Paard schrikt en gaat keihard rennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 09:05

Best Bokkers,

Ik zit met een probleem. Vorig jaar mei heb ik een nieuw paard gekocht. Een leuke ruin van 7 jaar. Tijdens het proefrijden super braaf en we hebben zelfs een rondje buiten uitgestapt. Ik heb het hele paard op de foto laten zetten door een dierenarts. De foto's waren allemaal goed.

Sinds ik het paard heb ben ik er al 4x afgevallen, waarvan de laatste 2x deze maand waren. Het paard is erg onzeker, van geluiden maar ook andere paarden. Ik kan een ander paard niet passeren. Als ik dat wel probeer springt mijn paard meters opzij. Maar het grootste probleem is dus dat hij gigantisch schrikt van simpele geluiden. Een vrachtwagen die stro aan het brengen is of rijden met storm is geen probleem. Maar als een ander paard tegen de bakrand aanloopt of iemand een deksel van een emmer trekt gaat hij keihard aan de kletter. Hij gaat dan ineens keihard rennen. Dat zit ik vaak wel uit, maar hij neemt altijd een scherpe bocht. En iedere keer als dat gebeurt lig ik er naast.

Ik ben dus ontzettend bang en onzeker geworden. Zeker omdat ik er al een keer afgevallen ben met veel schade.

Ik heb de laatste maanden geen lessen kunnen volgen wegens corona. Gelukkig heb ik nu een instructrice gevonden waar ik wel gewoon bij kan lessen.

De tandarts is meteen toen ik hem kocht geweest. En hij krijgt regelmatig een behandeling van de fysio.

Wie heeft er goede tips voor mij?

MarliesV

Berichten: 15245
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:09

Hoe goed was hij bevestigd qua rijden toen je hem kocht?

Is het een optie om het een tijdje door een zekere ruiter te laten rijden/doorrijden en daarna het zelf weer te doen onder begeleiding? Want hij lijkt nu gebruik/misbruik te maken van jouw onzekerheid.

Longeren van te voren en rijden met een oornetje is beide het proberen waard.
Ze zijn frisser in deze tijd van het jaar.

Hoeveel komt hij verder buiten?

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:16

Waar het op neer komt is dat wat er ook gebeurt dat je paard je gaat vertrouwen. Jullie zijn nog geen team geworden; alleen rijden is dan niet voldoende.
Op elkaar vertrouwen kun je realiseren middels grondwerken en schriktraining. Rijden is bijzaak op dat gebied.
En op het goede moment belonen is heel belangrijk, zodat het paard weet dat het goed reageert.

Ga in de bak schriktraining doen onder ervaren begeleiding. En niet 1 x maar met rustige opbouw heel regelmatig en met herhaling van wat hij kent. Met zoveel mogelijk variatie. Klein beginnen, en uitbouwen tot je er met een parasol kunt opzitten terwijl hij aan krakende flesjes snuffelt.
Zelfs patatbakjes, emmers, petflesjes, ballonnen, knuffels, slierten, hekjes, tafeltjes met gekleurde dingen, zaklantaars, schaduwen, spiegels, bezems, alles wat er maar verzonnen kan worden. Bob Wensted is er ook creatief in maar er zijn veel meer mensen die schriktrainingen organiseren.

Oornetjes en longeren van te voren is leuk maar neemt de oorzaak niet weg.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:16

Grondwerk gaan doen en hem vertrouwen geven. Jij projecteert je eigen angst nu waardoor hij nog onzekerder wordt.

Wat voer je? Meer dan hooi en een balancer is niet nodig als ze zo fel zijn en veel naar buiten.

Daarnaast zou ik gaan rijden met een soundless oornetje.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:20

Ik zou hem zeker niet laten door rijden daar worden ze vaak niet beter van en jij al helemaal niet ,
Ga eens een half jaar vanaf de grond werken , schriktrainingen enz, wandelen buiten, hem leren wat dapperder te worden, ik zou dat zeker niet vanaf het zadel doen , zeker als jijzelf onzeker ben, maar ga samen met het paard op onderzoek uit, ik geloof niet dat hij je in de maling of misbruik maakt van die dingen, vind ik ook erg dom om dat te zeggen, het dier is oprecht bang en jij kan hem niet helpen, dus ga samen aan het werk op zo`n manier dat het voor beide leuk gaat worden .

Zelf heb ik ook een paard die enorm bang is van geluiden , ben nu al lekker een jaar er mee op de grond bezig, inmiddels merk ik dat hij steeds rustiger in het werk word en kan inmiddels alle oefeningen vanaf de grond zelf de piaff en alle zijgangen in stap, draf en galop,hij vind geluiden nog steeds raar maar reageert veel minder heftig in het voorjaar wil ik weer het rijden eens gaan oppakken om te kijken of hij mij daar ook in wil gaan geloven .
Ik zou zeggen steek de tijd er in , hoe belangrijk is het paard voor je en het rijden ?
Heb het samen leuk, er zijn zoveel ruiters die angst hebben en het niet toe durven geven en er van alles aan hangen en het dier zo onder druk zetten dat hij geen keus meer heeft, wil jij zo een ruiter zijn of zeg je we gaan er samen voor?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:26

Wat voer je hem exact? Hoe vaak komt hij buiten? Denk hierbij aan trainingen, molen, paddock/weiland enz. En hoe train je hem?

Dit kan allemaal al te maken hebben met je probleem. Sommige dieren zijn daarbij in deze tijd van het jaar ook wakkerder en hebben meer beweging/afleiding nodig.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:38

Grondwerk kan hier veel bij helpen, een tijdje niet gaan rijden ook. Ik heb hetzelfde meegemaakt ooit en grondwerk heeft goed geholpen.

Anne_vD

Berichten: 231
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:05

Naast naar het management te kijken en bijvoorbeeld grondwerk en schriktraining te doen wil ik een extra tip meegeven. Neem goed les van instructie die naar jouw houding en zit kijkt.
Mijn paard is ook een renner, zodra hij schrikt gebruikt hij zijn hersens niet meer en is rennen zijn enige oplossing. Het is moeilijk hem hier uit te halen en weer 'terug op aarde te krijgen. Hierdoor werd ik zelf zo onzeker en angstig dat ik ook totaal verkeerd ging zitten. Die gemixte signalen door mijn zit begreep mijn paard niet en dit maakte hem ook weer extra onzeker.
Toen ik op het punt stond hem te verkopen ben ik teruggegaan naar mijn eerste instructrice. Ik heb haar letterlijk gevraagd of zij er op wilde wannt ik durfde hem niet eens meer voor te rijden als het zo ver zou komen. Dit deed ze niet, maar ze wilde me wel helpen zelf weer te rijden. Ik ging weer bij haar lessen en de eerste weken/ maanden is ze alleen op mijn houding en zit gaan letten. Dit deed mijn andere instructie tussendoor helaas een stukje minder, die wilden eerst mijn paard goed hebben lopen en daarna zou mijn zit vanzelf komen. Dit was voor ons helaas geen succes.
Maar met dat mijn zit op de eerste plaats was gezet en verbeterde was er ineens ook geen miscommunicatie meer. En het rennen werd dus ook veel minder. En tuurlijk, hij schrikt nog wel eens en zet het dan het liefst op een lopen. Maar door mijn betere houding legt hij nu ook meer vertrouwen in mij nu ik geen gemixte signalen meer geef. En hierdoor ben ik hem soms net voor en de andere keer niet, maar kan ik hem wel weer terug nemen. :D

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:14

Allereerst super dat je paard medisch al wel gecheckt is. Ik begrijp uit je bericht dat de eerste maanden het paard wel braaf was? Stond hij op de plek waar jij hem kocht al lang? Het kan te maken hebben met de verhuizingen en dat hij daardoor in het begin nog zo onder de indruk was dat hij braaf was. Hoe dan ook zit je nu in een vervelende negatieve spiraal omdat jij ook onzeker bent geworden. Dat helpt hem niet.

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, neem het management en voer onder de loep (wat krijgt hij, hoeveel beweegt hij etc) en hij moet leren omgaan met spannende dingen, samen met jou. Zodat hij weet dat hij op je kan bouwen en jij er bent om weer die ontspanning te vinden.
Hiervoor kun je het beste starten vanaf de grond, voordat je dit vanuit het zadel doet. Als je dit goed aanpakt leert je paard aan om bij spannende met met momenten niet meer keihard te gaan rennen, maar hooguit even weg te springen en te blijven nadenken ipv in paniek te schieten. Ook helpt het werk vanaf de grond om meer vertrouwen te krijgen, en te leren zijn spanningssignalen te zien zodat je eerder kan ingrijpen. Bij een introvert paard zijn deze signalen vaak klein en lijken ze ogenschijnlijk ‘ineens’ te ontploffen.
Daarnaast als je het rijden weer gaat oppakken evt starten aan de longe, zodat hij wat steun heeft en jij ook kan focussen op weer ontspannen. En fijn dat je een instructeur gevonden hebt, het komt goed maar kost tijd en geduld! Succes!

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:02

Dankjewel allemaal voor de meedenkende en vooral ook lieve berichtjes!

Het paard krijgt 2x daags een halve kilo sportbrok. Vanuit mij krijgt hij nog een halve kilo cavalor fiberforce voor het verbeteren van de darmwerking. Ook krijgt hij magnesium bijgevoerd.

Het is een vreselijk lief paard. Ik denk ook echt niet dat hij misbruik maakt van de situatie, maar echt heel erg onzeker is en geen vertrouwen uit mij haalt.

Ook weet ik dat hij teveel binnen staat in de winter. In de zomer staan ze overdag op de wei. In de winter staan ze een uur of 4 op de paddock. Ik heb al heel wat stallen bezocht, maar nog niks beters kunnen vinden. Als ik niet rijd of longeer wandel ik zeker een half uur over het terrein. Ook neem ik hem af en toe mee op wandeling. Maar dat vind hij zo vreselijk eng dat hij een en al spanning is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:11

sashaj45 schreef:
Dankjewel allemaal voor de meedenkende en vooral ook lieve berichtjes!

Het paard krijgt 2x daags een halve kilo sportbrok. Vanuit mij krijgt hij nog een halve kilo cavalor fiberforce voor het verbeteren van de darmwerking. Ook krijgt hij magnesium bijgevoerd.

Het is een vreselijk lief paard. Ik denk ook echt niet dat hij misbruik maakt van de situatie, maar echt heel erg onzeker is en geen vertrouwen uit mij haalt.

Ook weet ik dat hij teveel binnen staat in de winter. In de zomer staan ze overdag op de wei. In de winter staan ze een uur of 4 op de paddock. Ik heb al heel wat stallen bezocht, maar nog niks beters kunnen vinden. Als ik niet rijd of longeer wandel ik zeker een half uur over het terrein. Ook neem ik hem af en toe mee op wandeling. Maar dat vind hij zo vreselijk eng dat hij een en al spanning is

En met een ander paard erbij? Anders zou ik dat gewoon oefenen totdat jullie allebei wat meer vertrouwen in elkaar hebben.
Ook zou ik zoeken naar iemand die jullie kan begeleiden op het gebied van grondwerk en het rijden op een lager pitje zetten.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:23

Weet je wat hij gevoerd kreeg bij de vorige eigenaar? Paarden reageren heel verschillend op brok. Als ik een van mijn paarden een kilo sportbrok per dag voer, dan kan ik niet meer normaal rijden. Dan wordt ie ook kijkerig en racen we de baan door. Hij krijgt een handje basisbrok per dag, meer om ook wat te krijgen als de rest brok krijgt. Verder aangevuld met een muesli met weinig energie en vooral vitaminen. (overigens idem met luzerne en jong gras). Ik merk binnen een week verschil.
Sommige paarden kun je bij wijze van spreken kilo's brok voeren zonder dat hun gedrag verandert. Minder brok is makkelijk te proberen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:36

Ik herken je verhaal heel erg goed.

Ik heb mijn nieuwe paard in april gekocht, super braaf met alle keren proefrijden.

Toen ze bij mij op stal kwam is ze de 2e of 3e keer met rijden enorm geschrokken van kabaal van de buren waardoor ze er vandoor ging en ik ben gevallen. Daardoor werd ik al wat angstiger, en op een gegeven moment zodanig dat ik er niet meer op drufde. Ik was alleen maar bezig met de buren en hoopte dat ze geen kabaal gingen maken.....

Toen heeft een vriendin van mij haar een tijdje gereden en ik alleen maar vanaf de grond gewerkt.
Toen ze minder begin heftig begon te schrikken heb ik het langzaam overgenomen.

Toen heel de zomer heerlijk gereden en vond de schrik reacties niet eng meer, moest haar gewoon bezig houden.

Wel heb ik haar iedere keer voor het rijden ong 10 min gelongeerd, doe ik trouwens nog steeds.

Tot dat het slechter weer werd en ik minder kon rijden (alleen buitenbak), toen werd ik weer wat onzekerder. Ze is toen ook van vuurwerk geschrokken en daardoor rodeo gaan doen en toen lag ik er weer naast. Was niet goed voor mijn zelfvertrouwen... Daarna nog wel een paar keer gereden, maar de angst dat ze weer zou gaan bokken zat er goed in.... Bokken vind ik echt dood eng en hou ik echt niet van.....

Heb nu weer besloten om er even niet op te gaan en weer alleen vanaf de grond te gaan werken. En als het weer iets beter weer word gaat mijn vriendinnetje er weer op en dan hoop ik weer daarna mijn zelfvertrouwen terug te krijgen.

Heb wel voor mezelf de afspraak gemaakt dat als het na de zomer niet beter gaat dat ik haar ga verkopen. Want dan zijn we toch niet de juiste combi. samen. En een hobby moet leuk blijven en niet door angst overheerst worden.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:57

Ik zou de sportbrok eraf halen als eerste, en kijken of hij langer naar buiten kan.

Daarnaast, ga even terug naar de basis. Een onzeker paard gaat het zelf uitzoeken als jij niet de leiding neemt. Dus wat jij moet doen, is zorgen dat je hem leiding, begrenzing en daarmee vertrouwen kunt geven. Je moet niet afwachten, maar handelen. En dat zou ik eerst vanaf de grond doen. Vooral begrenzen is hierin belangrijk. En dan bedoel ik dat je heel consequent bent, en constant je grens aangeeft. Dat klinkt gek, maar zo geef je een onzeker paard duidelijkheid van wat jij van hem verwacht.

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:21

Ga helemaal mee met de reacties die hier gegeven worden dat grondwerk zou kunnen helpen en dat het ook handig is eens naar het voer te kijken.

Met grondwerk kan je je paard trainen hoe hij beter om kan gaan met onverwachte situaties en rare geluiden, maar het leert ook jou hoe jij hem daarin kunt helpen. Juist door samen aan de slag te gaan en samen te leren bouw je ook samen vertrouwen op. Neem hier voor echt les, iemand als hulp die signalen herkent en jou op dat moment leert wat er gebeurd en hoe je spanning af kunt laten vloeien gaat zo veel helpen.

Qua voer zou je ook eens kunnen proberen wat er gebeurd op minder brok of compleet ander voer. Mijn merrie heb ik een jaar geleden verhuisd naar een andere stal en daarbij ook haar voerschema om gegooid. We kwamen van 1,5 kilo basissportbrok per dag en gingen naar een halve schep suikerarme muesli (reden van voer verandering was suiker gevoeligheid), op de nieuwe stal nog maanden gehad dat mijn merrie enorm reageerde op kleine geluidjes en sneller spanning opbouwde. Lang gedacht dat ze nog moest wennen aan de nieuwe stal, anti-stress supplementen geprobeerd, totdat mevrouw der muesli niet meer wilde eten en ik dus gedwongen werd weer ander voer te zoeken. Ander voer erin en ze was binnen een paar dagen helemaal de oude.

Soepblik
Berichten: 1162
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:24

Ik heb dit ook eens meegemaakt. Paard werd onzeker, waardoor ik ook onzeker werd. Dat werd een negatieve spiraal en zo ging het steeds slechter. Ik denk dat jij sowieso je vertrouwen terug moet winnen op een betrouwbaar paard, en je paard eveneens zijn vertrouwen in jou moet terugwinnen. Grondwerk is daar zeker belangrijk bij, en wellicht een paar keer iemand die nog niet die onzekerheid heeft erop laten rijden?

NadineW
Berichten: 107
Geregistreerd: 18-05-13

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:11

Dit klinkt bekend. Een aantal jaar terug kreeg ik eindelijk een paard (na heel veel zeuren bij mn ouders). Ik was altijd al een beetje een onzekere ruiter, maar niet extreem. Bij de eigenaar het paard 3x gereden en dat ging erg goed. Paard gekocht en verhuisd en toen hij eenmaal bij ons was herkende ik het hele paard niet meer. Zo onrustig, sterk en onzeker. Naja ik toen ook. Heb uiteindelijk iets van 2 maanden aangemodderd (wel begeleiding erbij) maar ik werd steeds onzekerder. Oude eigenaar gebeld, uitgelegd en die hebben het paard weer teruggenomen.

Ik heb dus geen goeie tips voor je, maar weet dat je niet alleen bent

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:36

Zou inderdaad eens kijken dan, naast de eerdere genoemde tips, om hem ipv 2x een halve kg sportbrok, maar een handje te geven. Evt aangevuld met een vitaminebrok, zodat hij wel voldoende stoffen binnen krijgt. Hier ook een gereden die van 2x een kwartje basisbrok van subli echt al heel heet en kijkerig werd. Ander voer en niks meer aan de hand.
Kan echt een wereld van verschil maken.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:12

Kan het zijn dat je paard jou stress aan voelt, ik herken het namelijk van mijn paard. Als mijn dochter gaat rijden veranderd hij ook heel erg, ze durfde op een dag ook niet meer te rijden terwijl ik er alles mee kan doen.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:16

Ik heb het vermoeden dat jou paard zo schrikkerig is, omdat hij zoveel energie gevoerd krijgt en dat niet kwijt kan. Ga eerst eens van de sportbrok af en naar een handjevol basisbrok. Zal dan nog wel een tijdje duren voordat je daar profijt van hebt. Maar daarna zal je al een veel rustiger paard onder je hebben.

Succes

Dorine92
Berichten: 5354
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:37

Hij zal ook wellicht flink geschrokken zijn van de val. Ik heb er ook eentje waar een keer iemand vanaf gevallen is, en ze is nog steeds rillerig voor dingen die op haar rug gebeuren. Klittenbandje van je handschoen, gebaar met je arm, ritselen van je jas, dat soort dingen. Duurt weer een flinke tijd tot dat eruit is, of misschien gaat het nooit helemaal weg
Ik zou sowieso stoppen met al dat krachtvoer, en enkel vitaminebrokje geven. En ik vraag me ook af of het voor jou nog wel leuk is. Is dit wel het paard voor jou? Is het nog een hobby of is het alleen maar ploeteren?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:46

Ik heb zelf ooit een paard gereden die ook mega schrikkerig was van de meest onbenullige dingen. Een vuilniswagen was geen enkel probleem maar een zonnestraal door een raam de bak in.... levensgevaarlijk.

Nu weet ik niet hoe intensief je traint, en wat dit paard aan intensiteit gewend is, maar in mijn ervaring maakte het álle verschil of het paard goed aan het werk was ja of nee. Toen ik na een halfjaartje de juistje knopjes gevonden had en daadwerkelijk kon trainen was het schrikken ook binnen no time verdwenen. Heeft het te maken met leiding nemen of met concentratie op jou ipv omgeving? Zeg het maar. Zal een combinatie zijn...

Dus bij mij was de truc: lekker aan het werk zetten! Dit is me pas gelukt toen ik een fijne instructrice had, daar begon ik pas écht bij te rijden en toen was het paard ook 100x rustiger en braver. :)

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:48

FriesWytske schreef:
Ik heb het vermoeden dat jou paard zo schrikkerig is, omdat hij zoveel energie gevoerd krijgt en dat niet kwijt kan. Ga eerst eens van de sportbrok af en naar een handjevol basisbrok. Zal dan nog wel een tijdje duren voordat je daar profijt van hebt. Maar daarna zal je al een veel rustiger paard onder je hebben.

Succes

Precies, te veel energie voor het werk wat hij doet waarschijnlijk.
Gaat niet om aantal uren training maar de intensiteit en uitdaging voor je paard icm voer.

Dus voer minder bij gelijk werk.
Of werk omhoog voor je paard passend bij het voer.

Bentuh

Berichten: 3443
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:58

Spenk schreef:
Daarnaast zou ik gaan rijden met een soundless oornetje.


ik rij zelf op een pittige tuiger. Wij rijden nu altijd met een soundless oornetje. Het geeft hem zoveel rust, dat hij veel minder schrikt. Soms proberen we wel weer eens zonder, maar daar komen we altijd op terug.

Verder hebben wij samen met Vitalbix een voerplan samengesteld, waar hij het heel goed op doet. Wij gaven dus juist te weinig voer, waardoor hij ook extra prikkelbaar werd.

Het zal nooit een mega kalm paard worden. Zo is die gewoon niet, maar we proberen wel samen met veel grondwerk en de hierboven genoemde middelen zijn leven minder stressvol te maken en daardoor die van ons ook ;).

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Paard schrikt en gaat keihard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:24

hierboven al veel gezegd maar voer kan zoveel doen met een paard.

Heb zelf een mega bomproef dametje maar die kan je met verkeerd voer laten veranderen in een losgeslagen onberekenbaar projectiel...

voorbeeld: jaren geleden was ik zo dom om haar te verkopen (ik was ernstig ziek en zag toen geen andere oplossing) Merrie stond bij iedereen bekend als een paard wat topbraaf en betrouwbaar was.
Nog geen maand na verkoop kreeg ik bericht dat ze op de kletter ging, onbetrouwbaar zou zijn etc. Nieuwe eigenaar gevraagd wat ze voerde, kreeg als antwoord dat ik me daar niet mee moest bemoeien want dat wist ze allemaal wel...ok dan niet.
Half jaar na verkoop appje dat ze haar ging verkopen want ze was staatsgevaarlijk.......geen seconde nagedacht, trailer aangekoppeld en paard weer opgehaald.
Ze bleek daar vol op sportbrok te staan, weinig weidegang en 3x per week 'werken'

Merrie is thuis gekomen, staat weer op dr handje voer en iets meer als ze wat doet en was na paar weken gewoon weer dr relaxte zelf. Zij is nu juist degene die de rest rustig houd, is mijn steun en toeverlaat bij 2span beleren van jonge paarden.