard heeft een niet al te goede conditie waarvoor je nu aan het bijvoeren bent. Paard is onwijs gestresst tijdens het borstelen en andere standaard handelingen en kropt snel op.

Wat mij opvalt is dat er veel met dit paard gesleept is, hij in slechte conditie is zoals je vermeld en hij al gestresst raakt bij het borstelen. Je weet nooit wat er met zo'n paard gebeurd is, waar het allemaal heen is gesleept e.d. Het kan maar goed zijn dat hij jou niet genoeg vertrouwd om samen buiten op stap te gaan. Je hebt hem nog maar een maand; ga eerst eens lekker met elkaar aan de slag zonder verplichtingen. Fijn kroelen en aaien, wat snoepjes erin stoppen, zorgen dat borstelen een fijne ervaring word en eventueel wat grondwerk/wandelen? Paarden hebben de tijd nodig aan hun nieuwe plek en ook aan hun nieuwe eigenaar te wennen, vooral als er voorheen zoveel met ze gesleept is. Onderstaande is iets waarbij bij mij een lichtje gaat branden. Je gaf aan dat hij daar enkel buiten werd gereden maar tijdens het proefrijden was dit geen optie want het is onverantwoord en ze hebben hem niet buiten de bak gehad? Apart vind ik ook dat ze de schuld meteen op jou schuiven onder het mom van vastliggen of stoten, dit veroorzaakt naar mijn weten niet zomaar geschud met het hoofd/zweten tijdens het borstelen.

Citaat:
Bij het proefrijden kon ik niet naar buiten, is daar onverantwoord en ze hebben hem daar in ieder geval niet buiten de bak gehad.

Wat ik voor nu dus zou doen is even alle verplichtingen weglaten en elkaar leren kennen, zorgen dat hierin een vertrouwen ontstaat. Uiteraard kan je ook enkele mogelijke lichamelijke oorzaken uitsluiten, dat is altijd goed om te doen. Wat mij opviel is dat hij flink wat voer krijgt, je geeft aan dat je hierin gemindert bent ten opzichte van de vorige stal. Hoelang stond hij daar al op dat rantsoen? Aangezien hij nogsteeds in slechte conditie verkeerde toen hij bij jou kwam? Voor nu zou ik hem even niet belasten met zoveel voer en even terug gaan naar enkel goed en voldoende hooi + vitamine brok en eventueel iets van een seniores priores. Mocht je merken dat hij dan meer nodig heeft kan je dit altijd aanvullen met een goed en passend voerschema.

Je bent iniedergeval goed bezig met het zoeken naar oplossingen. Aangezien ik denk dat dit paard genoeg mee heeft gemaakt en echt even de tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving/eigenaren is dat dan ook de tip die ik je meegeef. Zijn voeding en lichaam onder de loep nemen is ook geen overbodige luxe! Succes TS, fijn dat je naar je paard luisterd :o.

Edit: het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar heb je hem ook laten keuren voor aankoop?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 08:29

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Wat jij schrijft is ook onze insteek voorlopig.
Hij heeft twee weken daar gestaan. Hij kwam daar in slechte conditie aan, eigenaresse van de stal heeft uitgelegd hoe dat zo gekomen is. Hij kreeg daar 6 scheppen merriebrok per dag en was nog erg schraal en vooral dof en plukkerig toen hij bij ons kwam. We zijn afgebouwd naar 1 schep merriebrok per dag verdeeld over twee voerbeurten en een halve schep fibrebeet, bij de merriebrok krijgt hij een halve emmer luzerne (digest van Hartog), zo doet hij een half uur over het voer. Hij krijgt wat vitaminebrok er bij en zal daar straks helemaal op over gaan. Overdag op de wei, op stal onbeperkt hooi. Daarnaast omeprazol. Met name zijn vacht ziet er stukken beter uit en hij is ook duidelijk aangekomen, nu vooral onbespierd.

Keuren hebben we niet gedaan. De insteek is dat hij hier gewoon mag blijven, ook al is het als grasmaaier of wandelpaard, mocht er iets aan de hand zijn waardoor hij niet meer bereden kan worden. We hebben de ruimte. Als het leven lijden voor hem zou worden gaat hij naar de slacht, maar niet meer de handel in. Hij heeft tien jaar enorm zijn best gedaan op de baan en nog succesvol ook, ik gun hem opnieuw de handel in gaan niet. Het is een hartstikke lief en enorm goed opgevoed paard in de omgang.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:09

Dankje voor de opheldering :o. Dus als ik het goed begrijp is hij bij 2 eigenaren terug (degene voor waar jij hem van gekocht hebt) vooral buiten gereden? Is er eventueel bekend wie dit zijn zodat je eventueel contact kan leggen of zei dit ook ervaren hebben? Qua voer is het nu ook een stukje duidelijker, ik dacht nl dat hij langer bij de vorige eigenaren heeft gestaan dus ook al langer op dit rantsoen stond/moeilijk op conditie kwam.

Goed dat je voor nu vooral bezig bent met elkaar leren kennen/ontspanning zoeken en fijn dat je al zichtbaar verbetering merkt m.b.t het voer en hier, zodra zijn conditie dit toelaat, mee afbouwt. Ben erg benieuwd of de geplande les wat opheldering gaat geven, je bent iniedergeval op de goede weg. Ikzelf laat overigens altijd keuren zodat je weet waar je aan toe bent, ookal mogen ze bij mij ook tot het einde blijven. Het is meer een stukje zekerheid in mijn ogen over wat je eventueel te wachten staat in de toekomst qua lichamelijke belemmeringen. Ondanks dat klinisch vaak een moment opname is raad ik je aan om misschien toch nog een keuring te doen. Mocht hier wat afwijkends op te zien zijn kan je vervolgstappen ondernemen en kan je sommige dingen vanuit een vroeg stadium al "voor" zijn/behandelen. Dat is iniedergeval wat ik zou doen, het sluit een groot deel lichamelijke ongemakken (nu/in toekomst) uit. Hoop dat je snel verschil merkt TS.

MairiMacBran schreef:
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Wat jij schrijft is ook onze insteek voorlopig.
Hij heeft twee weken daar gestaan. Hij kwam daar in slechte conditie aan, eigenaresse van de stal heeft uitgelegd hoe dat zo gekomen is. Hij kreeg daar 6 scheppen merriebrok per dag en was nog erg schraal en vooral dof en plukkerig toen hij bij ons kwam. We zijn afgebouwd naar 1 schep merriebrok per dag verdeeld over twee voerbeurten en een halve schep fibrebeet, bij de merriebrok krijgt hij een halve emmer luzerne (digest van Hartog), zo doet hij een half uur over het voer. Hij krijgt wat vitaminebrok er bij en zal daar straks helemaal op over gaan. Overdag op de wei, op stal onbeperkt hooi. Daarnaast omeprazol. Met name zijn vacht ziet er stukken beter uit en hij is ook duidelijk aangekomen, nu vooral onbespierd.

Keuren hebben we niet gedaan. De insteek is dat hij hier gewoon mag blijven, ook al is het als grasmaaier of wandelpaard, mocht er iets aan de hand zijn waardoor hij niet meer bereden kan worden. We hebben de ruimte. Als het leven lijden voor hem zou worden gaat hij naar de slacht, maar niet meer de handel in. Hij heeft tien jaar enorm zijn best gedaan op de baan en nog succesvol ook, ik gun hem opnieuw de handel in gaan niet. Het is een hartstikke lief en enorm goed opgevoed paard in de omgang.

ruitje

Berichten: 12363
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:22

Dat zweten bij het borstelen hoeft niet zo dramatisch te zijn hoor, voor er direct een trauma oid aan gehangen word :+ .

Ik poets mijn koersdravers dus eigenlijk alleen heel erg uitgebreid als ze moeten koersen. Andere dagen haal ik er een borstel over, of dat niet eens.

Mijn ervaren koerspaarden wisten dus ook hoe laat het was als de uitgebreide sessie kwam: we gaan straks op wedstrijd.

Daarnaast, ik heb er ook die er gewoon helemaal niet van houden, heb omscholers gehad die er nooit van 'leerden te genieten' . Die wilde aan het werk, hoezo hier een kwartier stilstaan en niks doen?

Wij mensen hebben van poetsen een 'ontspannende activiteit' gemaakt in ons hoofd ofzo? Voor sommige paarden is het vooral functioneel: dat moet ook nog even gebeuren voor we op wedstrijd gaan of aan het werk. Soms veranderd dat en gaan ze er van genieten, soms niet.

Als hij zo lang gekoerst heeft moet hij heel wat gewend zijn en stressbestendig zijn, het zijn juist de dravers die nooit gekoerst hebben of maar zeer kort die de druk niet aan konden.

Je moet er in je hoofd niet zo'n 'drama' van maken zeg maar. Dit zeg ik misschien onaardiger dan ik bedoel, maar ga niet denken: hij heeft heel veel meegemaakt dus ik kan niks van hem vragen en hij is zielig.

Dat moet je vervangen door: hij is heel erg 'functioneel' opgeleid, heeft 10 jaar prima gepresteerd op zijn sport en nu moet ik hem aanleren wat hij moet doen voor mijn sport. Dat hij iets niet weet, omdat het hem niet geleerd is, maakt hem niet zielig.

Mijn eigen Draver stopte na 8 jaar koersen, ik had hem toen 3 jaar. Hij heeft gekortebaand, dwz dat hij op kermisterreinen stond en alles tegen kwam wat een paard kan bedenken.

Toen ik naar buiten ging, draaide hij om de 100 meter om de eerste keer. Ik ben niet boos geworden, maar wel vasthoudend. Ik weet: ik heb jou 3 weken terug nog voor de kar naast de Hawai Trip ingespannen dus deze ene boom overleef jij best.

Hij had nog nooit onder het zadel buitengereden, ik moest hem leren: ik weet dat jij dit kan en dat doen we samen door gewoon rustig door te gaan.

Heeft me 10 keer geduurt voor ik chill kon rijden, met een paard wat ik al 3 jaar voor de kar reed en op wedstrijd half NL mee had gezien.

Zielig/geen vertrouwen in de mens? Nee

Mij nodig om hem te vertellen dat deze nieuwe activiteit in zijn leven er nu ook bij hoorde en dat we dat gewoon gaan doen op die en die manier?
Ja

Qua gewicht: heb je een foto? Dravers zijn atleten he, die Kenianen die de marathon lopen zijn ook niet dik :D

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:38

Ruitje, het niet genieten van het borstelen ken ik idd. Titane vond dat ook niks. 'Hup, mens, schiet eens op met dat getut, ik wil wat gaan doen'

Die draaide in het begin op buitenrit ook overal voor om. :o
Uiteindelijk had ik me geen fijner paard voor buitenritten kunnen wensen, zo makkelijk was ie na een tijdje