RUGPIJN!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:44

O ja en nog even een waarschuwing: je bent je nu de blubbers geschrokken, dus nu een dankbaar "slachtoffer" voor zadelverkopers. Laat je aub niet nu ineens wijsmaken dat je er beter een westernzadel of een stockzadel oid op kunt gooien "omdat dat op alle paarden past". Is ook grote onzin.
Goed opletten straks als het tijd is om er weer een zadel op te leggen, en als je niet zeker weet of de zadelmaker te vertrouwen is, zorg dan dat er een heel ervaren iemand extra bij is, die ook kritisch mee kan kijken en vragen kan stellen aan de zadelmaker. (en neem daar dus niet iemand voor die je voorheen geadviseerd heeft, want dat zijn klunzen. Anders was het zo ver niet gekomen).

Neem lekker de tijd voor het herstel, zoek vakkundige hulp, en geniet daarna maar weer lekker van het rijden!


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:45

mijn oude verzorgpony is nooit meer hetzelfde geworden (zijn eigenaars reden ook altijd met een fout zadel en zijn hoofd omhoog Boos! Boos! ))
Het is dus nu misschien een blijvend probleem (kijk eens op www.boomloosrijden.nl ) misschien de oplossing (is ook niet zo duur al elke 3 maanden een nieuw zadel omdat je paard weer van vorm is veranderd)

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:56

ik ben van plan een goed passen zadel te kopen, met boom of zonder boom. zouden jullie het een goed idee vinden om een sort van haflingerzaderl erop te leggen?Morris01 van bokt, komt binnekrot ee zadel passen voor een haflinger van mijn buurmeisje, zal ik die dan ook ven eopo nescio leggen?(het is een thorowgood maxam)

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:58

pony25 schreef:
mijn oude verzorgpony is nooit meer hetzelfde geworden (zijn eigenaars reden ook altijd met een fout zadel en zijn hoofd omhoog Boos! Boos! ))
Het is dus nu misschien een blijvend probleem (kijk eens op www.boomloosrijden.nl ) misschien de oplossing (is ook niet zo duur al elke 3 maanden een nieuw zadel omdat je paard weer van vorm is veranderd)


Wat erg joh, en jij mocht er zeker niets van zeggen?
Ik heb ook een verzorgpony gehad, die hebben ze heel erg ziek laten worden, ik heb letterlijk gesmeekt om een veearts, maar het kon die vent niets schelen, hij hadgeen idee hoe erg het was. Ze is inmiddels
gestorven Verdrietig Ik had wel kunnen dreigen met weggaan als hij er niemand bijhaalde, maar dat zou niets geholpen hebben.
Ik heb haar gewoon zoveel mogelijk uit de stal gehaald om met haar te wandelen Verdrietig het is raar wat er met sommige paardn gebeurt.... of dat nou met of zonder opzet is.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:59

en dan weer na 3 maanden rugpijn?!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:02

Wie heeft er trouwens ervaring is het zoeken naar een goed passend zadel voor een wat breder paard? zijn daar speciale merken voor?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:02

hij word nu verkocht.
Ik heb er zoveel voor gedaan maar mij hart kon het nietmeer aan en nu heb ik dus mijn eigen pony.
Zij heeft ook een moeilijke vorm qwa bouw (arabier) en ik heb na lang zoeken een boomloos zadel gekocht.
Mijn wintec en euroriding(van 1700 eur en goed pas) lagen na 3 keer rijden niet meer goed.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:04

pony25 schreef:
en dan weer na 3 maanden rugpijn?!


Ik ga aleen nog maar op zoek hoor Knipoog
Hij krijgt een fijne, alnge vakantie, dat verdient ie wel!
( we hadden binnekort wedstrijd, maar dan houd het op, heb liever een gezond paard! Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:09

Irene2 schreef:
Wie heeft er trouwens ervaring is het zoeken naar een goed passend zadel voor een wat breder paard? zijn daar speciale merken voor?


Yep, ik vond dat niet zo moeilijk.
Je belt een goede zadelmaker (bv Van Rijs), je vertelt dat je een zadel zoekt, in welke prijsklasse, wat voor soort en globaal wat voor paard je hebt, en voila, ze komen met een hele wagen vol zadels bij je op stal!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:10

Mijn paard had 3 weken terug ook plots erg veel last van haar rug. Ze begon erg nukkig te worden met opzadelen en tijdens het rijden deed ze niets anders als haar rug wegdrukken, oren plat in haar nek en zo nu en dan steigeren. Ik heb toen eigenlijk direct zowel de veearts als de zadelmaker gebeld. Mijn zadel bleek dus ook niet helemaal optimaal te liggen. Het is aan de achterkant toen wat opgevuld.

De veearts heeft haar toen acupunctuur behandeling gegeven en ze is toen ook meteen gekraakt. Vooralsnog loopt ze nu weer goed en heeft ze geen last meer van haar rug. Over 1,5 week komt de veearts weer op controle Knipoog

Een paardenrug is een kostbaar iets... Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk zowel een veearts als een zadelmaker laten komen. (of natuurlijk een heel nieuw zadel kopen en laten passen) Succes ermee OK dan!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:11

owjah! haha goed idee! Dat doet die ahum 'goede zadelverkoper'

ook, en ik heb rondgevraagt niemand heeft klachten over hem :S
Kennen jullie hem trouwens? Het is Walter Ruitersport, te Enschede. en ze zijn lid van het ruitergilde.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:34

hij is bij ons op de manege ook vaak geweest en normaal gesproken is hij wel goed ja. is nescio niet gewoon erg van vorm veranderd de afgelopen tijd? ik weet niet hoe lang je het zadel hebt hoor. wij hebben nooit problemen gehad met hem, maar we gaan nu naar ruiterslot in bornebroek

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:44

ja, dat zei ik eerder in dit topic, want dat denk ik namelijk ook. maar toen kwam er iemand met de opmerking "niet terug krabbelen".:S maja..het maakt nu niet meer uit, ik ben alleen benieuwd of ik hem niet ken vragen nog een keer te komen.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:45

ik heb het zadel nu een jaar. en het eerste halve jaar heeft nes er helemaal geen last va gehad(alleen ik moest er errug aan wennen Tong uitsteken )

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:14

Irene2 schreef:
dank je wel lisette. Toch snap ik nog niet dat je nou zegt dat ik niet naar mijn paard heb geluisterd, dat hetb ik wel gedaan. ik heb alles geprobeerd toch? wat had ik ander kunnen doen?(niet banketstaafig bedoeld, echt een vraag) had ik het anders aan kunnen pakken? leg het ij aljeblieft even uit, dan kan ik zulke dingen altijd in de toemkomst voorkomen Lachen


Hoi Irene, ik bedoelde het niet als een aanval! Lachen Maar ik bedoelde gewoon dat je in je verhaal zelf al zei dat je zadel niet helemaal lekker lag en toch rij je er mee door! Een goed passend zadel is zooooo gigantisch belangrijk (vooral voor een jong paard)!!! Maar ik hoop iig dat het weer helemaal goedkomt Ach gut Een paar mensen bij ons van stal hebben ook paarden met rugproblemen (o.a. ook door een niet passend zadel) terwijl deze mensen ook het beste met hun paard voor hebben! Gun hem iig de tijd: bij een bij mij van stal heeft het ook ongeveer 1,5 jaar geduurd voor ze weer aan de gang konden. Op een gegeven moment zijn ze te hard gegaag, want ze dachten dat het weer beter ging, maar een paar maanden later zat het weer helemaal fout! Wees iig op je hoede voor dit soort dingen! veel suc6!
liefs lisette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:48

Irene2 schreef:
ik heb het zadel nu een jaar. en het eerste halve jaar heeft nes er helemaal geen last va gehad(alleen ik moest er errug aan wennen Tong uitsteken )


Ha nu wordt je wat concreter. Een half jaar is als het paard in training is een aannemelijke tijd om onder een zadel uit te groeien.... Maar dan nog los je dat niet op met kussens opvullen.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:19

Waarom niet investeren in een handgemaakt zadel.(o.a Daleman , hulsebos)
Volgens mij zijn deze mensen ook in staat om het zadel later eventueel wat bij te passen.

Ik vind dat sommige wel heel heftig reageren.
Tuurlijk is het erg dat je zo hebt doorgereden maar ik vind het wel goed dat je er nu wel zelf mee komt.
Ik ken genoeg mensen die dus gewoon door blijven rijden.

Helaas worden we door schade en schande wijs. Ik ook!!.
Ik heb in het begin ook vaak genoeg genoeg drukkingen gehd met zadels die toch weer niet pasten.
Nu wil ik investeren in een handgemaakte omdat ik dit gedoe na 10 jaar spuugzat ben. Ook nu ben ik weer niet tevreden met mijn westernzadel die ik net een jaar heb. Gepast met een mal maar nu toch weer zware twijfels .

Voor mijn fjord(die nog veel spieren zal krijgen) heb ik nu en barefoot besteld omdat het na 3 maanden ook al fout ging met een 2e hands kieffer(uiteggroeid!!).

Paarden veranderen altijd, je zult dus met regelmaat de boel moeten laten checken.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:33

sorry dat ik het zeg hoor maar ik vind sommige bokkers te wel te ver gaan met hun mening. Het is natuurlijk niet goed wat ze gedaan heeft maar om nou gaan te vertellen dat er aan een soort van paardenmishandeling aan het doen vind ik toch wel iets te ver gaan...

Dit meisje vraagt gewoon raad anders was ze dit topic niet geopend en ik neem aan dat ze wel verwacht had wat aardiger reacties te krijgen...

Maar goed het neemt natuurlijk niet weg dat ze eerder aan de bel had moetten trekken maar goed gebeurd is gebeurd valt niet meer terug te draaien, dus aan advies heeft ze meer dan aan afgekraak...

Ben benieuwd wat ik nu weer te horen krijg Haha!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 21:49

haha, nix hoor Lachen
Ik heb goed nieuws jongens!! *LOL*:))!
Vanmiddag direkt de veearts laten komen, die heeft geconstateerd dat zijn spieren overbelast waren door drukken, en schuiven aan de achterkant Boos! Afijn, hij heeft 2 tot 3 weken niet rijden vorogeschreven, maar longeren met slofteugel. Dan ander goed passend zadel kopen.

Ik ga morgen een slofteugel kopen bij 'walter' :S en mijn papsy is toch wel geschrokken dus die gaat eens ff walter confronteren Haha!

BEDANKT VOOR JULLIE HULP! *LOL*

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 01:01

Irene2 schreef:
Vanmiddag direkt de veearts laten komen, die heeft geconstateerd dat zijn spieren overbelast waren door drukken, en schuiven aan de achterkant Boos! Afijn, hij heeft 2 tot 3 weken niet rijden vorogeschreven, maar longeren met slofteugel.



Ahum??? Spieren overbelast??? Longeren met slofteugel??Kan je m niet gewoon even laten bijkomen dan?Als jij m nu gaat longeren met slof dan lijkt het me juist dat het nog meer overbelast word Verward . Sorry hoor,dat is mijn mening.... Scheve mond

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:30

ik denk nog steeds dat je hem eerst even een paard daagjes lekker op de wei moet zetten en daarna een paar daagjes zonder iets longeren en dan weer rustig beginnen. Maar geef hem even lekker de tijd om bij te komen irene.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:08

Citaat:
Ahum??? Spieren overbelast??? Longeren met slofteugel??Kan je m niet gewoon even laten bijkomen dan?Als jij m nu gaat longeren met slof dan lijkt het me juist dat het nog meer overbelast word


Waarschijnlijk zal de veearts willen zien dat het paard zijn rug gebruikt ipv wegdrukt. Hetzelfde verhaal als bij mijn paard een aantal weken terug, hij raade alleen juist af om hulpteugels te gebruiken. Volgens hem bereik je daar zowiezo de gewenste ontspanning niet mee Scheve mond Longeren met slof lijkt mij dus ook niet zo handig... Bij overbelasting zal het toch eerst moeten herstellen dmv rust lijkt mij. (zoals Obelix zegt) Ik zou hem als ik jou was niet met slof longeren maar eerst rust geven en vervolgens alles weer rustig opbouwen door longeren zonder hulpteugels Knipoog

Succes OK dan!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:32

jou zou er inderdaad een fysio bij kunnen halen, misschien staat er wel een wervel scheef wat erg pijn doet?? en waar jij dan niets van af weet!
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:50

Ik denk toch dat een veearts dat wel gezien zou hebben he, als er een wervel scheef staat....

Fijn dat de vooruitzichten goed zijn Irene, succes met een nieuw zadel kopen!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:17

Sonja schreef:
Ik denk toch dat een veearts dat wel gezien zou hebben he, als er een wervel scheef staat....

Fijn dat de vooruitzichten goed zijn Irene, succes met een nieuw zadel kopen!


dat hoeft niet altijd zo te zijn denk ik.
wij hebben 4 pony's als een van de paarden naar de dierenarts kwam, ging hij ook vaak de andere paarden onderzoeken (en de dierenarts is heel wat geweest bij ons) en nog had mijn pony ook last van zijn rug. de kraker is erbij geweest en die heeft wat wervels goed gezet...

(sorry had niet gelezen dat de vooruitzichten goed zijn)succes!