wat houdt losrijden in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

wat houdt losrijden in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 15:10

hoi alle experts!

ik ben nog niet helemaal ingeburgerd in het goed rijden van een paard.
ben blij dat ik bokt heb gevonden!

hoe moet je een paard goed losrijden en wanneer weet je dat het paard
goed los is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:15

Over het goed losrijden van een paard kun je uren discussieren, want daar heeft iedereen een eigen mening over. En bij de een ben je met een kwartier klaar, bij de ander moet je zeker drie kwartier losrijden. Ieder paard is anders, daar kun je geen regels op toepassen.

Om te beginnen moet je uitgebreid warmstappen om de gewrichtsvloeistof dunner te krijgen en de gelegenheid te geven om door het hele gewricht te komen. Daarna kun je kleine stukjes draven in een rustig tempo, wat vaker overgangen meenemen. In het begin veel lange stukken rechtuit, geleidelijk aan meer figuren rijden, stelling vragen, zijgangen meenemen. Heel veel mensen galopperen pas aan het eind van een uur rijden, maar ik neem persoonlijk ook de galop mee bij het losrijden.

Mijn paard is pas los als ik met de galop en de draf lekker zit, ik voel dat ze haar rug ontspant en ik met een lange teugel en zij met het neusje over de grond lekker rondgaloppeerd. En ja, bij mijn paard (het is net een Diesel) duurt dat drie kwartier.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:23

Losrijden is om het paard warm te rijden na stal je kan een paard niet meteen uit stal plukken en zwaar aan het werk gaan. losrijden maakt het echte werk makkelijker omdat hij dan al warm is gelopen.

Het losrijden dat is per paard verschillend de ene is met een kwartie lekkr los en de andere heeft wat meer tijd nodig dit weet je van je eigen paard het beste.

gr

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:37

Onder het losrijden versta ik langzaam aan loswerken.Rustig instappen met los teugeltje,aan draven,steeds meer figuren,dan wat meer oppakken,een galopje en daarna pas echt oppakken.
Voordat ik mijn paard echt lekker ontspannen, aan de teugel heb,en er echt door heen heb ben ik een dik half uur verder Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:45

Ik kan niet zeggen wat losrijden inhoud, want daar heeft toch iedereen zijn eigen mening en manier voor, maar ik doe het zo:

Gewoon lekker met dekentje instappen met lange teugel op allebei de kanten, en dan langzaam met niet al te korte teugel nageeflijk vragen en veel voltes maken zodat hij lekker los word en dan voordat ik ga draven haal ik het dekentje eraf en singel ik nog een gaatje aan enzo en dan ga ik nog een keertje stappen maar dan gewoon aan de teugel rijden enzo en goed voorwaards houden en dan ga ik draven met niet al te kort teugeltje (dus ook alleen op nageeflijkheid vragen) en dan ook veel voltes maken zodat hij nog net ietsjes losser word (mijn paard is nogal heel erg moeilijk los te krijgen) en dan ga k gewoon rijden.... en met uitstappen eerst langzaam in draf teugel steeds langer laten worden en dan op een gegeven moment met mijn hoofd laag bij de grond laten lopen zodat hij de volgende dag weer net iets losser is

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:22

Voor iedereen is het anders maar ik zal beschrijven hoe ik het doe.

Eerst stap ik een minuut of tien in, meestal is dat buiten dus rechtuit, anders wat voltes.
Vervolgens een drafje en een galopje om hem goed wakker te krijgen.
Dan overgangen stap- halthouden en andersom, nog meer overgangen.
Pasje achterwaarts, pasje wijken. Draf verruimen, draf verzamelen.
En vooral met alles wat ik doe reactie eisen en bovenal eigenhouding controleren en zorgen dat ik niet rechts vast ga houden.
Na een half uurtje is hij dan lekker los, dat merk ik dan omdat ik lekker door kan zitten (omdat hij zn rug goed gebruikt), ontspannen en contante aanleuning en een goede reactie op mijn hulpen.
Ik heb overigens altijd dezelfde teugellengte en zijn koppie is op de loodlijn, iets ervoor of sterren aan het kijken Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:14

Zoals hierboven staat is het voor iedereen anders, bij mij is het met Par zelfs elke dag anders.

Als zij lekker ontspannen en nageefelijk onder mij loopt zijn we "los" dit duurt de ene dag een compleet rij uur, de andere dag heeft ze na een kwartier zoiets van ja hoor het zit allemaal goed Haha!

Ze is nog jong dus hoop dat dit zich met de tijd stabiliseert Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:32

Cassidy schreef:
En ja, bij mijn paard (het is net een Diesel) duurt dat drie kwartier.


Bij ons is "indieselen" inmiddels een begrip geworden. Het paard lekker rustig aan warm laten worden, rustig de spieren oprekken, daarna verkorten en weer oprekken.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:42

In de Bit van afgelopen november staat daar een heel artikel over in. Misschien dat je die van iemand kunt lenen. Daar staan hele handige tips in!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:12

Hm nogal saai als je altijd dat doet Lieke :S

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:24

Miss_Blimm schreef:
Hm nogal saai als je altijd dat doet Lieke :S


wat is er dan saai aan? Ik doe het ook ongeveer op de manier van Lieke, met Evita werkt het perfect.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:31

Nah als jij elke keer zo rijdt... lijkt mij nogal saai voor je paard. Of doe je daarna nog wel es wat anders?? (zo bedoel ik het, als je elke keer alleen dit doet lijkt me het nogal saai).

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:17

Meeste is al gezegt, wat cassidy al zegt veel mensen galloperen nog niet met het losrijden.

Ik doe dat wel, want marilyn is pas los als ze ook een stukje heeft gegallopeerd. Ook is ze pas lekker los, als ik lekker kan doorzitten.
Opzich kan je het dus goed aanvoelen, wanneer een paard losser wordt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:21

Nee hoor, voor mijn paardje is het niet echt saai, hij lekker bezig, bovendien rij ik hoogstens 3x per week in de bak.
En natuurlijk spring ik ook wel eens, maar als ik hem dressuurmatig lekker los wil krijgen werkt dit het beste voor ons, maar daarna ga ik ook wat moeilijkere oefeningetjes vragen (maar niet in het losrijden).

En ik dacht dat mijn instructrice orgineel was met dat dieseltje... Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:28

Miss_Blimm schreef:
Nah als jij elke keer zo rijdt... lijkt mij nogal saai voor je paard. Of doe je daarna nog wel es wat anders?? (zo bedoel ik het, als je elke keer alleen dit doet lijkt me het nogal saai).


nee voor mij en mijn paard niet, maar dat zal ook wel van paard tot paard afhangen. Bij mij heeft het juist het effect dat mijn paard haar spieren gaat gebruiken en haar rug ontspant. Ik heb echt niet de indruk dat mijn paard zich ermee verveeld, ik krijg eerder de indruk dat ze het losrijden het leukste deel van het hele rijden vind. Maar losrijden hangt ook wel van paard tot paard af, het kan goed zijn dat jij of je eigen paard zich wel gaan vervelen door deze manier, maar wij absoluut niet Knipoog

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:57

Het is niet saai voor je paard. Maar de ene keer is hij sneller los als anders, daar moet je je aan aanpassen met losrijden. Losrijden hoort ook wel bij het rijden, maar dat doe je niet precies. Het moet afgewisseld worden. Dit is wel mijn mening, dat weet ik, maar toch vind ik dit de juiste omschrijven, niet dat het 'saai' is voor je paard, dat misschien ook wel, maar het gaat erom dat je je paard losmoet rijden, neit aan een precies schema moet houden

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:09

Het is ook vrij afhankelijk van je stalling, hoe lang je los moet rijden, voordat hij goed ontspannen is. Wanneer hij hele dagen op de wei staat, heeft hij al veel gelopen, en is de vloeistof in zijn gewrichten al redelijk verdeeld, en zijn de spieren al redelijk opgewarmd, waardoor je eerder kan aandraven en dergelijken. Wanneer hij hele dagen op stal staat, zal hij veel stijver zijn, in spieren en gewrichten.

Met mijn paardje merkte ik, dat hij 's winters 'vers uit stal' heel lang deed over los worden, 's zomers (dag en nacht op het land) meteen al 'aan de teugel' ging lopen (en dus al 'los' was), zodra ik erop ging zitten...
Uit principe blijf ik minstens vijf minuten stappen, en begin daarna rustig met wat grote voltes, overgangen, dergelijken. Als hij fris is, ook een galopje erbij, als hij gewoon relaxed is, galoppeer ik pas als hij helemaal los en ontspannen is, omdat hij dan beter loopt.

Losrijden is voor elk paard wel anders, maar het basisprincipe is, de spieren opwarmen, en zo rijden, dat de rug ontspannen wordt, en het paard goed reageert op je hulpen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:37

Hoi,
hoe ik mijn paarden altijd los rijd is door eerst een paar rondjes te stappen met deken, en lange teugel, dan ga ik haar buigen en zorg dat ze goed los laat als ik voel dat ze goed los laat doe ik haar deken af en ga ik draven, en zorg dat ik een niet al te korte teugel heb maar ook geen boogjes, en probeer haar dan zo diep mogelijk te buigen, net niet met kin op haar borst, en ik werk met mijn benen en zit naar de buiging toe. en dan ga ik wat figuren rijden zoals voltes, en slangevoltes, en ik maak veel overgangen. en ik doe vaak van hand veranderen, en bijv als ik op de linkerhand zit met rechterstelling rijden, en zo ook voltes rijden, en als ik merk dat ze daadwerkelijk los laat ga ik galoperen, en ik doe dan eigenlijk precies het zelfde als in draf en stap.

zo heb ik geleerd om los te rijden..

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:37

hoe vinden jullie trouwens mijn manier?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:39

Goeie manier, maar ik kan mijn pony niet diep rijden bij het inrijden, hoe los hij ook is, ik krijg hem nooit echt diep enz wel lange nek dan zo maar zeggen bij het losrijden, maar lukt mij niet hoor, ook een tip voor iemand die nog problemen heeft met nageeflijk rijden?

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:12

ik stap eerst 10 à 15 minuten los, pony diep en laag ingesteld, zodat de rug al een beetje omhoog komt, daarbij vraag ik dan wat stelling, schoudervoor, wijken voor het been, lichtjes appuyeren, voltes maken, van hand veranderen, in draf de zelfde houding, ong het zelfde werk, maar nu ook met lichte tempowisselingen, zodat hij goed is voor het been en de achterhand actiever wordt, daarna galopperen, zelfde houding, stelling vragen, tempowisselingen , daarna ff ontspannen aan de lange teugel, dan wordt 'ie weer opgepakt en gaan we doorzitten en aan de oefeningen werken.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:26

hebben jullie ook tips voor mensen (onderanderen ikke Tong uitsteken) die niet zo ver zijn in de dressuur? ik kan nog net een B proef rijden denk k, ik heb mijn pony nog niet zo lang kunnen rijden doordat hij ziek was... maar hij kon ook nog niet zoveel, zoals wijken e.d en achterwaards kan hij ook niet, wie o wie? sorry voor offtopic, maar was gewoon vraagje en gaat toch ook over losrijden?

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:55

wat voor tips wil je hebben dan? met betrekking tot losrijden of gewoon over het verder beleren van je pony? ik wil niet zeggen dat ik mega goed kan rijden, maar wil je wel helpen hoor, vindt het wel leuk. Je pony moet goed aan de hulpen zijn, dus veel overgangen rijden, buiging goed aannemen etc. en als hij goed is voor de hulpen dan lukken andere (nieuwere) oefeningen ook wel, begin altijd maar vanuit de stap en dan maar enkele passen die oefening laten doen en weer rechtuit. ik kan nog wel veeel meer vertellen, maar ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mocht je dat leuk vinden, kun je me altijd PBen hoor.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:20

ik stuur je wel een PB, anders gaat het té offtopic en het gaat toch alleen nog maar tissen ons Tong uitsteken